Usul Tak Tanding Top 2 Langgar Perlembagaan Kata Umno Johor


agendaily.com15/01/2023
Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Johor Datuk Seri Hasni Mohamad.
Kenyataan Naib Presiden I UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bahawa usul tambahan berkaitan kerusi presiden dan timbalan presiden melanggar perlembagaan parti, turut disokong UMNO Johor, sambil menegaskan parti tidak boleh menghalang ahli menawarkan diri bertanding jawatan itu.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Johor Datuk Seri Hasni Mohamad yang dilihat menyanggah kenyataan Setiausaha Agung UMNO Datuk Ahmad Maslan berkata tidak wajar untuk menghalang mana-mana ahli parti itu untuk menawarkan diri bertanding jawatan Presiden dan Timbalan Presiden, walaupun ketetapan sudah dicapai dalam Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2022, semalam.

Menurutnya kaedah usul tambahan berhubung kedua-dua jawatan itu untuk tidak dipertandingkan ketika PAU 2022 semalam, adalah melanggar perlembagaan parti, sama seperti dinyatakan Ismail Sabri semalam.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Simpang Renggam berpendapat, cara usul tambahan itu dibawa melanggar kehendak perlembagaan parti, sedangkan usul itu perlu mendapat persetujuan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS).

“Ada juga pendapat menyatakan ia tidak mematuhi garis panduan ditetapkan ROS. Sama ada perkara itu benar atau sebaliknya, itu terpulang kepada pentadbiran UMNO menanganinya.

“Oleh itu, UMNO Johor berpandangan tidak perlu wujud sekatan kepada mana-mana pihak yang mahu bertanding atau menawarkan diri walaupun ada ketetapan tiada pertandingan Presiden dan Timbalan Presiden pada pemilihan akan datang.

“Saya percaya apa pun yang terjadi, Presiden, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi akan bersetuju dan majoriti pemimpin UMNO juga turut bersetuju bahawa tidak ada sekatan untuk mana pihak bertanding atau menawarkan diri walaupun adanya usul tiada pertandingan Presiden dan Timbalan Presiden.

“Malah saya yakin Presiden dan Timbalan Presiden, Datuk Seri Mohamad Hasan tiada halangan, kalau ada ahli yang menawarkan diri untuk bertanding. Ini kerana saya percaya itu dibenarkan dalam perlembagaan dan itu adalah hak ahli yang dijamin melalui perlembagaan parti,” katanya menurut BH.

Semalam Ismail Sabri berkata “”Kalau lihat fasal 8.1 Perlembagaan UMNO sendiri mengatakan PAU adalah kuasa tertinggi dalam menentukan perjalanan parti, namun ia tertakluk kepada Perlembagaan.

“Dalam Perlembagaan dari segi memilih jawatan, ia hendaklah dibuat secara pemilihan tiga tahun sekali atau pun penangguhan seterusnya yang dilaksana di peringkat bahagian.

“Itu dalam Perlembagaan (yang mana) apabila disebut pemilihan hendaklah dipilih. (Maknanya) jawatan seperti pengerusi tetap, presiden, timbalan presiden, naib-naib presiden dan ahli MKT (Majlis Kerja Tertinggi) hendaklah dipilih (ada pemilihan) tiga tahun sekali atau (dibuat) penangguhan di peringkat bahagian.”

Dalam perbahasan semalam, perwakilan UMNO dari Johor turut melahirkan rasa pelik apabila usul tambahan kedua-dua jawatan tidak dipertandingkan yang dibawa oleh perwakilan Negeri Sembilan kelmarin boleh diterima dan dibahaskan.

Jurucakap UMNO Johor yang juga Timbalan Ketua UMNO Bahagian Iskandar Puteri, Datuk Pandak Ahmad, dilaporkan berkata mungkin parti itu kini telah menjadi ‘pasti asal boleh’.

Terdahulu, hari ini Ahmad dalam satu kenyataan berkata beliau telah meminta nasihat daripada peguam-peguam parti berkaitan perkara itu sebelum ia diluluskan.

“Usul tambahan itu pula bukan usul haram seperti tuduhan. Setelah episod ucapan dan cadangan wakil Negeri Sembilan yang disokong wakil Terengganu, saya telah meminta nasihat peguam-peguam UMNO. Mereka menyatakan kaedah usul itu dibolehkan seperti peraturan Persidangan UMNO Perkara 20,” katanya


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/01/usul-tak-tanding-top-2-langgar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Usul Tidak Tanding 2 Jawatan Utama Umno Boleh Dirujuk Kepada Ros Kata Ismail Sabri

Usul Tidak Tanding 2 Jawatan Utama Umno Boleh Dirujuk Kepada Ros Kata Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 14/1/2023 - jumlah : 113 hits
AHLI Umno yang tidak berpuas hati dengan keputusan Perhimpunan Agung Umno 2022 meluluskan usul supaya jawatan presiden dan timbalan presiden tidak dipertandingkan pada pemilihan tahun ini boleh merujuk perkara itu kepada Jabatan Pendaftaran...
Umno Kembali Ikut Cara Lama Kata Ku Li Selepas Top 2 Tak Dipertanding

Umno Kembali Ikut Cara Lama Kata Ku Li Selepas Top 2 Tak Dipertanding

papar berkaitan - pada 15/1/2023 - jumlah : 152 hits
freemalaysiatoday com January 14 2023 7 46 PMTengku Razaleigh Hamzah berkata mereka bimbang Umno berpecah dan sebab itu tak mahu perlawanan KUALA LUMPUR Keputusan Perhimpunan Agung Umno meluluskan usul dua jawatan tertinggi tidak dipertandi...
Jangan Pertanding Semua Jawatan Kalau Tak Pilih Top 2 Kata Perwakilan Umno

Jangan Pertanding Semua Jawatan Kalau Tak Pilih Top 2 Kata Perwakilan Umno

papar berkaitan - pada 14/1/2023 - jumlah : 134 hits
freemalaysiatoday com January 14 2023 1 30 PMPerwakilan Umno Johor Pandak Ahmad berkata jika dua jawatan tertinggi tidak dipertandingkan perkara sama harus berlaku di peringkat bahagian dan cawangan KUALA LUMPUR Perwakilan Johor tidak berse...
Umno Lulus Usul Jawatan Top 2 Tak Dipertanding

Umno Lulus Usul Jawatan Top 2 Tak Dipertanding

papar berkaitan - pada 15/1/2023 - jumlah : 129 hits
Anne Muhammad dan Nora MahparKUALA LUMPUR Perhimpunan Agung Umno meluluskan usul dua jawatan tertinggi parti tidak dipertandingkan menerusi pungutan suara dilakukan sebentar tadi Ini bermakna jawatan Ahmad Zahid Hamidi selaku presiden dan t...
Usul Tak Pertanding Jawatan Top 2 Umno Dibentang Perwakilan Sambut Dengan Boo

Usul Tak Pertanding Jawatan Top 2 Umno Dibentang Perwakilan Sambut Dengan Boo

papar berkaitan - pada 14/1/2023 - jumlah : 116 hits
FMT ReportersKUALA LUMPUR Sidang Perhimpunan Agung Umno 2022 menyaksikan pembentangan usul tidak pertandingkan jawatan presiden dan timbalan presiden parti pada pemilihan Mei ini Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Puad Zarkashi mengesahkan pe...
Usul Tak Pertanding Top Two Umno Akan Bulldoze Khairy Difahamkan

Usul Tak Pertanding Top Two Umno Akan Bulldoze Khairy Difahamkan

papar berkaitan - pada 15/1/2023 - jumlah : 90 hits
freemalaysiatoday com January 14 2023 2 08 PMPETALING JAYA Bekas Ahli Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin berkata beliau difahamkan usul tak pertandingkan jawatan presiden dan timbalan presiden Umno akan diluluskan secara paksa Malah beberapa...
Zahid Usul Tiada Pertandingan Sah Patuhi Perlembagaan Umno

Zahid Usul Tiada Pertandingan Sah Patuhi Perlembagaan Umno

papar berkaitan - pada 15/1/2023 - jumlah : 167 hits
malaysiakini comPAU 2022 Usul agar tiada pertandingan bagi dua jawatan tertinggi Umno adalah sah dan berlandaskan perlembagaan parti tegas Presidennya Ahmad Zahid Hamidi Kita merasakan bahawa usul tambahan iaitu perkara 8 daripada usul ucap...
Tutup Saja Umno Jika Terus Ditolak Rakyat Kata Ku Li

Tutup Saja Umno Jika Terus Ditolak Rakyat Kata Ku Li

papar berkaitan - pada 15/1/2023 - jumlah : 140 hits
malaysiakini comDiterbitkan Jan 15 2023 12 12 PMUmno dilihat perlu melakukan perubahan untuk terus relevan atau berdepan risiko terus ditolak rakyat dalam pilihan raya akan datang Perkara itu dinyatakan veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah ...
Kekal Zahid Umno Ibarat Hidup Segan Mati Tak Mahu Kata Kadir Jasin

Kekal Zahid Umno Ibarat Hidup Segan Mati Tak Mahu Kata Kadir Jasin

papar berkaitan - pada 13/1/2023 - jumlah : 158 hits
freemalaysiatoday com January 12 2023 1 30 PMKadir Jasin PETALING JAYA Seorang wartawan veteran berkata Umno ibarat hidup segan mati tak mahu jika mengekalkan Ahmad Zahid Hamidi dan pemimpin lain yang toksik dalam parti itu A Kadir Jasin be...
Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Makanan Perlis Paling Popular