Ustaz Ustaz Jangan Suka Bergaduh



GOLONGAN agamawan atau yang bergelar ustaz dinasihatkan supaya tidak sombong kerana menjadi ulama tidak semestinya menjamin syurga serta selamat daripada tipu daya syaitan di dunia.
Dalam masa sama, ustaz-ustaz yang ada janganlah bergaduh semasa sendiri dan jika ada pertikaian perlulah kembali kepada al-Quran dan sunnah kerana mereka memberi contoh serta teladan kepada masyarakat.
Golongan ini haruslah sentiasa berbuat baik sesama insan serta kembali kepada al-Quran dan sunnah apabila termakan dengan tipu daya serta fitnah yang berleluasa ketika ini.
Pengerusi Persatuan Maahad Tahfiz Al-Quran Malaysia (Permata) Perlis, Muhammad Rohim Khamis, 32, berkata, mereka yang mempunyai ilmu agama tinggi janganlah mempunyai sifat takabur iaitu salah satu daripada sifat yang dibenci oleh Allah SWT.
Katanya, fitnah besar yang berleluasa dalam kalangan umat akhir zaman ketika ini merupakan petanda Imam Mahdi akan turun tidak lama sebelum tibanya hari kiamat.
“Imam Mahdi turun tidak lama pun untuk mengharmonikan kembali fitnah-fitnah besar ini dan pengikut-pengikutnya adalah orang yang beriman dan membaca al-Quran. Jadi, adakah kita akan menjadi sebahagian daripada pengikut Imam Mahdi atau tidak?
“Maka, ustaz-ustaz yang ada ini janganlah bergaduh semasa sendiri ini dan perlulah kembali kepada al-Quran dan sunnah.
“Berbuat baik dan mengajak orang untuk berbuat baik adalah perkara yang membuatkan Allah SWT tidak murka pada kita. Contoh amalan baik yang boleh dilakukan adalah dengan bersedekah yang dapat memadamkan kemurkaan Allah SWT,” katanya kepada Mingguan Malaysia di Maahad Tahfiz Al-Hikmah, Padang Siding, Arau, Perlis baru-baru ini.
Sementara itu, pengasas maahad tahfiz yang ditubuhkan pada 2010 ini berkata, hanya kebaikan dapat menyelamatkan umat Islam daripada perpecahan dan juga fitnah.
“Nabi Muhammad SAW ada berpesan untuk berbuat amal walaupun kita berada dalam keadaan yang gelap kerana kebaikan dapat menyelamatkan kita daripada perpecahan.
“Sebaliknya, janganlah menjadi seorang yang takabur kerana hidup kita di dunia tidak lama,” kata bapa kepada tiga orang anak itu.
Anak jati Perlis yang berasal dari Kampung Tok Kuning, Kuala Perlis itu pernah mendapatkan pendidikan di Maahad Buuth Islamiyah, Al-Azhar, Mesir pada usia 11 tahun serta melanjutkan pengajian agamanya di Madrasatul Quran Kubang Bujuk, Kuala Terengganu.
Beliau yang merupakan anak kedua daripada lapan beradik itu memberitahu, kesedaran ibu bapanya mengenai kepentingan agama dalam pegangan hidup mendorong mereka untuk menghantar kesemua anak belajar dalam bidang agama sejak kecil.
“Sungguhpun mereka tidak mempunyai ilmu agama yang tinggi, tetapi mereka hantar kami semua adik-beradik belajar agama supaya dapat menjadi anak yang soleh dan Insya-Allah sebagai pewaris Nabi Muhammad SAW.
“Lagipun, anak-anak bila duduk di rumah dan sekolah agama itu berbeza sedikit kerana terjaga daripada maksiat seperti yang ada di persekitaran termasuk semasa menonton televisyen,” ujarnya.
Tambah beliau, kerana itulah dia memilih untuk menubuhkan Maahad Tahfiz Al-Hikmah yang kini mempunyai 120 pelajar iaitu 90 pelajar lelaki dan 30 pelajar wanita di cawangannya di Batu Dua, Arau, Perlis.
‘Ustaz-ustaz jangan suka bergaduh’
Baca Artikel Menarik:
Bajet 2022: Mana rancangan kembalikan semula simpanan KWSP – Tok Mat PAS Berlagak Seperti Wanita Tercantik Di Melaka Wagyu Tomahawk Bersalut Emas Berharga RM6,888 Raih Perhatian Netizen PRN Melaka: BN Bawa Kemakmuran, Pemimpin Berkaliber Dan Pengalaman Meta nama baru Facebook Islam boleh menang – Khabib Almy Nadia tak rela anak jadi ‘bahan ujikaji’ Umno jangan masuk lubang biawak kali kedua – Puad Asyraf jawab kritikan Mokhtar Senik Pelanggan Maybank dakwa duit dalam bank hilang ‘1980-an dulu satu episod RM800, sekarang RM250, kenapa kejam!’ Dewan Ulama PAS bidas Muhyiddin, lambang pilihan raya dasar parti Resepi asam pedas ikan kembung pekat Shopee 11.11 : Jualan Hebat kembali Sajat dikecam pakai bikini Layari Laman Facebook MYKMU.NET
PRN Melaka: MKT Umno beri PM mandat berunding, elak parti dalam kerajaan bertembung

The post ‘Ustaz-ustaz jangan suka bergaduh’ appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/10/31/ustaz-ustaz-jangan-suka-bergaduh/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Sedih Kalau Anak Perempuan Cuma Nak Ayah Dia Ibu Kena Bertenang Fahami Situasi

Jangan Sedih Kalau Anak Perempuan Cuma Nak Ayah Dia Ibu Kena Bertenang Fahami Situasi

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 239 hits
Sayang jom ibu dukung ujar Lia kepada anaknya Zara Tak nak Zara nak ayah yang dukung jawab si anak Aduh sedihnya hati ibu bila menerima jawapan sebegitu Bagaikan tamparan padu hinggap ke wajah Fahami situasi Mesti terkedu dan kecewa jika be...
Berpacu Dengan Waktu Dan Kecepatan Jangan Ada Korban

Berpacu Dengan Waktu Dan Kecepatan Jangan Ada Korban

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 126 hits
Kedatangan mereka sangat dinantikan Terkadang nyawa menjadi taruhan Ketika sirene berbunyi pantang pulang sebelum berhasil
Suami Jangan Kedekut Kalau Nak Rezeki Murah Tak Patut Berkira Dengan Anak Isteri

Suami Jangan Kedekut Kalau Nak Rezeki Murah Tak Patut Berkira Dengan Anak Isteri

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 234 hits
Berkira kira untuk berbelanja pada anak dan isteri sememangnya perlu dielakkan oleh suami Tak ada salahnya jika ada rezeki lebih untuk dikongsikan bersama anak isteri Jangan kedekut Perkongsian yang sering berkongsi mengenai permasalahan ru...
Prn Melaka Jangan Kerjasama Dengan Para Pengkhianat

Prn Melaka Jangan Kerjasama Dengan Para Pengkhianat

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 180 hits
PRN Melaka Jangan kerjasama dengan para pengkhianatOleh October 22 2021Angkatan Muda KEADILAN Malaysia bimbang terhadap polemik menerima kemasukan 4 ADUN Melaka ke dalam Pakatan Harapan yang heboh diperkatakan sejak beberapa hari lalu Setia...
Jangan Dukung Selalu Biar Anak Main Sendiri Tip Dr Sheikh Muszaphar Nak Anak Cepat Berdikari Waktu Kecil

Jangan Dukung Selalu Biar Anak Main Sendiri Tip Dr Sheikh Muszaphar Nak Anak Cepat Berdikari Waktu Kecil

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 307 hits
Perkongsian pasangan selebriti Dato Dr Sheikh Muszaphar Shukor dan Dr Halina Mohd Yunos mengenai hal keibubapaan sentiasa menjadi perhatian Ada sahaja informasi mengenai anak anak yang dikongsikan pasangan selebriti ini tidak terkecuali men...
Jangan Kerana Kuasa Ahli Politik Bunuh Orang

Jangan Kerana Kuasa Ahli Politik Bunuh Orang

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 279 hits
KUALA LUMPUR Ahli politik perlu memohon maaf kepada penduduk Melaka kerana membebankan mereka dengan masalah di negeri itu sehingga terpaksa mengadakan Pilihan Raya Negeri Bercakap kepada Utusan Malaysia Pengasas Ikatan Demokratik Malaysia ...
Jangan Pandang Remeh Dengan 42 Dosa Ini Lama Lama Jadi Dosa Besar

Jangan Pandang Remeh Dengan 42 Dosa Ini Lama Lama Jadi Dosa Besar

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 415 hits
Jangan Pandang Remeh Dengan 42 Dosa Ini Lama lama Jadi Dosa Besar Al Imam Yusuf Al Ardabily telah menyenaraikan beberapa jenis dosa kecil yg menurutnya para ulamak telah sepakat menyatakan sebagai dosa kecil Tetapi jika ia dilakukan secara ...
Keluarga Mohon Jangan Muat Naik Gambar Jenazah Mamat Khalid

Keluarga Mohon Jangan Muat Naik Gambar Jenazah Mamat Khalid

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 683 hits
Oleh KOSMO Hantaran dimuat naik di Instagram Allahyarham tadi PETALING JAYA Ahli keluarga Allahyarham Mamat Khalid memohon jasa baik orang ramai supaya tidak memuat naik gambar jenazah pengarah dan penerbit terkenal tersebut di mana mana me...
Prn Melaka Zahid Di Nasihatkan Berunding Jangan Pertaruh Nasib Politik Melayu Islam

Prn Melaka Zahid Di Nasihatkan Berunding Jangan Pertaruh Nasib Politik Melayu Islam

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 256 hits
SHAH ALAM Pemimpin Pas meminta Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi supaya berunding bersama semua parti Melayu untuk menghadapi Pilihan Raya Negeri Melaka Ahli Jawatankuasa Pas Pusat Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali menyataka...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Kangen Band Setengah Mati Mengejar Dia Chord

Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000