Usia Bukan Penghalang Warga Emas Jadi Rider Grab


 Azzman Abdul Jamal
Zakaria tegaskan menjadi seorang rider adalah pilihannya kerana berasa seronok melakukan pekerjaan itu.

Zakaria Abdul Wahab, 65, di sebuah restoran untuk mengambil makanan tempahan pelanggannya, beliau bekerja sebagai penghantar makanan e-hailing sejak bulan September lalu selepas bersara sebagai pemandu peribadi di Plaza Damas, Sri Hartamas. Menjadi seorang penghantar makanan bagi aplikasi serba ada Grab, sering disangka sebagai pekerjaan golongan muda yang memerlukan kecergasan fizikal kerana sentiasa perlu bergerak dari satu lokasi ke lokasi lain.
Malah, petunjuk prestasi utama (KPI) bagi penghantar makanan atau “rider” juga sangat bergantung kepada kepantasan menghantar makanan kepada pelanggan mengikut masa yang ditetapkan.
Namun begitu, cabaran ini bukanlah penghalang bagi warga emas, Zakaria  Abdul Wahab, 65, apabila beliau mengakui sangat seronok melakukan kerja itu.
Zakaria menceritakan sebelum ini dia bekerja sebagai pemandu untuk sebuah syarikat swasta selama 21 tahun, bagaimanapun sudah bosan dengan pekerjaannya itu dan ingin mencari pekerjaan yang bersifat lebih bebas.
“Seronoknya menjadi rider ialah saya yang tentukan jadual pekerjaan dan ini membuatkan saya rasa sangat bebas,” katanya ketika ditemui MalaysiaNow di Kuala Lumpur.
“Saya bekerja setiap hari bermula jam 10.00 pagi hingga 9.00 malam dan melakukan penghantaran sekitar kawasan Mont Kiara atau kawasan berdekatan dengan rumah di Pandan Jaya.”
Zakaria Abdul Wahab, 65, menunggang motosikalnya untuk menghantar makanan ke sebuah lokasi di Hartamas, beliau bekerja sebagai penghantar makanan e-hailing sejak September lalu selepas bersara sebagai pemandu peribadi.Menurut Zakaria yang sudah tiga bulan menjadi penghantar makanan Grab, KPI yang dia tetapkan sebagai penghantar makanan adalah meraih pendapatan bersih sekurang-kurangnya RM100 sehari dan sasaran itu baginya tidaklah begitu sukar.
“Tak susah nak capai RM100 sehari, cuma saya tidak akan keluar rumah apabila cuaca hujan, itu sahaja penghalang saya.
“Saya bersyukur pelanggan yang saya terima semuanya baik, jika berlaku kelewatan, saya akan maklumkan kepada mereka, dan kebiasaannya maklum balas yang saya terima amat positif,” katanya.
Sebelum ini, kisah Zakaria sebagai seorang penghantar makanan warga emas tular di laman sosial TikTok apabila seorang pelanggan yang memesan makanan menerusi aplikasi GrabFood memuat naik sebuah videonya sedang menghantar makanan.
Video yang memaparkan Zakaria berjalan secara perlahan dan membongkok itu meraih perhatian ramai apabila menerima tontonan hingga ratusan ribu dalam tempoh beberapa hari sahaja.
Bagi Zakaria, perkara yang paling membuatkannya terharu ialah apabila orang ramai secara tidak putus berkongsikan kata-kata semangat kepadanya selain menghulurkan sumbangan wang tunai.
“Saya doakan yang terbaik kepada semua yang menghulurkan bantuan kepada saya. Semoga Allah murahkan rezeki anda.”
Mampu sara hidup
Dalam pada itu, Zakaria menceritakan, bekerja sebagai penghantar makanan menyebabkannya mampu untuk menanggung kos perbelanjaan bulanannya selain membayar bil air dan elektrik serta siaran televisyan kabel Astro.
“Semua komitmen saya yang lain seperti bayaran pinjaman rumah dan kereta sudah selesai. Jadi saya tidak begitu terbeban,” katanya.
Tiba di lokasi, Zakaria Abdul Wahab, 65, hanya meletakkan makanan yang dibawanya ke balai pengawal, bagi kediaman kondominium penghantar makanan tidak dibenarkan masuk ke kawasan kediaman, ia adalah garis panduan yang telah ditetapkan semenjak pandemik Covid-19 melanda. Di samping itu, Zakaria turut menafikan beberapa dakwaan pengguna media sosial yang menyatakan dia menjadi penghantar makanan adalah disebabkan anak-anaknya tidak mahu bekerja dan perlu menanggung perbelanjaan keluarganya.
Zakaria menjelaskan, dua anaknya berusia 32 dan 24 tahun yang masih menetap bersamanya itu sebelum ini mempunyai pekerjaan, tetapi mereka ditamatkan perkhidmatan disebabkan penularan Covid-19 sejak tahun lepas.
“Anak saya yang berusia 32 tahun sebelum ini bekerja sebagai buruh binaan manakala yang berusia 24 pula bekerja dalam bidang perhotelan.
“Mereka kehilangan kerja disebabkan Covid-19.
“Saya tidak akan paksa mereka lakukan kerja yang mereka tidak minat. Saya galakkan hanya mencari pekerjaan yang ‘sejiwa’ dengan hati, barulah rasa seronok melakukan tugasan yang diberi,” katanya.
Temu bual Zakaria Abdul Wahab, 65. Kisahnya tular di media sosial, selepas sebuah video memaparkan kehidupannya sebagai ‘rider’ Grab mendapat tontonan ratusan ribu orang.Selain itu, Zakaria berkata, usianya juga tidak menjadi penghalang untuk berkawan “rider” lain terutamanya yang berusia dalam lingkungan 20-an.
“Mereka (rider lain) anggap saya sebagai kawan juga, apabila selalu bersama mereka, saya rasa sangat muda,” katanya berseloroh.
“Nasihat saya kepada orang ramai ialah carilah pekerjaan yang anda minat dan jangan jadikan usia sebagai penghalang untuk anda membuat sesuatu perkara yang diminati.”


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/11/usia-bukan-penghalang-warga-emas-jadi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Warga Emas Jadi Rider Demi Cari Rezeki Video

Warga Emas Jadi Rider Demi Cari Rezeki Video

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 228 hits
PETALING JAYA Sedih bila dia cakap dia buat Grab untuk sara hidup sebelum ini kerja bawa lori Itulah perkongsian seorang lelaki yang terjumpa seorang warga emas yang masih bekerja sebagai penghantar makanan untuk meneruskan kehidupan semasa...
Hiburan Warga Emas Ditemui Tidak Bernyawa Atas Bumbung Rumah Di Felda Pasak

Hiburan Warga Emas Ditemui Tidak Bernyawa Atas Bumbung Rumah Di Felda Pasak

papar berkaitan - pada 22/11/2021 - jumlah : 234 hits
Seorang warga emas ditemui meninggal dunia di atas bumbung rumahnya di Felda Pasak pada petang semalam seperti yang dilaporkan portal Allahyarham Yam Ramin yang berusia 80 tahun difahamkan telah jatuh pengsan sebelum disahkan meninggal duni...
13 Pusat Jagaan Warga Emas Di Ns Terlibat Kes Covid 19

13 Pusat Jagaan Warga Emas Di Ns Terlibat Kes Covid 19

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 152 hits
SEREMBAN Sebanyak 13 pusat jagaan warga emas termasuk dua tidak berdaftar di Negeri Sembilan terlibat dengan kes jangkitan Covid 19 setakat ini Exco Hal Ehwal Wanita Keluarga dan Kebajikan Negeri Sembilan Nicole Tan Lee Koon berkata daripad...
Patut Umur Macam Ni Berehat Netizen Seb4k Lihat Atuk Usia 68 Tahun Jadi Rider Untuk Sara Hidup

Patut Umur Macam Ni Berehat Netizen Seb4k Lihat Atuk Usia 68 Tahun Jadi Rider Untuk Sara Hidup

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 217 hits
Kebanyakan dari kita memang ada soft spot untuk warga emas Bila kita nampak orang tua sedang berjalan sorang sorang pun boleh rasa sedih sebab teringat dekat ibu ayah di kampung Jumpa atuk jadi riderLagi menyedihkan bila kita lihat warga em...
Tular Angkara Berebut Pam Minyak Di Shell Penunggang Motosikal Sanggup Bertindak Benda Ni Pada Warga Emas

Tular Angkara Berebut Pam Minyak Di Shell Penunggang Motosikal Sanggup Bertindak Benda Ni Pada Warga Emas

papar berkaitan - pada 15/11/2021 - jumlah : 223 hits
Pada lewat hari semalam tular rakaman video CCTV di mana seorang lelaki m3mvkul seorang warga emas Kejadian tersebut dipercayai berlaku di Stesen Minyak Shell Tol Jalan Duta
Warga Emas Melaka Bimbang Keluar Mengundi Kerana Covid 19

Warga Emas Melaka Bimbang Keluar Mengundi Kerana Covid 19

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 188 hits
SPR jamin SOP diguna pakai selamat selepas dapat kelulusan KKM dan MKN Pegawai SPR memerhatikan pengundi mencelup jari dalam dakwat selepas mengundi Warga emas bimbang SOP celupan jari menambah risiko jangkitan Covid 19 Pengundi warga emas ...
Warga Emas Disaran Ambil Dos Penggalak

Warga Emas Disaran Ambil Dos Penggalak

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 161 hits
Oleh SITI A ISYAH SUKAIMI Gambar hiasanPUTRAJAYA Warga emas yang menerima vaksin Sinovac paling berisiko tinggi sekiranya tidak menerima dos penggalak Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata justeru kumpulan itu dinasihatkan s...
Prn Melaka Warga Emas Keluar Awal Mengundi

Prn Melaka Warga Emas Keluar Awal Mengundi

papar berkaitan - pada 20/11/2021 - jumlah : 242 hits
A Nathan pengundi pertama hari ini di SJK Chiao Chee menandakan jarinya dengan dakwat kekal sebelum membuang undi untuk kerusi Asahan JASIN Suasana pilihan raya negeri hari ini menyaksikan golongan warga emas bersedia untuk mengundi di pusa...
Emas Meningkat Berikutan Kebimbangan Varian Covid 19 Baharu

Emas Meningkat Berikutan Kebimbangan Varian Covid 19 Baharu

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 273 hits
Permintaan pelabur untuk emas sebagai aset selamat meningkat apabila varian COVID 19 baharu yang ditemui di Afrika Selatan kekal dalam perhatian media pada hari Isnin Varian baharu yang dilabel Omicron oleh saintis mempunyai lebih daripada ...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


How To Choose A Patent Lawyer In New York For Your Invention

Ai Text Humanizer Bridging The Gap Between Ai And Human Writing

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Khaled Loyal Umno Voter Base Is Shrinking

Perkampungan Sunnah Ke 9 Kangar Perlis

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas