Usia 2 4 Tahun Anak Tunjuk Tanda Ini Maknanya Dalam Proses Bebas Diaper Kena Cepat Ajar


Apabila umur anak 3 tahun, antara pandai urus diri dan pandai membaca mana lebih penting? Kalau jawapannya bebas diaper, dah cukup melegakan hati.
Kadang-kadang, ada segelintir mak ayah yang lebih pentingkan anak 2-3 tahun pandai membaca tapi tidak kisah anak tidak reti makan dan minum sendiri, tidak reti buka baju seluar dan belum bebas diaper. Ada yang sampai umur 6 tahun, pandai membaca dan mengira tapi masih lagi pakai diaper ke tadika melainkan memang ada masalah kesihatan lain.
Bagi Terapis Cara Kerja, Maryam  Jamadi, bebas diaper ini bukan sahaja dapat menjimatkan poket mak ayah, malah banyak kepentingannya dalam perkembangan emosi dan sosial anak juga. Seperti yang dikongsikan sebelum ini di artikel “Cara Memanipulasi Anak”, umur setahun hingga 3 tahun adalah fasa anak untuk dapatkan “Autonomy” ke atas dirinya sendiri.
Sebab itulah, masa ini anak akan mula merampas baju yang hendak dipakaikan, merampas sudu atau mengamuk ingin makan sendiri, mahu pakai kasut sendiri, marah apabila barang yang dipegang dirampas dan sebagainya.
Semua ini sebab anak sudah ada ada kesedaran dan keinginan untuk belajar urus diri sendiri. Mereka lihat apa yang mak ayah buat dan mereka ikut walaupun belum cekap. Sokong anak untuk belajar berdikari, bukannya perlekehkan mereka apatah lagi menghalang. Sebab secara tak langsung mak ayah akan menyebabkan perkembangan emosi dan anak terganggu.

Malah kajian tentang ini juga telah dilakukan pada tahun 2002 dan hasilnya kebanyakan anak yang lewat bebas diaper akan meningkatkan risiko mendapat masalah mengawal pundi kencing dan masalah usus di masa akan datang (diterbitkan di Journal of Pediatric Urology).
TANDA-TANDA ANAK SUDAH BERSEDIA 
Selalunya mak ayah sudah boleh mula mengajar anak bebas diaper pada umur 2-4 tahun, ada juga anak yang sudah menunjukkan kebolehan bebas diaper seawal 18 bulan. Untuk mengelakkan kejadian lantai basah, tilam basah atau bau “hancing” seluruh rumah. Lebih baik mak ayah tahu dahulu tanda-tanda anak sudah bersedia untuk bebas diaper:
1. Boleh duduk, berdiri dan melangkah anak tangga di tandas dengan sendiri.
2. Mempunyai skil motor dan koordinasi yang baik untuk membuka pintu sendiri.
3. Berminat untuk ke tandas dan proses di dalam tandas (Duduk, ambil paip air atau tisu, flush)
4. Mahu mengikut sesiapa sahaja ke tandas untuk melihat proses di tandas.
5. Sudah mempunyai keupayaan untuk menahan kencing atau berak selama lebih kurang 2 jam.
6. Sudah pandai maklumkan mak ayah dengan bahasa tubuh atau beritahu nak “iyak”/ ‘pupu” atau ‘kencing/cing”.
7. Tidak minat lagi memakai diaper dan mahu membuka sendiri diaper lepas “membuang”.
8. Pandai mengikut arahan.
9. Mempunyai masa yang sama untuk “membuang” seperti lepas bangun tidur atau lepas makan.
* Tanda-tanda diatas juga boleh digunapakai untuk anak bekeperluan khas, cuma umur sahaja berbeza.
Jika anak mempunyai tanda diatas, maka ayuhlah kita mengajar anak bebas diaper ya mak ayah jangan tangguh-tangguh lagi
PERSEDIAAN MAK AYAH
Ada banyak sangat cara untuk mengajar anak bebas diaper. Kalau ikut cara orang dulu-dulu ada yang bogelkan sahaja diluar, kalau nak “membuang” WAJIB bagitahu kalau tidak tunggulah “hadiah”nya. Hasilnya, sehari dua dah pandai.
Dibawah ini adalah teknik yang selalu digunakan oleh Terapis Carakerja untuk anak bekeperluan khas, tetapi diolah sedikit untuk anak yang tipikal. Sebelum melatih anak bebas diaper, mak ayah perlulah:
Pilih sama ada nak latih anak menggunakan tandas terus ataupun guna “potty”.
Kedua-duanya ada kebaikan dan keburukan, kalau mak ayah rajin gunalah potty kerana ia agak kurang menyeramkan untuk anak, mudah dibawa dan selamat. Kalau malas nak membasuh, gunalah tandas terus. Kalau ada duit lebih, belilah tempat duduk tandas kecil yang siap ada tangga. Latih anak menggunakan bahasa tubuh seperti pegang perut sambil cakap “berak/iyak”, “kencing/cing”, “pee/poopoo”. Pilihlah satu paling sesuai dan kata setiap kali tukar diaper. Tunjukkan “kuih” pada anak setiap kali anak membuang dalam diaper. Cerita sosial (Social Story)
Ceritakan kenapa kita ke tandas, apa yang dilakukan, proses di tandas dan sebagainya. Mak ayah boleh juga cerita dengan memggunakan patung kesukaan. Contohnya,
“Setiap pagi, selepas Didi bangun tidur. Didi akan pergi tandas untuk “iyak/poopoo”. Mula-mula Didi buka seluar, duduk di atas tandas dan meneran (sambil buat muka meneran). Abang nak jadi macam Didi tak?”. Mak ayah bolehlah buat cerita ikut kretiviti masing-masing sambil buat ekspresi muka “over” lagi anak suka. Perhatikan tingkahlaku anak sebelum “membuang” contohnya resah gelisah, kehulu kehilir, menyorok di belakang almari atau duduk di sudut bilik. Catat masa setiap kali anak “membuang” selama seminggu sebelum latih anak. Selalunya anak sudah ada pola masa yang sama seperti waktu pagi selepas bangun tidur, tengahari selepas makan dan sebagainya. Pastikan anak makan makanan berserat seperti buah dan sayur dengan mencukupi.
Proses melatih jadi lebih sukar sekiranya anak sembelit. Pakaikan diaper jenis seluar (diaper pant) dan seluar bergetah yang longgar supaya mudah untuk dibuka bila dah tak tahan dihujung-hujung. Semua di atas ini boleh mula dilakukan untuk anak berumur setahun keatas untuk persediaan bebas diaper.
AYUH, MULAKAN SEKARANG 
Jika mak ayah dah ada “bahan-bahan” untuk melatih anak seperti jadual masa, potty dan seluar dalam anak maka boleh mulakan dengan ikut 3 tahap yang saya rumuskan ini:
Tahap pertama (Masih memakai diaper)
1. Bawa anak ke tandas 10 minit sebelum sebelum jadual pola masa, terutamanya sejurus lepas bangun tidur, lepas makan dan sebelum tidur. Nak lagi bagus, bawa setiap 2 jam. Sebab lebih kerap lagi bagus.
2. Tekan sedikit di bahagian pundi kencing di bahagian bawah perut anak semasa duduk di tandas dan ajar anak untuk meneran.
3. Puji anak setiap kali anak berjaya “membuang” di dalam tandas.
4. Jika anak terlepas “membuang” di dalam diaper, tunjuk diaper basah pada dia dan kata “abang tak boleh buang dalam ini”.
5. Disarankan mak ayah fokus latih berterusan selama lebih kurang seminggu.

Tahap Dua (Pakai waktu tidur sahaja)
1. Mak ayah boleh mula pakaikan anak seluar dalam kesukaan mereka untuk menggantikan diaper.
2. Pakaikan diaper waktu tidur siang dan tidur malam sahaja.
3. Tunjuk anak diaper basah sekiranya dia terlepas.
4. Bawa anak ke tandas sejurus bangun tidur sampai jadi rutin harian.
Tahap Tiga (100% bebas diaper)
1. Boleh mula kurangkan memakai diaper di waktu malam.
2. Letak alas katil kalis air supaya katil tidak tercemar dengan bau “hancing”.
Kunci utama untuk berjaya adalah kerapkan memuji anak. Pokok pun boleh mati kalau setiap hari kita datang marah-marah.
Sabar, jangan terlalu memarahi anak sekiranya lambat kerana nak berjaya perlukan masa, bukannya sekali ajar dah pandai, ada yang seminggu dah berjaya, ada yang sebulan malah ada yang setahun baru berjaya. Sebab ia perlu berterusan baru cepat nampak kesan. Kalau skip sehari buat, esok malas, mula balik tahun depan maka bertahunlah jawabnya.
Dalam melatih anak bebas diaper, jangan lupa untuk melatih skil urus diri seperti pakai baju dan seluar ya. Tak adalah sampai umur 6 tahun masih lagi mak ayah kena bukakan seluar dan jirus setiap kali anak nak “membuang”.
Sumber: Maryam Jamadi
The post Usia 2-4 Tahun Anak Tunjuk Tanda Ini, Maknanya Dalam Proses Bebas Diaper. Kena Cepat Ajar! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/usia-2-4-tahun-anak-tunjuk-tanda-ini-maknanya-dalam-proses-bebas-diaper-kena-cepat-ajar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Huggies Dry Pants Diaper Seluar Cepat Serap Dan Selesa Untuk Anak Kami

Huggies Dry Pants Diaper Seluar Cepat Serap Dan Selesa Untuk Anak Kami

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 138 hits
Huggies Dry Pants Diaper Seluar Cepat Serap dan Selesa Untuk Anak Kami Bila ada anak sememangnya segala pasal barang baby dan anak kita akan survey di pasaraya sama ada online atau offline Salah satunya lampin pakai buang Orang kita biasa p...
Tiga Tahun Ke Atas Anak Masih Hisap Jari Kena Hentikan Cepat Ini Kesannya Kalau Terlambat

Tiga Tahun Ke Atas Anak Masih Hisap Jari Kena Hentikan Cepat Ini Kesannya Kalau Terlambat

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 97 hits
Hisap jari sebenarnya tabiat biasa di kalangan anak anak Namun dah tidak jadi biasa apabila anak semakin meningkat usia tetapi masih menghisap jari Menurut pakar kanak kanak anak menghisap jari kerana mahu menenangkan diri atau mendapat per...
Latih Anak Bebas Diaper Bukan Anak Je Kena Bersedia Mama Papa Pun Sama Ada Trik Paling Mudah

Latih Anak Bebas Diaper Bukan Anak Je Kena Bersedia Mama Papa Pun Sama Ada Trik Paling Mudah

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 101 hits
Bila anak sudah masuk usia dua tahun satu hal yang menjadi masalah adalah untuk melatih anak bebas diaper Sebenarnya ia bukanlah satu tugas mudah Mama papa kena sabar sepanjang minggu untuk melatih anak Tapi bukan soal sabar je mama papa ju...
Perangai Terlajak Biadap Dan Liar Anak Anak Muda Pada Malam Tahun Baru 2019 Dikecam Berjemaah Oleh Netizen

Perangai Terlajak Biadap Dan Liar Anak Anak Muda Pada Malam Tahun Baru 2019 Dikecam Berjemaah Oleh Netizen

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 469 hits
Tibanya tahun baharu sambutan yang diraikan golongan anak muda amat menggusarkan bukan kerana pertunjukan bunga api tetapi pesta bebas antara lelaki dan perempuan dan juga akhlak mereka Terbaru tular video di media sosial menunjukkan perang...
Mahu Perkembangan Bayi Cepat Tak Perlu Pakai Sarung Tangan Biar Jarinya Bebas Menyentuh

Mahu Perkembangan Bayi Cepat Tak Perlu Pakai Sarung Tangan Biar Jarinya Bebas Menyentuh

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 79 hits
Memang nampak comel dan selamat apabila bayi baru lahir pakai sarung tangan Lagi satu alasan yang biasa diberikan adalah ia akan selamat kerana bayi tak akan mencakar muka sendiri serta nak elak anak rasa sejuk Namun ibu bapa tahu tak seben...
12 Tanda Paling Tepat Dia Sebenarnya Adalah Jodoh Anda Kalau Dah Jumpa Ikat Cepat Dan Jangan Sesekali Lepaskan

12 Tanda Paling Tepat Dia Sebenarnya Adalah Jodoh Anda Kalau Dah Jumpa Ikat Cepat Dan Jangan Sesekali Lepaskan

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 233 hits
Jodoh adalah misteri yang ditentukan tuhan Ia melibatkan adanya kesamaan antara dua insan yang punya ikatan emosi spiritual dan fizikal untuk hidup bahagia bersama Walaupun mungkin anda tidak dapat mengungkapkan misteri itu namun sekurang k...
Abah Mimpi Ke Apa Bapa Sangat Terharu Anak Hadiahkan Kereta Menjelang Tahun Baru

Abah Mimpi Ke Apa Bapa Sangat Terharu Anak Hadiahkan Kereta Menjelang Tahun Baru

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 138 hits
Kalau masa kecil ibu bapa kita telah berkorban wang ringgit dan masa demi membesarkan kita tak ada salahnya kalau sudah besar kita ambil waktu ini untuk membalas jasa mereka pula Jadilah seperti anak anak kepada pakcik ni Terharu dan sebak ...
Belum Pun 2 Tahun Armeen Dah Tinggalkan Mama Ibu Luah Rindu Perginya Anak Cerebral Palsy Quadplegia

Belum Pun 2 Tahun Armeen Dah Tinggalkan Mama Ibu Luah Rindu Perginya Anak Cerebral Palsy Quadplegia

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 79 hits
Sudah dikandung 9 bulan dan dan dijaga bagi menatang minyak yang penuh akhirnya si kecil pergi menghadap Ilahi Kerinduan ibu tak dapat dibendung lagi Kehilangan yang dihadapi ibu ini tidak dapat penulis selami tentunya tidak mudah melihat s...
Tip Mudah Ajar Anak Kemas Semula Mainan Mama Jangan Strees Tapi Make It Fun

Tip Mudah Ajar Anak Kemas Semula Mainan Mama Jangan Strees Tapi Make It Fun

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 144 hits
Otak boleh jadi jem seketika bila tengok anak sepahkan mainan tahap terlampau Ibu rasa nak pitam melihatnya Mana taknya ambil masa yang agak lama juga untuk dikemaskan kepada rupa asal Tapi apa nak buatkan kemas sajalah perlahan lahan Seben...
10 Jenis Penyakit Kelamin Yang Anda Patut Tahu Apa Simpton Cara Rawatannya

Awis Spin Menelusuri Rindu Lirik

Pintasan Ctrl Alt Del Adalah Satu Kesilapan

Lagi Report Polis Kerana Keluarkan Kata Kata Kesat Terhadap Yb Fuziah Salleh

Pelajarilah Bahasa Maaf Untuk Bahagia

Perlu Ulang Rawatan Radioactive Iodine Lagi

Musim Buah Di Belakang Rumah

Dikecam Kerana Isu Salib Azan Akhirnya Anggun Buka Mulut



Biodata Dan Latar Belakang Kumpulan Insomniacks

Sukan Kung Fu Rebahkan Lembu Yang Kian Popular di China

Biodata Dan Latar Belakang Kumpulan K Clique

Akhirnya Zizan Razak Buka Mulut Gosip Hubungan Dengan Bella Astillah

Asal Usul Petua Halau Kucing Dengan Botol Air Merah


Koleksi Medal Fun Run Mac 2019 Julai 2019

Resepi Buat Sendiri Minuman Jamu Untuk Kesihatan Tubuh

Only Love By Trademark

Ahli Politik Islam Lebih Takut Golongan Kafir

Ciri Pria Yang Selingkuh Dari Pasangannya

Order Of The Illuminati