Latih Anak Bebas Diaper Bukan Anak Je Kena Bersedia Mama Papa Pun Sama Ada Trik Paling Mudah


Bila anak sudah masuk usia dua tahun, satu hal yang menjadi masalah adalah untuk melatih anak bebas diaper. Sebenarnya ia bukanlah satu tugas mudah. Mama papa kena sabar sepanjang minggu untuk melatih anak.
Tapi bukan soal sabar je, mama papa juga kena lebih bersedia untuk mengajar anak bebas diaper. Paling penting kena bersedia dan rajin dengan kerja-kerja ‘mencuci’. Maryam Jamadi, Occupational Therapist ini berkongsi tip buat mama papa sebagai persediaan untuk mengajar anak. Ada perkara dan ilmu yang anda kena tahu.
MELATIH ANAK BEBAS DIAPER
Umur 3 tahun.
Antara pandai urus diri dan pandai membaca mana lebih penting?
Kalau jawapannya bebas diaper, lega hati saya. 
Kadang-kadang, saya risau dengan ada segelintir mak ayah yang lebih pentingkan anak 2-3 tahun pandai membaca tapi tidak kisah anak tidak reti makan dan minum sendiri, tidak reti buka baju seluar dan belum bebas diaper. Ada yang sampai umur 6 tahun, pandai membaca dan mengira tapi masih lagi pakai diaper ke tadika melainkan memang ada masalah kesihatan lain.
Bebas diaper ini bukan sahaja dapat menjimatkan poket mak ayah, malah banyak kepentingannya dalam perkembangan emosi dan sosial anak juga. Seperti yang saya kongsikan sebelum ini di artikel “Cara Memanipulasi Anak”, umur setahun hingga 3 tahun adalah fasa anak untuk dapatkan “Autonomy” ke atas dirinya sendiri.

Sebab itulah, masa ini anak akan mula merampas baju yang hendak dipakaikan, merampas sudu atau mengamuk ingin makan sendiri, mahu pakai kasut sendiri, marah apabila barang yang dipegang dirampas dan sebagainya.
Semua ini sebab anak sudah ada ada kesedaran dan keinginan untuk belajar urus diri sendiri. Mereka lihat apa yang mak ayah buat dan mereka ikut walaupun belum cekap. Sokong anak untuk belajar berdikari, bukannya perlekehkan mereka apatah lagi menghalang. Sebab secara tak langsung mak ayah akan menyebabkan perkembangan emosi dan anak terganggu.
Malah kajian tentang ini juga telah dilakukan pada tahun 2002 dan hasilnya kebanyakan anak yang lewat bebas diaper akan meningkatkan risiko mendapat masalah mengawal pundi kencing dan masalah usus di masa akan datang (diterbitkan di Journal of Pediatric Urology). 
TANDA-TANDA ANAK SUDAH BERSEDIA 
Selalunya mak ayah sudah boleh mula mengajar anak bebas diaper pada umur 2-4 tahun, ada juga anak yang sudah menunjukkan kebolehan bebas diaper seawal 18 bulan. Untuk mengelakkan kejadian lantai basah, tilam basah atau bau “hancing” seluruh rumah. Lebih baik mak ayah tahu dahulu tanda-tanda anak sudah bersedia untuk bebas diaper:
1. Boleh duduk, berdiri dan melangkah anak tangga di tandas dengan sendiri.
2. Mempunyai skil motor dan koordinasi yang baik untuk membuka pintu sendiri.
3. Berminat untuk ke tandas dan proses di dalam tandas (Duduk, ambil paip air atau tisu, flush)
4. Mahu mengikut sesiapa sahaja ke tandas untuk melihat proses di tandas.
5. Sudah mempunyai keupayaan untuk menahan kencing atau berak selama lebih kurang 2 jam.
6. Sudah pandai maklumkan mak ayah dengan bahasa tubuh atau beritahu nak “iyak”/ ‘pupu” atau ‘kencing/cing”.
7. Tidak minat lagi memakai diaper dan mahu membuka sendiri diaper lepas “membuang”.
8. Pandai mengikut arahan.
9. Mempunyai masa yang sama untuk “membuang” seperti lepas bangun tidur atau lepas makan.
* Tanda-tanda diatas juga boleh diguna pakai untuk anak bekeperluan khas, cuma umur sahaja berbeza.
Jika anak mempunyai tanda diatas, maka ayuhlah kita mengajar anak bebas diaper ya mak ayah jangan tangguh-tangguh lagi.

 
PERSEDIAAN MAK AYAH
Ada banyak sangat cara untuk mengajar anak bebas diaper. Kalau ikut cara orang dulu-dulu ada yang bogelkan sahaja diluar, kalau nak “membuang” WAJIB bagitahu kalau tidak tunggulah “hadiah”nya. Hasilnya, sehari dua dah pandai. 
Dibawah ini adalah teknik yang selalu digunakan oleh Terapis Carakerja untuk anak bekeperluan khas, tetapi diolah sedikit untuk anak yang tipikal. Sebelum melatih anak bebas diaper, mak ayah perlulah:
1. Pilih samada nak latih anak menggunakan tandas terus ataupun guna “potty”.
Kedua-duanya ada kebaikan dan keburukan, kalau mak ayah rajin gunalah potty kerana ia agak kurang menyeramkan untuk anak, mudah dibawa dan selamat. Kalau malas nak membasuh, gunalah tandas terus. Kalau ada duit lebih, belilah tempat duduk tandas kecil yang siap ada tangga. 
2. Latih anak menggunakan bahasa tubuh seperti pegang perut sambil cakap “berak/iyak”, “kencing/cing”, “pee/poopoo”. Pilihlah satu paling sesuai dan kata setiap kali tukar diaper. Tunjukkan “kuih” pada anak setiap kali anak membuang dalam diaper.
3. Cerita sosial (Social Story)
Ceritakan kenapa kita ke tandas, apa yang dilakukan, proses di tandas dan sebagainya. Mak ayah boleh juga cerita dengan memggunakan patung kesukaan. Contohnya,
“Setiap pagi, selepas Didi bangun tidur. Didi akan pergi tandas untuk “iyak/poopoo”. Mula-mula Didi buka seluar, duduk di atas tandas dan meneran (sambil buat muka meneran). Abang nak jadi macam Didi tak?”. Mak ayah bolehlah buat cerita ikut kretiviti masing-masing sambil buat ekspresi muka “over” lagi anak suka.

4. Perhatikan tingkahlaku anak sebelum “membuang” contohnya resah gelisah, kehulu kehilir, menyorok di belakang almari atau duduk di sudut bilik. 
5. Catat masa setiap kali anak “membuang” selama seminggu sebelum latih anak. Selalunya anak sudah ada pola masa yang sama seperti waktu pagi selepas bangun tidur, tengahari selepas makan dan sebagainya.
6. Pastikan anak makan makanan berserat seperti buah dan sayur dengan mencukupi.
Proses melatih jadi lebih sukar sekiranya anak sembelit.
7. Pakaikan diaper jenis seluar (diaper pant) dan seluar bergetah yang longgar supaya mudah untuk dibuka bila dah tak tahan dihujung-hujung. 
Semua diatas ini boleh mula dilakukan untuk anak berumur setahun keatas untuk persediaan bebas diaper.

AYUH, MULAKAN SEKARANG 
Jika mak ayah dah ada “bahan-bahan” untuk melatih anak seperti jadual masa, potty dan seluar dalam anak maka boleh mulakan dengan ikut 3 tahap yang saya rumuskan ini:
Tahap pertama (Masih memakai diaper)
1. Bawa anak ke tandas 10 minit sebelum sebelum jadual pola masa, terutamanya sejurus lepas bangun tidur, lepas makan dan sebelum tidur. Nak lagi bagus, bawa setiap 2 jam. Sebab lebih kerap lagi bagus.
2. Tekan sedikit di bahagian pundi kencing di bahagian bawah perut anak semasa duduk di tandas dan ajar anak untuk meneran.
3. Puji anak setiap kali anak berjaya “membuang” di dalam tandas.
4. Jika anak terlepas “membuang” di dalam diaper, tunjuk diaper basah pada dia dan kata “abang tak boleh buang dalam ini”.
5. Disarankan mak ayah fokus latih berterusan selama lebih kurang seminggu.
Tahap Dua (Pakai waktu tidur sahaja)
1. Mak ayah boleh mula pakaikan anak seluar dalam kesukaan mereka untuk menggantikan diaper.
2. Pakaikan diaper waktu tidur siang dan tidur malam sahaja.
3. Tunjuk anak diaper basah sekiranya dia terlepas.
4. Bawa anak ke tandas sejurus bangun tidur sampai jadi rutin harian.
Tahap Tiga (100% bebas diaper)
1. Boleh mula kurangkan memakai diaper di waktu malam.
2. Letak alas katil kalis air supaya katil tidak tercemar dengan bau “hancing”. 
Kunci utama untuk berjaya adalah kerapkan memuji anak. Pokok pun boleh mati kalau setiap hari kita datang marah-marah. 
Sabar, jangan terlalu memarahi anak sekiranya lambat kerana nak berjaya perlukan masa, bukannya sekali ajar dah pandai, ada yang seminggu dah berjaya, ada yang sebulan malah ada yang setahun baru berjaya. Sebab ia perlu berterusan baru cepat nampak kesan. Kalau skip sehari buat, esok malas, mula balik tahun depan maka bertahunlah jawabnya. 
Dalam melatih anak bebas diaper, jangan lupa untuk melatih skil urus diri seperti pakai baju dan seluar ya. Tak adalah sampai umur 6 tahun masih lagi mak ayah kena bukakan seluar dan jirus setiap kali anak nak “membuang”.
*Jika anak dah masuk umur 4 tahun, tetapi masih belum berjaya bebas diaper walaupun usaha telah dilakukan. Mungkin ada isu yang mak ayah tidak sedar, boleh dapatkan rujuk occupational therapist untuk penilaian.
Kredit: Maryam Jamadi
The post Latih Anak Bebas Diaper, Bukan Anak Je Kena Bersedia, Mama Papa Pun Sama, Ada Trik Paling Mudah! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/latih-anak-bebas-diaper-bukan-anak-je-kena-bersedia-mama-papa-pun-sama-ada-trik-paling-mudah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mama Papa Boleh Merangkak Sekali Bila Nak Latih Anak Banyak Kelebihannya Bonding Pun Kuat

Mama Papa Boleh Merangkak Sekali Bila Nak Latih Anak Banyak Kelebihannya Bonding Pun Kuat

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 326 hits
Bila anak kita dah mula meniarap dan sudah pandai angkat pinggulnya untuk merangkak mama papa jangan segan silu untuk cuba merangkak bersama Begitu juga dengan anak anak yang sudah besar Apa salahnya bersama sama merangkak supaya anak lebih...
Berjaya Latih Anak Usia 2 Tahun Ke Tandas Ada Tip Mudah Mama Kena Praktik Confirm Berjaya

Berjaya Latih Anak Usia 2 Tahun Ke Tandas Ada Tip Mudah Mama Kena Praktik Confirm Berjaya

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 560 hits
Bila anak dah mencecah usia tiga tahun mama jangan rasa takut rakut dan khuatir untuk ajar anak tak lagi pakai pampers Ini penting bagi persediaan mereka untuk ke sekolah Bukan hanya persediaan ke sekolah bahkan langkah ini sebenarnya satu ...
Nak Anak Jadi Baik Dan Soleh Kena Bermula Dengan Ikat Kasih Sayang Ada 2 Perkara Mudah Mama Kena Amalkan

Nak Anak Jadi Baik Dan Soleh Kena Bermula Dengan Ikat Kasih Sayang Ada 2 Perkara Mudah Mama Kena Amalkan

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 422 hits
Mendidik anak pastinya satu hal yang tidak mudah Ikatan kuat kasih sayang antara ibu dan keluarga membuatkan anak semakin mudah diasuh Semuanya berkat kasih sayang yang kuat Namun bagaimana nak mendidik anak anak sentiasa patuh dan mempunya...
Ajar Anak Kemas Mainan Ada Caranya Jangan Paksa Tapi Guna Trik Mudah

Ajar Anak Kemas Mainan Ada Caranya Jangan Paksa Tapi Guna Trik Mudah

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 571 hits
Bila anak sudah main mamalah orang paling stress untuk kemaskan semula mainan yang bersepah di lantai dan kemudiannya kemaskan seluruh kawasan rumah Jangan stress dan pening pening jika anda tahu cara bijak Minta anak kemaskan semula dengan...
Wariskan 4 Senjata Pertahanan Diri Ini Kepada Anak Cucu Dari Fitnah Dajjal No 2 4 Paling Mudah

Wariskan 4 Senjata Pertahanan Diri Ini Kepada Anak Cucu Dari Fitnah Dajjal No 2 4 Paling Mudah

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 787 hits
Bismillah Dalam sejarah kehidupan manusia ini akan wujud suatu Fitnah terbesar yang akan melanda seluruh umat manusia khususnya umat Islam Kebanyakan umat Islam telah sedia maklum iaitulah Fitnah Dajjal Sejak penciptaan Adam sampai kiamat t...
Bila Anak Mula Menggigit Jangan Biar Saja Tapi Ada Sebabnya Mama Papa Kena Tahu

Bila Anak Mula Menggigit Jangan Biar Saja Tapi Ada Sebabnya Mama Papa Kena Tahu

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 376 hits
Tanyalah mana mana mama sekalipun pasti pernah berdepan dengan gigitan anak Sakit usah cakaplah Tapi selalunya kita pandang remeh dan biarkan sahaja masalah ini Sebenarnya bila anak menggigit ada sebabnya yang mama kena tahu Perkongsiandari...
Usia 2 4 Tahun Anak Tunjuk Tanda Ini Maknanya Dalam Proses Bebas Diaper Kena Cepat Ajar

Usia 2 4 Tahun Anak Tunjuk Tanda Ini Maknanya Dalam Proses Bebas Diaper Kena Cepat Ajar

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 412 hits
Apabila umur anak 3 tahun antara pandai urus diri dan pandai membaca mana lebih penting Kalau jawapannya bebas diaper dah cukup melegakan hati Kadang kadang ada segelintir mak ayah yang lebih pentingkan anak 2 3 tahun pandai membaca tapi ti...
Pertama Kali Anak Nak Ke Sekolah Trik Mudah Ajar Anak Bangun Pagi

Pertama Kali Anak Nak Ke Sekolah Trik Mudah Ajar Anak Bangun Pagi

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 505 hits
Musim awal persekolahan hanya tinggal beberapa hari saja lagi Pastinya mama makin berdebar untuk menghantar anak anak ke tadika atau pra sekolah kan Pastinya pelbagai ragam anak yang merunsingkan mama Salah satunya pasti masalah untuk kejut...
Banyak Bahayanya Bila Anak Sakit Tapi Masih Tetap Nak Ke Sekolah Apa Mama Papa Perlu Buat

Banyak Bahayanya Bila Anak Sakit Tapi Masih Tetap Nak Ke Sekolah Apa Mama Papa Perlu Buat

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 413 hits
Ramai ibu bapa selalu memandang ringan bila anak demam sedangkan hakikatnya demam adalah petanda ketidakstabilan pada tubuh anak Banyak perkara boleh berlaku bermula daripada demam Jadi hati hati mama papa kena lebih peka bila anak demam Su...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar