Upko Tidak Tinggalkan Warisan Sertai Ph Untuk Angkat Isu Sabah


WILFRED MADIUS TANGAU
KUALA LUMPUR: Pertubuhan Kinabalu Progresif Bersatu (UPKO) menafikan dakwaan bahawa parti itu meninggalkan Parti Warisan Sabah (Warisan) diterajui Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal untuk menyertai gabungan Pakatan Harapan (PH).

Presidennya, Datuk Seri Wilfred Madius Tangau berkata, UPKO masih bersama Warisan yang berperanan sebagai pembangkang di peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah.

Penyertaannya di dalam PH pula bertujuan supaya isu-isu melibatkan Sabah dapat diangkat ke peringkat nasional sekali gus menyelesaikan masalah ‘tidak pernah selesai’ melibatkan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) dan ekonomi negeri itu.

“Penyertaan UPKO di dalam PH bermula selepas Pilihan Raya Negeri (PRN)lalu dan kami berpandangan gabungan ini sebagai alternatif kepada rakyat yang menyaksikan satu gabungan dipimpin oleh pemimpin-pemimpin menerajui parti berbilang kaum.

“Jadi, UPKO yang pada mulanya parti berasaskan kaum telah dijenamakan kepada parti berbilang kaum. Setelah konsep ‘khemah besar’ yang diperkenalkan PH, ini amat menarik bagi kami.

“Apapun pendekatan yang diambil, isu Sabah yang dibawa selama ini hendaklah dibawa ke peringkat nasional dan jangan kita lihat ia sebagai satu ‘perlawanan’ antara Sabah dengan Semenanjung,” katanya semalam.

Beliau berkata demikian menerusi webinar bertajuk Peneraju Perjuangan Rakyat: Kebersamaan UPKO dalam Perjuangan PH yang disiarkan secara langsung di Facebook rasmi UPKO Malaysia.

Ahli Parlimen Tuaran itu menjawab soalan diajukan pengacara rancangan yang juga Setiausaha Agungnya, Nelson W. Angang berkenaan dakwaan UPKO meninggalkan Warisan setelah menyertai PH secara rasmi, pada 26 Ogos lalu.

Webinar itu turut disertai pemimpin-pemimpin parti komponen PH lain iaitu Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim; Presiden Parti Amanah Negara (Amanah), Mohamad Sabu dan beberapa pemimpin UPKO serta ditonton lebih 1,000 pengguna Facebook.

UPKO sebelum ini pernah menjadi sebahagian daripada Barisan Nasional (BN) namun meninggalkan gabungan itu selepas Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) dan memilih bersama PH sekali gus memperkukuh kerjasama dalam persiapan menuju PRU-15.

Menjawab soalan berasingan, beliau menyokong sebarang bentuk undang-undang sama ada mengadakan pilihan raya bagi memecat wakil rakyat (recall election) atau Rang Undang-Undang (RUU) Anti Lompat Parti bagi menghalang wakil rakyat yang membelot.

Beliau merujuk usul dikemukakan Ahli Parlimen Pengerang, Datuk Seri Azalina Othman Said untuk mengadakan pilihan raya bagi memecat wakil rakyat sekaligus membolehkan mereka yang dipilih terus berkhidmat menggunakan parti sama sehingga Parlimen dibubarkan.

“Ini sesuatu yang julung kali berlaku. Sebagai ahli Parlimen, saya akan mengundi dan berharap Speaker Dewan (Datuk Azhar Azizan Harun) menerima usul ini memandangkan ia adalah rang undang-undang persendirian, bukannya dari kerajaan,” katanya.

Mengulas lanjut, ditanya berkenaan fokus dan strategi parti terhadap pengurusan negeri jika ditakdirkan PH mendapat kembali mandatnya di peringkat Persekutuan pada PRU-15 nanti, katanya, darjah ketersampaian maklumat di Sabah mesti diselesaikan dalam tempoh enam bulan.

“Kalau di kawasan bandar, kita boleh menyampaikan maklumat di pelbagai saluran media sosial tetapi bagaimana pula di kawasan luar bandar? Ini cabaran kita. Aspek ketersambungan di luar bandar mesti ditingkatkan dan juga kelangsungan pendidikan tanpa masalah rangkaian internet.

“Aspek pelaburan di negeri ini juga perlu ditingkatkan dan peluang pekerjaan di Sabah juga perlu diwujudkan sebab ramai anak-anak Sabah yang berhijrah untuk mencari pekerjaan,” katanya. – UTUSAN ONLINE


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/09/upko-tidak-tinggalkan-warisan-sertai-ph.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tinggalkan Gaji Mewah Di Fam Untuk Sertai Sabah Yang Bermasalah Tepatkah Keputusan Ong Kim Swee

Tinggalkan Gaji Mewah Di Fam Untuk Sertai Sabah Yang Bermasalah Tepatkah Keputusan Ong Kim Swee

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 2112 hits
Ong Kim Swee melepaskan jawatan selaku Pengarah Teknikal FAM Dan bakal memikul tugas selaku Ketua Jurulatih Sabah FC Persatuan Bolasepak Malaysia mengumumkan Dato Ong Kim Swee telah melepaskan jawatan sebagai Pengarah Teknikal dan akan meny...
Sertai Ph Bukan Bermaksud Upko Warisan Berpisah Kata Madius

Sertai Ph Bukan Bermaksud Upko Warisan Berpisah Kata Madius

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 163 hits
Wilfred Madius Tangau berkata pengumuman Shafie sebelum ini yang mengatakan Warisan kini adalah PH minus juga tidak akan menjejaskan hubungan antara dua parti itu KOTA KINABALU Presiden Upko Wilfred Madius Tangau berkata penyertaan parti it...
Sabah Sarawak Lebih Baik Selepas Sertai Malaysia Kata Tun M

Sabah Sarawak Lebih Baik Selepas Sertai Malaysia Kata Tun M

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 206 hits
Dr Mahathir kecewa terhadap sikap segelintir pihak yang membangkitkan idea Sarawak hanya untuk orang Sarawak dan Sabah hanya untuk orang Sabah KUALA LUMPUR Keadaan di negeri Sabah dan Sarawak lebih baik selepas ia menjadi sebahagian daripad...
Jeffrey Isu Isu Kesihatan Perlu Diurus Oleh Sabah Sendiri

Jeffrey Isu Isu Kesihatan Perlu Diurus Oleh Sabah Sendiri

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 238 hits
Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Dr Jeffrey Gapari Kitingan Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Dr Jeffrey G Kitingan telah mengaku bahawa isu isu kesihatan perlu diurus oleh Sabah sendiri Bercakap kepada media pada hari Selasa J...
Upko Sertai Pakatan Harapan

Upko Sertai Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 275 hits
Pakatan Harapan percaya penyertaan UPKO dapat terus memperkukuhkan kerjasama khasnya dalam persiapan menuju pilihan raya umum ke 15 UPKO sertai Pakatan Harapan atas semangat khemah besar KUALA LUMPUR UPKO yang berpangkalan di Sabah menyerta...
Sabah Ph Welcomes New Coalition Member Upko

Sabah Ph Welcomes New Coalition Member Upko

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 200 hits
Sabah PKR chief Christina Liew said she would be inviting Upko to the next Sabah PH meeting as an official member soon KOTA KINABALU Sabah Pakatan Harapan leaders have welcomed news of Upko joining their ranks with its chairman Christina Li...
14 Pemain Bola Sepak Sabah Dipanggil Sertai Kem Latihan Skuad Wanita Kebangsaan

14 Pemain Bola Sepak Sabah Dipanggil Sertai Kem Latihan Skuad Wanita Kebangsaan

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 367 hits
14 pemain bola sepak Sabah dipanggil sertai kem latihan skuad wanita kebangsaan 28 dipanggil sertai kem latihan skuad wanita kebangsaan KOTA KINABALU Pemain bola sepak Sabahan menguasai separuh pemain dalam senarai skuad bola sepak wanita k...
Warisan Declares Readiness To Help Sabah Battle Covid 19 Surge

Warisan Declares Readiness To Help Sabah Battle Covid 19 Surge

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 202 hits
Darell said following reports that the state is facing a vaccine shortage an explanation should be offered on whether Sabah received the 200 000 doses of the Cansino vaccine when it arrived at the Kuala Lumpur International Airport from Chi...
Khemah Besar Tambah Kukuh Upko Sertai Ph

Khemah Besar Tambah Kukuh Upko Sertai Ph

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 117 hits
Bagi pihak Majlis Presiden Pakatan Harapan saya ingin mengucapkan terima kasih sekali lagi kepada 105 Ahli Parlimen Pembangkang dari WARISAN PEJUANG UPKO PSB MUDA dan Bebas yang telah mencalonkan Dato Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Ment...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Kkb Polls Boycotting The Ballot Box Unproductive Says Yeoh



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Jkt48 Heavy Rotation Chord

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Macc Nabs Three Senior Govt Agency Officers In Kelantan

Th Jamin 31 600 Jemaah Haji Berpeluang Ziarah Raudah

Memang Sibuk Wehh

Nak Tau 5 Langkah Menjadi Insan Hebat