Sertai Ph Bukan Bermaksud Upko Warisan Berpisah Kata Madius


Wilfred Madius Tangau berkata pengumuman Shafie sebelum ini yang mengatakan Warisan kini adalah ‘PH minus’ juga tidak akan menjejaskan hubungan antara dua parti itu.
KOTA KINABALU: Presiden Upko Wilfred Madius Tangau berkata, penyertaan parti itu dalam Pakatan Harapan (PH) bukan bermakna bermakna mereka sudah ‘berpisah’ dengan Warisan.

Katanya, beliau dan Presiden Warisan Shafie Apdal sebelum ini sentiasa berbincang dalam banyak perkara dan kerjasama itu akan diteruskan walaupun Upko kini bersama PH.

Beliau berkata, pengumuman Shafie sebelum ini yang mengatakan Warisan kini adalah ‘PH minus’ juga tidak akan menjejaskan hubungan antara dua parti itu.


”Saya tidak berkesempatan untuk bertanya kepada Shafie apa maksud ‘PH minus’ atau ‘Warisan minus’ itu, tetapi Pengerusi PH Sabah, Christina Liew telah berjumpa dengan beliau (Shafie) dan menjelaskan ‘PH minus’ atau ‘Warisan minus’ bermaksud mereka akan bergerak sendiri.

”Bagaimanapun saya telah berbincang dengan Christina dan beliau memberitahu semuanya, jadi tidak perlulah saya minta penjelasan lagi (dengan Shafie) sebab itu sudah cukup jelas. Kita (Upko dan Warisan) sama-sama dalam blok pembangkang, bukan bererti Upko sekarang dalam PH kita sudah berpisah. Kita masih bekerjasama.

”Seperti baru-baru ini, apabila kita mahu menandatangani SD (akuan berkanun) untuk memilih Perdana Menteri, saya bersama-sama dengan Shafie, Tun Mahathir (Mohamad) dan Syed Saddiq (Syed Abdul Rahman), kami sama-sama berbincang,” katanya.


Beliau berkata demikian dalam webinar Aspirasi Upko Bersama PH yang diadakan menerusi sidang Zoom, sebentar tadi.

Sementara itu dalam webinar berkenaan juga, Madius turut mendedahkan bahawa sebelum ini Upko, Warisan dan PH Sabah pernah berbincang untuk membuat satu struktur politik baharu tetapi ia tidak menjadi kenyataan.

Katanya, perkara itu dibincangkan dalam mesyuarat majlis presiden Warisan Plus ketika itu yang dihadiri pemimpin daripada ketiga-tiga parti politik berkenaan.

”Saya ingin nyatakan pada malam ini, sebenarnya dalam majlis presiden Warisan Plus pada ketika itu, sudah pun dicadangkan supaya kita membuat satu struktur untuk kita bersama membabitkan Upko, Warisan dan PH tetapi tidak berjaya, cuma sampai di situ saja,” katanya.


Beliau yang juga Ahli Parlimen Tuaran berkata, Upko akan meneruskan kerjasama dengan Warisan sebagai pembangkang lebih-lebih lagi Shafie merupakan ketua pembangkang di Dewan Undangan Negeri (DUN).

”Bagi saya Shafie pemimpin lebih senior, lebih arif dari segi politik dan lebih lama berbanding saya dalam politik tetapi soal kerjasama itu ianya akan berterusan.

”Dalam DUN, dia (Shafie) ketua pembangkang dan ADUN kita (Ewon Benedick) bersama-sama dengannya, itu semangat yang kita mahu,” katanya. – FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/09/sertai-ph-bukan-bermaksud-upko-warisan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Upko Tidak Tinggalkan Warisan Sertai Ph Untuk Angkat Isu Sabah

Upko Tidak Tinggalkan Warisan Sertai Ph Untuk Angkat Isu Sabah

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 364 hits
WILFRED MADIUS TANGAU KUALA LUMPUR Pertubuhan Kinabalu Progresif Bersatu menafikan dakwaan bahawa parti itu meninggalkan Parti Warisan Sabah diterajui Datuk Seri Mohd Shafie Apdal untuk menyertai gabungan Pakatan Harapan Presidennya Datuk S...
Khemah Besar Tambah Kukuh Upko Sertai Ph

Khemah Besar Tambah Kukuh Upko Sertai Ph

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 117 hits
Bagi pihak Majlis Presiden Pakatan Harapan saya ingin mengucapkan terima kasih sekali lagi kepada 105 Ahli Parlimen Pembangkang dari WARISAN PEJUANG UPKO PSB MUDA dan Bebas yang telah mencalonkan Dato Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Ment...
Reformasi Parlimen Tingkat Perwakilan Sabah Sarawak Kata Madius

Reformasi Parlimen Tingkat Perwakilan Sabah Sarawak Kata Madius

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 174 hits
Wilfred Madius Tangau mendesak kerajaan persekutuan melakukan reformasi Parlimen bagi memastikan ia memberikan sumbangan yang berkesan demi pembangunan negara KOTA KINABALU Pengerusi Eksekutif Yayasan Wisdom Wilfred Madius Tangau menyeru ke...
Sabah Sarawak Lebih Baik Selepas Sertai Malaysia Kata Tun M

Sabah Sarawak Lebih Baik Selepas Sertai Malaysia Kata Tun M

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 205 hits
Dr Mahathir kecewa terhadap sikap segelintir pihak yang membangkitkan idea Sarawak hanya untuk orang Sarawak dan Sabah hanya untuk orang Sabah KUALA LUMPUR Keadaan di negeri Sabah dan Sarawak lebih baik selepas ia menjadi sebahagian daripad...
Saingan Anwar Shafie Musnah Peluang Pembangkang Jadi Pm Kata Pemuda Upko

Saingan Anwar Shafie Musnah Peluang Pembangkang Jadi Pm Kata Pemuda Upko

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 193 hits
Shafie Apdal turut dinamakan sebagai calon perdana menteri tetapi kemudian menyatakan sokongannya kepada Anwar Ibrahim KOTA KINABALU Persaingan antara Presiden PKR Anwar Ibrahim dan Presiden Warisa Shafie Apdal mengenai siapa yang patut men...
Upko Sertai Pakatan Harapan

Upko Sertai Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 273 hits
Pakatan Harapan percaya penyertaan UPKO dapat terus memperkukuhkan kerjasama khasnya dalam persiapan menuju pilihan raya umum ke 15 UPKO sertai Pakatan Harapan atas semangat khemah besar KUALA LUMPUR UPKO yang berpangkalan di Sabah menyerta...
Anak Anak Masih Cari Arwah Ibu Shuib Hilang Kata Kata Mahu Anak Anak Bergelar Al Hafiz

Anak Anak Masih Cari Arwah Ibu Shuib Hilang Kata Kata Mahu Anak Anak Bergelar Al Hafiz

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 157 hits
Selepas hampir tiga minggu pemergian isteri tercintanya Siti Sarah Shuib berkongsi perkembangan terkini ketiga tiga anaknya yang saban hari merindui ibu mereka Menerusi sesi Live di Instagramnya bersama rakannya Abu Talib Husin dan pendakwa...
Keluarga Malaysia Ganti Jenama Kerajaan Pn Kata Zahid

Keluarga Malaysia Ganti Jenama Kerajaan Pn Kata Zahid

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 216 hits
MALAYSIAKINIPerdana Menteri Ismail Sabri Yaakob bersetuju untuk terus menggunakan jenama Keluarga Malaysia serta tidak lagi menggunakan penjenamaan kerajaan Perikatan Nasional kata Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi Menurutnya itu antara pand...
Demand Kekayaan Anak Mahkamah Putus Ibu Tak Layak Terima Harta Mendiang Goo Hara

Gsk Sokong Kepentingan Imunisasi Dewasa Dalam Kalangan Rakyat Malaysia

Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Syok Sendiri Demi Kepuasan

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Gear Up For Standard 1 Registration

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3

5 Adaptasi Permainan Video ke TV dan Filem Paling Berjaya Setakat Ini

10 Fakta Biodata Erysha Emyra Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Cinta Untuk Sekali Lagi Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia


Dapatkan Ganjaran Besar Apabila Anda Prapesanan Samsung Ai Tv 2024 Hari Ini

Sprm Tahan Menteri Besar Perlis

Powering Progress How Ev Charging Stations Are Shaping The Transportation Landscape

M A Due Diligence Don T Settle For Smoke And Mirrors Get A Quality Of Earnings Assessment

Tiada Petanda Salah Tinggalkan Anfield

Mb Perlis Tak Direman