Unik Tahfiz Ini Ada Belajar Seni Bela Diri Kungfu




KLANG: Seni bela diri seperti silat sering dikaitkan dengan pelajar tahfiz namun ada yang lebih unik dan berbeza apabila pusat tahfiz di Kampung Rantau Panjang di sini, mewajibkan semua pelajarnya mempelajari ilmu dan seni kungfu.

Madrasah Ulumulquran Wal Ahadith (Muqwa) yang ditubuhkan pada 2011 mewajibkan semua pelajarnya bermula dari usia tujuh hingga 18 tahun untuk mengenali pelbagai seni bela diri atau dikenali sebagai mix martial arts (MMA).

Idea berkenaan muncul apabila pengetua dan pengasas pusat tahfiz itu, Amran Johari, 42, ingin mencari kelainan supaya pelajarnya kekal cergas terutama dalam sesi pembelajaran pada waktu pagi.
“Saya ingin melihat semua pelajar lelaki dan perempuan terbabit dalam aktiviti sukan yang membolehkan mereka bertenaga pada sesi pembelajaran.

“Jadi, saya wajibkan semua pelajar mengikuti enam latihan bela diri antaranya silat, kungfu, tinju, Jiu-Jitsu, Jeet Kune Do dan Ninjitsu.

“Kita dedahkan semua seni pertahanan diri itu kepada pelajar dalam bentuk campuran yang mana setiap satunya boleh diikuti dengan lancar dan berkesan,” katanya.

Bagaimanapun, katanya, bagi memastikan tumpuan pelajar terhadap pelajaran tidak terganggu, kelas sukan bela diri itu hanya diadakan pada jam 9 malam setiap Jumaat.

“Niat kita membuka peluang mempelajari seni bela diri ini bukanlah untuk mengalakkan pelajar bergaduh sebaliknya kita mahu pelajar lebih yakin apabila berdepan situasi yang mendesak seperti berdepan dengan penjenayah.

“Namun, ilmu al-Quran tidak boleh diketepikan dalam proses mempelajari seni bela diri kerana ia adalah asas yang perlu dimiliki pelajar untuk menjadi Muslim yang baik,” katanya.

Ditanya mengapa seni kungfu yang dipilih, Amran berkata, seni bela diri itu mempunyai keunikannya yang tersendiri kerana segala pergerakan berperanan melancarkan peredaran darah.

“Apabila kita berkungfu atau melakukan seni bela lain, secara tidak langsung otak kita akan lebih cerdas kerana darah yang mengalir menjadi lebih lancar.

“Malah, pergerakan pantas yang diajar membuatkan pelajar berfikir dengan pantas dalam sesuatu perkara.

“Ini semua mempunyai hubung kait yang hanya boleh dirasai oleh mereka yang melakukannya,” katanya.

Mengendalikan lebih 250 pelajar di Muqwa, Amran berkata, setakat ini tiada ibu bapa yang bimbangkan keselamatan anak mereka semasa belajar seni bela diri, malah lebih yakin berikutan anak mereka mempunyai skil berkenaan.

“Lazimnya ibu bapa yang menghantar anak ke pusat tahfiz mempunyai impian untuk melihat anak mereka berjaya mengejar ilmu Allah SWT. Jadi, mereka menyerahkan tugas itu kepada guru.

“Apabila ibu bapa tahu seni bela diri termasuk dalam silibus pelajaran, mereka sangat gembira kerana anak mereka boleh mempelajari skil yang sukar untuk didapati di luar,” katanya.

Sementara itu, Dhomiruddin Pejo, 32, yang berasal dari Solo, Indonesia yang diberikan kepercayaan melatih pelajar seni pertahanan diri campuran terbabit nekad ingin menjadikan kesemua pelajarnya pendakwah yang berkebolehan tinggi.

“Semasa saya menerima tawaran mengajar di tahfiz ini pada 2014, saya teruja kerana saya juga dikehendaki mengajar seni pertahanan diri campuran yang saya pelajari sejak berumur 12 tahun lagi.

“Sudah menjadi cita-cita saya untuk mengajar ilmu Allah SWT sambil melatih seni bela diri dan tawaran dari mudir di tahfiz ini antara hadiah terindah dalam hidup.

“Sebaik saya tiba di tahfiz ini, saya nekad menjadikan semua pelajar bukan saja cemerlang dalam ilmu al-Quran tetapi juga memiliki skil pertahanan diri yang lengkap untuk digunakan ketika kecemasan apabila di luar nanti,” katanya.





Lebih menarik apabila penduduk di kawasan itu turut berpeluang mempelajari seni bela diri dengan dikenakan yuran bulanan rendah di mana separuh daripada yuran terbabit disumbangkan kepada operasi pusat tahfiz berkenaan.

“Sehingga kini kita sudah melatih lebih 200 individu termasuk pelajar tahfiz ini.

“Saya mahu buktikan kepada masyarakat bahawa institusi tahfiz bukanlah terdiri daripada insan yang lemah, malah mereka adalah yang terpilih untuk belajar ilmu Allah SWT dan pada masa sama turut berkebolehan membela diri,” katanya. (MyMetro)


Video
7:11
Aksi Wanita Muslim Belajar Ilmu Bela Diri | Muaythai Syar'i | Kung Fu ...
RINDU RASULULLAHYouTube - 22 Jun 2017
2:49
Inilah Seni Bela Diri Shaolin Asal Tiongkok
KOMPASTVYouTube - 24 Jun 2016
5:40
Teknik Beladiri, Kick Boxing, Tian Long Kungfu dan MMA

Cham ChannelYouTube - 10 Okt 2017
3:09
Mengenal Seni Beladiri Bruce Lee, Wing Chun

CNN IndonesiaYouTube - 28 Jun 2017
6:39
Teknik Beladiri, Kick Boxing, Tian Long Kungfu dan MMA
Cham ChannelYouTube - 9 Apr 2017
1:00
Bela Diri Wing Chun, Sederhana Tapi Cepat
KOMPASTVYouTube - 16 Apr 2018
4:11
Akar Ketuhanan Seni Bela Diri China
NTDIndonesiaYouTube - 26 Apr 2013
2:48
Anak-Anak Ini Lihai Beladiri Kungfu
KOMPASTVYouTube - 24 Ogo 2016
10:11
YA AMPUN - 6 Ilmu Bela Diri Paling Memalukan & Ga Berguna
2ChrisYouTube - 31 Jan 2019
3:25
Anggun Tapi Berbahaya, Belajar Seni Beladiri Wing Chun
CNN IndonesiaYouTube - 27 Jun 2017Hasil carian web
Hibur Hibur Sikit.
Video: Santri Santri Silat (Silat Disciples)

5:08WATCHEDSantri Santri Silat (Silat Disciples)MondiblancTV2 years ago171,069 viewsEndah diikuti orang asing sepulang sekolah. Ia melawan. Endah is followed by a strange man. She fights. Follow MondiBlanc for ...CC

Lihat lagi..Ini Peluang Kerja Dan Jadi Usahawan. (1)Hanya 30 Hari, Dapat Kerja Dan Boleh Jadi Usahawan...(2)Pembelanjaran Gunting Rambut Secara Ringkas..(3)



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2019/07/unik-tahfiz-ini-ada-belajar-seni-bela.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Cara Memotivasi Diri Sendiri Untuk Rajin Belajar

10 Cara Memotivasi Diri Sendiri Untuk Rajin Belajar

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 484 hits
Bagi beberapa orang belajar merupakan salah satu momok yang tidak mudah ditaklukkan Ada berbagai macam alasan mengapa hal tersebut bisa terjadi Di antaranya karena belajar adalah hal yang membosankan hingga subjek atau topik yang dipelajari...
Keputusan Kes Bunuh Zulfarhan Osman Tertuduh Perlu Bela Diri Atau Sebaliknya

Keputusan Kes Bunuh Zulfarhan Osman Tertuduh Perlu Bela Diri Atau Sebaliknya

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 1854 hits
Masih ingatkah anda semua dengan kisah arwah Zulfarhan Osman yang di bunuh oleh rakan sekadet dengan tekapan seterika wap di badan serta dibelasah dua tahun dulu Kini keputusan sama ada 19 penuntut Universiti Pertahanan Nasional Malaysia pe...
Setelah Lama Berdiam Diri Pu Abu Akhirnya Jelaskan Status Hubungan Terkini Dengan Nurhannah

Setelah Lama Berdiam Diri Pu Abu Akhirnya Jelaskan Status Hubungan Terkini Dengan Nurhannah

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 345 hits
Setelah lama berdiam diri PU Abu akhirnya jelaskan status hubungan terkini dengan NurhannahSetelah lama berdiam diri PU Abu akhirnya jelaskan status hubungan terkini dengan Nurhannah
Kisah Pasha Anak Keluarga Miskin Ditolak Di Smp Negeri Terlanjur Beli Alat Sekolah Hingga Mengurung Diri Di Kamar

Kisah Pasha Anak Keluarga Miskin Ditolak Di Smp Negeri Terlanjur Beli Alat Sekolah Hingga Mengurung Diri Di Kamar

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 290 hits
Muhammad Pasha Pratama warga Padukuhan Bulu RT 05 RW 14 Desa Bejiharjo Kecamatan Karangmojo harus merasakan kekecewaan Kekecewaan harus dirasakannya lantaran Pasha tahu namanya tak tercantum di papan pengumuman SMPN 2 Karangmojo Gunungkidul...
Didakwa Sunyi Bukti Mh370 Adalah Kes Bunuh Diri Kapten Zaharie Ahmad Shah

Didakwa Sunyi Bukti Mh370 Adalah Kes Bunuh Diri Kapten Zaharie Ahmad Shah

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 1106 hits
Kapten Zaharie Ahmad Shah adalah seorang lelaki sunyi dan bermasalah yang cuba membunuh semua penumpang dan kru dalam penerbangan itu Semakin banyak bukti MH370 adalah kes bunuh diri PARIS Juruterbang penerbangan MH370 yang hilang pada 2014...
Dia Tiba Tiba Datang Bapa Hilang Pertimbangan Tiba2 Anak Tidak Sedarkan Diri

Dia Tiba Tiba Datang Bapa Hilang Pertimbangan Tiba2 Anak Tidak Sedarkan Diri

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 523 hits
Dia Tiba Tiba Datang Bapa Hilang Pertimbangan Tiba2 Anak Tidak Sedarkan Diri Seorang bapa hila ng pertimbangan apabila terga mak memu kul dua anak kecilnya dengan batang cangkul dalam kejadian di Indonesia baru baru ini Kejadian itu dilapor...
Cemburu Pada Istri Pertama Istri Muda Mencoba Gantung Diri Tapi Talinya Lepas Ini Yang Terjadi

Cemburu Pada Istri Pertama Istri Muda Mencoba Gantung Diri Tapi Talinya Lepas Ini Yang Terjadi

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 277 hits
Ni Putu Martini wanita asal Desa Kedisan Kintamani ini nekat mencoba bunuh diri Usut punya usut aksi nekat wanita 43 tahun ini lantaran kecewa serta cemburu kepada istri pertama suaminya Kasubag Humas Polres Bangli AKP Sulhadi Minggu menjel...
Ibu Kalau Perlu Menangis Menangislah Cara Ni Paling Cepat Tenangkan Diri

Ibu Kalau Perlu Menangis Menangislah Cara Ni Paling Cepat Tenangkan Diri

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 343 hits
Kadang kala menangis boleh buatkan emosi seorang itu tenang Begitu juga bagi seorang wanita bergelar ibu Memang secara luarannya nampak kita kuat tapi dalam hati siapa tahu kan Melalui perkongsian Puan ibu adalah individu hebat Cuma jika sa...
Gembira Menang Piala Dunia Dua Pemain Kriket England Ini Tetap Tak Lupa Lupa Diri Sebagai Muslim

Gembira Menang Piala Dunia Dua Pemain Kriket England Ini Tetap Tak Lupa Lupa Diri Sebagai Muslim

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 325 hits
Gembira Menang Piala Dunia Dua Pemain Kriket England Ini Tetap Tak Lupa Lupa Diri Sebagai Muslim Beberapa jam yang lepas negara England baru sahaja muncul juara dunia terbaru dalam sukan kriket selepas menjuarai Piala Dunia Kriket England W...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


5 Rekomendasi Laptop Untuk Mahasiswa Akuntansi Terbaru

Amang Seksual Inspektor Polis Ditahan Kerja

Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance