Undi18 Tak Ditangguh Sebab Kerajaan Percaya Anak Muda Marah Pada Mereka Najib Razak


 

Ahli Parlimen Pekan Najib Razak memberi amaran kepada kerajaan Perikatan Nasional bahawa anak muda tidak akan lupa "kemungkiran janji" berhubung Undi 18, merujuk kepada umur minimum layak mengundi dan pendaftaran undi automatik bagi belia berumur 18 tahun.
Dalam kenyataan di Facebook, bekas perdana menteri itu berkata dia percaya kerajaan PN tidak mahu melaksanakan Undi 18 kerana mereka percaya majoriti anak muda marah dengan kerajaan pada ketika ini.
"Saya percaya orang muda tidak akan mudah lupa kemungkiran janji ini. Saya pernah jangka kerajaan PN akan kurang ingin laksanakannya - seperti apa yang saya tulis pada awal bulan ini.

"Saya percaya kerajaan PN tidak mahu melaksanakan Undi 18 sebab mereka percaya majoriti pemuda marah dengan kerajaan pada ketika ini.


"Namun, usul Undi 18 ini telah diluluskan sebulat suara oleh semua ahli parlimen pada bulan Julai 2019 dan kita diberitahu bahawa ia akan dilaksanakan selewatnya dua tahun kemudian iaitu bulan Julai 2021 yang semakin menjelang," katanya.


Najib menambah bahawa adalah "tidak logik" untuk kerajaan memerlukan tempoh sepanjang lebih tiga tahun untuk melaksanakan Undi 18.


"Maka kerajaan PN telah terperangkap dan masih terfikir mahu laksanakan ke tidak Undi 18 kerana tidak meluluskannya bermaksud penghinaan paling besar terhadap parlimen dan proses demokrasi.

"Pendapat saya ialah jika ia telah diluluskan sebulat suara tanpa sebarang bantahan atau mana-mana ahli parlimen yang berkecuali, maka Undi 18 patut dilaksanakan mengikut jadual yang dipersetujui.


"Usul dengan majoriti 2/3 menyokong boleh tukar perlembagaan persekutuan. Ini kan usul dengan sokongan 100 peratus undi secara sebulat suara?" katanya.


Suruhanjaya Pilihan Raya (SPRM) sebelum ini memaklumkan akan menangguhkan Undi 18 kepada September tahun depan, meskipun menteri undang-undang Takiyuddin Hassan pernah mengatakan ia dijangka dilaksanakan pada Julai.


SPR berkata perintah kawalan pergerakan (PKP) mempengaruhi perancangan dan persiapan untuk menurunkan usia minimum pengundi.


Bagaimanapun, pengkritik berpendapat tidak ada alasan mengapa sistem pendaftaran pengundi yang ada tidak dapat diperluas kepada mereka yang berusia 18 tahun.


Sementara itu, Ahli Parlimen DAP Iskandar Puteri Lim Kit Siang mendesak Pengerusi SPR Abdullah Ghani Salleh untuk mengundurkan diri dan memberi laluan kepada pengerusi baru yang dapat memenuhi mandat Parlimen.


"Keputusan itu (menangguh Undi 18) melanggar mandat Parlimen untuk membenarkan rakyat Malaysia berusia berumur 18 tahun untuk mengundi pada pilihan raya akan datang.


"Ini sama sekali tidak dapat diterima dan pengerusi SPR akan didapati melakukan kesalahan yang membawa kepada pemecatan sekiranya Parlimen tidak digantung," katanya dalam satu kenyataan.


"Dia harus memiliki integriti dan kehormatan untuk mengundurkan diri sebagai pengerusi SPR kerana dia tidak dapat mematuhi komitmen Parlimen untuk menurunkan usia pengundi menjadi 18 tahun pada pilihan raya akan datang," tambah Lim. Mkini


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2021/03/undi-18-tak-ditangguh-sebab-kerajaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Mampukah Masa Depan Anak Muda Dibina Tanpa Mereka

Video Mampukah Masa Depan Anak Muda Dibina Tanpa Mereka

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 202 hits
Sudah tiba masanya untuk Parlimen menjalankan pengawasan pasca legislatif terhadap pindaan yang begitu penting ini untuk mengelakkan kerajaan yang memerintah berdolak dalik dalam pelaksanaannya Pencetus usul menurunkan had umur mengundi kep...
Anak Buat Perangai Jangan Terus Marah Marah Beri Mereka Peluang Guna Kaedah Time Out

Anak Buat Perangai Jangan Terus Marah Marah Beri Mereka Peluang Guna Kaedah Time Out

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 355 hits
Anak anak juga mempunyai perasaan untuk memberontak dan mengamuk jika ada yang tak kena Perubahan emosi juga mempengaruhi anak untuk bertindak di luar kawalan Biarpun anak mungkin mengamuk sehingga menimbulkan rasa marah dalam diri ibu ayah...
Kerajaan Pn Perlu Jujur Dan Perbetulkan Keadaan Najib Razak

Kerajaan Pn Perlu Jujur Dan Perbetulkan Keadaan Najib Razak

papar berkaitan - pada 22/3/2021 - jumlah : 239 hits
Saya tak rasa ianya salah bagi kerajaan banyak meminjam masa pandemik untuk bantu Rakyat selagi ianya dilulus parlimen dan tidak menyalahi undang undang Malah saya antara orang pertama yang beberapa kali saran kerajaan PN untuk naikkan had ...
Anak Muda Masa Kini Keluar Duit Berapa Sih Buat Subscribe Layanan Ini Penuturan Jujur Mereka

Anak Muda Masa Kini Keluar Duit Berapa Sih Buat Subscribe Layanan Ini Penuturan Jujur Mereka

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 230 hits
Kamu rela keluar duit berapa nih per bulan untuk langganan film musik buku dan layanan lainnya Yuk baca sampai habis jangan lupa isi link di bagian bawahnya ya Bagi yang beruntung bisa menangkan satu buah handphone dan e money jutaan rupiah...
Jika Umno Tidak Segera Keluar Kerajaan Dibimbangi Zahid Hamidi Dan Najib Masuk Penjara Dulu Sebelum Tibanya Pru

Jika Umno Tidak Segera Keluar Kerajaan Dibimbangi Zahid Hamidi Dan Najib Masuk Penjara Dulu Sebelum Tibanya Pru

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 234 hits
Apa akan berlaku pada Perhimpunan Agung UMNO atau PAU esok Berdasarkan sentimen semasa PAU kali ini dijangka tidak berdepan banyak masalah untuk memuktamadkan usul putus hubungan dengan Bersatu yang telah diluluskan oleh sebahagian besar UM...
Sesekali Cakap Najib Razak Adalah Bijak

Sesekali Cakap Najib Razak Adalah Bijak

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 239 hits
BOB KELANANGDari dulu lagi aku berpandangan yang merosakkan Najib Razak adalah orang sekeliling dia yang dekat dengan dia sama macam Anwar Ibrahim yang merosakkan Anwar Ibrahim adalah orang yang rapat dengannya orang sekeliling yang ada age...
Anak Muda Perlu Pertahan Hak Undi 18

Anak Muda Perlu Pertahan Hak Undi 18

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 217 hits
Kerajaan yang sering mengungkapkan anak muda sebagai generasi penerus kepimpinan negara tidak sewajarnya menghalang mereka mengundi memilih pemerintah Ahli Parlimen Bayan Baru Sim Tze Tzin berkata kerajaan Perikatan Nasional tidak perlu tak...
Kalau Bukan Secara Automatik Benarkan Anak Muda Daftar Sendiri Undi 18

Kalau Bukan Secara Automatik Benarkan Anak Muda Daftar Sendiri Undi 18

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 227 hits
Nailah HudaMac 27 2021 Pada Sabtu lebih 200 penunjuk perasaan mengadakan Himpunan Tuntut Undi 18 di hadapan bangunan Parlimen bagi meluahkan kekecewaan terhadap SPR yang gagal melaksanakan Undi 18 pada Julai ini Foto MUDABACA Sebelum ini be...
Anak Anak Tetamu Ibu Ayah Selagi Ada Masa Hargailah Tanpa Mereka Tak Lengkap Hidup

Anak Anak Tetamu Ibu Ayah Selagi Ada Masa Hargailah Tanpa Mereka Tak Lengkap Hidup

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 303 hits
Layanlah anak anak seperti mana kita mahu orang layan kita Jangan sampai terdetik dalam hati anak rasa tak gembira duduk di rumah sendiri Ini cukup bahaya dan akan buatkan hubungan antara ibu bapa dan anak semakin jauh bila besar nanti Betu...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16