Anak Buat Perangai Jangan Terus Marah Marah Beri Mereka Peluang Guna Kaedah Time Out


Anak-anak juga mempunyai perasaan untuk memberontak dan mengamuk jika ada yang tak kena. Perubahan emosi juga mempengaruhi anak untuk bertindak di luar kawalan. Biarpun anak mungkin mengamuk sehingga menimbulkan rasa marah dalam diri ibu ayah, kita tidak seharusnya menghukum mereka sembarangan.

Ada beberapa kaedah yang boleh kita lakukan untuk menghukum tanpa menyakiti anak. Bergantung kepada tahap keterukan kenakalan mereka, “time-out” perlu dilaksanakan. Walau bagaimanapun, ia perlu dilakukan dengan cara yang betul. Ikuti artikel ini untuk mengetahui 6 taktik hukum anak dengan “time-out”.
Artikel Menarik: [Hantar Anak Ke Sekolah Dengan Tenang. Amalkan Doa Ini, Minta Allah Jaga]
Cara Hukum Anak Dengan “Time Out”;
#1. Pilih tempoh dan tempat yang sesuai
Salah satu daripada aspek yang paling penting dalam “time-out’’ adalah tempat yang sesuai. Anda perlu memastikan tempat tersebut adalah masih dalam jangkauan pemerhatian anda dan tidak mempunyai apa-apa yang boleh mengganggu seperti rakan-rakan atau adik-beradik anak anda, televisyen atau permainan. Anda boleh memilih tempat yang membosankan seperti penjuru dinding. Selepas menentukan tempat, putuskan pula bagaimana anda mahu hukum anak anda.
Anda disarankan meluangkan masa selama 1 minit untuk kanak-kanak berumur 1 tahun dan berikutnya. Jika tempohnya terlalu pendek, “time-out’’ ekstra adalah diperlukan dan tempohnya adalah separuh daripada tempoh asal.

#2. Ajar anak anda mengenai deskripsi “time-out’’
Ketika anda dan anak anda sedang berada dalam mood yang baik, ajar mereka mengenai “time-out’’. Tunjukkan mereka tempatnya dan terangkan mengapa mereka perlu melaluinya. Biarkan mereka tahu kesilapan spesifik yang mana akan menyebabkan mereka dihukum. Anda boleh gunakan contoh seperti memukul rakan-rakan, mencarut dan menjerit sebagai kelakuan yang boleh mengakibatkan “time-out’’.

#3. Tegas dengan hukuman “time-out’’
Jika anak anda mula berkelakuan buruk, hukum anak anda dan disiplinkan mereka sesegera mungkin. Jangan sesekali bertangguh. “Time-out’’ adalah lebih berkesan jika ia dilakukan pada waktu itu juga selepas mereka melakukan kesalahan. Kanak-kanak masih belum mempunyai memori yang kuat. Oleh itu mereka akan cepat lupa dan keliru tentangnya jika anda bertangguh.
Jika anda berada di luar rumah jika anak anda berkelakuan buruk, ada alternatifnya. Anda boleh menyuruh mereka melakukan “time-out’’ di penjuru dinding pasar raya atau di kerusi taman rekreasi.
Artikel Menarik: [Biarkan Anak Urus Diri, Bukan Sebab Malas Tapi Nak Dia Belajar Terutama Anak 3 Tahun Ke Bawah!]
#4. Kawal kemarahan anak anda
Tujuan “time-out’’ dilakukan adalah untuk memastikan mereka kekal tenang dan dapat mengawal diri. Jadi, sebagai ibu bapa anda sendiri perlu mengawal mood anda. Jangan sesekali marah, kritik atau memukul mereka.
Cuma jelaskan pada mereka mengenai kesalahan mereka dalam nada suara yang tenang dan minta mereka melakukan “time-out’’. Kemudian, jelaskan pada mereka mengenai kesalahan yang mereka lakukan selepas tamat hukuman.

#5. Kekal konsisten
Ada juga kanak-kanak yang berdegil tidak mahu melakukan “time-out’’. Mereka cenderung untuk meninggalkan tempatnya, menangis atau menyorok. Jika mereka berkelakuan sebegini, anda perlu lebih teliti perhatikan mereka dan pastikan mereka tidak berganjak sepanjang hukuman dijalankan.

Setiap kali mereka cuba melarikan diri, mula semula hukuman tersebut. Dengan melakukan ini, anak anda tidak akan beranggapan hukuman ini boleh diambil ringan.
Artikel Menarik: [Bukan Buat Sekali Terus Jadi, Ini Waktu Sesuai Pisahkan Tempat Tidur Dengan Anak!]
#6. Maafkan anak anda
Selepas tamat tempoh “time-out’’, terangkan kepada anak anda mengenai kesalahan mereka dan keperluan hukuman dijalankan. Kemudian, tanya perasaan dan pemikiran mereka terhadapnya. Puji mereka kerana mampu menghabiskan “time-out’’ tersebut. Paling penting, maafkan mereka dan teruskan hari anda seperti biasa.
Sumber: Hello Doktor
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

The post Anak Buat Perangai, Jangan Terus Marah-Marah. Beri Mereka Peluang, Guna Kaedah ‘Time-Out’ appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-buat-perangai-jangan-terus-marah-marah-beri-mereka-peluang-guna-kaedah-time-out/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Siang Aktif Masa Tidur Anak Menangis Mengigau Jangan Terus Kejut Tenangkannya Dulu

Siang Aktif Masa Tidur Anak Menangis Mengigau Jangan Terus Kejut Tenangkannya Dulu

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 257 hits
Perasan tak kalau anak anak kita siang harinya bukan main aktif seronok sampai tergelak bila waktu tidur malam mulalah sekejap kejap menangis terkejut Orang tua tua kata mengigau Sama ada kerap atau tak bergantung pada anak itu Bagaimanapun...
Cikgu Nikah Dengan Anak Murid Sendiri Kenal Time Suami Tingkatan 3 Tak Sangka Jarak Umur Mereka

Cikgu Nikah Dengan Anak Murid Sendiri Kenal Time Suami Tingkatan 3 Tak Sangka Jarak Umur Mereka

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 408 hits
Aj4l rezeki dan jodoh sememangnya perkara yang menjadi rahsia Allah S W T Antara yang kerap menjadi penantian setiap manusia adalah waktu diberikan jodoh yang tepat bagi melayari kehidupan sebagai suami isteri hingga ke akhir hayat Hal ini ...
Anak Setahun Dah Mula Pegang Pensel Menconteng Jangan Marah Sebenarnya Ada Kaitan Dengan Perkembanganya

Anak Setahun Dah Mula Pegang Pensel Menconteng Jangan Marah Sebenarnya Ada Kaitan Dengan Perkembanganya

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 296 hits
Mengajar anak memegang pensel juga satu faedah Dengan hanya sebatang pensel dan sehelai kertas dia boleh menerokai pelbagai perkara baru sambil menajamkan skil Anak seronok menconteng dan dalam masa yang sama otaknya di stimulasi Menurut Pe...
Hormon Tak Seimbang Buat Perangai Isteri Macam Macam Jangan Cepat Marah Tenangkanlah

Hormon Tak Seimbang Buat Perangai Isteri Macam Macam Jangan Cepat Marah Tenangkanlah

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 274 hits
Suami adalah orang yang paling dekat dengan isteri Maka fahamilah sikap mereka yang pelbagai ini hanya disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon Ada waktunya isteri kita mudah menangis tanpa sebab ada waktunya marah marah dan beremosi lebih ...
Anak Sulung Tak Ada Masalah Anak Ke 2 Selalu Buat Mama Nak Marah Kenalilah Setiap Perangai Anak Anda

Anak Sulung Tak Ada Masalah Anak Ke 2 Selalu Buat Mama Nak Marah Kenalilah Setiap Perangai Anak Anda

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 384 hits
Dilema bagi ibu ayah untuk berlaku adil dan memberikan kasih sayang yang sama rata antara anak anak Kadang kadang sikap ibu ayah yang terlalu fokus kepada seorang anak sahaja menyebabkan anak kedua rasa terpinggir Sebab itulah wujudnya sind...
Elak Jadi Superhero Anak Bagi Peluang Dia Buat Dulu Kalau Asyik Dibantu Bila Mereka Nak Belajar

Elak Jadi Superhero Anak Bagi Peluang Dia Buat Dulu Kalau Asyik Dibantu Bila Mereka Nak Belajar

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 275 hits
Dalam mendidik anak ada pelbagai kaedah yang boleh digunakan oleh ibu ayah Ilmu keibubapaan tidak hanya terhad kepada satu satu perkara sahaja Sebagai ibu bapa anda perlu kreatif sabar dan positif dalam mendidik anak anak Kalau ada satu ilm...
Rugi Tak Ambil Simpan Gambar Anak Masa Kecil Buat Kenangan Bila Mereka Besar Nanti

Rugi Tak Ambil Simpan Gambar Anak Masa Kecil Buat Kenangan Bila Mereka Besar Nanti

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 448 hits
Mengambil gambar anak tidak salah namun meletakkannya dengan begitu banyak di media sosial bukanlah satu tindakan yang wajar Bimbang dari pelbagai aspek keselamatan anak kecil kita Pun begitu jangan kerana larangan meletakkan gambar ini dim...
Masyarakat Perlu Terus Waspada Jangan Biarkan Ancaman Radikalisasi Pecah Belahkan Kita Masagos

Masyarakat Perlu Terus Waspada Jangan Biarkan Ancaman Radikalisasi Pecah Belahkan Kita Masagos

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 202 hits
SINGAPURA Menteri Bertanggungjawab bagi Ehwal Masyarakat Islam Masagos Zulkifli menggesa masyarakat supaya terus berwaspada dan berdiri teguh bersama di tengah tengah wujudnya ancaman pengganasan dan radikalisasi di Singapura Encik Masagos ...
Temuduga Terbuka Sempena Hari Wanita Anjuran Perkeso Jangan Lepaskan Peluang Ini

Temuduga Terbuka Sempena Hari Wanita Anjuran Perkeso Jangan Lepaskan Peluang Ini

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 230 hits
Sempena Hari Wanita PERKESO Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur mempelawa warganegara Malaysia yang mencari peluang pekerjaan untuk menghadiri Temuduga Terbuka pada 15 Mac 2021 Terdapat pelbagai jenis pekerjaan yang ditawarkan dan anda boleh m...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan