Undi Percaya Kenapa Bulan September



Kenapa Undi Percaya perlu dibuat pada bulan September? Kenapa tidak sekarang? Viral di media sosial bunyi suara katak. Tak cukup dengan bunyi, gambar katak juga bertaburan disemua platform media sosial.
Kegagalan pemerintahan kerajaan Muhyiddin Yassin menyebabkan rakyat mula memberontak. Kita bercakap mengenai rakyat yang tidak ada kepentingan politik. Mereka yang tertekan dengan keadaan Covid 19 yang semakin tidak terkawal, rakyat yang kehilangan mata pencarian, kehidupan rakyat yang tidak mampu diteruskan seperti biasa dan ekonomi negara yang sangat teruk berbanding dengan negara Asia yang lain.
Namun kerajaan Muhyiddin hanya dilihat sekadar melepaskan batuk ditangga dalam menangani isu-isu tersebut. Beliau lebih berminat berusaha mengekalkan kuasa. Malah Muhyiddin langsung tidak mahu bertanggungjawab atas semua masalah yang timbul.
Ramai pihak mempertikaikan keabsahan kerajaan Perikatan Nasional (PN) dan kedudukan Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri.Beliau yang mahu undi percaya di Sidang Parlimen pada September ini bagi menentukan keabsahannya dikritik. Di media sosial penuh dengan tuduhan dan andaian bahawa Muhyiddin meletakkan tarikh september atas sebab mahu “buying time” “membeli sokongan” ahli-ahli Parlimen.
Sepatutnya Muhyiddin sedar bahawa sebuah kerajaan yang bersandarkan kepada Surat Akuan Bersumpah (SD) sangat tidak stabil. Jika beliau seorang yang bermaruah maka bubarkan Parlimen dan adakan Pilihanraya UMUM secepat mungkin. PRU15 boleh dilaksanakan dengan SOP yang ketat. Kita tidak lagi mampu menjadikan Covid 19 sebagai alasan. “Life goes on” .
Untuk makluman,
Apa yang dimaksudkan dengan undi percaya, dan bagaimana proses tersebut dari sudut perlembagaan? Menurut pandangan Penyandang Kursi Institusi Raja-Raja Melayu UiTM, Prof Datuk Dr Shamrahayu Abd Aziz.
1. Undi percaya adalah antara cara menentukan kepercayaan ahli Dewan kepada Perdana Menteri atau kerajaan dan ia mempunyai beberapa tujuan.
2. Undi percaya boleh diminta Perdana Menteri secara umum berkaitan jawatannya, tanpa merujuk kepada Rang Undang-Undang atau dasar.
3. Tujuan undi percaya ialah untuk mendapatkan kepastian bahawa Perdana Menteri masih mempunyai kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat. Di negara kita, amalan mendapatkan undi percaya ini dibuat ketika Perdana Menteri baharu mengambil jawatan tanpa melalui pilihan raya. Amalan ini, walau bagaimanapun tidak didapati dalam bentuk undang-undang bertulis.
4. Sekiranya Perdana Menteri gagal mendapat undi percaya, ia boleh ditafsir sebagai undi tidak percaya. Ini sekali gus menunjukkan undi percaya mempunyai kesan ke atas kedudukan kerajaan.
5. Perlembagaan Persekutuan mensyaratkan supaya hanya seseorang yang mempunyai kepercayaan majoriti Ahli Dewan Rakyat boleh dilantik sebagai Perdana Menteri – Perkara 43(2)(a).
6. Perkara 43(4) pula menyatakan: “Jika Perdana Menteri tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat, maka Perdana Menteri hendaklah meletakkan jawatan Jemaah Menteri melainkan jika atas permintaannya Parlimen dibubarkan oleh Yang di-Pertuan Agong”.
7. Sekiranya Perdana Menteri enggan meletak jawatan setelah dibuktikan dengan undi tidak percaya dan permintaan beliau untuk membubarkan dewan tidak diperkenan oleh Yang di-Pertuan Agong, Perdana Menteri, boleh dipecat oleh Baginda.
8. Perlembagaan Persekutuan dan negeri serta Peraturan Mesyuarat tidak mempunyai peruntukan khusus berkenaan prosedur bagi menentukan kepercayaan atau hilangnya kepercayaan kepada kerajaan.
9. Pada peringkat negeri, negeri Perak adalah negeri pertama yang pernah membawa usul undi percaya, tetapi Menteri Besar telah gagal mendapatkan undi tersebut. Kegagalan itu telah menyebabkan pertukaran Menteri Besar di negeri terbabit.
– Nurul Aisyah
The post Undi Percaya, Kenapa Bulan September? appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/08/06/undi-percaya-kenapa-bulan-september/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenapa Undi Percaya September Ini Bukan Esok Lusa Tok Pa Jawab

Kenapa Undi Percaya September Ini Bukan Esok Lusa Tok Pa Jawab

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 207 hits
PETALING JAYA Mustapa Mohamed tampil mempertahankan bossnya berkaitan keputusan melengahkan usul undi percaya dibawa ke Parlimen pada September ini bukan kadar segera seperti didesak pembangkang Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu berkat...
Pejuang Persoalkan Tindakan Pm Mahu Bawa Usul Undi Percaya Terhadapnya Bulan Depan

Pejuang Persoalkan Tindakan Pm Mahu Bawa Usul Undi Percaya Terhadapnya Bulan Depan

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 183 hits
KUALA LUMPUR Parti Pejuang Tanah Air mempersoalkan tindakan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yasin mahu membawa usul undi percaya terhadapnya di Dewan Rakyat pada bulan depan Presidennya Datuk Seri Mukhriz Mahathir berkata usul berkenaan s...
Kalau Ada Majoriti Undi Percaya Minggu Lalu Bukan September Depan Anwar

Kalau Ada Majoriti Undi Percaya Minggu Lalu Bukan September Depan Anwar

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 246 hits
Pentadbiran Perdana Menteri Mahiaddin Yassin dikecam kerana meminta tempoh sehingga September ini untuk membuktikan majoriti beliau melalui usul Undi Percaya di Parlimen Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata m...
Tarikh 7 September Dijadual Undi Percaya Pada Muhyiddin

Tarikh 7 September Dijadual Undi Percaya Pada Muhyiddin

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 126 hits
Tarikh 7 September dijadual Undi Percaya pada Muhyiddin Undian bagi menguji kepercayaan Dewan Rakyat terhadap Muhyiddin Yassin dijadual berlangsung pada 7 September kata Menteri Komunikasi dan Multimedia Saifuddin Abdullah Perkara ini berda...
Undi Percaya Dibentang Di Parlimen 7 September Ini

Undi Percaya Dibentang Di Parlimen 7 September Ini

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 188 hits
Undi percaya terhadap Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin akan dibentangkan di Parlimen pada 7 September 2021 bukannya 18 Ogos seperti didakwa sesetengah pihak Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Saifuddin Abdullah berkata Speaker ...
Kehadiran Ahli Parlimen Dihadkan Sesi September Apakah Tindakan Menyukarkan Undi Percaya

Kehadiran Ahli Parlimen Dihadkan Sesi September Apakah Tindakan Menyukarkan Undi Percaya

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 168 hits
Kenyataan Timbalan Yang di Pertua Dewan Rakyat Datuk Rashid Hasnon mencadangkan bilangan Ahli Parlimen dihadkan pada Mesyuarat penggal baharu Dewan Rakyat bermula 6 September depan atas alasan mengekang penularan wabak Covid 19 dianggap tid...
Muhyiddin Kekal Perdana Menteri Undi Percaya Di Parlimen September

Muhyiddin Kekal Perdana Menteri Undi Percaya Di Parlimen September

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 161 hits
Muhyiddin Kekal Perdana Menteri KUALA LUMPUR Tan Sri Muhyiddin Yassin kekal sebagai Perdana Menteri setelah mendapat sejumlah surat akuan daripada ahli ahli Parlimen yang masih mempunyai kepercayaan majoriti Ahli Dewan Rakyat pada masa ini ...
Sd Boleh Berubah Undi Percaya Di Parlimen Lebih Jelas

Sd Boleh Berubah Undi Percaya Di Parlimen Lebih Jelas

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 141 hits
SD boleh berubah Undi percaya di Parlimen lebih jelas Kaedah penentuan usul undi percaya terhadap Perdana Menteri di Dewan Rakyat adalah proses pengesahan keabsahan sokongan majoriti ahli Parlimen yang paling telus dan tepat berbanding kaed...
Berhentilah Mahiaddin Selain Menyusahkan Agong Tunggu 7 Sept Pun Bukan Boleh Menang Undi Percaya

Berhentilah Mahiaddin Selain Menyusahkan Agong Tunggu 7 Sept Pun Bukan Boleh Menang Undi Percaya

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 193 hits
Dilaporkan undi percaya terhadap Perdana Menteri Mahiaddin Md Yasin telah ditetap untuk dibentangkan di Parlimen pada 7 September depan Oleh kerana pembukaan Parlimen adalah pada 6 September yang dimulai dengan titah Yang Dipertuan Agong be...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Nostalgia Bedak Sejuk

Lima Gandingan Makanan Hebat Untuk Pemakanan Sihat Dari Susan Bowerman

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja

Bekas Pemain Import Liga M Antara Ditahan Dalam Op Kutip