Undang Undang Tidak Boleh Difiksyen Peguam Komen Babak Juita Semalam


“Undang-Undang Tidak Boleh Difiksyen…” – Peguam Komen Babak Juita Ditahan! Meskipun drama rantaian popular TV3 Nur 2 telah berakhir dengan penuh pengisian dan pengajaran, namun ada segelintir warga media sosial mengkrit.ik pengakhiran episod tersebut. Seorang peguam, Nor Zabetha telah mengemukakan pendapatnya tentang sis,tem perund,angan yang digunakan dalam episod terakhir semalam.
Baginya, babak Juita yang ditahan atas tuduhan mero.gol Ustaz Adam adalah sama sekali tidak tepat dalam sistem perundangan.
Undang-undang tidak boleh difiksyen  

Episod terakhir Nur 2, akhirnya Juita ditangkap kerana dakwaan mero.gol Ustaz Adam. Betul atau tidak olahan babak ini jika dibandingkan dengan undang-undang realiti. Drama ini adalah fiksyen, pun begitu fakta undang-undang sama ada fiksyen atau realiti, perlu tepat.
Yang fiksyen adalah watak dan jalan cerita, undang-undang tidak boleh fiksyen kerana rosak fahaman awam nanti.
TIDAK PERNAH DALAM SEJARAH MALAYSIA seorang wanita ditahan, disiasat atau didakwa kerana mero.gol seorang lelaki. Sepanjang 10 tahun saya beramal sebagai peguam juga tidak pernah saya mendengar kes ini. Babak Juita ditahan kerana mero.gol seorang lelaki adalah salah sama sekali.
Kenapa? Dalam Kanun Keseksaan memberi pendefinisian rog.ol dibawah Seksyen 375 iaitu seorang LELAKI dikatakan mero.gol apabila melakukan hubungan seks dengan wanita tanpa kerela.aannya atau tanpa kebenarannya dan selebihnya boleh semak sebahagian akta dalam gambar dibawah, saya kongsi.
Perbuatan Juita tidak jatuh kategori mero,gol
Secara asasnya elemen yang perlu dipenuhi sebelum siasatan kes dimulakan adalah pelaku Lelaki dan man,gsa wanita. Itu sebabnya akta bezakan ‘his’ sebagai pelaku dan ‘her’ sebagai mangsa. Perbezaan jantina.
Dalam kes ini Juita tidak memenuhi elemen pertama iaitu pelaku seorang lelaki. Polis tidak akan mengambil tindakan kerana perbuatan Juita tidak ja,tuh kategori ro,gol berdasarkan Kanun Kesek,saan. Elemen seteruskan pak,sa dan tanpa kebenaran sama ada dibuat secara ugu,tan atau penip,uan atau salah anggap.
Sewaktu menonton babak ‘saya hendak buat laporan ro,gol’ oleh Ustaz Adam, saya faham Ustaz Adam adalah orang awam jadi dia secara naif merujuk situasinya kepada pejabat polis tetapi dalam drama tersebut sepatutnya polis yang perlu menegur Ustaz Adam tentang und,ang-unda,ng. Adam tak tahu unda,ng-und,ang.
Mungkin polis boleh cadangkan laporan dan siasatan dibuka bagi perbuatan Juita yang memasukkan da,dah dalam kopi Adam dan bukan tuduhan ro,gol terhadap Juita. Tetapi apabila polis ke rumah Juita, mereka mena,han Juita dan mengatakan “Cik Juita anda ditahan atas tudu,han mero,gol”. Hahahah.. Babak yang mengelirukan dan memberikan fahaman salah.
Rogol pelaku mesti lelaki dan mangsa mesti wanita
Jadi ingat ya. Rogol pelaku mesti lelaki dan mesti mangsa perempuan. Kalau lelaki dengan lelaki itu bukan rog,ol di bawah Seksyen 375 dan boleh dihukum bawah Seksyen 376 itu adalah perbuatan Sodomi bawah Seksyen 377A Kanun Keseksaan dan boleh dihukum bawah Seksyen 377C. Jatuh bawah kategori jena,yah luar ta,bii.
Kalau perempuan dengan perempuan juga bukan kira rog,ol kerana tidak mengikut definisi rog,ol yang diperuntukkan.
Begitulah undang-undang jena,yah. Setiap kesalahan perlu melihat sama ada ianya memenuhi setiap elemen jena,yah. Kalau tidak cukup, polis boleh menyi,asat tetapi pendakwaraya tidak akan beri izin untuk buka kes di mahkamah, jadi memang kebiasaannya polis tidak akan siasat bila tahu elemen tidak mencukupi.
Kalau cukup elemen dan kes pula tidak kukuh dan ada ‘loop hole’ atau kekurangan bukti, contohnya kes rog,ol walaupun DNA si lelaki tetapi tidak ada bukti paks,aan, semua bukti-bukti perbualan whatsapp selepas hubungan seks menunjukkan si perempuan setuju dan siasatan ke atas tub.uh badan perempuan juga tidak ada elemen pak,saan. Kebiasaannya juga tidak bawa ke mahkamah kerana kemungkinan pelaku dibebaskan adalah tinggi.
Jom belajar undang-undang supaya kita jadi warga bijak. Sebarkan ilmu walau sebaris ayat.
Sumber: Nor Zabetha
The post “Undang-Undang Tidak Boleh Difiksyen…” – Peguam Komen Babak Juita Semalam! appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/undang-undang-tidak-boleh-difiksyen-peguam-komen-babak-juita/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tahukah Anda Cara Berbuka Puasa Tidak Betul Boleh Undang Padah

Tahukah Anda Cara Berbuka Puasa Tidak Betul Boleh Undang Padah

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 346 hits
KUALA TERENGGANU 17 April Cara berbuka puasa tidak menepati amalan Rasulullah SAW boleh menyebabkan berlaku pertambahan penyakit di bulan Ramadan Pensyarah Perubatan Fakulti Perubatan Universiti Sultan Zainal Abidin Prof Dr Harmy Mohamed Yu...
Perkhidmatan Grabfood Boleh Diakses Terus Menerusi Aplikasi Grab Bermula 17 April

Perkhidmatan Grabfood Boleh Diakses Terus Menerusi Aplikasi Grab Bermula 17 April

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 298 hits
Grab yang merupakan sebuah syarikat yang menawarkan perkhidmatan seru pandu kini dilihat semakin mendapat permintaan kerana servis yang memberi kemudahan kepada orang ramai Selain perkhidmatan menempah kenderaan dari satu destinasi ke satu ...
Peranti Huawei Kini Boleh Memuat Turun Aplikasi Vlc Dari Play Store

Peranti Huawei Kini Boleh Memuat Turun Aplikasi Vlc Dari Play Store

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 216 hits
Pada bulan Julai yang lalu peranti keluaran Huawei dihalang dari memuat turun aplikasi VLC dari Play Store oleh pengeluar Ini adalah kerana sistem pengurusan sistem Huawei menutup aplikasi secara agresif sehingga membuatkan ia sukar digunak...
Kejatuhan Ringgit Boleh Sebabkan Pelabur Lari Kata Najib

Kejatuhan Ringgit Boleh Sebabkan Pelabur Lari Kata Najib

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 236 hits
Kejatuhan ringgit boleh sebabkan pelabur lari kata Najib Dikemas kini 27 minit yang lalu Diterbitkan pada 16 Apr 2019 9 35PM
Tulang Kering Kaki Kiri Terpaksa Dipotong Hampir 2 Tahun Tak Boleh Berjalan

Tulang Kering Kaki Kiri Terpaksa Dipotong Hampir 2 Tahun Tak Boleh Berjalan

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 1334 hits
Sebenarnya saya sudah lama sakit tulang kering kaki kiri terpaksa dipotong dan diganti tulang kecil kaki kanan demikian kata Norliza Hussain 39 yang menghidap kanser fibromatosis kaki kiri sejak awal tahun 2015 Menurut Norliza sebelum menge...
Ibu Menyusu Yang Layak Boleh Claim Peralatan Penyusuan Sebelum Hujung Bulan Ini

Ibu Menyusu Yang Layak Boleh Claim Peralatan Penyusuan Sebelum Hujung Bulan Ini

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 326 hits
Mana mana ibu menyusu yang masih belum isi e Filing LHDN cepat ya isi sebelum 30 April Jangan lupa claim peralatan penyusuan yang dah dibeli Cara daftar untuk kali pertama 1 Klik untuk daftar secara online Klik Borang pendaftaran online dan...
Saya Dah Tegur Tapi Mereka Biadap Kata Saya Tak Boleh Buat Apa Apa Bikers Singapura Selamba Merokok Di Stesen Petron

Saya Dah Tegur Tapi Mereka Biadap Kata Saya Tak Boleh Buat Apa Apa Bikers Singapura Selamba Merokok Di Stesen Petron

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 352 hits
Sudah ditegur namun sekumpulan penunggang motosikal berkuasa tinggi dari Singapura ini memilih untuk biadap dan merokok di stesen minyak yang umum mengetahui ia adalah zon larangan merokok Dalam insiden yang berlaku pada jam 5 15 petang sem...
Business Online Paling Laku Dan Boleh Jual

Business Online Paling Laku Dan Boleh Jual

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 290 hits
Rasanya kebanyakan orang sudah tahu tentang business online kan Daripada sekecil kecil baju sampai ke peralatan rumah pun memang ada dijual secara online Dan ramai orang sekarang sudah bergelar usahawan online terutamanya kaum ibu kan Malah...
Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Apa Itu Wang What Is Money

Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


From The Dock To Rubbing Shoulders With Pmx Kk Mart Founder Shows Steely Resurgence With Uzbek Expansion Plan

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Secawan Kopi Bersama Oat Krunch

Berdasarkan Kisah Sebenar Percintaan Tragis Antara Dayang Istana Dengan

Acer Swift 14 Ai Diperkenalkan Sebagai Laptop Pc Ai Pertama Jentera Brand Ini

Bersatu Perlis Nafi Wujud Pergolakan Dalam Pn Perlis