Tulang Kering Kaki Kiri Terpaksa Dipotong Hampir 2 Tahun Tak Boleh Berjalan



"Sebenarnya saya sudah lama sakit, tulang kering kaki kiri terpaksa dipotong dan diganti tulang kecil kaki kanan," demikian kata Norliza Hussain, 39, yang menghidap kanser fibromatosis kaki kiri sejak awal tahun 2015. 
Menurut Norliza, sebelum mengetahui dirinya menghidap kanser itu, kaki kirinya selalu berdenyut dan sakit dalam tulang, lenguh-lenguh dan tidak kuat. 
Sehinggalah tulang kering kaki kirinya dikesan mempunyai ketumbuhan yang semakin membesar, lalu doktor mencadangkan agar dia menjalani pembedahan. 
Selesai pembedahan, keadaan kakinya tidak menunjukkan perkembangan yang baik dan sekali lagi dia terpaksa menjalani pembedahan dan seterusnya. 
"Setakat ini sudah lima kali saya menjalani pembedahan. Yang pertama dan kedua di Hospital Alor Setar, Kedah, manakala yang ketiga masa itu teruk. Dari Hospital Sungai Petani, saya dipindahkan ke HUSM Kubang Kelantan, terus masuk ke dewan bedah yang menelan masa 23 jam. 

"Tulang kering kaki kiri terpaksa dipotong dan digantikan dengan tulang kecil kaki kanan. Hampir dua tahun saya tidak boleh berjalan. 
"Dalam tempoh itu juga, saya terpaksa ulang alik ke HUSM Kubang Kerian, semua itu memerlukan kos yang tinggi," katanya memetik laporan dari Keluarga. 
Walaupun keadaannya seperti itu, Norliza tabah menghadapinya dan berniaga nasi lemak untuk mencari sumber pendapatan, selain menjual sos, tudung dari rumah ke rumah. 
"Walau bertongkat dua, masak atas kerusi tapi saya kena lakukan walaupun saya tak mampu. Tapi saya paksakan diri. Kehidupan kami sangat susah dan hanya suami seorang sahaja yan gbekerja. 
"Berapa sangatlah yang kami dapat kumpul, sehinggakan setiap kali nak pergi ke HUSM, saya terpaksa berhutang sana sini kerana tiada duit. 
"Lebih malang lagi, tulang yang ditukar itu retak patah atas skru. Terpaksa disimen lagi selama lima bulan. Mungkin ini dugaan untuk saya, kaki belum sembuh dah mula sibuk buat kerja. 
"Selama ulang alik rawatan, nasib tak baik lagi jadi lagi seperti sebelum ini. Kali ini ditepi-tepi tulang baru. Jadi kena lakukan pembedahan lagi. Selain itu saya juga terpaksa melakukan radio terapi untuk matikan sel. 
"Tempat tersebut pula dijangkiti kuman menyebabkan saya demam sebelum menjalani pembedahan seterusnya. 

"Cuma kali ini di Sungai Petani, tanpa jahit di kawasan tepi tulang baru, tapi saya kena cuci dua bulan setengah. Malangnya, kena lagi jangkitan. Waktu itu saya buat susulan di HUSM. Jadi kenapa saya ditahan wad sana pula tambah antibiotik. Jangkitan mungki dari kesan radioterapi

"Doktor maklumkan ada masalah, tulang itu tidak cantik, nampak kesan-kesan putih. Berkemungkinan tulang itu mudah reput atau patah, atau kembali seperti sebelum ini. 
"Tetapi segalanya bergantung kepada MRI. Sekiranya tulang itu terpaksa dibuang, ia perlu digantikan semula dengan tulang baru yang mungkin kena dengan harganya mungkin ribu atau puluh ribu. 
"Sekarang saya sudah selesaikan MRI di Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar dan sekarang cuma perlu teruskan rawatan di HUSM semula. 

"Memang payah sakit macam saya kerana ia berulang-ulang. Cuma doktor pesan jangan bagi jatuh takut tulang itu patah. Saya sudah lama berulang alik dari Kedah ke HUSM Kubang Kerian, bukannya mudah. Rasanya dekat 100 kali atau lebih," katanya. 
Bagi mereka yang mahu membantu meringankan beban Norliza Hussain, boleh hubungi 017-5202434 atau salurkan sumbangan anda ke nombor akaun Maybank 102055018475 Norliza Bt Husain

Sumber: Keluarga, Chintaa Akmalnyza

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://penlawak.blogspot.com/2019/04/tulang-kering-kaki-kiri-terpaksa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mak Lari Ayah Dah Mati Kanak2 Ini Terpaksa Berjalan Kaki Jauh Bila Balik Dari Sekolah

Mak Lari Ayah Dah Mati Kanak2 Ini Terpaksa Berjalan Kaki Jauh Bila Balik Dari Sekolah

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 702 hits
Mak Lari Ayah Dah Mati Kanak2 Ini Terpaksa Berjalan Kaki Jauh Bila Balik Dari Sekolah ok Ketika ramai mengeluh dengan kesukaran hidup yang mereka hadapi sekarang ternyata masih ada lagi insan yang berganda sukarnya kehidupan mereka berbandi...
Bila Baby Dah Boleh Berjalan Habis Laci Dia Selongkar Guna Konsep Lipat Baju Ini Lipatan Baju Kukuh Tak Terlerai

Bila Baby Dah Boleh Berjalan Habis Laci Dia Selongkar Guna Konsep Lipat Baju Ini Lipatan Baju Kukuh Tak Terlerai

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 641 hits
Bila anak anak mula merangkak dan berjalan habislah satu rumah dikemasnya Kadang kadang penat si ibu nak melarang dan menyusun balik barang barang tersebut terutama sekali baju yang baru sahaja dilipat Puan melalui akaun facebooknya telah b...
Video Pejalan Kaki Tak Boleh Guna Jambatan Empat Lelaki Menyamar Jadi Bas

Video Pejalan Kaki Tak Boleh Guna Jambatan Empat Lelaki Menyamar Jadi Bas

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 387 hits
Pejalan Kaki Tak Boleh Guna Jambatan Empat Lelaki Menyamar Jadi Bas Sebuah jambatan yang dikenali sebagai Jambatan Emas di bandar Vladivostok Rusia telah dibuka pada tahun 2012 Tidak Benarkan Penjalan Kaki Bagaimanapun negara tersebut tidak...
Lebih Afdhal Berjalan Kaki Atau Menaiki Kenderaan Ke Masjid

Lebih Afdhal Berjalan Kaki Atau Menaiki Kenderaan Ke Masjid

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 390 hits
Soalan Yang manakah lebih utama bagi seseorang itu sama ada hadir ke masjid dengan berjalan kaki ataupun dengan menaiki kenderaan Jawapan Dalam isu ini terdapat beberapa dalil yang menjadi sumber perbahasan hukum Antaranya adalah sebuah had...
Pengeluaran Emas Dalam Tahun 2019 Boleh Mencapai Rekod Pendapat

Pengeluaran Emas Dalam Tahun 2019 Boleh Mencapai Rekod Pendapat

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 265 hits
Berdasarkan pengiraan syarikat analisis S P Global Market Intelligence jumlah pengeluaran emas pada tahun semasa dapat mengesankan dan mencapai kepada 109 6 juta auns Pakar percaya bahawa dalam kes ini rekod pada tahun 2018 akan dipecahkan ...
Hampir Tak Boleh Masuk Dewan Sebab Baju Lelaki Ini Dipuji Bantu Pelajar Dari Sabah Konvo Sendirian

Hampir Tak Boleh Masuk Dewan Sebab Baju Lelaki Ini Dipuji Bantu Pelajar Dari Sabah Konvo Sendirian

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 282 hits
Konvokesyen merupakan satu majlis graduasi yang sangat penting bagi seseorang yang pernah bergelar pelajar Hal ini kerana majlis istiadat tersebut adalah penanda bahawa tamatnya pembelajaran yang diharungi oleh pelajar di mana mana institus...
Officer Sorang Pun Tak Nampak Muka Baby Terpaksa Tidur Atas Lantai Hampir 17 Jam Penumpang Terkandas Di Haneda Airport

Officer Sorang Pun Tak Nampak Muka Baby Terpaksa Tidur Atas Lantai Hampir 17 Jam Penumpang Terkandas Di Haneda Airport

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 313 hits
Baby Terpaksa Tidur Atas Lantai Hampir 17 Jam Penumpang Terkandas di Haneda Airport Seorang lelaki meluahkan rasa tidak puas hatinya dengan perkhidmatan AirAsia yang didakwa tidak bertanggungjawab dan menjelaskan apa sebenarnya yang berlaku...
Kisah Siswa Sd Di Bali Jalan Kaki 20 Km Ke Sekolah Tiap Hari Pernah Terpaksa Nginap Di Rumah Teman

Kisah Siswa Sd Di Bali Jalan Kaki 20 Km Ke Sekolah Tiap Hari Pernah Terpaksa Nginap Di Rumah Teman

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 286 hits
Jarum jam menunjukan pukul 05 00 WITA Udara sekitar Gulinten Desa Bunutan Kecamatan Abang Kabupaten Karangasem dingin dan menusuk tubuh Kabut tebal turun dari bebukitan serta menutupi kampung Sebagian besar warga masih tidur ditemani selimu...
Berjalan Kaki Tanpa Alas Kaki Juga Bisa Munculkan Bahaya Berikut Ini

Berjalan Kaki Tanpa Alas Kaki Juga Bisa Munculkan Bahaya Berikut Ini

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 189 hits
Biasanya dikenal dengan istilah kapalan Tujuannya adalah untuk melindungi jaringan ikat sendi serta saraf di dalamnya Namun jika terjadi penebalan di dalam justru bisa menimbulkan rasa sakit ujar Manfaluthy Hakim Dokter Spesialis Saraf di J...
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Iced Butterscotch Latte Zus Coffee

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Anwar Ibrahim Watak Utama Misi Gila

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Islam Agama Rantau Tanah Melayu 40 Tahun Selepas Nabi

Ugreen Nexode Rg 65w Robot Pengecas Peneman Aktiviti Anda

Wordpress Website Speed Build The Masters Golf Tournament

Hikayat Budak Pening Sebuah Legasi

Bayu Somerset Pakaian Tradisional Untuk Gaya Harian

Pengalaman Pertama Alami Kesesakan Di Lebuhraya Hingga 10 Jam