Umur 3 5 Tahun Waktu Terbaik Ajar Anak Adab Jika Perlu Hukum Biar Dengan Cara Mendidik


Kanak-kanak (dalam lingkungan umur tiga hingga tujuh tahun) tidak boleh terlalu dimanjakan dan perlu dididik mengenai budi bahasa kerana apa yang dipelajari sewaktu kecil membentuk diri menjadi individu dewasa yang berhemah.
Begitupun, untuk membentuk anak mengenai budi bahasa bukan boleh dilakukan dalam masa singkat, sebaliknya ia adalah suatu proses yang berterusan.
Dalam hal ini, ramai pakar psikologi kanak-kanak menyarankan usia tiga hingga lima tahun adalah waktu terbaik untuk mengajar si kecil mengenai adab dan budi bahasa.
Berikut beberapa panduan oleh pakar psikologi kanak-kanak mengenai bagaimana untuk membentuk budi bahasa dalam diri si kecil berdasarkan ceritapapamama.blogspot.my
Ucapan meminta maaf
Tunjukkan situasi si kecil harus mengucapkan kata-kata maaf. Anda sendiri perlu menjadi contoh kepada si kecil. Jadikan ungkapan meminta maaf sebagai suatu perkara biasa dalam kehidupan seharian.
Jika anda sendiri melakukan kesilapan pada si kecil, usah malu untuk meminta maaf daripada anak sendiri. Dengan cara ini dia secara tidak langsung akan belajar dan memahami bahawa meminta maaf bukanlah perkara yang memalukan. Ini boleh membuatkan anak anda lebih disenangi dalam pergaulannya dengan rakan sebaya.

Tunjuk rasa hormat kepada insan lebih dewasa
Didik anak untuk menghormati orang yang lebih tua daripada mereka seperti kakak, abang, datuk, nenek dan jiran tetangga.
Si kecil juga perlu dididik supaya tidak meninggikan suara atau menjawab ¬dengan perkataan yang kurang elok apabila berinteraksi ¬dengan orang lebih dewasa. Sebaiknya, tunjukkan contoh yang baik untuk mereka ikuti.
Segera tegur apabila anak melakukan kesalahan
Apabila anak melakukan kesilapan, jangan teragak-agak untuk menegur dan menerangkan kesalahannya. Pada masa sama, tunjukkan cara yang betul supaya dia tidak mengulangi kesilapannya. Jika anak bercakap sesuatu yang boleh membuatkan orang lain malu atau terasa, segera suruh anak supaya meminta maaf.
Bagaimanapun, oleh kerana kanak-kanak sekarang bijak, anda perlu pandai memilih waktu dan perkataan untuk menegur mereka. Jika dia melakukan kesilapan ketika bersama kawan-kawannya, mungkin ada baiknya anda tangguhkan dulu untuk menegur kesilapan si anak kerana teguran yang dibuat secara terbuka boleh membuatkan dia malu. Anda boleh menerangkan kesilapannya ketika duduk berdua bersama anak.
Minta kebenaran
Memang diakui pada mulanya agak sukar untuk melatih kanak-kanak meminta kebenaran bagi mendapatkan sesuatu. Ini kerana mereka lebih cenderung merampas barang permainan rakan sebaya atau daripada adik-beradik lain.
Dalam hal ini, ibu bapa perlu memainkan peranan penting untuk sentiasa menasihatkan anak mereka. Katakan kepadanya dengan lembut bahawa perbuatan itu adalah salah dan perlu meminta kebenaran jika mahu mendapatkan sesuatu yang bukan milik mereka.
Didik anak guna perkataan sopan
Jadikan perkataan ‘tolong’ dan ‘terima kasih’ sebagai ungkapan yang wajib dalam keluarga anda. Jika anak anda terlupa untuk mengucapkan terima kasih, anda perlu ingatkan. Selain itu, didik anak supaya menggunakan perkataan sopan ketika berbual de-ngan orang yang lebih dewasa. Dalam hal ini, kanak-kanak perlu diingatkan bahawa mereka tidak boleh bergurau dengan perkataan yang tidak elok.
Berkongsi permainan
Berikan kata-kata pujian apabila si kecil anda sedia berkongsi barang permainannya dengan orang lain. Katakan kepadanya sikap suka berkongsi barang membuatkan dirinya lebih disayangi dan disukai ramai.

Memberi pujian
Pujian adalah kata-kata yang menakjubkan buat si kecil. Sentiasa berikan pujian apabila anak anda menunjukkan sikap yang baik. Pujian yang diterima sedikit sebanyak membantu per-kembangan emosi dalam diri mereka.
Intonasi suara
Si kecil perlu diberitahu bahawa tidak semua tempat bebas untuk bersuara atau melakukan apa yang disukai. Di tempat awam contohnya, didik mereka supaya bercakap dengan perlahan dan tidak mengganggu orang lain. Beritahu anak tempat yang dia boleh bersuara kuat dan di mana dia perlu memperlahankan suaranya.
Salam
Didik anak untuk berjabat tangan menghulurkan salam apabila berjumpa dengan orang yang lebih tua daripadanya. Ia mampu melahirkan perasaan hormat dalam diri kanak-kanak terhadap orang lebih dewasa.
Sopan di meja makan
Kanak-kanak paling susah untuk duduk diam apabila berada di meja makan. Jika di rumah sendiri ia mungkin boleh dimaafkan tetapi apabila berada di luar, sedikit sebanyak boleh mendatangkan suasana yang kurang selesa.
Sebaiknya, didik mereka sejak kecil supaya makan dengan tertib dan tidak berebut-rebut antara satu sama lain. Mereka juga perlu diajar supaya makan dengan sopan tanpa menyepahkan makanan atau minuman.
 
The post Umur 3-5 Tahun Waktu Terbaik Ajar Anak Adab. Jika Perlu Hukum Biar Dengan Cara Mendidik appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/umur-3-5-tahun-waktu-terbaik-ajar-anak-adab-jika-perlu-hukum-biar-dengan-cara-mendidik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ajar Sesuatu Tapi Anak Susah Faham Mungkin Cara Ajar Salah Kaunselor Kongsi Tip Kenali 3 Cara Belajar Efektif Anak

Ajar Sesuatu Tapi Anak Susah Faham Mungkin Cara Ajar Salah Kaunselor Kongsi Tip Kenali 3 Cara Belajar Efektif Anak

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 508 hits
Ajar sesuatu kepada anak tetapi tidak mampu diingati Mama papa pun mula marah marah ingat anak tidak berusaha Tapi tahukah anda sekiranya ibu bapa menggunakan cara yang tepat dengan stail pembelajaran anak semuanya jadi mudah buatnya Kaunse...
Ummi Nazera Tunggu Anak Umur 6 Bulan Baru Bawa Keluar Jalan Jalan Netizen Setuju Dengan Cara Pelakon Ini

Ummi Nazera Tunggu Anak Umur 6 Bulan Baru Bawa Keluar Jalan Jalan Netizen Setuju Dengan Cara Pelakon Ini

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 582 hits
Pelakon Ummi Nazeera yang mendirikan rumah tangga bersama Dr Mohd Izzar baru sahaja dikurniakan cahaya mata perempuan yang comel bernama Ayra Annesah pada 22 Ogos lalu Terbaru beliau telah memuat naik video yang telah mendapat sebanyak 64 2...
7 Cara Hasan Al Banna Mendidik Anak Anaknya

7 Cara Hasan Al Banna Mendidik Anak Anaknya

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 298 hits
Disini CN ingin kongsikan 7 cara Hasan Al Banna mendidik anak anaknya untuk panduan CN dan juga ibu bapa diluar sana Sebenarnya cara cara mendidik anak gaya Hasan Al Banna ini sering kita amalkan cuma kurang istiqamah Semoga kita semua menj...
Bila Anak Mula Menggigit Jangan Biar Saja Tapi Ada Sebabnya Mama Papa Kena Tahu

Bila Anak Mula Menggigit Jangan Biar Saja Tapi Ada Sebabnya Mama Papa Kena Tahu

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 378 hits
Tanyalah mana mana mama sekalipun pasti pernah berdepan dengan gigitan anak Sakit usah cakaplah Tapi selalunya kita pandang remeh dan biarkan sahaja masalah ini Sebenarnya bila anak menggigit ada sebabnya yang mama kena tahu Perkongsiandari...
Nak Jaga Badan Elakkan Makan Makanan Berat Pada Waktu Malam Cuba Cara Ini Untuk Kenyang Lebih Lama

Nak Jaga Badan Elakkan Makan Makanan Berat Pada Waktu Malam Cuba Cara Ini Untuk Kenyang Lebih Lama

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 524 hits
Nak kurus tapi bila malam makan tak ingat Ini kegagalan besar kita yang nak berdiet Sebabnya bila dah pulang kebanyakan wanita akan masak untuk suami dan anak Waktu ini perut pun mula rasa lapar kerana banyak tenaga yang dah habis selepas s...
Ternyata Mendongeng Bisa Jadi Cara Ampuh Mengalihkan Perhatian Anak Dari Gadget

Ternyata Mendongeng Bisa Jadi Cara Ampuh Mengalihkan Perhatian Anak Dari Gadget

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 213 hits
Pendongeng dari komunitas Kerajaan Dongeng Indonesia Herwan Husdiawan berpandangan bahwa mendongeng dapat menjauhkan anak dari dampak buruk gawai Bahkan mendongeng juga secara tidak langsung mengajak mereka untuk membaca Setelah diceritakan...
Kisah Anak Petani Asal Temanggung Lulusan Terbaik Ipb Cukupi Kebutuhan Hidup Dari Jualan Makanan

Kisah Anak Petani Asal Temanggung Lulusan Terbaik Ipb Cukupi Kebutuhan Hidup Dari Jualan Makanan

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 284 hits
Empat tahun lalu Siti Chalimah Siswi SMAN 1 Parakan Temanggung Jawa Tengah menjejakkan kakinya pertama kali di Kampus Institut Pertanian Bogor Saya memilih IPB sebagai pilihan pertama dalam jalur Seleksi Nasional Masuk Perguruan Tinggi Nege...
Cara Terbaik Move On Selepas Putus Cinta

Cara Terbaik Move On Selepas Putus Cinta

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 482 hits
Cara Terbaik Move On Selepas Putus CintaTidak semua kisah cinta akan berakhir dengan kebahagiaan Ada yang kecundang di tengah jalan Siapa yang tidak sedih apabila terjadinya perpisahan dengan yang tersayang Bukan mudah hendak melupakan semu...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama