Umur 13 Hingga 15 Tahun Ibu Bapa Perlu Didik Anak Jadi Orang Yang Reasonable


Umur 13 hingga 15 tahun, ibu bapa perlu didik anak jadi orang yang ‘reasonable.’ Umur 13 hingga 15 tahun adalah tempoh yang sangat penting dalam kehidupan seseorang remaja. Pada fasa ini, anak-anak mula mengalami perubahan yang ketara dari segi fizikal, emosi, dan sosial.
Umur 13 hingga 15 tahun, Ibu Bapa Perlu Didik Anak Jadi Orang Yang ‘Reasonable’
Ibu bapa memainkan peranan yang sangat penting dalam memastikan anak-anak mereka membesar dengan cara yang positif dan seimbang. Umur 13 hingga 15 umur masih perlukan lagi perhatian ibu bapa kerana umur tersebut dianggap crucial. Namun berapa ramai yang mengabaikan emosi anak-anak pada umur sebegini walaupun berada di rumah.
Perkembangan Fizikal dan Hormonal
Pada usia 13 hingga 15 tahun, remaja berada dalam fasa akil baligh. Akil baligh membawa kepada perubahan besar dalam badan mereka, termasuk pertumbuhan fizikal yang pesat serta perubahan hormon.
Perubahan-perubahan ini boleh menyebabkan remaja merasa tidak selesa dengan tubuh mereka, selain turut memberi kesan kepada emosi dan tingkah laku mereka. Sebagai ibu bapa, adalah penting untuk memberi sokongan emosi dan mendidik mereka tentang perubahan yang berlaku pada badan mereka agar mereka lebih yakin menghadapi fasa ini.
Perkembangan Emosi
Remaja pada usia ini juga mengalami pergolakan emosi yang lebih mendalam. Mereka mungkin mula merasa lebih berdikari dan ingin membuat keputusan sendiri, tetapi pada masa yang sama masih memerlukan bimbingan dari ibu bapa.
Remaja sering berhadapan dengan perasaan kekeliruan, tekanan rakan sebaya, dan perasaan rendah diri. Peranan ibu bapa adalah untuk menjadi pendengar yang baik, memberi sokongan, dan membantu anak mereka menguruskan emosi ini dengan cara yang sihat.

Pentingnya Sokongan Sosial
Pada usia ini, hubungan sosial menjadi semakin penting bagi remaja. Mereka cenderung untuk menghabiskan lebih banyak masa dengan rakan-rakan dan mungkin mula memisahkan diri dari keluarga.
Walaupun begitu, perhatian dan sokongan daripada ibu bapa masih diperlukan untuk membimbing mereka dalam memilih rakan-rakan yang baik dan memahami nilai persahabatan yang sihat. Ibu bapa juga harus peka terhadap tingkah laku anak yang mungkin terlibat dalam masalah seperti buli atau pengaruh negatif daripada rakan sebaya.
Pendidikan dan Tanggungjawab
Dalam aspek pendidikan, umur 13 hingga 15 adalah masa yang kritikal untuk perkembangan akademik anak-anak. Pada usia ini, mereka berada di sekolah menengah di mana prestasi akademik mula menjadi lebih serius kerana ia memberi kesan kepada masa depan mereka.
Ibu bapa perlu memantau kemajuan akademik anak, memberi dorongan, dan membantu mereka dalam merancang masa belajar yang berkesan. Selain itu, tanggungjawab lain seperti membantu dalam kerja rumah dan membuat keputusan kecil juga perlu didorong untuk membentuk disiplin diri yang baik.

Pengaruh Teknologi dan Media Sosial
Remaja hari ini sangat terdedah kepada teknologi, terutamanya media sosial. Ini adalah salah satu aspek yang ibu bapa perlu awasi dengan berhati-hati. Penggunaan media sosial yang tidak terkawal boleh memberi kesan negatif seperti kecanduan, kurang tumpuan dalam pelajaran, serta risiko keselamatan dalam talian. Ibu bapa harus menetapkan had masa skrin dan memberi tunjuk ajar tentang penggunaan teknologi yang bertanggungjawab, selain menggalakkan komunikasi terbuka tentang pengalaman anak-anak mereka dalam talian.
Kesihatan Mental dan Kesejahteraan
Dengan perubahan fizikal dan emosi yang berlaku, tidak hairanlah jika remaja berhadapan dengan masalah kesihatan mental seperti kebimbangan, kemurungan, atau tekanan. Ibu bapa perlu peka dengan tanda-tanda awal masalah kesihatan mental pada anak-anak mereka.
Selain itu, penting untuk mewujudkan persekitaran yang menyokong di rumah di mana anak-anak merasa selamat untuk berkongsi perasaan mereka tanpa takut dihakimi. Jika perlu, mendapatkan bantuan profesional juga harus dianggap sebagai pilihan untuk menangani isu-isu yang lebih serius.
Kesimpulannya, umur 13 hingga 15 adalah tempoh yang sangat penting dalam perkembangan remaja, di mana mereka melalui banyak perubahan dalam hidup mereka. Perhatian dan bimbingan ibu bapa masih sangat diperlukan dalam membantu mereka menghadapi cabaran-cabaran ini.
Ibu bapa yang terus terlibat dalam kehidupan anak-anak mereka pada tahap ini akan membantu membentuk remaja yang lebih seimbang, yakin, dan bersedia untuk menghadapi masa depan dengan lebih baik.
Baca artikel lain juga: Maryam Durian Kimchi Kongsi Cara Didik Anak, Satu Hari, Satu Barang, Dua Tak Boleh Letak Balik
Begini Rupanya Orang Jepun Didik Anak Supaya Cepat Pandai
Lima Kesalahan Mak Ayah Selalu Buat Didik Anak, Tak Perlu Jadi  Permissive Parenting!
 
 
 
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) sekarang!
Dapatkan lebih ilmu keibubapaan di Tik Tok Pa&Ma @pama.my
 
 
 
 
 
 
 
 
The post Umur 13 hingga 15 tahun, Ibu Bapa Perlu Didik Anak Jadi Orang Yang ‘Reasonable’ appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/umur-13-hingga-15-tahun-ibu-bapa-perlu-didik-anak-jadi-orang-yang-reasonable/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Risiko Ibu Bapa Jangan Abaikan Jika Pilih Anak Masuk Asrama Usia 13 Tahun

5 Risiko Ibu Bapa Jangan Abaikan Jika Pilih Anak Masuk Asrama Usia 13 Tahun

papar berkaitan - pada 13/9/2024 - jumlah : 102 hits
Seorang penceramah seksualiti terkenal Akhi Fairuz jelaskan bahawa anak anak berusia 13 tahun yang memasuki asrama berisiko jika ibu bapa tidak mengambil langkah yang sewajarnya Akhi Fairuz menerusi facebook miliknya memberitahu bahawa keny...
Ibu Ayah Alphard Anak Anak Ferrari Program Permuafakatan Bersama Waris Tahun 6 Di Sk Part 1

Ibu Ayah Alphard Anak Anak Ferrari Program Permuafakatan Bersama Waris Tahun 6 Di Sk Part 1

papar berkaitan - pada 24/9/2024 - jumlah : 123 hits
Masih ada lagi stok draft yang masih tersimpan dan ini salah satunya 22 Jun 2024 Sabtu Pada tarikh ini aku telah menghadiri Program Permuafakatan Bersama Waris Tahun 6 di SK dak Nuha Gigih aku mendengar semula rakaman suara penceramah dan a...
Hiburan Hidup Isteri Anak Anaknya Teraniaya Muhasabah Diri Keluarga Kamu Posting Ibu Syamsul Yusof Tuju Untuk Siapa

Hiburan Hidup Isteri Anak Anaknya Teraniaya Muhasabah Diri Keluarga Kamu Posting Ibu Syamsul Yusof Tuju Untuk Siapa

papar berkaitan - pada 22/9/2024 - jumlah : 63 hits
Sedia maklum hubungan pengarah dan pelakon Syamsul Yusof bersama ibu bapanya serta keluarga sudah kembali pulih seperti biasa selepas hampir setahun tidak berhubung Hal tersebut turut membahagiakan ibunya iaitu Datin Patimah yang selama ini...
Hiburan Kena Cuci Kencing Berak Anak Orang Atasan Gisbh Dedah Ibu Terseksa Lalui Pelbagai Trauma

Hiburan Kena Cuci Kencing Berak Anak Orang Atasan Gisbh Dedah Ibu Terseksa Lalui Pelbagai Trauma

papar berkaitan - pada 21/9/2024 - jumlah : 136 hits
Sedia maklum ketika ini isu yang melibatkan GISB Holdings sememangnya menjadi topik hangat diperkata ramai dan terbaru salah seorang anak bekas orang atasan di syarikat terbabit tampil bersuara Ayah orang atasan di GISBH Wanita tersebut mem...
Rezeki Bayi Kembar Lima Bakal Terima Insentif Rm529 000 Ibu Bapa Pun Layak Dapat Elaun

Rezeki Bayi Kembar Lima Bakal Terima Insentif Rm529 000 Ibu Bapa Pun Layak Dapat Elaun

papar berkaitan - pada 26/9/2024 - jumlah : 43 hits
Rezeki lima bakal terima insentif RM529 000 ibu bapa pun layak dapat elaun Korea Selatan merupakan salah satu negara yang bergelut dengan kadar kesuburan paling rendah di dunia iaitu 0 72 peratus Rezeki Bayi Kembar Lima Bakal Terima Insenti...
Ibu Bapa Zayn Rayyan Dakwa Terima Tekanan Ketika Ditahan Reman Diugut Untuk Mengaku Bersalah

Ibu Bapa Zayn Rayyan Dakwa Terima Tekanan Ketika Ditahan Reman Diugut Untuk Mengaku Bersalah

papar berkaitan - pada 21/9/2024 - jumlah : 100 hits
Peguam Fahmi Abd Moin yang mewakili Zaim Ikhwan Zahari dan Ismanira Abdul Manaf iaitu ibu bapa kepada kanak kanak autisme Zayn Rayyan mendakwa anak guamnya diugut untuk mengaku bersalah
Budak Dua Tahun Ditemukan Trauma Menggeletar Di Sisi Mayat Ibu

Budak Dua Tahun Ditemukan Trauma Menggeletar Di Sisi Mayat Ibu

papar berkaitan - pada 23/9/2024 - jumlah : 92 hits
AgensiORANG ramai berkumpul di luar rumah lokasi empat maut dalam kejadian tembakan di Khon Kaen FOTO AgensiBangkok Gara gara cemburu seorang lelaki bukan menembak mati bekas isterinya ibu mentua dan saudara perempuannya malah dia turut mem...
5 Tahun Bergelar Ibu Elfira Loy Tak Ralat Korban Karier

5 Tahun Bergelar Ibu Elfira Loy Tak Ralat Korban Karier

papar berkaitan - pada 20/9/2024 - jumlah : 92 hits
Elfira atau nama sebenarnya Nurul Elfira Loy Ahmad Sabri sering dilihat memuat naik momen manis anak anak dan suami memang nampak sweet sangat Dengan gaya hidup yang simple tapi classy ramai ibu muda menjadikan Elfira inspirasi terutama dar...
Lelaki Berkeras Nak Kahwin Dengan Anak Saudara Sendiri Usia 18 Tahun Peguam Kongsi Kes Aneh Tak Ada Cara Lain Ke Puan

Lelaki Berkeras Nak Kahwin Dengan Anak Saudara Sendiri Usia 18 Tahun Peguam Kongsi Kes Aneh Tak Ada Cara Lain Ke Puan

papar berkaitan - pada 13/9/2024 - jumlah : 71 hits
Seorang peguam syarie tampil berkongsi cerita serta kes kes berkenaan perkahwinan aneh dan tidak masuk akal di TikTok Menerusi video TikTok itu peguam berkenaan pernah dipertemukan dengan seorang lelaki yang berkeras untuk bernikah dengan a...
Sunway Healthcare Dan Medtronic Forge Perkongsian Strategik Untuk Meningkatkan Pusat Kecemerlangan

Malam Amal Kempen Tabung Pahlawan 2024 2025 Dan Pelancaran Kad Veteran Digital

When One Word Sparks Uproar How Alleged Cast A Shadow Over Sultan Ibrahim S China Visit

Jom Buat Jeruk Mangga Asam Boi

Puding Tiramisu Kastard Resipi Manisan Mudah Buat Pencinta Kopi Sedap

Cara Simpan Duit Gaji Yang Pertama Untuk Beli Kereta Kereta Baru Atau Kereta Second Sesuai

Gkb Z Well Dan Gkb Tiger Milk Mushroom Penyelesaian Terbaik Untuk Memperbaiki Pola Tidur Dan Menyokong Ketahanan Tubuh

Sultan Of Selangor Accepts Sanusi S Apology Tells Him To Be Mindful Of Words Etiquette


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Lembayung 2024 Adaptasi Kisah Benar Lakonan Pelakon Malaysia Anna Jobling


9 Makanan Sihat Untuk Kendali Stres Makan Sambil Relaks Jangan Risau

Trip Mengejut Ke Guangzhou China

Kuetiaw Goreng

Bawa La Ramai Lagi Warga Asing Ke Malaysia

Pmx Didesak Saman Bloomberg Jika Kenyataan Salah

Ira Kazar Tuntut Rm3 000 Daripada Syamsul Yusof Atas Alasan Menyusahkan Dirinya Hanya Dibayar Rm300