Umno Tolak Jawatan Tpm Tolak Bela Njawan 2021 Hayat Politik Muhyiddin Sudah Tamat


 Berikut di bawah adalah kenyataan media yang dikeluarkan UMNO selepas parti itu mengadakan mesyuarat khas MT yang berakhir lewat tengah malam tadi.
———————————————————–
KENYATAAN MEDIA
Mesyuarat Khas Majlis Kerja Tertinggi UMNO telah mengambil keputusan:
1. UMNO terus kekal fokus dan konsisten dengan kenyataan yang sudah berkali-kali dikeluarkan tentang peri pentingnya Gencatan Politik dan Rekonsiliasi Nasional demi mendepani wabak Covid-19, menjaga kebajikan rakyat, keamanan negara dan kestabilan politik.
2. UMNO juga ingin mengulangi dengan jelas sekali lagi bahawa kami menjunjung titah KDYMM Seri Paduka Baginda yang di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-Raja Melayu untuk terus memastikan pentadbiran negara diurus dengan baik berpandukan keluhuran undang-undang dan menghormati semangat yang termaktub di dalam Perlembagaan Negara dan tidak membawa negara ke dalam darurat sebagaimana yang telah dicadangkan oleh pihak kerajaan.
3. UMNO memperhalusi pelbagai pandangan dan harapan rakyat mengenai Belanjawan 2021 untuk diangkat kepada Kerajaan termasuklah isu perlanjutan tempoh moratorium, bantuan sara hidup kepada rakyat yang hilang punca pendapatan akibat Covid-19, bantuan kepada belia yang menganggur, bayaran khas kepada barisan hadapan (frontliners) dan beberapa inisiatif untuk meningkatkan pengembangan ekonomi negara. Lantaran itu, UMNO akan memastikan Belanjawan 2021 yang bermanfaat untuk rakyat dapat diluluskan.
4. Maka sebarang tindakan mana-mana pihak yang mempersoalkan keputusan UMNO dalam mendokong titah KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-Raja Melayu adalah tidak bertanggungjawab dan amat dikesali. Sekiranya pendirian UMNO dalam perkara ini masih dipersoalkan, UMNO tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas demi untuk menjaga kedaulatan Raja-raja dan kepentingan rakyat.
5. UMNO adalah sebuah parti yang dasar-dasarnya sentiasa memberikan keutamaan kepada agenda rakyat. Maka, semua anggota Kabinet yang mewakili UMNO terus kekal dalam Kerajaan dan beriltizam untuk terus menjaga kebajikan rakyat dan mempertahankan maruah parti.
6. UMNO memutuskan agar mandat rakyat dikembalikan bagi mengujudkan Kerajaan yang stabil dengan mengadakan Pilihanraya Umum setelah Pandemik Covid-19 dapat dikawal dan berada di peringkat minimum.
AHMAD ZAHID HAMIDI
29 Oktober 2020.
————————————————————
Secara keseluruhannya, tiada apa-apa yang menarik dan baharu daripada keputusan mesyuarat khas MT UMNO kali, ia lebih kurang sama saja dengan keputusan mesyuarat khas pada Isnin lalu.
Kepada yang mengharapkan UMNO mampu berbuat sesuatu yang drastik dan “jantan”, tentu saja agak kecewa dengan keputusan MT UMNO malam tadi.
Asyik mesyuarat dan berbincang berkali-kali, tapi keputusannya “wal hasil balik asal” juga akhirnya.
Tetapi, ada dua perkara yang tidak harus diketepikan begitu saja dalam keputusan MT UMNO kali ini.
Pertama, UMNO tidak membuat sebarang ketetapan mengenai calon Timbalan Perdana Menteri, meski laporan awal sebelum ini mengatakan mesyuarat khas itu diadakan, tujuan pentingnya ialah untuk memutuskan perkara tersebut.
Sementara Muhyiddin Yassin dikatakan menolak nama Zahid Hamidi dan mahu pemimpin UNNO yang lain dicalonkan, nama-nama lain yang disebut ramai iaitu Mohamad Hasan, Ismail Sabri Yaakob dan Hishammuddin Hussein turut tidak diputuskan untuk mengelak perpecahan dalam UMNO.
UMNO nampaknya sedar perangkap dan buli di sebalik tawaran Muhyiddin untuk calon Timbalan Perdana Menteri itu.
Dengan itu, UMNO secara tersiratnya menolak untuk mana-mana pemimpinnya diletakkan mengisi jawatan Timbalan Perdana Menteri.
Kedua, walaupun UMNO menjunjung kasih terhadap titah Agong, tetapi mesyuarat khas malam tadi tidak membuat sebarang ketetapan untuk menyokong Belanjawan 2021 yang akan dibentangkan pada 6 November akan datang ini.
Sebaliknya, selain ingin beberapa penambahbaikan dalam Belanjawan 2021 dan memutuskan agar semua pemimpin UMNO yang memegang jawatan kabinet terus kekal berada dalam kerajaan, keutamaan sebenar UMNO ialah mahu mengembalikan mandat kepada rakyat membuat pilihan melalui PRU yang perlu diadakan sebaik saja pandemik Covid19 dapat dikawal dan berada di tahap minimum.
Dengan keutamaan mahu PRU awal itu, bergantung kepada keadaan semasa Covid19, UMNO dalam kata lain, sedia menarik keluar sokongannya terhadap kerajaan PN pada bila-bila masa.
Jika ketika pengundian Belanjawan 2021 yang dijangka pada penghujung November nanti pandemik Covid19 sudah menurun dan di tahap terkawal, maka UMNO akan membuat keputusan menolaknya pada waktu itu.
Bagi UMNO, hanya dengan menolak Belanjawan 2021 saja cara paling mudah untuk nenjatuhkan kerajaan, seterusnya membolehkan PRU semula diadakan segera.
Menanti ke tarikh tersebut, UMNO dipercayai tidak akan melalukan sebarang perundingan dengan Muhyiddin dan Bersatu berkaitan pembahagian kerusi.
Mudah kata, melalui pendirian yang ditetapkan menerusi mesyuarat khas MT UMNO malam tadi, kerajaan PN dipimpin Muhyiddin ini paling mungkin akan tamat hayat politiknya sebelum tirai tahun 2020 dilabuhkan.
Seawal tahun 2021 adalah tahun PRU diadakan yang diharap-harapkan.
Bye bye Muhyiddin!!!


 (Shahbudindotcom 30/10/2020)






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/10/umno-tolak-jaeatam-tpmtolak-bela-njawan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anggap Sogokan Politik Kuli Tolak Walaupun Ini Jawatan Yang Ditawarkan Kepadanya

Anggap Sogokan Politik Kuli Tolak Walaupun Ini Jawatan Yang Ditawarkan Kepadanya

papar berkaitan - pada 17/10/2020 - jumlah : 224 hits
TENGKU Razaleigh Hamzah tak selalu muncul tetapi sentiasa ada Tokoh veteran ini ada nyawa politik yang panjang Beliau merupakan ahli Parlimen yang berkhidmat paling lama dalam sejarah Beliau dah lalui liku liku politik yang hebat Jasanya pu...
Umno Mungkin Tak Sokong Bajet 2021 Muhyiddin

Umno Mungkin Tak Sokong Bajet 2021 Muhyiddin

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 284 hits
Susulan keputusan semalam untuk terus menyokong Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri sebahagian ahli Umno berkata mereka akan beri Muhyiddin masa 1 bulan sebelum memutuskan tindakan seterusnya Orang dalam parti itu berkata walaupun Bela...
Seperti Permintaan Dengan Anwar Umno Nak Jawatan Tpm Muyhiddin Setuju Tapi Bukan Zahid

Seperti Permintaan Dengan Anwar Umno Nak Jawatan Tpm Muyhiddin Setuju Tapi Bukan Zahid

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 249 hits
Pendedahan mengejutkan membabitkan isi kandungan surat Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi kepada Yang di Pertuan Agong baru baru ini yang menyatakan UMNO meminta jawatan TPM jika memberikan sokongan kepada Anwar surat yang diper...
Lantik Ahli Umno Sebagai Tpm Solusi Terbaik Muhyiddin Untuk Tenangkan Keadaan

Lantik Ahli Umno Sebagai Tpm Solusi Terbaik Muhyiddin Untuk Tenangkan Keadaan

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 306 hits
PADA saat suhu politik negara semakin memuncak ketika ini api kemarahan rakyat terhadap ahli politik Malaysia juga semakin membara sejak berakhirnya Pilihan Raya Negeri Sabah ke 16 pada 26 September lalu Kemarahan mereka ada asasnya Setelah...
Agong Tolak Darurat Muhyiddin Tidak Perlu Letak Jawatan Kata Penganalisis

Agong Tolak Darurat Muhyiddin Tidak Perlu Letak Jawatan Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 399 hits
October 26 2020 7 11 AMPenganalisis berkata Agong dan Raja raja Melayu menaruh kepercayaan kepada kerajaan pimpinan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin untuk meneruskan usaha memerangi wabak Covid 19 dan memulihkan ekonomi PETALING JAYA Pengan...
Untung Jangka Pendek Sakit Jangka Panjang Jika Umno Terima Jawatan Tpm Kata Penganalisis

Untung Jangka Pendek Sakit Jangka Panjang Jika Umno Terima Jawatan Tpm Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 528 hits
PETALING JAYA Umno akan merosakkan kepentingannya sendiri jika ia menerima jawatan timbalan perdana menteri menurut penganalisis politik Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya Ini keuntungan jangka pendek dan kesakitan jangka panjang katan...
Muhyiddin Perlu Letak Jawatan Pm Amt Umno

Muhyiddin Perlu Letak Jawatan Pm Amt Umno

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 333 hits
Mohd Puad ZarkashiSHAH ALAM Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi menggesa Tan Sri Muhyiddin Yassin meletak jawatan sebagai Perdana Menteri selepas Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Sha...
Umno Tuntut Jawatan Tpm Portfolio Penting Kata Tajuddin

Umno Tuntut Jawatan Tpm Portfolio Penting Kata Tajuddin

papar berkaitan - pada 17/10/2020 - jumlah : 329 hits
Beri Umno jawatan timbalan perdana menteri dan portfolio penting dalam kabinet kata Ahli Majlis Tertinggi Umno Tajuddin Abdul Rahman Ahli Parlimen Pasir Salak itu berkata Umno sebagai penyumbang kerusi yang banyak dalam Perikatan Nasional w...
Muhyiddin Paksa Umno Pilih Hishamuddin Sebagai Tpm

Muhyiddin Paksa Umno Pilih Hishamuddin Sebagai Tpm

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 337 hits
Sebelum ini bertiup kencang ura ura mengatakan bahawa Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menawarkan jawatan Timbalan Perdana Menteri kepada UMNO yang dilihat sebagai satu langkah untuk memperkukuhkan kedudukannya yang semakin goyah di...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Ee Ji Ban Chicken Rice Ball Haniz Zalikha Pernah Makan Kat Ee Ji Ban Ya

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita