Muhyiddin Paksa Umno Pilih Hishamuddin Sebagai Tpm




Sebelum ini bertiup kencang ura-ura mengatakan bahawa Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menawarkan jawatan Timbalan Perdana Menteri (TPM) kepada UMNO yang dilihat sebagai satu langkah untuk memperkukuhkan kedudukannya yang semakin goyah diasak dari segenap penjuru.
Pada satu aspek, tawaran itu memang elok dan sepatutnya sejak awal lagi ia dilakukan. Namun, perkara yang mencurigakan ialah tawaran ini bersyarat iaitu Muhyiddin tidak mahu menerima Presiden UMNO Datuk Seri Zahid Hamidi.
Penganalisa politik berpendapat tawaran itu sebagai tidak ikhlas dan bakal memberi kesan buruk kepada UMNO.
Sekarang ini timbul pula dakwaan kononnya Muhyiddin paksa UMNO pilih Hishamuddin sebagai TPM.
Babak cerita politik memang kompleks. Setiap apa yang tersebar tidak boleh dianggap benar sehinggalah ia benar-benar berlaku.
Umpama perlawanan bolasepak, bola yang melepasi garisan gol tidak boleh dianggap sebagai jaringan gol sehiggalah disahkan oleh pengadil perlawanan.
Apapun naratif di sebalik cerita ‘Muhyiddin tidak terima Zahid’ dan ‘Muhyiddin paksa UMNO pilih Hishamuddin sebagai TPM’, kematangan politik perlu digarap dalam pemikiran sebelum membuat keputusan.  
Menerima bulat-bulat permintaan Muhyiddin (mengikut naratif di atas, jika benar) dilihat akan menjadi punca berlaku perbalahan dalaman UMNO yang membawa kepada perpecahan apabila UMNO dipaksa oleh pihak luar daripada parti terutama oleh parti PPBM.
Namun, pada sisi lain pula, banyak pemerhati politik berpendapat tawaran ‘istimewa’ ini perlu disambut dengan baik. Ini masanya untuk UMNO kembali diperkasakan di dalam kabinet dan sekaligus memberi lebih ruang untuk membantu menyelesaikan kemelut kepimpinan yang berlaku sekarang.
Jika pilihan itu diterima, siapa calon paling layak di kalangan pemimpin UMNO untuk dicadangkan menjadi Timbalan Perdana Menteri?
Berdasarkan kepada situasi semasa pemimpin UMNO yang sudah berada di dalam senarai kabinet Muhyiddin, tokoh yang dianggap paling layak ialah Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.
Pendapat ini berdasarkan kepada Ismail Sabri kini telah berada pada kedudukan sebagai Menteri Kanan Keselamatan. Dalam kabinet Muhyiddin terdapat empat menteri kanan iaitu Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, YB Mohd Radzi Md Jidin, Datuk Seri Fadillah Yusof dan Ismai Sabri sendiri.
Empat menteri kanan ini bertanggungjawab membantu Perdana Menteri menyelaras hal ehwal Kabinet berkaitan bidang ekonomi, keselamatan, pembangunan infrastruktur serta pendidikan dan sosial.
Ismail Sabri ternyata sepanjang tempoh menjawat menteri kanan telah berjaya melaksanakan tugas dengan baik, terutama dalam memerangi Covid-19.
Faktor kedua yang sepatutnya dipandang penting ialah jawatan Ismail Sabri dalam UMNO sebagai Naib Presiden. Ismail Sabri adalah wakil UMNO paling kanan di dalam kabinet Muhyiddin sekarang ini.
Malah, ketika pemerintahan Pakatan Harapan (PH), Ismail Sabri telah dilantik sebagai ketua pembangkang di Dewan Rakyat yang mana perlantikan itu dipersetujui oleh semua ahli parlimen dari BN dan PAS yang berada di blok pembangkang pada ketika itu.
Percalonan Ismail Sabri dilihat paling tepat jika UMNO menerima syarat Muhyiddin yang menerima calon selain Zahid Hamidi.
Mengenai Hishamuddin, tiada siapa mempertikaikan ketokohannya. Namun, seperti sedia maklum, beliau bukan di kalangan pemimpin tertinggi UMNO, biarpun kini dilantik sebagai Bendahari Barisan Nasional.
Haraki dalam parti perlu diambil kira dalam perlantikan ke jawatan kabinet. Ia mewakili parti dan bukan atas individu. Jawatan TPM yang ditawarkan adalah kepada UMNO. Maka seharusnya ia dipilih oleh parti.
Muhyiddin perlu menghormati pilihan UMNO jika benar-benar ikhlas ingin menjalani hubungi baik dengan parti yang dianggap sebagai penyelamat kedudukannya sekarang.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sambungtitik.blogspot.com/2020/10/drv.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Muhyiddin Cari Helah Tak Mahu Lantik Umno Sebagai Tpm

Muhyiddin Cari Helah Tak Mahu Lantik Umno Sebagai Tpm

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 345 hits
Muhyiddin Yassin didakwa sedang menunggu Umno mencalonkan pemimpin parti itu yang dianggap boleh diterima untuk dilantik sebagai timbalan perdana menteri lapor sebuah laporan media hari ini Memetik sumber yang tidak didedahkan Sin Chew Dail...
Lantik Ahli Umno Sebagai Tpm Solusi Terbaik Muhyiddin Untuk Tenangkan Keadaan

Lantik Ahli Umno Sebagai Tpm Solusi Terbaik Muhyiddin Untuk Tenangkan Keadaan

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 306 hits
PADA saat suhu politik negara semakin memuncak ketika ini api kemarahan rakyat terhadap ahli politik Malaysia juga semakin membara sejak berakhirnya Pilihan Raya Negeri Sabah ke 16 pada 26 September lalu Kemarahan mereka ada asasnya Setelah...
Rundingan Umno Pas Dan Brsatu Telah Menunjukkan Umno Condong Kekal Muhyiddin Sebagai Pm Sumber Umno

Rundingan Umno Pas Dan Brsatu Telah Menunjukkan Umno Condong Kekal Muhyiddin Sebagai Pm Sumber Umno

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 233 hits
PETALING JAYA Rundingan antara Umno PAS dan PPBM mengukuhkan kedudukan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin menurut sumber dalaman Sumber itu berkata ahli Parlimen Umno yang mendapat kedudukan dan jawatan selepas pembentukan Perikatan Nasional ...
Laporan Muhyiddin Tunggu Calon Tpm Dari Umno Tapi Enggan Terima Zahid

Laporan Muhyiddin Tunggu Calon Tpm Dari Umno Tapi Enggan Terima Zahid

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 360 hits
malaysiakini comDiterbitkan 27 Oct 2020 11 47 pmMuhyiddin Yassin didakwa sedang menunggu Umno mencalonkan pemimpin parti itu yang dianggap boleh diterima untuk dilantik sebagai timbalan perdana menteri lapor sebuah laporan media hari ini Me...
Umno Tolak Jawatan Tpm Tolak Bela Njawan 2021 Hayat Politik Muhyiddin Sudah Tamat

Umno Tolak Jawatan Tpm Tolak Bela Njawan 2021 Hayat Politik Muhyiddin Sudah Tamat

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 240 hits
Berikut di bawah adalah kenyataan media yang dikeluarkan UMNO selepas parti itu mengadakan mesyuarat khas MT yang berakhir lewat tengah malam tadi KENYATAAN MEDIAMesyuarat Khas Majlis Kerja Tertinggi UMNO telah mengambil keputusan 1 UMNO te...
Umno Menguatkan Tekanan Terhadap Muhyiddin

Umno Menguatkan Tekanan Terhadap Muhyiddin

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 260 hits
Umno kemuka formula perkongsian kuasa sama kepada Muhyiddin Anwar kata sumberMinderjeet KaurPETALING JAYA Umno mengemukakan formula perkongsian kuasa yang sama kepada Muhyiddin Yassin dan Anwar Ibrahim menurut sumber dalaman Barisan Nasiona...
Umno Said To Be Pushing Same Power Sharing Formula To Muhyiddin Anwar

Umno Said To Be Pushing Same Power Sharing Formula To Muhyiddin Anwar

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 253 hits
Umno is presenting to Muhyiddin Yassin and Anwar Ibrahim the same formula for sharing power according to Barisan Nasional and Pakatan Harapan insiders If neither of the two accepts the formula it will consider triggering snap polls the sour...
Ahli Parlimen Bn Di Jangka Tolak Dan Tidak Menyokong Muhyiddin Kekal Sebagai Pm

Ahli Parlimen Bn Di Jangka Tolak Dan Tidak Menyokong Muhyiddin Kekal Sebagai Pm

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 271 hits
KUALA LUMPUR Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dijangka tidak akan mendapat sokongan ahli ahli Parlimen daripada Barisan Nasional kata sumber dalaman parti itu hari ini Ini termasuk dalam kalangan 26 Ahli Parlimen BN yang diberikan j...
Ahli Majlis Tertinggi Umno Puad Zarkashi Gesa Muhyiddin Letak Jawatan Pm

Ahli Majlis Tertinggi Umno Puad Zarkashi Gesa Muhyiddin Letak Jawatan Pm

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 317 hits
SHAH ALAM Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi menggesa Tan Sri Muhyiddin Yassin meletak jawatan sebagai Perdana Menteri selepas Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah menolak cadangan...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord