Umno Tidak Menjalin Kerjasama Dengan Dap Seperti Ditetapkan


 Kenyataan pemimpin UMNO bahawa parti itu tidak akan sekali-kali akan bekerjsama dengan DAP, Anwar, Bersatu dan PKR sebelum Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) masih lagi digunakan oleh musuh politik mempertikaikan apa yang sedang berlaku sekarang iaitu UMNO kini bekerjasama dengan DAP, Anwar dan PKR dalam membentuk Kerajaan Perpaduan.
 
Memang betul dan sejarah mencatatkan kenyataan-kenyataan pemimpin UMNO bahawa parti itu tidak akan bekerjsama dengan DAP. Tentu semua orang yang mengikuti perjalanan politik negara tidak lupa gambar Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi melafazkan slogan membawa parti yang beliau ketuai menempuh PRU-15 berbunyi “NO ANWAR, NO DAP, NO PKR, NO PPBM”.

 

Maka, berdasarkan perkara itu banyak yang mempertikaikan mengapa pula selepas PRU-15 Zahid mengubah ikrar dan keputusan kepimpinan tertinggi UMNO?
 

Perkara ini tidak sukar untuk dirungkai jika buka hati dan minda dengan jujur. Slogan “NO ANWAR, NO DAP, NO PKR, NO PPBM” ditetapkan untuk menghadapi PRU-15.
 

Slogan itu telah dilaksanakan atau dipatuhi kerana pada PRU-15 dahulu tiada sebarang bentuk kerjasama UMNO dengan Anwar, dengan DAP, dengan PKR dan dengan PPBM. Perkara ini jelas apabila UMNO (BN) bergerak solo menempuh PRU-15.
 

Kerjasama UMNO dan DAP berlaku selepas PRU-15. Slogan “NO ANWAR, NO DAP, NO PKR, NO PPBM” ditetapkan untuk menghadapi PRU-15. Jadi, apabila selepas PRU-15, ia terbuka untuk dikaji semula mengikut keadaan semasa.
Keputusan PRU-15 mencatatkan sejarah apabila tiada parti mahupun gabungan parti berdaftar dapat membentuk kerajaan. Berlaku ‘tipu muslihat’ perebutan antara bakal kerajaan PN atau kerajaan PH yang tiba tiba ditentukan oleh UMNO.
 

Kemelut kerajaan tergantung tanpa dapat dibentuk kerajaan baharu membawa kepada titah Yang DiPertuan Agong agar dibentuk Kerajaan Perpaduan.
 

Di sini peranan Ahmad Zahid penentu kepada penyelesaian kemelut. Tindakan beliau itu membangkitkan sedikit ‘kegemparan’ di kalangan pemimpin UMNO dan membawa kepada akar umbi apabila menerima kerjasama dengan Anwar, DAP dan PKR serentak yang sebelum ini dizahirkan sebagai musuh utama politik. Tiada bersama dalam senarai adalah PPBM.
 
Cuba bayangkan tanpa keputusan UMNO untuk bersama DAP, Anwar dan PKR, status pembentukan Kabinet baharu akan tergantung. Apa akan berlaku dengan negara dan rakyat? Keputusan UMNO semata-mata untuk rakyat.
 
Memang, hubungan UMNO dan DAP boleh diibaratkan sebagai 'kahwin paksa'. Itu memang perkara biasa. Apabila masing-masing berlapang dada dan boleh menerima antara satu sama lain, “pasangan” kahwin paksa juga boleh bahagia.
 
Kerjasama yang wujud antara PH dan BN adalah atas nasihat Yang Di-pertuan Agong.
 
Dalam apa juga kerjasama termasuk dalam Kerajaan Perpaduan, parti-parti yang terlibat seboleh-bolehnya cuba untuk kukuhkan hubungan itu dan bekerja keras untuk memperkukuhkannya.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://biroteguhnegara.blogspot.com/2023/07/dgf.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prn Pulau Pinang Dap Sah Tanding 19 Kerusi Dun Umno Hanya 6 Kerusi

Prn Pulau Pinang Dap Sah Tanding 19 Kerusi Dun Umno Hanya 6 Kerusi

papar berkaitan - pada 13/7/2023 - jumlah : 130 hits
agendaily com12 07 2023Pengerusi PH Pulau Pinang Chow Kon Yeow berkata tiada masalah beri jawatan kepada UMNO jika calon mereka menang PRN nanti Pilihan Raya Negeri Pulau Pinang menyaksikan UMNO hanya akan bertanding enam kerusi Dewan Undan...
Banyak Pengundi Cina Sokong Dap Mat Maslan Jawab Sokongan Umno Kepada Dap

Banyak Pengundi Cina Sokong Dap Mat Maslan Jawab Sokongan Umno Kepada Dap

papar berkaitan - pada 18/7/2023 - jumlah : 92 hits
agendaily com18 07 2023Datuk Seri Ahmad MaslanDatuk Seri Ahmad Maslan mempertahankan kerjasama antara UMNO dengan DAP dalam kerajaan campuran ketika ini Ahli Majlis Tertinggi UMNO itu berkata DAP memenangi banyak kerusi berbanding MCA dan G...
Umno Menang 26 Kerusi Dulu Pun Sebab No Anwar No Dap Shahidan

Umno Menang 26 Kerusi Dulu Pun Sebab No Anwar No Dap Shahidan

papar berkaitan - pada 9/7/2023 - jumlah : 164 hits
agendaily com08 07 2023Ahli Parlimen Arau Datuk Seri Shahidan Kassim Datuk Seri Dr Shahidan Kassim tidak melihat UMNO akan dapat memenangi kerusi yang banyak pada Pilihan Raya Negeri di enam negeri malah berkemungkinan akan kalah besar Ahli...
Anwar To The Defence Of Dap Umno

Anwar To The Defence Of Dap Umno

papar berkaitan - pada 8/7/2023 - jumlah : 284 hits
Prime Minister Anwar Ibrahim came to the defence of the DAP and Umno again at the launch of Pakatan Harapan and BN Selangor election machinery last night In his speech the Harapan chairperson said despite being a frequent target of oppositi...
Masyarakat Cina Benci Kerjasama Mca Umno

Masyarakat Cina Benci Kerjasama Mca Umno

papar berkaitan - pada 8/7/2023 - jumlah : 80 hits
suaramerdeka com my07 07 2023Datuk Seri Ti Lian Ker bekerjasama dengan dibenci pengundi bukan Melayu khususnya masyarakat Cina kata Naib Presiden MCA Datuk Seri Kebencian itu timbul kerana masyarakat Cina hari ini termakan dengan hasutan da...
Pemuda Umno Bidas Guan Eng Tapi Zahid Pertahan Dakwa Cuba Burukkan Dap

Pemuda Umno Bidas Guan Eng Tapi Zahid Pertahan Dakwa Cuba Burukkan Dap

papar berkaitan - pada 10/7/2023 - jumlah : 115 hits
agendaily com09 7 2023Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mempertahankan kenyataan Lim Guan Eng Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mempertahankan Pengerusi DAP Lim Guan Eng yang didakwa sengaja membangkitkan isu 3R iaitu agama raja da...
Umno Tidak Wala Dengan Dap

Umno Tidak Wala Dengan Dap

papar berkaitan - pada 12/7/2023 - jumlah : 148 hits
Meskipun UMNO bekerjasama dengan DAP melalui Pakatan Harapan menubuhkan Kerajaan Perpaduan pada hakikatnya UMNO tidak bergabung dengan DAP dalam satu gabungan parti UMNO yang menganggotai Barisan Nasional tidak dianggap bergabung dengan DAP...
Pengundi Umno Jangan Keluar Undi Jika Tak Sanggup Pangkah Dap

Pengundi Umno Jangan Keluar Undi Jika Tak Sanggup Pangkah Dap

papar berkaitan - pada 10/7/2023 - jumlah : 150 hits
agendaily com09 07 2023Sebelum ini Khalid Samad dikecam pemimpin UMNO kerana tidak menyokong pengampunan Najib Pemimpin Amanah menyarankan pengundi UMNO tidak keluar mengundi pada pilihan raya negeri 12 Ogos ini jika tidak sanggup memangkah...
Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura

Tahniah Izzat Upkk

Apa Itu Kwsp Akaun 3

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Student Black Shirt Campaign Not Protest Shows Uitm Identity Vc

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found

Man City Lakar Sejarah Raih Gelaran Epl Keempat Berturut Turut

Jalan Jalan Tengok Rumah Contoh Dekat Durian Tunggal 2024

Pet Expo Midvalley 2024