Masyarakat Cina Benci Kerjasama Mca Umno


suaramerdeka.com.my07/07/2023Datuk Seri Ti Lian Ker
MCA bekerjasama dengan UMNO dibenci pengundi bukan Melayu khususnya masyarakat Cina, kata Naib Presiden MCA, Datuk Seri Ti Lian Ker.

Kebencian itu timbul kerana masyarakat Cina hari ini termakan dengan hasutan dan propaganda DAP yang menghantui UMNO sebagai parti perkauman, kata Ti.

Beliau berkata, bagaimanapun MCA tidak sekalipun menggunakan alasan seperti PAS sebagai parti ektremis agama untuk menjustifikasikan Kerjasama mereka dengan UMNO.

“UMNO dibenci oleh rakyat termasuk pengundi Melayu kerana hasutan dan hentaman bertalu-talu oleh propaganda DAP

“Dan ini telah menimbulkan kebencian penyokong UMNO terhadap DAP dan masyarakat Cina yang rata-rata termakan hasutan DAP yang bertahun-tahun,” katanya dalam catatannya di akaun Facebook milik beliau.

Menurut Ti lagi, secara tiba-tiba DAP bekerjasama dengan UMNO dan menjadikan PAS sebagai sasaran mereka untuk memomokkan dan menakutkan pengundi bukan Melayu khususnya pengundi Cina.

Senario itu telah menimbulkan polarisasi perkauman dan keagamaan dengan trend Melayu sokong Perikatan yang diterajui oleh PAS dan bukan Melayu menyokong Pakatan yang diterajui oleh DAP, katanya.

“MCA percaya polarisasi ini akan berterusan dan menjadi semakin hangat lebih-lebih lagi apabila sentimen perkauman dan keagamaan dieksploitasikan untuk menimbulkan kebencian semata-mata untuk mengaut undi dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) di enam negeri nanti.

“Oleh sebab itu, biarlah MCA membuat pengorbanan demi untuk kembali menjadi orang perantaraan dan jambatan perhubungan etnik berlandaskan perlembagaan yang merupakan peranan tradisi MCA sejak penubuhan negara kita Malaysia walaupun dicabar dan dibenci oleh penyokong Malaysian Malaysia yang dianjurkan oleh DAP sebelum ini,” katanya .


Tambah beliau, keputusan MCA untuk tidak terlibat dalam persengketaan yang menjadikan sentimen perkauman dan keagamaan sebagai senjata adalah untuk merenggangkan ketegangan perkauman dan keagamaan yang semakin ketara dan mengancam ketenteraman negara.

“MCA tidak setuju dengan penggunaan perpaduan semata-mata untuk mendapatkan undi dan dalam masa yang sama menganiayai mana-mana pihak sebagai musuh dan perlu dibenci.

‘MCA menyarankan bahawa kita adalah satu keluarga Malaysia dan polemik agama dan etnik haruslah dihentikan dengan serta-merta.

“Tumpuan sepatutnya diberi pada pembinaan negara dan bukannya pembinasaan negara. Ekonomi , nilai mata wang , kos sara hidup dan sebagainya semakin merosot dan rakyat semakin dibelenggukan.

“Sama-sama kita sedar diri dan bertaubatlah ! Lebih-lebih pagi penyokong PAS dan DAP kerana BN tidak dapat lagi memainkan peranan persahabatan dan jambatan antara kaum dan etnik secara efektif seperti dulunya!” jelas beliau

 – SM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/07/masyarakat-cina-benci-kerjasama-mca-umno.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
By Staying Out Bold Mca Mic Are Telling Big Brother Umno You Too Don T Stand A Chance In State Polls

By Staying Out Bold Mca Mic Are Telling Big Brother Umno You Too Don T Stand A Chance In State Polls

papar berkaitan - pada 6/7/2023 - jumlah : 194 hits
RATHER than suffering another round of humiliation MCA and MIC have perhaps made the wisest decision by skipping the six state elections slated for Aug 12 for both communal parties are well aware of their chances should they contest MCA sec...
Bukan Semua Ahli Pemimpin Dap Setuju Kerjasama Dengan Umno

Bukan Semua Ahli Pemimpin Dap Setuju Kerjasama Dengan Umno

papar berkaitan - pada 26/6/2023 - jumlah : 130 hits
Kenyataan dibuat bekas Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua menunjukkan bukti jelas bukan semua ahli akar umbi atau pemimpin parti itu bersetuju keputusan bekerjasama dengan Umno membentuk Kerajaan Perpaduan Penganalisis politik Dr Mohammad Ta...
Umno Tidak Menjalin Kerjasama Dengan Dap Seperti Ditetapkan

Umno Tidak Menjalin Kerjasama Dengan Dap Seperti Ditetapkan

papar berkaitan - pada 13/7/2023 - jumlah : 152 hits
Kenyataan pemimpin UMNO bahawa parti itu tidak akan sekali kali akan bekerjsama dengan DAP Anwar Bersatu dan PKR sebelum Pilihan Raya Umum Ke 15 masih lagi digunakan oleh musuh politik mempertikaikan apa yang sedang berlaku sekarang iaitu U...
Pdp Youth Wants Umno Youth Chief To Apologise For Unfair Comments About Party President Tiong S Klia Controversy

Pdp Youth Wants Umno Youth Chief To Apologise For Unfair Comments About Party President Tiong S Klia Controversy

papar berkaitan - pada 2/7/2023 - jumlah : 193 hits
PDP Youth today said it is unfair for Umno Youth chief Dr Muhamad Akmal Saleh to question the recent actions of federal Tourism Culture and Arts Minister Datuk Seri Tiong King Sing without having the full facts of what transpired at KLIA re...
Alleged Klia Corruption Umno Youth Told Not To Let Things Go

Alleged Klia Corruption Umno Youth Told Not To Let Things Go

papar berkaitan - pada 2/7/2023 - jumlah : 134 hits
MCA Youth has reminded Umno Youth that it is their responsibility to address abuse of power such as the corruption allegations regarding Immigration Department officers at the Kuala Lumpur International Airport The wing warned its BN peers ...
Umno Johor Adakan Konvensyen Selepas Prn

Umno Johor Adakan Konvensyen Selepas Prn

papar berkaitan - pada 3/7/2023 - jumlah : 114 hits
Ketua Umno Johor Khaled Nordin berkata konvensyen peringkat negeri itu dijangka diadakan selepas PRN enam negeri selesai JOHOR BAHRU Umno Johor akan mengadakan konvensyen bagi memastikan isu pembangunan dan kemajuan di Johor dapat dijayakan...
I Won T Entertain Khairy S Criticisms Says Umno Veep

I Won T Entertain Khairy S Criticisms Says Umno Veep

papar berkaitan - pada 3/7/2023 - jumlah : 209 hits
Umno vice president Khaled Nordin says the party should not expect Khairy Jamaluddin to sing praises about them PETALING JAYA Umno vice president Khaled Nordin said he would no longer entertain comments by Khairy Jamaluddin saying the forme...
Umno Paling Gelap Tidak Mungkin Pulih Kj

Umno Paling Gelap Tidak Mungkin Pulih Kj

papar berkaitan - pada 1/7/2023 - jumlah : 121 hits
Mahani Ishakam hmetro com myCheras Bekas Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin menyifatkan UMNO adalah tempat paling gelap dan parti itu tidak mungkin pulih daripada keadaannya buat masa sekarang Bekas Ahli Parlimen Rembau itu berkata parti y...
Adakah Duit Syiling Peringatan Sempena Jubli Emas Hubungan Diplomatik Malaysia China Bakal Dikeluarkan

Tiada Kemaskini Maklumat Pen Gabenor

Lg Unveils Brave Optimists Brand Book Showcasing Its Unique Optimistic Dna

Dua Survey Dapati Najib Terlalu Popular Lalu Ada Pihak Halang Pembebasan Nya

Govt Committed To Building Sungai Bakap Tamil School

Covid 19 No More Quarantine Orders From July 15

Kadar Perceraian Setiap Negara

Former Court Of Appeal Judge Named New Suhakam Chair



Info Sinopsis Kutipan Filem Kutukan Ilmu Hitam Waruga Black Magic Curse 2024 Kini Di Netflix Malaysia

5 Tumbuhan Berbentuk Aneh Yang Menyerupai Organ Manusia

Info Dan Sinopsis Filem Pemandi Jenazah The Corpse Washer 2024 Kini Di Netflix Malaysia

Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria


M Sia Tong Sampah Pelacur Orang Cina X Problem

Majukan Diri Tanpa Hutang

Children S Playgrounds Need Close Monitoring Quick Action To Repair Defective Equipment

The Indian Problem Revisited

Bunga Pink Carnation Bouquet Daripada Happybunch

Konsert Rock Never Dies Gabungkan 20 Gergasi Rock