Umno Tarik Sokongan Tak Jejas Kedudukan Pm Kata Sri Ram


 
V Anbalagan -July 5, 2021 Ada cakap-cakap mengatakan ramai Ahli Parlimen Umno antara 114 yang dipercayai menyokong Perdana Menteri Muhyiddin Yassin. (Gambar Bernama)PETALING JAYA: Sebarang percubaan oleh parti politik dalam gabungan kerajaan yang memerintah untuk menarik sokongan terhadap perdana menteri tidak relevan dengan Perlembagaan, kata bekas hakim.
Gopal Sri Ram berkata, pertimbangan paling penting ialah sama ada perdana menteri mendapat sokongan majoriti Ahli Parlimen di Dewan Rakyat.
Beliau berkata, Artikel 43 (2) (a) Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa Yang di-Pertuan Agong melantik perdana menteri daripada kalangan Ahli Parlimen di Dewan Rakyat yang pada pertimbangannya mempunyai sokongan majoriti.
Parti politik tidak relevan dengan Perlembagaan kerana ada kemungkinan lebih daripada 112 calon bebas dipilih ke Dewan Rakyat,” katanya.
Dalam kes itu, Sri Ram berkata, Ahli Parlimen bebas perlu berkumpul dan mencalonkan seseorang untuk dilantik oleh Agong sebagai perdana menteri.
Bekas hakim Mahkamah Persekutuan itu berkata, cara terbaik untuk menentukan nasib dan kedudukan perdana menteri adalah melalui undian di Dewan Rakyat.
“Sekiranya beliau tidak mempunyai sokongan majoriti, perdana menteri perlu memohon supaya Parlimen dibubarkan dan meletakkan jawatan,” katanya.
Sri Ram mengulas laporan bahawa Umno merancang untuk menarik balik sokongan kepada kerajaan Perikatan Nasional (PN) pimpinan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.
Adalah difahamkan ketika ini Muhyiddin mempunyai sokongan sekurang-kurangnya 114 Ahli Parlimen dengan 37 daripadanya adalah Ahli Parlimen Umno.
Muhyiddin memerlukan sekurang-kurangnya 111 Ahli Parlimen kerana Dewan Rakyat hanya mempunyai 220 ahli. Ada dua kekosongan susulan kematian Ahli Parlimen Gerik dan Batu Sapi tahun lalu. Kerajaan mengisytiharkan darurat di kedua-dua daerah mengakibatkan pilihan raya kecil tidak diadakan susulan pandemik Covid-19.
Dilaporkan, Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dan timbalannya Mohamad Hasan serta setiausaha agung parti, Ahmad Maslan telah memanggil 10 Ahli Parlimen untuk mengadakan pertemuan.
Menurut Utusan Malaysia, Zahid dan Mohamad merancang mengemukakan usul kepada Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Umno bagi menarik balik sokongan kepada kerajaan “dalam masa terdekat”.
Jumaat lalu, FMT melaporkan bahawa majoriti ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno bersetuju untuk menarik sokongan kepada kerajaan PN sebelum 1 Ogos.
Sementara itu, seorang ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno yang enggan dinamakan berkata, Zahid dan Majlis Kerja Tertinggi akan mempertimbangkan keadaan semasa negara dan keadaan rakyat ketika memutuskan untuk menarik balik sokongan kepada PN.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/07/umno-tarik-sokongan-tak-jejas-kedudukan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hati Hati Ugut Tarik Sokongan Umno Mungkin Senasib Parti Golkar Di Indonesia Kata Penganalisis

Hati Hati Ugut Tarik Sokongan Umno Mungkin Senasib Parti Golkar Di Indonesia Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 225 hits
freemalaysiatoday com July 7 2021 10 00 AMSeorang penganalisis politik berkata tidak mustahil akar umbi Umno yang bosan melihat tindak tanduk pucuk pimpinan parti itu akan beralih kepada Bersatu PETALING JAYA Umno harus berhati hati dengan ...
Murshidul Am Pas Kata Langkah Umno Tarik Sokongan Jejaskan Muafakat Nasional

Murshidul Am Pas Kata Langkah Umno Tarik Sokongan Jejaskan Muafakat Nasional

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 202 hits
Murshidul Am PAS kata langkah UMNO tarik sokongan jejaskan Muafakat Nasional Usaha penyatuan ummah yang diusahakan Pas bersama UMNO serta Parti Pribumi Bersatu Malaysia demi kepentingan rakyat negara ini seolah olah hancur ekoran keputusan ...
Keputusan Umno Tarik Sokongan Pasti Pn Boleh Rebah Bila Bila

Keputusan Umno Tarik Sokongan Pasti Pn Boleh Rebah Bila Bila

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 190 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Puad Zarkashi berkata kerajaan Perikatan Nasional boleh tumbang pada bila bila masa kerana keputusan parti itu menarik balik sokongan terhadap Putrajaya adalah pasti Katanya Umno s...
Bersatu Pas Mula Meroyan Bila Umno Tarik Balik Sokongan

Bersatu Pas Mula Meroyan Bila Umno Tarik Balik Sokongan

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 231 hits
MALAYSIA DATELINEKeputusan Umno menarik balik sokongan kepada Mahiaddin Md Yassin membuatkan parti dalam gabungan kerajaan Perikatan Nasional seperti Bersatu dan Pas menunjukkan tanda meroyan Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Datuk Dr Puad Z...
Saya Ditipu Zahid Untuk Tarik Sokongan Terhadap Pn Kata Nazri Aziz

Saya Ditipu Zahid Untuk Tarik Sokongan Terhadap Pn Kata Nazri Aziz

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 224 hits
Pemimpin veteran Umno Mohamed Nazri Aziz mendedahkan tindakannya menarik kembali sokongan terhadap kerajaan Perikatan Nasional pada Januari disebabkan ditipu oleh Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi Ahli Parlimen Padang Rengas itu berkata tind...
Memahami Muslihat Umno Tarik Sokongan Kepada Mahiaddin

Memahami Muslihat Umno Tarik Sokongan Kepada Mahiaddin

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 366 hits
ULASAN Ismail Sabri mengetik kad perakam waktupertama di JPM KONSENTRASI khalayak kepada isu penebangan tidak berhati perut lebih 200 pokok durian musang king di Raub Pahang beberapa hari lalu terganggu dengan kenyataan penarikan dan penama...
Biadab Kepada Raja Antara 7 Sebab Umno Tarik Balik Sokongan Terhadap Muhyiddin

Biadab Kepada Raja Antara 7 Sebab Umno Tarik Balik Sokongan Terhadap Muhyiddin

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 181 hits
July 8 2021 PETALING JAYA Umno menyenaraikan tujuh sebab kenapa ia menarik balik sokongan kepada Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri dan semua sebab itu berkait kegagalan kerajaan Presiden Ahmad Zahid Hamidi berkata Muhyiddin gagal mem...
Respon Tun Mahathir Selepas Umno Umum Tarik Sokongan Kepada Pm

Respon Tun Mahathir Selepas Umno Umum Tarik Sokongan Kepada Pm

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 185 hits
Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi malam tadi telah membuat satu pengumuman mengejut mengenai penarikan semula sokongan UMNO terhadap kepimpinan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Memetik Sinar Harian yang mendapatkan pandangan dari bek...
Umno Sah Tarik Semula Sokongan Terhadap Pm Berkuatkasa Serta Merta

Umno Sah Tarik Semula Sokongan Terhadap Pm Berkuatkasa Serta Merta

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 194 hits
Mesyuarat Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO sebulat suara membuat keputusan untuk menarik balik sokongan kepada Tan Sri Muhyiddin Yasin selaku Perdana Menteri berkuat kuasa serta merta Presiden UMNO Datuk Seri Zahid Hamidi berkata ini beriku...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven