Umno Sedia Timbang Terima Anifah Kembali Untuk Kimanis


HASPAIZI ZAIN


PRK KIMANIS | Umno Sabah sedia membuat pertimbangan sekiranya bekas Menteri Luar, Anifah Aman, ingin bertanding mempertahankan kerusi parlimennya dalam pilihan raya kecil akan datang.

Bagaimanapun, menurut Pengerusi Umno Sabah, Bung Moktar Radin, Anifah - yang sebelum ini menjadi ahli parlimen bebas - perlulah bertanding menggunakan tiket BN.

Pada masa sama Bung Moktar berkata, Umno Sabah sendiri mempunyai senarai pendek calon yang berpotensi dipertaruhkan dalam PRK nanti.

"Umno Sabah sudah (bersedia) awal-awal lagi untuk meletakan calon, (tapi) sekiranya Anifah hendak bertanding atas tiket BN ianya akan diperbincangkan secara terperinci," katanya kepada Malaysiakini, hari ini.

Mahkamah Persekutuan 2 Dis lalu, menolak rayuan Anifah untuk mengetepikan keputusan Mahkamah Pilihan Raya pada 16 Ogos lepas bahawa kemenangannya di Kimanis pada PRU ke-14 lalu tidak sah dan terbatal.

Keputusan itu dibuat selepas hakim mendapati ada kertas undi tambahan yang boleh menjejaskan keputusan pilihan raya.

Ramai anak buah Anifah Calon Parti Warisan Sabah, Karim Bujang, memfailkan petisyen pada 18 Jun 2018 bagi mencabar kemenangan Anifah.

Pada PRU lalu Anifah memenangi kerusi Parlimen Kimanis hanya dengan majoriti 156 undi.

Beliau memperolehi 11,942 undi dalam pertandingan tiga penjuru menentang Karim yang mendapat 11,786 undi manakala calon Parti Harapan Rakyat Sabah, Jaafar Ismail, yang menerima 1,300 undi.

Selepas kekalahan BN dalam PRU ke-14, Anifah mengambil keputusan untuk meninggalkan Umno dan bergerak sebagai wakil rakyat bebas mulai pada 19 Sept.

Khabar angin dalam Umno tidak menolak kemungkinan bahawa Anifah akan kembali bertanding atas tiket BN dalam PRK yang dijangka akan berlangsung Jan tahun depan.

Baca Bersatu mahu letak calon di Kimanis? Terserah, kata Shafie
Selain Anifah, ada juga spekulasi mengatakan bahawa bekas pemimpin Umno itu akan mempertaruhkan anaknya, Ahmad Zachry, untuk bertanding di kerusi itu atas tiket BN.

Umno juga berdepan laluan sukar sekiranya berlaku pertembungan tiga penjuru membabitkan parti itu serta Anifah dan calon Warisan.
Ini kerana sebahagian besar jentera Umno di Kimanis adalah 'anak buah' Anifah dan menjadi satu kelebihan buat Umno jika bekas ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno itu bertanding atas tiket BN.

Sementara itu Bung Moktar berkata, Umno Sabah belum berbincang dengan mana-mana parti bagi menghadapi PRK Kimanis dan mempertahankan kerusi berkenaan.

"Buat masa ini Umno belum mengadakan perbincangan dengan mana-mana parti, bagaimanapun Umno Sabah sentiasa terbuka dengan mana-mana parti yangg boleh untuk berkerjasama.

"Kami sedar parti pemerintah mempunyi banyak kelebihan, dari segi kuasa, peruntukan, kewangan dan lain-lain, apa pun dalam PRK macam-macam boleh berlaku terutama sekali apabila rakyat sudah hilang keyakinan dengan kerajaan, maka sudah tentu tidak mustahil Umno Sabah akan mencapai kejayaan," katanya.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/12/umno-sedia-timbang-terima-anifah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sabah Umno Open To Bringing Back Anifah For Kimanis By Election

Sabah Umno Open To Bringing Back Anifah For Kimanis By Election

papar berkaitan - pada 14/12/2019 - jumlah : 249 hits
Sabah Umno is open to considering fielding former foreign minister Anifah Aman in Kimanis again for the constituency s upcoming by election Sabah Umno chief Bung Mokhtar Radin said Sabah Umno has already prepared a shortlist of candidates t...
Melewatkan Peralihan Kuasa Hanya Menyebabkan Umno Kembali Berkuasa

Melewatkan Peralihan Kuasa Hanya Menyebabkan Umno Kembali Berkuasa

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 213 hits
Sebelum PRU14 semua orang yang menyokong PH sedar bahawa jika menang PRU14 Tun Mahathir Mohamad hanya akan memegang jawatan Perdana Menteri selama dua tahun saja Ketika mengundi logo PKR yang mewakili PH dalam PRU14 pengundi juga sedar baha...
Prkkimanis Umno Umum Bertanding Di Kimanis

Prkkimanis Umno Umum Bertanding Di Kimanis

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 308 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi hari ini mengumumkan partinya akan meletakkan calon pada pilihan raya kecil Parlimen Kimanis selepas Mahkamah Persekutuan membatalkan kemenangan bekas menteri Anifah Aman pada pilihan raya umum ke 14 lalu Ki...
Pemuda Umno Malu Wilfred Terima Bantuan Pekebun Getah Rm600

Pemuda Umno Malu Wilfred Terima Bantuan Pekebun Getah Rm600

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 195 hits
MALAYSIAKINI Exco Pemuda Umno Bastien Onn menzahirkan rasa malu terhadap tindakan timbalan ketua menteri Sabah Wilfred Madius Tangau menerima RM600 daripada bantuan monsun untuk pekebun kecil getah Untuk pengetahuan Wilfred Madius Tangau an...
Anifah To Give Kimanis Polls A Miss To Return In Ge15

Anifah To Give Kimanis Polls A Miss To Return In Ge15

papar berkaitan - pada 20/12/2019 - jumlah : 232 hits
Former foreign affairs minister Anifah Aman will not contest the Kimanis by election saying he will instead make his come back in the 15th general election This is an emotional moment for me not to contest in this by election I reaffirm my ...
Anifah Umum Tidak Akan Tanding Pada Prk Kimanis

Anifah Umum Tidak Akan Tanding Pada Prk Kimanis

papar berkaitan - pada 20/12/2019 - jumlah : 182 hits
MALAYSIAKINI Bekas menteri hal ehwal luar negeri Anifah Aman tidak akan bertanding pada pilihan raya kecil Kimanis tetapi berikrar akan kembali semula pada pilihan raya umum ke 15 Ini adalah detik emosi bagi saya untuk tidak bertanding pada...
Anwar Ucap Terima Kasih Sedia Kerjasama Dengan Polis Atas Tuduhan Salah Laku Seksual

Anwar Ucap Terima Kasih Sedia Kerjasama Dengan Polis Atas Tuduhan Salah Laku Seksual

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 340 hits
PRESIDEN KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim berterima kasih kepada pihak polis hari ini kerana mempercepatkan siasatan terhadap tuduhan salah laku seksual oleh Yussof Rawther terhadapnya Anwar juga berjanji akan bekerjasama dengan jabatan si...
Mca Mic Tak Diajak Sertai Mn Bukan Semua Terima Kerjasama Umno Pas

Mca Mic Tak Diajak Sertai Mn Bukan Semua Terima Kerjasama Umno Pas

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 340 hits
Nur Hasliza Mohd Salleh dan Nicholas Chung PETALING JAYA Dua penganalisis politik menjangkakan Barisan Nasional tidak akan mempelawa 2 parti komponennya MCA dan MIC menyertai Muafakat Nasional secara rasmi kerana bukan semua pihak menerima ...
Spr Terima Perakuan Mahkamah Bagi Keputusan Pru Kerusi Parlimen Kimanis

Spr Terima Perakuan Mahkamah Bagi Keputusan Pru Kerusi Parlimen Kimanis

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 194 hits
THE MALAYSIAN TIMES PUTRAJAYA Suruhanjaya Pilihan Raya telah menerima perakuan mahkamah yang mengisytiharkan bahawa keputusan pilihan raya bagi kerusi Parlimen P 176 Kimanis Sabah yang diadakan pada 9 Mei 2018 adalah tidak sah dan terbatal ...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan