Umno Pilih Anwar Atau Kekal Bersama Muhyiddin











Oleh ZAKARIA MUSANovember 23, 2020 
Mungkin semakin ramai yang tidak berminat untuk mengikuti perkembangan memartabatkan kembali mandat rakyat di waktu pandemik Covid-19 ini. Ia memberi kelebihan kepada kelangsungan kerajaan pintu belakang yang diragui keabsahannya itu.
Kerajaan Muhyiddin Yassin bergelut untuk mengekalkan sokongan tipis di kala berdepan “pemberontakan dalaman” fraksi Umno, tetapi diselamatkan apabila barisan pembangkang sendiri gagal mencapai kata sepakat.
Keyakinan yang ditunjukkan oleh Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim bahawa beliau memperolehi sokongan majoriti ahli-ahli Parlimen yang mencukupi untuk menjadi perdana menteri baharu, menimbulkan tanda tanya besar apabila dibenarkan menghadap Yang di-Pertuan Agong tetapi gagal menunjukkan nama-nama wakil rakyat berkenaan.
Sekali lagi wabak maut koronavirus menjadi faktor penghalang kepada proses peralihan kuasa. Manakala masa tertangguh itu amat diperlukan oleh Muhyiddin bagi memastikan sekutunya dalam Perikatan Nasional tidak “beralih arah”.
Surat sokongan Najib Razak dan Zahid Hamidi kepada Anwar yang dibocorkan itu adalah petanda jelas rapuhnya kekuatan PN, namun dinamika politik terus mencetuskan ketidak-tentuan berpanjangan. Belum ada kata putus yang boleh dimuktamadkan.
Sementara usul undi tidak percaya kepada perdana menteri yang dikemukakan oleh ramai ahli Parlimen sukar mendapat kelulusan Speaker untuk dibahaskan, perhatian kini tertumpu kepada pengundian Bajet 2021 hujung minggu ini.
Sikap yang dibayangkan oleh beberapa pembahas Umno tentu sekali menggusarkan Muhyiddin. Andainya Bajet 2021 gagal memperolehi sokongan majoriti, hayat kerajaan tebuk atap ini mungkin berakhir.
Isu berbangkit sekarang, mungkinkah pendirian Umno terikat dengan keputusan rasmi parti? Bersediakah Umno memberi kelonggaran kepada kebijaksanaan dan rasa nurani wakil rakyatnya semasa pengundian nanti? Mutakhir ini sikap politik Umno kerap berubah-ubah manakala parti itu sendiri nampak terbahagi kepada beberapa fraksi.
Dalam kerangka besar, khususnya persiapan menghadapi PRU15, apakah pilihan terbaik Umno? Bersama dengan koalisi parti pemerintah yang buruk prestasinya, meskipun rasa terpinggir dan dibuli, dan menanggung imej negatif dan persepsi hodoh rakyat?
Atau membentuk kerajaan baharu dengan regu berbeda, termasuk DAP, diketuai Anwar? Soalan lebih langsung; apakah Umno lebih selesa berada bersama Anwar atau Muhyiddin sebelum membuat perhitungan lebih terperinci berdepan PRU15?
Umno memegang teraju pemerintahan selama enam dasawarsa secara mutlak. Biarpun bersama Perikatan, kemudiannya Barisan Nasional, ia sentiasa menguasai kerajaan dengan selesa sekali. Hampir semua potfolio penting dan strategik, dimonopoli oleh Umno. Keadaan amat berbeda apabila ia sekadar sekutu yang rasa terpinggir dalam Kabinet Muhyiddin walaupun mempunyai ahli Parlimen paling ramai berbanding Bersatu dan Pas.
Sudahlah terlepas jawatan paling berpengaruh, perdana menteri, posisi menteri terkanan pun tidak diserahkan kepada Umno. Selain itu, wakil-wakil Umno dalam Jemaah Menteri juga tidak menggambarkan hierarki mereka dalam kepemimpinan parti. Ia menyebabkan ada menteri-menteri Umno yang dilihat membelakangkan keputusan atau hasrat parti sendiri. Malah, dianggap seperti menjadi jurucakap Bersatu pula.
Daripada segi lakaran atas kertas, walaupun Umno mungkin boleh bertolak ansur dengan Bersatu, dengan melakukan beberapa pengubahsuaian atau penambahbaikan mengenai perkongsian kuasa bersama Bersatu, tetapi dalam konteks PRU15, kedua-dua parti Melayu ini cenderung untuk berentap di konstituensi yang sama. Ketika itu, persaingan bertambah sengit.
Umno dan Bersatu daripada rumpun yang sama, saling berebut posisi parti Melayu paling berpengaruh, dan masing-masing bertekad untuk membunuh satu sama lain. Umno lebih bersedia bersekutu dengan Pas berbanding Bersatu; begitu juga sebaliknya. Sekurang-kurangnya Pas sudah disudutkan ke penjuru yang agak terasing dan tidak mengganggu wilayah yang lebih luas. Namun, Pas pula kelihatan lebih dekat dengan Muhyiddin dan Bersatu.
Situasi mungkin berbeda dengan Anwar atau lebih tepat PKR, yang tertumpu di kawasan pengundi campuran. Proses agihan kerusi dijangka lebih mudah, sekiranya persefahaman berlanjutan hingga PRU15. Namun realitinya tidak semudah itu. Banyak sisi lain yang perlu diambil kira, khususnya PKR dilihat sebagai parti reformasi yang mempunyai idealisme berbeda kutub. Belum lagi diperincikan reaksi sekutu tradisi PKR, iaitu DAP dan AMANAH, terutama apabila membabitkan beberapa sosok penting daripada “kluster mahkamah”.
Dilaporkan pemimpin AMANAH dan DAP cukup tidak selesa jika kerajaan baharu dibentuk Anwar bersama tokoh-tokoh Umno yang dikait dan disabitkan dengan kes korupsi dan seumpamanya. Kedua-dua parti reformasi itu mungkin kehilangan sokongan penyokong tradisi dan dilihat mempertaruhkan prinsip perjuangan jika terlibat dalam kerajaan tersebut. Justeru, mereka nampak lebih condong untuk berkerjasama dengan Mahathir dan penyokongnya (Warisan dan Pejuang), berbanding Najib dan konco-konconya.
Memang tiada lagi situasi yang ideal buat semua parti. Pilihan terfokus kepada “mudarat lebih kecil” dan mengutamakan kepentingan negara pada waktu sukar ini. Apabila reda jangkitan Covid-19, pastinya opsyen pembubaran Parlimen adalah yang terbaik. Namun situasi ketika itu juga payah ditelah, sama ada tiga penjuru atau empat penjuru, dan mungkin tiada lagi “grand coalition”. Besar kemungkinan juga koalisi pemerintah terbentuk selepas pilihan raya.
Banyak norma baharu wujud selepas koronavirus; begitu juga yang terjelma dalam lanskap politik menjelang PRU15. Pengundian Bajet 2021 adalah ujian pertama terhadap kematangan dan keterbukaan elit politik kita. Selagi mana kepentingan diri dan kelompok menjadi prioriti, suasana ketidak-tentuan yang meresahkan ini sukar untuk ditamatkan.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/11/umno-pilih-anwar-atau-kekal-bersama.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Siapa Paling Lemah Muhyiddin Atau Umno

Siapa Paling Lemah Muhyiddin Atau Umno

papar berkaitan - pada 14/11/2020 - jumlah : 202 hits
Menurut kata veteran UMNO Shahrir Samad Muhyiddin Yassin adalah Perdana Menteri paling lemah dalam sejarah negara Beliau memberi empat sebab atas hujahnya itu Pertama kerana cubaan mengisytiharkan darurat dengan berselindung di sebalik Covi...
Rakyat Pilih Muhyiddin Tadbir Negara Bukan Mahathir

Rakyat Pilih Muhyiddin Tadbir Negara Bukan Mahathir

papar berkaitan - pada 17/11/2020 - jumlah : 200 hits
SHAH ALAM Peratusan rakyat memilih Tan Sri Muhyiddin Yassin menjadi pemimpin pilihan rakyat untuk terajui negara lebih tinggi berbanding dengan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad Berdasarkan penyelidikan dijalankan badan pemikir ...
Dikaitkan Berpisah Dengan Kedah Aidil Sharin Pilih Untuk Kekal

Dikaitkan Berpisah Dengan Kedah Aidil Sharin Pilih Untuk Kekal

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 187 hits
Sebaik saja Piala Malaysia 2020 disahkan batal apa yang menarik mengenai bola sepak Malaysia hanyalah mengenai cerita perpindahan berkenaan pemain di negara kita Terdapat pelbagai khabar angin mengenai pemain berpindah ke sana dan ke sini a...
Heboh Drakor Start Up Warganet Bingung Pilih Nam Do San Atau Han Ji Pyeong Sama Sama Memesona

Heboh Drakor Start Up Warganet Bingung Pilih Nam Do San Atau Han Ji Pyeong Sama Sama Memesona

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 370 hits
Kalian tim mana nih Nam Do san atau Han Ji pyeong Banyak yang sampai berdebat sengit selebgram dan artis pun ikutan buka suara
Jiwa Saya Kekal Sebagai Ahli Umno Annuar Nafi Sertai Ppbm

Jiwa Saya Kekal Sebagai Ahli Umno Annuar Nafi Sertai Ppbm

papar berkaitan - pada 25/11/2020 - jumlah : 210 hits
November 25 2020 11 04 AMAnnuar Musa berkata dalam politik ada turun naiknya oleh itu beliau mengingatkan orang baru supaya tidak menghinanya PETALING JAYA Setiausaha Agung Barisan Nasional Annuar Musa berikrar untuk terus setia kepada Umno...
Tun M Memang Tidak Suka Anwar Dan Dap Dan Merancang Untuk Bersama Umno

Tun M Memang Tidak Suka Anwar Dan Dap Dan Merancang Untuk Bersama Umno

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 198 hits
INTI PATI KLIP VIDEO 1 MEMANG TUN M DAN BERSATU MERANCANG UNTUK KELUAR DARI PH 2 MEMANG TUN M AKUI BELIAU TIDAK SUKA KEPADA ANWAR DAN DAP 3 TUN M MEMANG MAHU BERSAMA UMNO TETAPI PERLUKAN SEDIKIT MASA OLEH KERANA ITU JANGAN PELIK BILA TIBA2 ...
Saya Tolak Kerjasama Semula Dengan Muhyiddin Kerana Ada Penjenayah Umno Kata Dr Mahathir

Saya Tolak Kerjasama Semula Dengan Muhyiddin Kerana Ada Penjenayah Umno Kata Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 257 hits
Saya tolak kerjasama semula dengan Muhyiddin kerana ada penjenayah Umno kata Dr Mahathir Dikemas kini 2 jam yang lalu Diterb
Umno Sembang Kari Last Minute Ikut Montot Muhyiddin Juga

Umno Sembang Kari Last Minute Ikut Montot Muhyiddin Juga

papar berkaitan - pada 30/11/2020 - jumlah : 403 hits
Nak daftar MN Daftar PEJUANG pun tak lepas lagi Sembarang kari ni bukan sekali dah banyak kali
Umno Leader Goes Solo In Frantic Bid To Shore Up Support For Anwar

Umno Leader Goes Solo In Frantic Bid To Shore Up Support For Anwar

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 217 hits
A high ranking Umno politician opposed to Prime Minister Muhyiddin Yassin has broken ranks with fellow leaders in pressuring MPs from the Malay party to sign statutory declarations in support of Anwar Ibrahim MalaysiaNow has learnt This com...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened