Umno Perlu Kembalikan Hak Sabah Seperti Termaktub Dalam Ma63 Kata Anifah


Anifah Aman berkata, rakyat kini ingin melihat sama ada Umno memiliki integriti untuk memenuhi “janji yang bukan sembarang janji” itu.
PETALING JAYA: Umno perlu memastikan janji untuk mengembalikan semula hak Sabah seperti termaktub dalam Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) selepas parti itu kembali berkuasa, dilaksanakan dengan segera, kata Presiden Parti Cinta Sabah, Anifah Aman.

Katanya, tiada sebab hal ini dilengah-lengahkan atau diberi pelbagai alasan memandangkan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi sendiri telah membuat janji tersebut, malah mengatakan bahwa apa pun kekangan yang timbul akan diatasi demi memastikan ianya terlaksana.


“Presiden Umno telah berjanji kepada rakyat Sabah untuk melaksanakan MA63 100%. Tiada lagi sebab untuk melengah-lengahkan atau memberi pelbagai alasan memandangkan parti itu sudah kembali berkuasa.

“Dari dulu sehingga kini saya amat menghormati Ahmad Zahid dan percaya beliau seorang pemimpin yang sentiasa mengotakan janji,” katanya dalam kenyataan sempena dengan Hari Malaysia.

Zahid, ketika berkempen pada pilihan raya kecil Kimanis tahun lepas, telah berjanji sekiranya kerajaan Barisan Nasional (BN) menerusi Umno diberi mandat berkuasa semula, akan “melaksanakan MA63 100%.”

Parti Melayu tersebut kini telah kembali ke tampuk pimpinan tertinggi kerajaan setelah Ismail Sabri Yaakob, selaku naib presiden, dilantik sebagai perdana menteri.


“Bagi pihak semua rakyat Sabah, saya menuntut janji ini daripada perdana menteri dan presiden Umno untuk memenuhi janji dan melaksanakan MA63 100%,” tegasnya.

Anifah juga menuntut kerajaan pusat pimpinan Umno itu tidak lagi menubuhkan jawatankuasa yang dipertanggungjawabkan untuk mengkaji hal berkaitan MA63.

Sebaliknya, beliau berkata, rakyat kini ingin melihat sama ada Zahid dan Umno memiliki integriti untuk memenuhi “janji yang bukan sembarang janji” tersebut.

Katanya, pimpinan Ismail tidak perlu menubuhkan lagi jawatankuasa kerana perkara itu sudah pun sampai ke peringkat Kabinet ketika beliau berada dalam kerajaan sebagai menteri luar sebelum ini.

“Lagipun, sekarang kami di Sabah perasan asal tukar kerajaan sebuah jawatankuasa baru ditubuhkan untuk mengkaji MA63 dan sebagainya,” katanya.


Dalam pada itu, Anifah turut beliau meletak harapan yang tinggi agar Ismail memahami aspirasi rakyat Sabah dengan memastikan segala hak keistimewaan Sabah dalam MA63 akan dikembalikan.

Katanya, Sabah dan Sarawak telah lama menuntut hak mereka sebagai rakan dalam pembentukan Malaysia dan bukannya sekadar negeri seperti negeri-negeri lain di Semenanjung, seterusnya mengharapkan pengumuman positif buat rakyat Sabah sempena sambutan Hari Malaysia kali ini.

SOURCE: FMT

Kongsikan artikel ini: ***Jangan lupa like dan follow facebook kami di Saya Orang Sabah dan langgan saluran Telegram SabahUp2Date untuk kemas kini berita terkini.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/09/umno-perlu-kembalikan-hak-sabah-seperti.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ph Kekal Jadi Pembangkang Walaupun Sain Mou Dengan Kerajaan Kata Fahmi

Ph Kekal Jadi Pembangkang Walaupun Sain Mou Dengan Kerajaan Kata Fahmi

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 404 hits
September 14 2021 Antara perkara disepakati kerajaan dan Pakatan Harapan dalam memorandum persefahaman termasuk tidak membubarkan Parlimen hingga 31 Julai tahun depan menurut Pengarah Komunikasi PKR Fahmi Fadzil Dalam catatan di Twitter Ahl...
Kembalikan Hak Sabah Sarawak

Kembalikan Hak Sabah Sarawak

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 226 hits
2 wanita berdiri di tepi jalan yang dihiasi Jalur Gemilang dan bendera Sabah di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah di Kota Kinabalu semalam BERNAMA PIX Penulis Kolumnis oleh Emeritus Prof Datuk Dr Hj Shad Saleem Faruqi Emeritus Prof Datuk ...
Kegagalan Kerajaan Selepas Pru14 Paksa Umno Campur Tangan Kata Zahid

Kegagalan Kerajaan Selepas Pru14 Paksa Umno Campur Tangan Kata Zahid

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 218 hits
September 12 2021 5 20 PMAhmad Zahid Hamidi berkata fokus Umno ketika ini adalah menjadi parti yang mampu memenangi PRU15 dan mendapat mandat kukuh untuk kembali menerajui negara PETALING JAYA Umno terpaksa campur tangan dalam merombak dua ...
Pertimbang Beri Ic Kepada Penerima Vaksin Di Sarawak Sabah Kata Timbalan Menteri

Pertimbang Beri Ic Kepada Penerima Vaksin Di Sarawak Sabah Kata Timbalan Menteri

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 254 hits
KDN mempertimbangkan langkah memberikan kad pengenalan diri atau kewarganegaraan kepada penerima vaksin di Sarawak dan Sabah termasuk dalam kalangan Orang Asal yang belum memiliki dokumen identiti diri KUALA LUMPUR Kementerian Dalam Negeri ...
Penurunan Signifikan Kes Covid 19 Di Beberapa Daerah Sabah Kata Masidi

Penurunan Signifikan Kes Covid 19 Di Beberapa Daerah Sabah Kata Masidi

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 227 hits
Masidi Manjun berkata 658 kes atau 38 3 yang dicatatkan hari ini adalah kes lewat daftar antara dua hingga tiga hari KOTA KINABALU Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Masidi Manjun berkata walaupun beberapa daerah di negeri itu me...
Dap Okay Kerajaan Diterajui Umno Hingga Habis Penggal Kata Loke

Dap Okay Kerajaan Diterajui Umno Hingga Habis Penggal Kata Loke

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 217 hits
agendadaily com16 9 2021Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP Anthony Loke Seorang pemimpin DAP mendedahkan ia tidak menjadi masalah sekiranya kerajaan diterajui UMNO terus mentadbir sehingga habis penggal walaupun perjanjian Memorandum Pers...
Sabah Masih Termiskin Di Malaysia Walaupun Sudah 58 Tahun Kebangsaan Kata Jeffrey

Sabah Masih Termiskin Di Malaysia Walaupun Sudah 58 Tahun Kebangsaan Kata Jeffrey

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 255 hits
Jeffrey Kitingan meratapi bagaimana walaupun memiliki banyak sumber alam Sabah bergantung secara kewangan ekonomi politik dan ketenteraan di Putrajaya KOTA KINABALU Timbalan ketua menteri Sabah Jeffrey Kitingan mengatakan rakyat Sabah terus...
Pm Says Ma63 Issues Will Be Resolved Announces Over Rm9bil Allocation For Sabah And Sarawak

Pm Says Ma63 Issues Will Be Resolved Announces Over Rm9bil Allocation For Sabah And Sarawak

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 293 hits
KOTA KINABALU The Federal Government is committed to resolving issues with Sabah and Sarawak under the Malaysia Agreement 1963 says Prime Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob The government gives the assurance that it will resolve issues...
Kerajaan Jamin Perhalusi Isu Sabah Sarawak Dalam Ma63 Ismail

Kerajaan Jamin Perhalusi Isu Sabah Sarawak Dalam Ma63 Ismail

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 224 hits
Kerajaan jamin perhalusi isu Sabah Sarawak dalam MA63 Ismail Kerajaan memberi jaminan akan memberi perhatian terhadap isu yang berkaitan dengan kepentingan Sabah dan Sarawak khususnya melalui aspek rakan kongsi setaraf dalam Perjanjian Mala...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools