Kembalikan Hak Sabah Sarawak


2 wanita berdiri di tepi jalan yang dihiasi Jalur Gemilang dan bendera Sabah di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah di Kota Kinabalu semalam. BERNAMA PIX Penulis Kolumnis oleh Emeritus Prof. Datuk Dr Hj Shad Saleem Faruqi Emeritus Prof. Datuk Dr Hj Shad Saleem Faruqi 58 tahun yang lalu pada 16 September 1963, Persekutuan Tanah Melayu bergabung dengan wilayah-wilayah yang memerintah sendiri di Borneo Utara (Sabah), Sarawak dan jajahan Inggeris Singapura untuk membentuk negara Malaysia yang baru dan diperbesarkan.

Walaupun Singapura keluar dari persekutuan 2 tahun kemudian, pembentukan Malaysia tetap mencapai prestasi yang luar biasa.

Walaupun Almarhum Tunku Abdul Rahman biasanya dianggap sebagai arkitek terkemuka Malaysia, kesatuan yang luar biasa ini tidak akan mungkin berlaku tanpa rundingan tanpa kenal lelah antara, dan kerjasama yang hangat, pemimpin utama Sarawak dan Sabahan pada masa itu - Tun Fuad Stephens dan Tun Mustapha Harun dari Sabah dan Tun Temenggong Jugah, Stephen Kalong Ningkan dan Tan Sri Ong Kee Hui dari Sarawak.


Dalam memulakan pembentukan Malaysia, para perwakilan Sabah dan Sarawak menjelaskan kepada Jawatankuasa Antara Kerajaan (IGC), yang diketuai oleh Lord Lansdowne dan timbalan perdana menteri ketika itu, Tun Abdul Razak Hussein, bahawa hak perlembagaan khas adalah syarat untuk membentuk Malaysia.

Sabah merumuskan tuntutannya dalam "Manifesto 20 perkara" yang terkenal. Sarawak menyatakannya dalam "Memorandum 18 perkara" yang serupa. Laporan IGC, Perjanjian Malaysia dan Undang-Undang Malaysia juga menyatakan hasrat khas ini.

Baca: Kupasan Sejarah Perjanjian Malaysia 1963

Penglibatan sektor swasta akan tetap penting untuk mengubah Sarawak menjadi ekonomi yang kompetitif, menurut RHB Research. Pix oleh Bernama Oleh itu, Perlembagaan Persekutuan telah dipinda dengan ketara untuk menampung tuntutan otonomi Sabah dan Sarawak. 89 dari 181 Artikel dan 12 dari 13 Jadual telah dipinda. 37 Artikel baru disisipkan untuk menentukan hubungan khas Sabah dan Sarawak dengan kerajaan pusat.

Penyusunan asimetris yang istimewa ini dibenarkan kerana keunikan budaya dan agama Sabah dan Sarawak, wilayah mereka yang besar (60 peratus dari tanah Malaysia), sumber semula jadi mereka yang kaya dengan petroleum, gas asli dan kayu, namun masalah kemiskinan mereka yang sangat teruk dan kurang maju.


Sabah dan Sarawak diberi kuasa perundangan yang lebih luas daripada negeri semenanjung. Kuasa persekutuan untuk mempunyai undang-undang yang seragam mengenai tanah, pertanian, perhutanan dan kerajaan tempatan tidak berlaku untuk Sabah dan Sarawak.

Meminda Perlembagaan untuk mempengaruhi hak-hak Sabah dan Sarawak memerlukan persetujuan gabenor mereka.

Terdapat Mahkamah Tinggi untuk Sabah dan Sarawak, dan pelantikan ketua hakim memerlukan persetujuan ketua menteri negeri-negeri ini. Pelantikan pesuruhjaya kehakiman, sehingga tahun 1994, berada di tangan gabenor Sabah dan Sarawak. Mahkamah asli wujud untuk mentadbir undang-undang asli.

Perlindungan khas Perkara 153 berlaku untuk penduduk asli Sabah dan Sarawak seperti yang berlaku untuk orang Melayu Semenanjung. Dalam soal bahasa Inggeris dan bahasa ibunda, negeri-negeri Borneo mempunyai hak istimewa.

Imigresen ke Sabah dan Sarawak dikawal oleh negeri-negeri ini. Dasar Majlis Tanah Negara dan Majlis Nasional untuk Kerajaan Tempatan tidak mengikat Sabah dan Sarawak. Undang-undang mengenai rizab Melayu tidak berlaku di negeri-negeri ini.


Semua peruntukan khas ini menjadi asas permulaan yang penuh harapan untuk persekutuan baru. Malangnya, tidak semuanya berjalan lancar. Sabah dan Sarawak mengalami kehilangan beberapa hak istimewa mereka, MA 1963.


Terdapat ketidakpuasan mengenai pembahagian sumber yang tidak adil dan kekurangan federalisme fiskal. Pengkritik mendakwa bahawa peruntukan persekutuan ke negeri-negeri Borneo tidak mengambil kira pendapatan persekutuan langsung dan tidak langsung yang besar yang diperoleh daripada sumber-sumber negeri ini dalam petroleum, hidroelektrik dan pelancongan.

Keluhan utama dan rumit adalah bahawa Sabah tidak menerima peruntukan kewangan wajib yang disebabkan olehnya di bawah Jadual Ke-10 Perlembagaan.

Beberapa pindaan perlembagaan secara langsung atau tidak langsung telah mengurangkan hak Sabah dan Sarawak tanpa persetujuan mereka.


Borneonisasi dalam bidang perkhidmatan pentadbiran berjalan terlalu perlahan. Pelantikan persekutuan cenderung mengabaikan bakat dari Sabah dan Sarawak.

Terdapat kebimbangan bahawa Islamisasi dan keturunan Melayu Sabah dan Sarawak telah menjadi dasar utama kerajaan persekutuan sejak tahun 1980-an.

Manipulasi dari perseketuan terhadap politik kerajaan negeri mengakibatkan penyingkiran pemimpin negeri yang terpilih pada tahun 1966, 1994 dan 2020. Pada tahun 1963, 34% anggota parlimen berasal dari Sabah, Sarawak dan Singapura, dan mempunyai kuasa untuk memveto sebarang pindaan perlembagaan.

Bahagian ini kini turun menjadi 25 peratus. Terdapat rasa tidak senang kerana banyak hakim Malaysia Barat tidak mengakui "kesahihan" beberapa dokumen sejarah yang dihormati sebagai asas undang-undang hak Sabah dan Sarawak.

Senarai tuntutan dan perselisihan itu panjang dan menyakitkan, dan terdapat pergerakan yang semakin meningkat untuk berpisah. Walau bagaimanapun, tidak ada sebab untuk pesimisme. Ketegangan memang wujud dalam mana-mana persekutuan.

Apa yang perlu di kedua-dua belah Laut China Selatan adalah kembali kepada semangat dan semangat Perlembagaan Persekutuan 1963; untuk menghormati dan memperbaharui komitmen kita untuk melindungi hak yang diberikan kepada Sabah dan Sarawak.

Jangka masa mesti ditetapkan untuk tugas berat memulihkan hak-hak ini. Sekiranya keperluan yang diperlukan pada masa itu memerlukan sedikit perubahan, itu harus dicuba.


Mungkin di beberapa kawasan, Perlembagaan sudah siap untuk dikaji. Federalisme adalah perjalanan berterusan dan bukan tujuan tetap.

Dengan cara itu, kita mungkin dapat mendekati cita-cita Perlembagaan 1963 yang dibina dengan tekun yang memberi kuasa kepada pembangun negara Sabah, Sarawak dan negeri-negeri semenanjung untuk bersatu dan kekal bersama sebagai rakan setaraf dalam menentukan visi kolektif Malaysia.


Memetik Tun Jugah: "Malaysia tidak boleh seperti tebu - manis di kepala tetapi kurang manis menjelang akhir." Semoga kita komited untuk membina masa depan yang lebih manis bagi Malaysia.

Penulis adalah pakar perlembagaan

SOURCE: Kolumnis Ditulis Oleh Profesor Emeritus Datuk Dr Shad Saleem Faruqi - 16 September 2021 @ 9:31 pagi di NST

Kongsikan artikel ini: ***Jangan lupa like dan follow facebook kami di Saya Orang Sabah dan langgan saluran Telegram SabahUp2Date untuk kemas kini berita terkini.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/09/kembalikan-hak-sabah-sarawak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Perlu Kembalikan Hak Sabah Seperti Termaktub Dalam Ma63 Kata Anifah

Umno Perlu Kembalikan Hak Sabah Seperti Termaktub Dalam Ma63 Kata Anifah

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 291 hits
Anifah Aman berkata rakyat kini ingin melihat sama ada Umno memiliki integriti untuk memenuhi janji yang bukan sembarang janji itu PETALING JAYA Umno perlu memastikan janji untuk mengembalikan semula hak Sabah seperti termaktub dalam Perjan...
Sabah Sarawak Have High Expectations Of Ismail

Sabah Sarawak Have High Expectations Of Ismail

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 328 hits
Sabah Sarawak have high expectations of Ismail On the eve of Malaysia Day Prime Minister Ismail Sabri Yaakob has been told to continue working on narrowing the disparity between Sabah and Sarawak and the peninsula in terms of development Pa...
Restoring Special Position Of Sabah And Sarawak

Restoring Special Position Of Sabah And Sarawak

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 292 hits
From Shad Saleem FaruqiFifty eight years ago on Sept 16 1963 the Federation of Malaya joined the self governing territories of North Borneo and Sarawak and the British colony of Singapore to forge the new and enlarged nation of Malaysia Eve...
Pertimbang Beri Ic Kepada Penerima Vaksin Di Sarawak Sabah Kata Timbalan Menteri

Pertimbang Beri Ic Kepada Penerima Vaksin Di Sarawak Sabah Kata Timbalan Menteri

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 254 hits
KDN mempertimbangkan langkah memberikan kad pengenalan diri atau kewarganegaraan kepada penerima vaksin di Sarawak dan Sabah termasuk dalam kalangan Orang Asal yang belum memiliki dokumen identiti diri KUALA LUMPUR Kementerian Dalam Negeri ...
Rmk 12 Sabah Sarawak Dapat Peruntukan Tinggi

Rmk 12 Sabah Sarawak Dapat Peruntukan Tinggi

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 312 hits
RMK 12 Sabah Sarawak dapat peruntukan tinggi Kerajaan memperuntukkan sebanyak RM4 66 bilion bagi negeri Sabah manakala RM4 47 bilion bagi negeri Sarawak Ia sedang disalurkan melalui peruntukan pembangunan di bawah Rolling Plan 1 2021 sebaga...
Sabah Sarawak Lebih Baik Selepas Sertai Malaysia Kata Tun M

Sabah Sarawak Lebih Baik Selepas Sertai Malaysia Kata Tun M

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 205 hits
Dr Mahathir kecewa terhadap sikap segelintir pihak yang membangkitkan idea Sarawak hanya untuk orang Sarawak dan Sabah hanya untuk orang Sabah KUALA LUMPUR Keadaan di negeri Sabah dan Sarawak lebih baik selepas ia menjadi sebahagian daripad...
Mm2h Sabah Sarawak Have Special Provisions Under Immigration Act

Mm2h Sabah Sarawak Have Special Provisions Under Immigration Act

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 216 hits
PARLIAMENT The difference in the policy of the Malaysia My Second Home Programme and immigration rules between Peninsular Malaysia and the states of Sabah and Sarawak is the special provisions enjoyed by both states under Section 64 and 65 ...
Reformasi Parlimen Tingkat Perwakilan Sabah Sarawak Kata Madius

Reformasi Parlimen Tingkat Perwakilan Sabah Sarawak Kata Madius

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 174 hits
Wilfred Madius Tangau mendesak kerajaan persekutuan melakukan reformasi Parlimen bagi memastikan ia memberikan sumbangan yang berkesan demi pembangunan negara KOTA KINABALU Pengerusi Eksekutif Yayasan Wisdom Wilfred Madius Tangau menyeru ke...
Kerajaan Jamin Perhalusi Isu Sabah Sarawak Dalam Ma63 Ismail

Kerajaan Jamin Perhalusi Isu Sabah Sarawak Dalam Ma63 Ismail

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 224 hits
Kerajaan jamin perhalusi isu Sabah Sarawak dalam MA63 Ismail Kerajaan memberi jaminan akan memberi perhatian terhadap isu yang berkaitan dengan kepentingan Sabah dan Sarawak khususnya melalui aspek rakan kongsi setaraf dalam Perjanjian Mala...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Easy Ways To Overcome Spotify Errors And Slowness On Iphone Android

5 Simptom Gerd Paling Umum Yang Perlu Korang Ketahui

Fostering Critical Thinking In Our Children

Pantang Larang Berbincang Buat Tafsiran Sendiri Ayat Ayat Al Quran Yang Dipegang Kuat

Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi