Kembalikan Hak Sabah Sarawak
2 wanita berdiri di tepi jalan yang dihiasi Jalur Gemilang dan bendera Sabah di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah di Kota Kinabalu semalam. BERNAMA PIX Penulis Kolumnis oleh Emeritus Prof. Datuk Dr Hj Shad Saleem Faruqi Emeritus Prof. Datuk Dr Hj Shad Saleem Faruqi 58 tahun yang lalu pada 16 September 1963, Persekutuan Tanah Melayu bergabung dengan wilayah-wilayah yang memerintah sendiri di Borneo Utara (Sabah), Sarawak dan jajahan Inggeris Singapura untuk membentuk negara Malaysia yang baru dan diperbesarkan.
Walaupun Singapura keluar dari persekutuan 2 tahun kemudian, pembentukan Malaysia tetap mencapai prestasi yang luar biasa.
Walaupun Almarhum Tunku Abdul Rahman biasanya dianggap sebagai arkitek terkemuka Malaysia, kesatuan yang luar biasa ini tidak akan mungkin berlaku tanpa rundingan tanpa kenal lelah antara, dan kerjasama yang hangat, pemimpin utama Sarawak dan Sabahan pada masa itu - Tun Fuad Stephens dan Tun Mustapha Harun dari Sabah dan Tun Temenggong Jugah, Stephen Kalong Ningkan dan Tan Sri Ong Kee Hui dari Sarawak.
Dalam memulakan pembentukan Malaysia, para perwakilan Sabah dan Sarawak menjelaskan kepada Jawatankuasa Antara Kerajaan (IGC), yang diketuai oleh Lord Lansdowne dan timbalan perdana menteri ketika itu, Tun Abdul Razak Hussein, bahawa hak perlembagaan khas adalah syarat untuk membentuk Malaysia.
Sabah merumuskan tuntutannya dalam "Manifesto 20 perkara" yang terkenal. Sarawak menyatakannya dalam "Memorandum 18 perkara" yang serupa. Laporan IGC, Perjanjian Malaysia dan Undang-Undang Malaysia juga menyatakan hasrat khas ini.
Baca: Kupasan Sejarah Perjanjian Malaysia 1963
Penglibatan sektor swasta akan tetap penting untuk mengubah Sarawak menjadi ekonomi yang kompetitif, menurut RHB Research. Pix oleh Bernama Oleh itu, Perlembagaan Persekutuan telah dipinda dengan ketara untuk menampung tuntutan otonomi Sabah dan Sarawak. 89 dari 181 Artikel dan 12 dari 13 Jadual telah dipinda. 37 Artikel baru disisipkan untuk menentukan hubungan khas Sabah dan Sarawak dengan kerajaan pusat.
Penyusunan asimetris yang istimewa ini dibenarkan kerana keunikan budaya dan agama Sabah dan Sarawak, wilayah mereka yang besar (60 peratus dari tanah Malaysia), sumber semula jadi mereka yang kaya dengan petroleum, gas asli dan kayu, namun masalah kemiskinan mereka yang sangat teruk dan kurang maju.
Sabah dan Sarawak diberi kuasa perundangan yang lebih luas daripada negeri semenanjung. Kuasa persekutuan untuk mempunyai undang-undang yang seragam mengenai tanah, pertanian, perhutanan dan kerajaan tempatan tidak berlaku untuk Sabah dan Sarawak.
Meminda Perlembagaan untuk mempengaruhi hak-hak Sabah dan Sarawak memerlukan persetujuan gabenor mereka.
Terdapat Mahkamah Tinggi untuk Sabah dan Sarawak, dan pelantikan ketua hakim memerlukan persetujuan ketua menteri negeri-negeri ini. Pelantikan pesuruhjaya kehakiman, sehingga tahun 1994, berada di tangan gabenor Sabah dan Sarawak. Mahkamah asli wujud untuk mentadbir undang-undang asli.
Perlindungan khas Perkara 153 berlaku untuk penduduk asli Sabah dan Sarawak seperti yang berlaku untuk orang Melayu Semenanjung. Dalam soal bahasa Inggeris dan bahasa ibunda, negeri-negeri Borneo mempunyai hak istimewa.
Imigresen ke Sabah dan Sarawak dikawal oleh negeri-negeri ini. Dasar Majlis Tanah Negara dan Majlis Nasional untuk Kerajaan Tempatan tidak mengikat Sabah dan Sarawak. Undang-undang mengenai rizab Melayu tidak berlaku di negeri-negeri ini.
Semua peruntukan khas ini menjadi asas permulaan yang penuh harapan untuk persekutuan baru. Malangnya, tidak semuanya berjalan lancar. Sabah dan Sarawak mengalami kehilangan beberapa hak istimewa mereka, MA 1963.
Terdapat ketidakpuasan mengenai pembahagian sumber yang tidak adil dan kekurangan federalisme fiskal. Pengkritik mendakwa bahawa peruntukan persekutuan ke negeri-negeri Borneo tidak mengambil kira pendapatan persekutuan langsung dan tidak langsung yang besar yang diperoleh daripada sumber-sumber negeri ini dalam petroleum, hidroelektrik dan pelancongan.
Keluhan utama dan rumit adalah bahawa Sabah tidak menerima peruntukan kewangan wajib yang disebabkan olehnya di bawah Jadual Ke-10 Perlembagaan.
Beberapa pindaan perlembagaan secara langsung atau tidak langsung telah mengurangkan hak Sabah dan Sarawak tanpa persetujuan mereka.
Borneonisasi dalam bidang perkhidmatan pentadbiran berjalan terlalu perlahan. Pelantikan persekutuan cenderung mengabaikan bakat dari Sabah dan Sarawak.
Terdapat kebimbangan bahawa Islamisasi dan keturunan Melayu Sabah dan Sarawak telah menjadi dasar utama kerajaan persekutuan sejak tahun 1980-an.
Manipulasi dari perseketuan terhadap politik kerajaan negeri mengakibatkan penyingkiran pemimpin negeri yang terpilih pada tahun 1966, 1994 dan 2020. Pada tahun 1963, 34% anggota parlimen berasal dari Sabah, Sarawak dan Singapura, dan mempunyai kuasa untuk memveto sebarang pindaan perlembagaan.
Bahagian ini kini turun menjadi 25 peratus. Terdapat rasa tidak senang kerana banyak hakim Malaysia Barat tidak mengakui "kesahihan" beberapa dokumen sejarah yang dihormati sebagai asas undang-undang hak Sabah dan Sarawak.
Senarai tuntutan dan perselisihan itu panjang dan menyakitkan, dan terdapat pergerakan yang semakin meningkat untuk berpisah. Walau bagaimanapun, tidak ada sebab untuk pesimisme. Ketegangan memang wujud dalam mana-mana persekutuan.
Apa yang perlu di kedua-dua belah Laut China Selatan adalah kembali kepada semangat dan semangat Perlembagaan Persekutuan 1963; untuk menghormati dan memperbaharui komitmen kita untuk melindungi hak yang diberikan kepada Sabah dan Sarawak.
Jangka masa mesti ditetapkan untuk tugas berat memulihkan hak-hak ini. Sekiranya keperluan yang diperlukan pada masa itu memerlukan sedikit perubahan, itu harus dicuba.
Mungkin di beberapa kawasan, Perlembagaan sudah siap untuk dikaji. Federalisme adalah perjalanan berterusan dan bukan tujuan tetap.
Dengan cara itu, kita mungkin dapat mendekati cita-cita Perlembagaan 1963 yang dibina dengan tekun yang memberi kuasa kepada pembangun negara Sabah, Sarawak dan negeri-negeri semenanjung untuk bersatu dan kekal bersama sebagai rakan setaraf dalam menentukan visi kolektif Malaysia.
Memetik Tun Jugah: "Malaysia tidak boleh seperti tebu - manis di kepala tetapi kurang manis menjelang akhir." Semoga kita komited untuk membina masa depan yang lebih manis bagi Malaysia.
Penulis adalah pakar perlembagaan
SOURCE: Kolumnis Ditulis Oleh Profesor Emeritus Datuk Dr Shad Saleem Faruqi - 16 September 2021 @ 9:31 pagi di NST
Kongsikan artikel ini:
***Jangan lupa like dan follow facebook kami di Saya Orang Sabah dan langgan saluran Telegram SabahUp2Date untuk kemas kini berita terkini.
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
http://sabahup2date.blogspot.com/2021/09/kembalikan-hak-sabah-sarawak.html