Umno Perlu Dielak Daripada Dimampuskan Jangan Sampai Sejarah Umno Diharamkan Berulang Lagi


 
Walaupun desakan UMNO ketika ini mahu PRU segera seolah-olah menggambarkan parti itu tidak sabar dan begitu yakin mampu berkuasa semula, tujuan sebenarnya lebih daripada itu.
Tujuan utama UMNO tidak mahu bekerjasama dengan Bersatu dan keluar daripada kerajaan PN ialah lebih untuk mengelakkan parti itu daripada “dimampuskan” secara perlahan-lahan.
Selama 10 bulan berada dalam kerajaan PN dan berkubang dengan Bersatu, UMNO akhirnya sedar mereka banyak dibuli dan dilemahkan oleh parti serpihannya sendiri.
Hanya kerana Bersatu memiliki banyak kuasa, semua itu digunakan untuk melemahkan UMNO supaya akhirnya Bersatu dapat berperanan menjadi penggantinya.
Bukan saja dalam konteks memenangi kerusi pilihanraya di mana Bersatu mahu mengambil kerusi-kerusi milik UMNO, malah tanpa UMNO juga, Bersatu tidak mungkin mampu menang banyak kerusi Melayu.
Sebagaimana dalam PRU14, pergantungan UMNO adalah kepada PKR dan DAP, untuk PRU akan datang, sasaran berpaut mereka ialah kepada UMNO dan Pas pula.
Tetapi, kekuatan Pas semata-mata mungkin tidak mampu mengekalkan kuasa Bersatu, maka menjadi dedalu di atas dahan UMNO adalah pilihan yang paling munasabah untuk mengekalkan kuasa yang ada sekarang ini.
Yang pasti, selagi membiarkan dirinya ditumpangi dedalu Bersatu, UMNO pasti akan “mati” akhirnya kerana tidak ada dedalu yang tidak memakan dahan yang ditumpanginya.
Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri bukan saja tidak akan membiarkan pemimpin UMNO diberi tempat sewajarnya dalam kerajaan, malah alan mengurangkan jumlah kerusi untuk UMNO agar tidak melebihi apa yang dimiliki Bersatu.
Sekarang ini, selain dibuli dalam banyak aspek seperti pembahagian jawatan dalam kerajaan dan sebagainya, dalam tempoh 10 bulan saja sudah ramai pemimpin UMNO yang hati dan kiblat politiknya lebih condong ke arah Bersatu.
Tetapi, pernahkah kita dengar ada pemimpin Bersatu yang pro kepada UMNO?
Semua itu berlaku kerana Bersatu sedang memiliki banyak kuasa serta mampu menawarkan pelbagai jawatan dan kemewahan.
Kelebihan yang ada itu sedang digunakan sepenuhnya untuk mengukuhkan kedudukan Bersatu, melemahkan UMNO dan kemudian menjadikannya parti yang tidak lagi bermaya.
Jika hanya dalam tempoh 10 bulan saja sudah kedapatan ada pemimpin kanan UMNO yang pro Bersatu, ditambah dengan sekumpulan mereka yang khianat menyertai Bersatu sebelum, tidak dapat ditolak lagi lama masa berlalu, lagi macam-macam kemungkinan boleh berlaku.
Untuk itu, UMNO tidak ada pilihan selain bertindak menghentikan kemungkinan lebih buruk berlaku kepada masa depannya dengan sesegera dan secepat yang boleh.
Jika dirasakan Perhimpunan Agung UMNO pada 31 Januari nanti terlalu lama dan mungkin ia cuba dihalang atas pelbagai sebab, maka tindakan mengumumkan keluar segera daripada kerajaan dan menarik sokongan terhadap Muhyiddin adalah pilihan yang tidak boleh dielak lagi.
Hanya dengan keluar daripada PN saja UMNO dapat menyelamatkan masa depannya dan ketika ini mereka jangan fikir bahawa tindakan itu mesti berakhir dengan PRU semata-mata.
Setelah jatuh Muhyiddin dan PN, kemudian jika kerajaan baru terbentuk juga dapat membuatkan UMNO lebih terjamin masa depannya.
Berbanding Muhyiddin dan Bersatu yang hanya boleh terus hidup jika UMNO berjaya dibuli dan dilemah sehingga akhirnya “dimatikan”, Anwar Ibrahim dan PKR sebaliknya tidak berniat sama sekali untuk “memampuskan” UMNO demi survivalnya.
PKR dan UMNO hanya musuh politik, tetapi bukan pesaing yang berkubang di lubuk yang sama.
Dalam hal berkaitan, jika UMNO sebelum ini pernah diharamkan untuk mengelakkan pemilihan 1987 daripada diadakan semula, seterusnya untuk menghalang Tengku Razaleigh Hamzah daripada terus berada dalam UMNO yang dibarukan, apakah tidak mustahil Muhyiddin juga melakukan hal yang sama kepada UMNO demi masa depannya?
Bukankah Muhyiddin dan Tun Mahathir, selain dalam kelompok Team A ketika bersama UMNO, mereka berdua juga sama-sama menubuhkan Bersatu sebelum ini?
Mustahilkah gaya politik Tun Mahathir menjadi tiruan bagi Muhyiddin? 


(Shahbudindotcom 09/01/2021)








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/01/umno-perlu-dielak-daripada-dimampuskan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bahas Usul Penceroboh Di Pau Umno Jangan Fikir Survival Saja

Bahas Usul Penceroboh Di Pau Umno Jangan Fikir Survival Saja

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 212 hits
Bawa juga usul berkenaan tanah rizab selain hubungan dengan MCA BANGI UMNO sepatutnya membangkitkan isu kepentingan orang Melayu berbanding politik dan survival mereka dalam Perhimpuan Agung UMNO hujung bulan ini Pengerusi Pertubuhan Pertub...
Ph Jangan Harap Sokongan Umno Umno Hadap Pilihanraya Kita Tengok Pulak Pas Umno Berebut Kawasan Mana

Ph Jangan Harap Sokongan Umno Umno Hadap Pilihanraya Kita Tengok Pulak Pas Umno Berebut Kawasan Mana

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 223 hits
Nazri dedah rundingan dengan Pas dah selesai Umno dapat 96 kerusi parlimenJanuary 10 2021 UMNO sudah selesai mengadakan rundingan kerusi bersama Pas dan akan bertanding sekurang kurangnya 96 kerusi Parlimen dalam Pilihan Raya Umum ke 15 aka...
Pemuda Umno Sekolahkan Ppbm Ingatkan Sejarah Runtuhnya Umno Pas

Pemuda Umno Sekolahkan Ppbm Ingatkan Sejarah Runtuhnya Umno Pas

papar berkaitan - pada 3/1/2021 - jumlah : 212 hits
ARIF ATANBerang dengan sikap PPBM yang dianggap mencuri dan membeli ahli partinya sayap anak muda Umno memberi kata dua kemungkinan kerjasama kedua dua parti Melayu itu akan putus di tengah jalan Ketua Pemuda Umno Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusu...
Umno Jangan Berganjak Lagi Annuar Musa Memudahkan Mt Membuat Keputusan Malam Ini

Umno Jangan Berganjak Lagi Annuar Musa Memudahkan Mt Membuat Keputusan Malam Ini

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 177 hits
Segala galanya kini sudah terdedah secara terbuka dan bukan merupakan suatu rahsia lagi Menjelang mesyuarat MT UMNO malam ini di mana parti itu akan membuat keputusan penting berhubung kedudukannya dalam kerajaan PN Annuar Musa tampil mende...
Jangan Sampai Menteri Menteri Kabinet Dari Umno Bn Dilabel Sebagai Boneka Atau Keldai Suruhan Perdana Menteri Ppbm

Jangan Sampai Menteri Menteri Kabinet Dari Umno Bn Dilabel Sebagai Boneka Atau Keldai Suruhan Perdana Menteri Ppbm

papar berkaitan - pada 27/12/2020 - jumlah : 284 hits
ADAKAH AHLI2 PARLIMEN UMNO BN YANG BERADA DALAM KABINET TS MUHYIDDIN YASSIN MEMANG MEMBAWA SUARA MEWAKILI PARTI UMNO BN Ketika diwawancara dalam satu program Soal Jawab bersama Saudara Shahril Hamdan Ketua Penerangan UMNO merangkap Naib Ket...
Jika Muhyiddin Berani Jangan Guna Alasan Covid Halang Perhimpunan Agung Umno

Jika Muhyiddin Berani Jangan Guna Alasan Covid Halang Perhimpunan Agung Umno

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 242 hits
Oleh January 09 2021Menyedari beberapa usul yang akan dibawa ke Perhimpunan Agung Umno pada 30 31 Januari ini mungkin menggugat survival kerajaan Perkatan Nasional Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mungkin menggunakan helah pandemik Covid 19...
Umno Pada Kebiasaannya Hanya Cakap Sahaja Percaya Sangat Pun Jangan Kah

Umno Pada Kebiasaannya Hanya Cakap Sahaja Percaya Sangat Pun Jangan Kah

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 227 hits
Pakatan PH BN Apa sahaja mungkin berlaku dalam politik kata TajuddinAhli Majlis Tertinggi Umno Tajuddin Abdul Rahmanberkata tidak mustahil untuk Umno bekerjasama dengan Pakatan Harapan termasuk parti komponennya DAP Tajuddin berkata demikia...
Tumpuan Awani 7 45 Lagi Ahli Parlimen Umno Tarik Sokongan Jangan Atasi 5 000 Kes Sehari

Tumpuan Awani 7 45 Lagi Ahli Parlimen Umno Tarik Sokongan Jangan Atasi 5 000 Kes Sehari

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 204 hits
Ada beberapa Ahli Parlimen UMNO dijangka mengikuti tindakan Ahli Parlimen Machang Datuk Ahmad Jazlan Yaakub yang menarik balik sokongan kepada kerajaan Perikatan Nasional Kerajaan akui berdepan kesukaran menampung keperluan pesakit COVID 19...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Kek Coklat Lembab Dengan Taburan Cheedar Cheese

Sebuah Tempat Yang Terkenal Dengan Legenda Mitosnya Gunung Santubong Akan Merangkumi Anda Dengan Pengalaman Yang Unik

Sivasangari Dinobatkan Sebagai Atlit Bulan Sukan Dunia

Anak Korea An Dan Kim Bersinar Dengan Hasil Yang Hebat Di Top 5

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan