Umno Perak Selar Mb Kerana Bermain Politik


 
FMT Reporters -October 20202Umno Perak memberitahu Menteri Besar Ahmad Faizal Azumu untuk menumpukan perhatian kepada kebajikan rakyat.PETALING JAYA: Pengerusi Umno Perak, Saarani Mohamad menyelar Menteri Besar Ahmad Faizal Azumu, memintanya untuk berhenti bermain politik dan menumpukan perhatian kepada kebajikan rakyat.
Dalam satu kenyataan, Saarani berkata Umno telah mengelakkan diri dari mengeluarkan kenyataan politik bagi membolehkan kerajaan negeri dapat fokus sepenuhnya dalam mendepani impak Covid-19.
Namun, katanya, suasana yang cuba dibina itu tidak dihargai dengan baik, dan menuduh Faizal, dari PPBM, merendah-rendahkan Umno dengan tindakan yang membelakangi semangat setiakawan dan prinsip hormat menghormati yang dipersetujui ketika PPBM, Umno dan PAS membentuk kerajaan.
Adun Kota Tampan itu merujuk kepada penjelasan Faizal mengenai pelantikan Adun Pengkalan Hulu, Aznel Ibrahim sebagai setiausaha politik beliau.
Sebelum ini, dilaporkan bahawa pelantikan Aznel telah mengecewakan Umno Perak kerana ia dibuat tanpa kebenaran ketua parti itu.
“Meskipun saya cuba mengelak untuk membuat kenyataan terbuka apabila beliau melantik seorang dari Adun Umno, tetapi beliau sendiri telah secara terbuka menyatakan bahawa beliau tidak perlu mendapat kebenaran dari parti Umno,” kata Saarani.
Beliau, bagaimanapun, berkata perjanjian bertulis untuk membentuk kerajaan negeri menyatakan perlu ada saling hormat menghormati dalam urusan pelantikan setiap wakil sama ada sebagai ahli majlis mesyuarat (exco), ahli lembaga pengarah syarikat berkaitan kerajaan dan lantikan politik yang lain.
“Sewajarnya, pelantikan mana-mana Adun, atau pemimpin Umno dalam kerajaan hendaklah dibincangkan dengan badan perhubungan negeri atas semangat setiakawan dan prinsip hormat menghormati.
“Harus diingat, kerajaan negeri Perak hari ini dibentuk atas semangat setiakawan serta persefahaman bagi memastikan Perak terpelihara daripada ancaman ‘politik yang tidak sihat’. Tanpa semangat setiakawan kestabilan politik negeri ini akan terancam.”
Tetapi, kata Saarani, persefahaman serta perjanjian ketika pembentukan kerajaan negeri Perikatan Nasional dilihat sudah tidak dihormati.
“Hakikatnya, ia sudah berkali-kali dilanggari. Sebelum ini pun, ada cubaan untuk mengubah senarai nama exco yang sudah dipersetujui serta cubaan menukar pelantikan speaker Dun.”
Katanya, Umno tidak tamak kuasa dan ini dibuktikan dalam keputusannya untuk menyokong Faizal ketika kerajaan dibentuk walaupun Umno mempunyai perwakilan paling banyak di Dun.
Saraani berkata, sikap keterbukaan, ketaatan serta tindakan berdiam diri parti itu selama ini boleh dianggap sebagai kelemahan atau diperkotak-katikkan.
“Hentikanlah bermain politik dan bersandiwara serta tumpukan kepada kebajikan rakyat yang menderita sekarang.”


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/10/umno-perak-selar-mb-kerana-bermain.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rasa Tak Puas Hati Dalam Umno Perak Ancam Kerajaan Negeri Rapuh

Rasa Tak Puas Hati Dalam Umno Perak Ancam Kerajaan Negeri Rapuh

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 227 hits
Kerajaan Perak berisiko tumbang selepas hampir 7 bulan akibat rasa tidak puas hati dalam kalangan pemimpin Umno negeri terhadap rakan gabungan mereka PPBM kata seorang pemimpin parti itu Pemimpin yang tidak mahu dinamakan itu memberitahu FM...
Discontent In Perak Umno Threatens Fragile State Government

Discontent In Perak Umno Threatens Fragile State Government

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 254 hits
Perak Menteri Besar Ahmad Faizal Azumu of PPBM may not get full support from Umno in a confidence vote says an Umno leader PETALING JAYA The Perak state government is at risk of collapse after barely seven months as a result of discontent a...
Umno Perak Bantah Darurat

Umno Perak Bantah Darurat

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 380 hits
malaysiadateline comBadan Perhubungan Umno Perak membantah cadangan kerajaan untuk menguatkuasakan perintah darurat susulan krisis politik dan penularan Covid 19 Pengerusinya Datuk Saarani Mohamad berkata pengisytiharan darurat bukan jalan ...
Adun Ph Kata K Jaan Perak Ibarat Bom Jangka Umno Nafi Ada Bakal Lompat

Adun Ph Kata K Jaan Perak Ibarat Bom Jangka Umno Nafi Ada Bakal Lompat

papar berkaitan - pada 12/10/2020 - jumlah : 244 hits
Tidak mustahil pentadbiran Perak pimpinan Menteri Besar Ahmad Faizal Azumu akan tumbang jika berlaku perubahan kerajaan di peringkat persekutuan menurut beberapa pemimpin PH negeri itu Ini kerana mereka mendakwa hubungan antara Umno dan Ber...
Pemuda Umno Gesa Perdamaian Nasional Parti Politik

Pemuda Umno Gesa Perdamaian Nasional Parti Politik

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 216 hits
Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki berkata setiap pemimpin politik perlu memiliki iltizam dan komitmen serta kejujuran politik yang jitu untuk menjayakan agenda itu secara bersama PETALING JAYA Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki menca...
Gencatan Senjata Politik Umno Ppbm Tidak Akan Bertahan Penganalisis Politik

Gencatan Senjata Politik Umno Ppbm Tidak Akan Bertahan Penganalisis Politik

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 231 hits
PETALING JAYA Seorang penganalisis politik memandang sinis kenyataan Umno berhubung gencatan senjata politik dalam pertikaiannya dengan PPBM dengan berkata ia tidak akan bertahan lama Bercakap kepada FMT Oh Ei Sun dari Institut Hal Ehwal An...
Umno Mahu Mn Didaftarkan Jadi Entiti Politik Terajui Keputusan Kerajaan

Umno Mahu Mn Didaftarkan Jadi Entiti Politik Terajui Keputusan Kerajaan

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 239 hits
KUALA LUMPUR UMNO menetapkan syarat baharunya supaya Muafakat Nasional menjadi gabungan parti politik bagi membolehkan ia menerajui kerajaan termasuk dalam memutuskan hal agihan kerusi dasar kerajaan serta jawatan penting dalam Kabinet Sumb...
Biro Politik Umno Bermesyuarat Malam Ini

Biro Politik Umno Bermesyuarat Malam Ini

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 236 hits
Umno akan mengadakan mesyuarat biro politik parti itu malam bagi membincangkan isu semasa termasuk situasi terkini politik negara Perkara itu disahkan oleh beberapa pemimpin tertinggi Umno Ya malam ini ada mesyuarat Biro Politik Umno jam 8 ...
Umno Kata Jangan Mimpi Untuk Perak Tumbang Walaupun Tak Serasi Dengan Bersatu

Umno Kata Jangan Mimpi Untuk Perak Tumbang Walaupun Tak Serasi Dengan Bersatu

papar berkaitan - pada 12/10/2020 - jumlah : 253 hits
Tidak mustahil pentadbiran Perak pimpinan Menteri Besar Ahmad Faizal Azumu akan tumbang jika berlaku perubahan kerajaan di peringkat persekutuan menurut beberapa pemimpin PH negeri itu Ini kerana mereka mendakwa hubungan antara Umno dan Ber...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega

Wan Maimunah Meraung Dapat Panggilan Haji Tak Sangka Doa 2 Tahun Lalu Dimakbulkan