Rasa Tak Puas Hati Dalam Umno Perak Ancam Kerajaan Negeri Rapuh


Kerajaan Perak berisiko tumbang selepas hampir 7 bulan akibat rasa tidak puas hati dalam kalangan pemimpin Umno negeri terhadap rakan gabungan mereka PPBM, kata seorang pemimpin parti itu.
Pemimpin yang tidak mahu dinamakan itu memberitahu FMT, ada kebenaran untuk melaporkan “semua dalam keadaan tidak baik” antara 2 parti Melayu di negeri itu, yang bekerjasama dengan PAS dalam Perikatan Nasional.
Merujuk laporan Malaysiakini yang memetik pemimpin Pakatan Harapan (PH), pemimpin itu berkata, hubungan antara Umno dan PPBM tegang berhubung beberapa isu.
Menurut laporan itu, Ketua Penerangan PKR Perak, Muhamad Arafat Varisai Arafat juga mendakwa sekurang-kurangnya 6 Adun Umno sedia bekerjasama dengan PH.
“Saya takkan kata pemimpin Umno sedia bekerjasama dengan PH – pemimpin Umno takkan bekerjasama dengan DAP – tetapi ini tak bermaksud kita akan terus sokong Peja,” katanya merujuk nama panggilan Menteri Besar Perak, Ahmad Faizal Azumu.
Sumber itu berkata, pemimpin Umno Perak “kesal” dengan cara Faizal memerintah negeri itu dan cubaan PPBM menguasai politik, walaupun Umno mempunyai kerusi terbanyak di Dewan Undangan Negeri.
“Dan sekarang beliau melantik Aznel Ibrahim (Adun Pengkalan Hulu dari Umno) sebagai setiausaha politik. Kita terkejut sebab tak dibawa berunding.
“Jadi, disebabkan kita tidak akan bekerjasama dengan PH, jika ada usul tidak percaya terhadap Peja di DUN, beliau mungkin tak dapat sokongan semua Adun Umno.”
Pentadbiran negeri Perak, yang terdiri daripada Barisan Nasional, PPBM dan PAS dibentuk Mac lalu berikutan pertukaran kerajaan di Putrajaya.
Gabungan itu, bersama sokongan seorang Adun Gerakan dan Adun bebas menguasai 35 daripada 59 kerusi di DUN, dengan bakinya dipegang PH.
Pada Pilihan Raya Umum ke-14 lalu, Faizal satu-satunya calon PPBM yang memenangi satu kerusi, sementara Umno memenangi 27 kerusi.
PPBM kemudiannya menambah jumlah kerusinya menjadi 5, selepas menerima 2 Adun Umno yang dipecat parti mereka, serta wakil rakyat dari PKR dan Amanah.
Nazri Aziz kata Umno takkan kerjasama dengan DAP
Ahli Parlimen Padang Rengas dari Umno, Nazri Aziz turut mengakui terdapat rasa tidak senang terhadap PPBM di negeri itu, khasnya berhubung pelantikan ketua kampung.
Beliau berkata, pada asalnya, parti yang memenangi sebuah DUN akan melantik ketua kampung, tetapi peranan itu diambil alih sebuah jawatankuasa 3 ahli yang terdiri daripada wakil Umno, PAS dan PPBM.
“PPBM tidak ada cawangan, mereka tidak mempunyai (ramai) ahli, tetapi di setiap kampung ada wakil dari setiap parti.
“Ini di peringkat akar umbi, sebab itulah Umno tak senang. Mereka (PPBM) hanya memenangi satu kerusi pada PRU14. Umno patut buat keputusan (pelantikan) ketua kampung. Kami sangat marah.”
Nazri berkata, dengan adanya 3 pemimpin untuk setiap kampung tidak produktif untuk perpaduan orang Melayu dan lebih baik mengadakan pilihan raya di peringkat kampung supaya penduduk boleh memilih ketua yang mereka mahu.
Berhubung masa depan bersama PPBM, katanya, beliau serahkannya kepada Ketua Umno Perak, Saarani Mohamad.
“Apa yang pasti ialah kita tidak akan membentuk kerajaan dengan DAP. Kita satu-satunya parti Melayu yang tidak bekerjasama dengan DAP. FMT
‘No’ Dap..‘No’ Anwar, Sokongan UMNO Secara En-Bloc

The post Rasa tak puas hati dalam Umno Perak ancam kerajaan negeri ‘rapuh’ appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/10/13/rasa-tak-puas-hati-dalam-umno-perak-ancam-kerajaan-negeri-rapuh/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rasa Hati Ulama Pas Tiada Peralihan Kerajaan

Rasa Hati Ulama Pas Tiada Peralihan Kerajaan

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 219 hits
FAZLI RADZIKetika Datuk Seri Anwar Ibrahim bakal menghadap Yang di Pertuan Agong pada 13 Oktober ini seorang ulama Pas berkongsikan rasa hati Ahli Jawatankuasa Dewan Ulama Pas Mokhtar Senik berpendapat peralihan kerajaan di bawah pimpinan A...
Hajiji Nafi Bn Tidak Puas Hati Pembahagian Jawatan Kabinet Negeri

Hajiji Nafi Bn Tidak Puas Hati Pembahagian Jawatan Kabinet Negeri

papar berkaitan - pada 30/9/2020 - jumlah : 247 hits
Gelagat Ketua Menteri Sabah Datuk Hajiji Noor bersama timbalan satunya Datuk Seri Bung Moktar Radin pada sidang media khas pertama sebagai Ketua Menteri Sabah di Pejabat Ketua Menteri Pusat Pentadbiran Negeri Sabah Likas foto HAZROL ZAINAL ...
Dap Johor Terkejut Dakwaan Dipelawa Kerjasama Ph Umno Bentuk Kerajaan Negeri

Dap Johor Terkejut Dakwaan Dipelawa Kerjasama Ph Umno Bentuk Kerajaan Negeri

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 289 hits
KUALA LUMPUR DAP Johor mendakwa terkilan dengan kenyataan berkaitan pelawaan kerjasama Pakatan Harapan dan UMNO untuk membentuk sebuah kerajaan negeri sekiranya parti itu memutuskan untuk menarik diri daripada Perikatan Nasional Menurut DAP...
Tajuddin Tidak Puas Hati Terhadap Perikatan Nasional Jangan Terkejut Umno Sokong Anwar

Tajuddin Tidak Puas Hati Terhadap Perikatan Nasional Jangan Terkejut Umno Sokong Anwar

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 356 hits
KUALA LUMPUR Seorang ahli majlis tertinggi UMNO hari ini memaklumkan parti itu sedia bekerjasama dengan Presiden PKR Datyk Seri Anwar Ibrahim sekiranya pemimpin berkenaan mempunyai formula yang dapat membahagiakan semua parti terlibat Datuk...
Pergolakan Umno Pn Ancam Kerajaan Sabah Kata Penganalisis

Pergolakan Umno Pn Ancam Kerajaan Sabah Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 247 hits
Durie Rainer FongKOTA KINABALU Penganalisis politik bersetuju bahawa kerajaan Gabungan Rakyat Sabah yang baru dibentuk boleh tumbang sekiranya Umno menarik sokongannya kepada Perikatan Nasional Bercakap kepada FMT mereka mengakui akan hubun...
Khaled Nordin Rasa Hebat Pasal Umno Penentu Jatuh Bangun Kerajaan Pn

Khaled Nordin Rasa Hebat Pasal Umno Penentu Jatuh Bangun Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 239 hits
JOHOR BAHRU UMNO mempunyai banyak pilihan ketika ini untuk menentukan jatuh bangun kerajaan Perikatan Nasional Naib Presiden UMNO Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata UMNO boleh mengukuhkan dan menumbangkan PN malah boleh mempercepatkan...
Nampak Macam Dah Lembut Hati Tapi Itulah Tektik Muhyiddin Nak Membuli Umno Lagi Ke

Nampak Macam Dah Lembut Hati Tapi Itulah Tektik Muhyiddin Nak Membuli Umno Lagi Ke

papar berkaitan - pada 17/10/2020 - jumlah : 465 hits
Dalam reaksinya kepada tuntutan syarat syarat baru yang dininta UMNO bagi meneruskan kerjasama dalam kerajaan PN Muhyiddin Yassin telah menulis surat kepada Zahid Hamidi agar perkara tersebut diperincikan Dilaporkan apa juga tuntutan UMNO i...
Umno Ancam Tarik Diri Pn Semakin Tidak Menentu

Umno Ancam Tarik Diri Pn Semakin Tidak Menentu

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 243 hits
Umno ancam tarik diri PN semakin tidak menentuOleh October 14 2020Wartawan veteran A Kadir Jasin berkata kedudukan kerajaan Perikatan Nasional semakin tidak menentu susulan pengumuman Umno mempertimbangkan untuk menarik diri daripada menyok...
Kerajaan Negeri Minta Orang Ramai Jaga Kebersihan Empangan Timah Tasoh

Kerajaan Negeri Minta Orang Ramai Jaga Kebersihan Empangan Timah Tasoh

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 247 hits
PADANG BESAR Kerajaan negeri menasihati orang ramai yang berkunjung ke Empangan Timah Tasoh untuk menjaga kebersihan kawasan tersebut agar sumber air minum utama itu tidak tercemar Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri asas tani Nur...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan