Umno Pas Wujudkan Piagam Lepas Raya


UMNO dan PAS bakal diperkukuhkan lagi dengan bentuk yang lebih rasmi selepas mementerai satu piagam kerjasama, tidak lama lagi.
Perkara itu didedahkan oleh Setiausaha Agung Umno, Annuar Musa yang menjangkakan piagam tersebut akan terlaksana selepas hari raya Aidil Fitri nanti.
Menurut beliau, pembentukan piagam tersebut kini dalam penelitian akhir jawatankuasa tertinggi kedua-dua parti.
“Selepas hari raya ini dijangkakan Umno dan PAS akan mementerai piagam bersama yang sekarang ini sedang dalam penelitian akhir jawatankuasa tertinggi Umno dan PAS.
“Sekarang taawun, kita kena secara berperingkat-peringkat. Mula-mula kerjasama tak bertulis, kemudian datang tiga empat pilihan raya kita nampak (kerjasama) berjalan dengan baik.
“Jadi sekarang pimpinan Umno dan PAS merasakan elok dibuat secara lebih rasmi. Jadi presiden kedua-dua parti minta ditubuhkan jawatankuasa induk untuk bekerjasama dan membentuk jawatankuasa teknikal yang diusetia oleh saya dan setiausaha agung PAS telah buat pengesyoran draf satu bentuk piagam bersama,” katanya kepada media, hari ini.
Beliau berkata demikian ketika menghadiri program Pemuda dan Puteri Cakna Asnaf peringkat parlimen Ketereh di Kota Bharu, hari ini.
Sebagai rekod, Umno dan PAS mejalinkan kerjasama (taawun) secara terbuka khususnya dalam menghadapi pilihan raya kecil selepas kekalahan BN pada PRU14 lalu.
Malah, Presiden PAS Abdul Hadi Awang sebelum ini turut memberi gambaran bahawa kedua-dua parti itu kemungkinan akan bergabung bagi mengahapi PRU15.
Sementara itu Annuar yang juga anggota parlimen Ketereh berkata, draf piagam bersama itu kini sudah dikemukakan kepada pimpinan tertinggi parti masing-masing untuk tindakan selanjutnya.
“Dengan adanya kerangka taawun secara bertulis ini ia (kerjasama) akan jadi lebih teratur, bukan hanya di peringkat nasional tetapi juga di peringkat negeri dan bahagian.
“Dalam dokumen itu, yang agak panjang bersama satu piagam. Ini untuk memberi gambaran bahawa Umno dan PAS serius.
“Tetapi itu hanya permulaan iaitu bermula dengan Umno dan PAS (bekerjasama) untuk mengembalikan solidariti politik orang Melayu dan Islam.
“Tetapi ia tidak boleh terhenti di situ kerana politik kita adalah politik majmuk, ini satu muafakat nasional besar yang diperlukan, cuma dimulakan oleh Umno dan PAS,” katanya.
Tambah beliau, pada peringkat seterusnya kerjasama sama dengan pihak-pihak lain juga akan diperkukuhkan masa ada melibatkan parti boleh atau badan bukan kerajaan (NGO)
“Kita mahu membentuk satu kerangka yang besar yang benar-benar boleh menyelamatkan negara, ini penting kerana kegagalan PH tidak boleh dibiarkan rakyat yang menanggung, jadi kita kena ambil tanggungjawab,” kata Annuar.
Mkini


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/05/23/umno-pas-wujudkan-piagam-lepas-raya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Selangor Bakal Punyai Pengerusi Baharu Lepas Raya

Umno Selangor Bakal Punyai Pengerusi Baharu Lepas Raya

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 276 hits
Ismail Sabri Yaakob KUALA LUMPUR Badan Perhubungan UMNO Selangor dijangka mengumumkan pengerusinya yang baharu bagi menggantikan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob selepas sambutan Hari Raya Aidilfitri Jun ini Menurut Ismail Sabri penggantinya ...
Piagam Kerjasama Pas Umno Bakal Tercapai Tuan Ibrahim

Piagam Kerjasama Pas Umno Bakal Tercapai Tuan Ibrahim

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 330 hits
DENYUT REFORMASI KOTA BHARU Jawatankuasa Teknikal dan Jawatankuasa Tertinggi Pas sudah mengadakan beberapa mesyuarat membincangkan mengenai piagam kerjasama dengan UMNO yang bakal menyaksikan satu perjanjian deklarasi antara dua parti itu d...
Piagam Umno Pas Ke Arah Pru 15

Piagam Umno Pas Ke Arah Pru 15

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 193 hits
KOTA BHARU 24 Mei 8211 PAS tidak menolak kemungkinan akan meningkatkan kerjasama dengan UMNO untuk jangka masa yang panjang sehingga membentuk gabungan baharu pada Pilihan Raya Umum ke 15 Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man ba...
Pemimpin Ph Takut Piagam Umno Pas

Pemimpin Ph Takut Piagam Umno Pas

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 263 hits
FARAH SHAZWANI 27 May 2019Muhammad Khalil Abdul HadiKUALA TERENGGANU Reaksi negatif daripada kalangan pemimpin Pakatan Harapan khususnya DAP terhadap Piagam UMNO Pas menunjukkan mereka takut dan bimbang dengan kerjasama kedua dua parti itu ...
Piagam Pas Umno Hanya Untuk Kuasa Kata Husam

Piagam Pas Umno Hanya Untuk Kuasa Kata Husam

papar berkaitan - pada 26/5/2019 - jumlah : 267 hits
Piagam PAS Umno hanya untuk kuasa kata Husam Dikemas kini 33 minit yang lalu Diterbitkan pada 26 May 2019 10 29AM
Umno Pas Bentuk Kerjasama Rasmi Selepas Aidilfitri

Umno Pas Bentuk Kerjasama Rasmi Selepas Aidilfitri

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 253 hits
KOSMO ONLINE Annuar melihat sebahagian kanak kanak yang mendapat bantuan Aidilfitri sempena program Pemuda dan Puteri Cakna Asnaf peringkat Parlimen Ketereh hari ini KOTA BHARU UMNO dan Pas akan memeterai satu piagam bersama selepas Aidilfi...
Kenapa Arah Syazlin Tarik Diri Selepas 5 Bulan Umno Pas Soal Peguam Negara

Kenapa Arah Syazlin Tarik Diri Selepas 5 Bulan Umno Pas Soal Peguam Negara

papar berkaitan - pada 30/5/2019 - jumlah : 312 hits
May 29 2019 2 58 PMSidang media bersama Umno PAS yang dihadiri Takiyuddin Hassan Ismail Sabri Yaakob Mahdzir Khalid dan Ketua Wanita Umno Noraini Ahmad di ibu pejabat Umno hari ini KUALA LUMPUR Umno dan PAS hari ini mempertikaikan keputusan...
Skandal Kartel Dedak Buktikan Wang Umno Terus Menerus Memecah Belahkan Pas

Skandal Kartel Dedak Buktikan Wang Umno Terus Menerus Memecah Belahkan Pas

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 417 hits
Pendedahan menantu Presiden PAS Ustaz Zahirudin Muhammad mendedahkan kesah sebenar di belakang apa yg telah berlaku kepada PAS semenjak sebelum dan selepas Pemilihan 2015 Pemilihan 2015 menampakkan pihak yg menolak janji2 kosong UMNO berken...
Pas Dan Umno Akhirnya Insyallah Bersatu

Pas Dan Umno Akhirnya Insyallah Bersatu

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 398 hits
Terima kasih Tun Dr MAHATHIR Sumbangan TERAKHIR beliau KE arah penyatuan Melayu Tetapi secara kualiti Dan pengisiannya masih terlalu awal untuk diperkatakan samada betul untuk kebaikan rakyat atau untuk mereka sahaja Lebih dari itu di harap...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih