Umno Pas Tolak Belanjawan 2019 Tak Menderhaka Pula



Speaker Dewan Rakyat boleh menjayakan titah Yang Dipertuan Agong agar Belanjawan 2021 diluluskan dengan cara beliau memberikan jaminan bahawa usul undi tidak percaya kepada perdana menteri boleh dibahas dan diundi.
Bekas Penasihat Media Perdana Menteri, Datuk A Kadir Jasin berkata, ia boleh dibuat jika Datuk Azhar Azizan Harun, boleh memberi jaminan yang usul-usul undi tidak percaya ini akan dibenarkan dan diberikan keutamaan.
“Kalau ahli Dewan mahu, mereka boleh membezakan antara keperluan meluluskan Belanjawan dengan undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri.
“Dalam hal ini, Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Azhar Azizan Harun, boleh menyelamatkan Rang Undang-undang Belanjawan dengan memberi jaminan yang usul-usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri akan dibenarkan dan diberikan keutamaan,” katanya dipetik.
Yang Dipertuan Agong sudah dua kali memberikan saranan kepada semua pemimpin politik agar jangan bermain politik ketika wabak Covid-19 melanda dan meminta mereka memastikan Belanjawan 2021 diluluskan untuk membolehkan negara berbelanja melawan Covid-19.
Bagi Kadir, bekas Ketua Pengarang media utama negara itu, beliau tidak perlu hairan atau terkejut jika Belanjawan 2021 yang akan ditentangkan di Dewan Rakyat pada 6 November ini ditentang oleh anggota Dewan dan tidak dapat diluluskan.
“Kita kena ingat iaitu walaupun Parlimen Malaysia sudah cacamarba akibat rampasan kuasa terhadap Pakatan Harapan oleh Perikatan Nasional namun ia tetap dewan perundangan yang sah.
“Lagipun, cerita Rang Undang-undang Belanjawan atau Bajet tidak mendapat sokongan ahli Dewan bukan perkara baru atau tidak pernah berlaku,” kata beliau.
Katanya, pada tahun 2018, Blok Pembangkang yang diketuai oleh Barisan Nasional menolak Rang Undang-undang Belanjawan 2019 yang dibentangkan oleh kerajaan PH.
“Bezanya waktu itu kita mempunyai kerajaan yang sah yang dipilih oleh rakyat jelata melalui pilihan raya. Belanjawan tersebut akhirnya diluluskan dengan sokongan majoriti ahli Dewan. Belanjawan 2020 juga diluluskan tanpa sebarang kontroversi,” katanya.
Tapi keadaan sekarang berlainan, kata beliau.
“Kerajaan PN tidak dipilih oleh rakyat jelata melalui pilihan raya. Ia terbentuk hasil konspirasi dan lompat parti.
“Jadi tidak hairanlah ia tidak kuat dan tidak stabil. Taat setia berbelah bagi dan kepentingan peribadi mengatasi kepentingan rakyat jelata,” katanya.
Tambah memburukkan keadaan, katanya, mereka kini bercakaran sesama sendiri dalam perebutan kuasa antara Perdana Menteri, Muhyiddin Mohd Yassin, dan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim.
“Kita tidak perlu hairan jika kepentingan peribadi mengatasi kepentingan rakyat jelata kerana ada di kalangan pelakon utama perebutan kuasa itu ada watak-watak yang sudah atau sedang berdepan dengan kemungkinan ke penjara,” katanya.
Katanya, kalau Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi, dan Bossku Mohd Najib Abdul Razak, sanggup membelakangi Umno dengan mengutus surat kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong menyatakan sokongan kepada Anwar, “kita boleh bayangkan bentuk persetujuan belakang tabir yang telah mereka capai.”
Namun semua ini, katanya, tidak bermakna kita tidak akan mempunyai Belanjawan untuk tahun 2021.
“Tanpa Belanjawan negara kita akan muflis. Wakil Rakyat pun tak dapat gaji,” kata beliau.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/30399

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Terengganu Tolak Duduk Di Serambi Yang Dicadang Pas

Umno Terengganu Tolak Duduk Di Serambi Yang Dicadang Pas

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 329 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONUmno Terengganu menolak tawaran kerajaan negeri Terengganu untuk menerima tiga daripada 20 kerusi dalam Jawatankuasa Pembangunan dan Keselamatan Kampung atau duduk di serambi sebagaimana yang diumumkan oleh Exco keraja...
Umno Terengganu Boikot Pas Tolak Sertai Kerajaan Negeri

Umno Terengganu Boikot Pas Tolak Sertai Kerajaan Negeri

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 298 hits
Merujuk kepada kenyataan yang dibuat oleh Exco Terengganu YB Dr Azman Ibrahim yang mengatakan kerajaan Negeri Terengganu akan melantik lima individu daripada kalangan ahli parti komponen Perikatan Nasional bagi menganggotai Jawatankuasa Pem...
Pas Tolak Wakil Umno Dalam Kerajaan Kelantan

Pas Tolak Wakil Umno Dalam Kerajaan Kelantan

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 212 hits
MSO Timbalan Menteri Besar Kelantan Mohd Amar Nik Abdullah berkata kerajaan negeri tidak bercadang untuk lantik wakil Umno dalam Kerajaan Kelantan sebagai Exco Alasan yang diibaratkan olehnya Umno Kelantan masuk ke dalam kerajaan Pas sepert...
Umno Tolak Jawatan Tpm Tolak Bela Njawan 2021 Hayat Politik Muhyiddin Sudah Tamat

Umno Tolak Jawatan Tpm Tolak Bela Njawan 2021 Hayat Politik Muhyiddin Sudah Tamat

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 241 hits
Berikut di bawah adalah kenyataan media yang dikeluarkan UMNO selepas parti itu mengadakan mesyuarat khas MT yang berakhir lewat tengah malam tadi KENYATAAN MEDIAMesyuarat Khas Majlis Kerja Tertinggi UMNO telah mengambil keputusan 1 UMNO te...
Belanjawan 2021 Umno Serah Memorandum Suara Hati Rakyat Kepada Menteri Kewangan

Belanjawan 2021 Umno Serah Memorandum Suara Hati Rakyat Kepada Menteri Kewangan

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 376 hits
KUALA LUMPUR UMNO hari ini menyerahkan Memorandum Suara Hati Rakyat terhadap Belanjawan 2021 kepada Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz di Putrajaya Memorandum tersebut mengandungi 10 cadangan utama untuk memastikan peningk...
Nik Abduh Yakin Ahli Umno Pas Buang Pemimpin Yang Rosakkan Mn

Nik Abduh Yakin Ahli Umno Pas Buang Pemimpin Yang Rosakkan Mn

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 269 hits
Ahli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz yakin seluruh ahli dan penyokong partinya dan Umno akan segera membuang mana mana pemimpin yang cuba merosakkan Muafakat Nasional Ahli Parlimen Bachok itu percaya seluruh pe...
Belanjawan 2021 Agong Hargai Permuafakatan Kerajaan Pembangkang

Belanjawan 2021 Agong Hargai Permuafakatan Kerajaan Pembangkang

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 399 hits
YANG di Pertuan Agong menzahirkan penghargaan kepada Kerajaan dan parti parti politik di atas semangat bipartisan dan permuafakatan yang ditunjukkan dalam Belanjawan 2021 Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah turut menzahir...
Muafakat Nasional Platform Terbaik Peneraju Muafakat Suara Ummah Rakyat Pemuda Umno Pas Selangor

Muafakat Nasional Platform Terbaik Peneraju Muafakat Suara Ummah Rakyat Pemuda Umno Pas Selangor

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 269 hits
UMNO ONLINEKUALA LUMPUR Dewan Pemuda PAS dan Pergerakan Pemuda UMNO Selangor menyokong penuh usaha dalam memperteguh muafakat dan memperkukuhkan perpaduan menerusi pendaftaran Muafakat Nasional secara rasmi dengan Pendaftar Pertubuhan Malay...
Adapting To Consumer Behavior

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Kfc Malaysia Tutup Lebih 100 Restoran Francais Kesan Boikot

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

There Is An Awakening

App Inarah

Netizen Mohon Maaf Asyik Mengutuk Ruhainies Beri Respon Saya Dah Tak Fikir Sekarang Nak Fokus On Being Happy



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Cik Piah Nak Suami Raya Chord

Dap Sudah Perangai Sama Sakau Kenapa Tiada Tindakan Terhadap Nga Kor Ming Azmin Ali

Polis Raub Menahan Empat Lelaki Bantu Siasatan Kes Gaduh Di Pakir Sebuah Kuil Pada Ahad Lalu