Umno Dan Eksperimen Politik Orang Muda


 
Bakar Suar -April 4, 2022 Nampaknya Umno yang mendahului persaingan meremajakan amalan dan pemikiran politik negara. Berkat kemenangan besar dalam PRN Johor 12 Mac lalu, ia mampu menawarkan khidmat sebuah EXCO muda dengan yakinnya.
Walhal yang banyak bercakap tentang sumbangan proses peremajaan politik ini ialah PKR yang menggariskannya sebagai satu agenda reformasi sejak penubuhannya kira-kira 23 tahun lalu.
Inisiatif ini langsung membuka peluang kepada Umno mengungguli pemikiran politik negara melalui eksperimen bagaimana orang muda mampu memimpin sebuah negeri maju di Malaysia.
Sekaligus peluang ini menjadikan Umno yang dilahirkan di Johor itu terus memenangi kepercayaan rakyat kerana berani melakukan ujikaji sebegini.
Hakikatnya ialah, komposisi kira-kira 70% ahli-ahli EXCO baru Johor yang berusia di bawah umur 40 tahun menepati cita-cita semua parti politik.
Ia adalah kemuncak perkembangan politik yang diperjuangkan baik parti politik kerajaan mahupun pembangkang kerana isu ini menjamin kesejahteraan negara.
Tugas yang menanti mereka sudah pasti sukar dan mencabar. Justeru mereka memerlukan motivasi tahap tertinggi dalam mengembangkan bakat kepemimpinan serta membina firasat politik yang lebih tajam dan bernas.
Memang isu ini sudah lama dijadikan modal kempen semua parti politik. Namun nampaknya Umno yang mendapat peluang mengembangkannya menjadi teras utama politik Malaysia.
Jika pasukan EXCO Onn Hafiz Ghazi ini mampu mencatat kecemerlangan untuk Johor, kebarangkalian Umno mengekalkan hak mentadbir negeri itu untuk beberapa pilihan raya akan datang adalah cerah.
Ia juga akan menjadi model untuk negeri-negeri lain menggunakan pendekatan yang sama. Ia juga akan membangkitkan selera anak muda mengambil bahagian lebih serius dalam aktiviti politik.
Bayangkanlah betapa rapuh statistik PRN Johor baru lalu apabila kira-kira 53% sahaja rakyat yang layak keluar mengundi berbuat demikian dan daripada jumlah itu cuma 23% memilih Umno-BN.
Namun kalau EXCO Onn Hafiz cemerlang sudah pasti ia akan membangkitkan selera anak muda lain menyarung jersi politik dan memperkukuh sumbangan orang muda kepada kemenangan masa depan.
Orang muda ada idealisme dan tenaga berpolitik. Dipupuk dengan nilai kepemimpinan Islam – sidiq ((benar), amanah (dipercayai), tabligh (menyampaikan), dan fathonah (cerdik) – Umno boleh meninggalkan parti politik lain dalam saingan menarik minat orang muda berpolitik.
Lantas mereka perlu keyakinan diri yang tinggi dan menyemai benih integriti yang teguh demi menjadi pemimpin bersih, cekap dan amanah supaya boleh jadi obor bagi pemimpin muda di seluruh negara.
Sesungguhnya tugas yang mereka pikul bukan sahaja untuk memenuhi amanah rakyat tetapi demi kebebasan dan keluhuran usaha memberi perkhidmatan terbaik sebagai generasi politikus baru.
Sebenarnya, memang sudah lama bukan sahaja rakyat mengidam pasukan pemimpin yang bertenaga, berilmu, dan berintegriti untuk tampil membetulkan amalan politik bobrok yang merebak dalam pemikiran dan amalan politik negara.
Politik pasukan Onn Hafiz perlu disanitasi daripada virus politik rendah moral dan keji. Kesetiaan pada perjuangan mengkaliskan amalan keji seperti lompat parti dan rasuah.
Pemimpin muda lebih terbuka merangkul nilai anti-politik “cah keting” baik dalam mahu di luar parti. Asasnya, masyarakat boleh menegur dan memagari mereka daripada ketagihan mabuk kuasa.
Malah golongan pemimpin veteran pun yang masih mempunyai azam untuk mewujudkan iklim politik yang bersih dan adil memang mendambakan ada model luhur untuk menjayakan proses penyucian ini.
Pesan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong bahawa politik mesti menghindar dari kefahaman “yang menang mahu menang semua” perlu dijadikan pedoman politikus generasi baharu ini.
Jika mereka menghayati politik budiman begini bukan sahaja Umno malah semua parti yang meletakkan kepentingan negara sebagai keutamaan akan turut bangkit menggalakkan orang muda yang bertenaga memujuk segenap lapisan rakyat melaksanakan tugas demokrasinya.
Adalah diharapkan pasukan Onn Hafiz ini akan menterjemahkan lima ikhtiar atau manifesto Umno-BN menjadi kenyataan dan dapat diketengahkan sebagai bukti keluhuran parti itu berkhidmat.
Onn Hafiz dan pasukannya mungkin masih muda namun tanggungjawab mereka masih tetap sama – demi kesejahteraan rakyat: Keazaman ini telah dilafazkan cicit Onn Jaafar:
“Lima ikhtiar Barisan Nasional juga akan dilaksanakan dan jadi keutamaan kita. Teras kerajaan yang akan kita tekankan adalah bagi memastikan semua rakyat Johor tanpa kira agama dan latar belakang terbabit sama membangunkan Johor. Aspek kebajikan, pendidikan, ekonomi, dan kesihatan rakyat akan turut jadi fokus kerajaan Johor.”
Apabila proses pilihan raya diakui bersih dan luhur sudah pasti keyakinan rakyat terhadap politik dan orang politik akan meningkat.
Dalam kes Onn Hafiz nilai, amalan, dan pemikiran politik rakyat mungkin dapat disukat menjelang hujung Jun tahun ini apabila ia melengkapkan 100 hari perkhidmatan.
Sementara itu jiwailah dan jadikan pedoman peribahasa lama: “Genggam bara api biar sampai jadi arang”.
Bersatu, PKR, DAP, dan PAS serta parti politik lain perlu sematkan persoalan bersediakah mereka bersaing dengan Umno dan orang mudanya?


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/04/umno-dan-eksperimen-politik-orang-muda.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Usul Sosma Ditolak Di Dewan Rakyat Bukti Umno Bn Punca Ketidakstabilan Politik Negara

Usul Sosma Ditolak Di Dewan Rakyat Bukti Umno Bn Punca Ketidakstabilan Politik Negara

papar berkaitan - pada 25/3/2022 - jumlah : 146 hits
USUL SOSMA DITOLAK DI DEWAN RAKYAT BUKTI UMNO BN PUNCA KETIDAKSTABILAN POLITIK NEGARA 1 Sejarah telah tercipta semalam di Dewan Rakyat apabila kerajaan gagal meluluskan usul untuk melanjutkan tempoh kuat kuasa Subseksyen 4 Akta Kesalahan Ke...
Undi 18 Dan Politik Anak Muda Tak Ambil Pot

Undi 18 Dan Politik Anak Muda Tak Ambil Pot

papar berkaitan - pada 29/3/2022 - jumlah : 117 hits
Tajuk artikel ini hakikat yang rasanya ramai sudah tahu Anak muda tak minat tak kisah tak peduli soal dan hal politik Oleh itu Undi 18 tidak dimanfaatkan Undi 18 yang pertama kalinya dilaksanakan pada PRN Johor tempoh hari tidak memberi kes...
Umno Menang Besar Jika Zahid Najib Bersara Dari Politik

Umno Menang Besar Jika Zahid Najib Bersara Dari Politik

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 151 hits
satuberita myBy April 7 2022 UMNO dan Barisan Nasional mampu menang Pilihan Raya Umum Ke 15 lebih besar dan berupaya menguasai sokongan pengundi muda jika dua tokoh utama dalam parti itu bersedia untuk bersara daripada politik Memetik lapor...
Menganalisis Sinyal Politik Dari Pdip Dalam Acara Demo Masak Tanpa Minyak Goreng

Menganalisis Sinyal Politik Dari Pdip Dalam Acara Demo Masak Tanpa Minyak Goreng

papar berkaitan - pada 29/3/2022 - jumlah : 184 hits
Kata dia secara vulgar Hasto ingin menegaskan dari pada selalu menyalahkan pemerintah dalam kasus minyak goreng sebaiknya rakyat mandiri untuk bikin minyak goreng dari kelapa
Belajar Politik Baharu Daripada Jiran Tetangga

Belajar Politik Baharu Daripada Jiran Tetangga

papar berkaitan - pada 25/3/2022 - jumlah : 103 hits
Ada banyak persamaan antara dua negara Melayu yang berjiran rapat Indonesia dan Malaysia Tetapi mahukah kita belajar daripada pengalaman dan kebijaksanaan mereka Atau apakah kita terlalu angkuh dan merasa kita lebih pandai Lihatlah kepada k...
Jangan Taksub Dengan Personaliti Politik Rafizi

Jangan Taksub Dengan Personaliti Politik Rafizi

papar berkaitan - pada 29/3/2022 - jumlah : 143 hits
KUALA LUMPUR Jangan lagi atau sesekali taksub kepada mana mana personaliti politik kerana mereka tidak kekal nasihat Rafizi Ramli Sebaliknya tegas Naib Presiden PKR itu ialah yang perlu terus menjadi penilaian pengundi adalah kumpulan polit...
Undi Parti Politik Melawan Arus

Undi Parti Politik Melawan Arus

papar berkaitan - pada 25/3/2022 - jumlah : 142 hits
SEJAK pengumuman keputusan pada 12 Mac lalu pelbagai analisis muncul terutamanya daripada penganalisis politik dan politikus Tetapi saya kurang membaca sebarang analisis yang melihat apakah sebenarnya baik untuk rakyat berbanding dengan apa...
Inilah Golongan Yang Perlu Diberikan Kesedaran Politik

Inilah Golongan Yang Perlu Diberikan Kesedaran Politik

papar berkaitan - pada 29/3/2022 - jumlah : 105 hits
Undi 18 dan politik Anak muda tak ambil pot March 29 2022 Tajuk artikel ini hakikat yang rasanya ramai sudah tahu Anak muda tak minat tak kisah tak peduli soal dan hal politik Oleh itu Undi 18 tidak dimanfaatkan Undi 18 yang pertama kalinya...
Parti Politik Yang Paling Tidak Demokratik

Parti Politik Yang Paling Tidak Demokratik

papar berkaitan - pada 24/3/2022 - jumlah : 176 hits
Kita sedang mengikuti satu lagi drama parti politik di negara ini Pemilihan CEC DAP baru baru ini dan sebelum ini jelas membuktikan bahwa DAP tidak layak untuk menuntut dan menyentuh sebarang perkara tentang demokrasi di Malaysia Tidak masu...
No Talks About Opening Uitm To Non Bumi Students Says Zambry

Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Suria Klcc Dan Hari Jumaat Di Sentral Suites Kl

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad

Jengah Kebun Melihat Tanaman

Penjawat Awam Ditahan Salah Guna Jawatan Luluskan Rm12 000 Untuk Kegunaan Diri

Beraninya Kata Saya Pernah Bercinta Dengan Aliff Didi Astillah



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Huggies Malaysia Meraikan Ibu Dan Memperkenalkan Lampin Bayi Baharu Mereka Dengan Fun Run

Unlocking Insights Leveraging The Indonesia Brand Database For Brand Research

Bantuan Sara Diri Mahasiswa Penuntut Negeri Perak

Akaun Fleksibel Tidak Layak Pengeluaran Ini Sebabnya Cara Atasi

Hampir Band Hidup Umr Bersamaku Chord

Haziq Rosebi Zuraida Chord