Inilah Golongan Yang Perlu Diberikan Kesedaran Politik


 
Undi 18 dan politik: Anak muda tak ambil ‘pot’

Mohsin Abdullah -March 29, 2022 

Tajuk artikel ini hakikat yang rasanya ramai sudah tahu. Anak muda tak minat, tak kisah, tak peduli soal dan hal politik. Oleh itu Undi 18 tidak dimanfaatkan.
Undi 18 yang pertama kalinya dilaksanakan pada PRN Johor tempoh hari tidak memberi kesan meskipun ramai yang menjangka (mungkin mengharap) undi anak muda akan dirasai serta membawa impak, sekaligus merentak dan mencorak semua pilihan raya mendatang, bermula dengan PRU15.

Dalam dapatan kajian Ilham Centre di PRN Johor, Pengarah Eksekutif Hisomuddin Bakar menemubual segmen anak muda 18 hingga 20 tahun dan menurut beliau kebanyakan secara terbuka mengaku tidak mengikuti perkembangan politik kepartian secara aktif dan langsung kerana sibuk dengan urusan kerja.
Kebanyakan mereka yang di bandar bekerja sebagai penunggang motosikal menghantar makanan dan barangan. Yang tinggal di luar bandar pula membantu kerja kampung dan ramai juga berada bawah tanggungan ibu bapa.
“Apabila ditanya adakah mereka membuat semakan nama mereka di mana mereka akan mengundi, majoriti responden menyatakan mereka tidak menyemak langsung malah ada yang tidak menyedari mereka termasuk (golongan) layak mengundi”, kata Hisomuddin.
Mengenai kecenderungan mengundi, kata beliau, terdapat dua kelompok utama. Bagi anak muda di kampung dan separa bandar, mereka mungkin akan keluar mengundi tetapi akan ikut saranan keluarga pihak mana yang perlu diundi.
Bagi saya, anak muda yang kalau keluar mengundi pun akan undi parti atau calon pilihan ibu bapa. Parti politik tahu akan ini semua, lantas sasaran kempen mereka di Johor tetap golongan ibu bapa.
Bagi kelompok kedua pula (dan ini menurut Hisomuddin kelompok terbesar) ialah mereka tidak akan mengundi. Ini segmen anak muda di bandar .
“Kesimpulannya bagi pihak yang mengharapkan anak muda ini akan membuat perubahan dengan menolak kerajaan dan ‘anti-establishment’, ternyata, di PRN Johor keadaan ini tidak berlaku” menurut Hisomuddin.
Malah kata beliau, pemikiran “rebel” dalam kalangan anak muda tidak wujud dan pada pandangan Hisomuddin segmen ini sebenarnya larut dalam budaya politik dan budaya setempat yang kuat mempengaruhi.
Hisomuddin menegaskan mereka ini bukan “alien dari planet lain”, tetapi mempunyai pemikiran yang kuat dipengaruhi keadaan dan kecenderungan setempat
Bagaimana pula pelajar universiti? Mereka juga orang muda.
Hisomuddin jawab begini: “Pelajar universiti juga secara umumnya tidak mempunyai kesedaran politik kepartian yang kuat. Lihat sahaja politik kampus sekarang. Bagi saya keadaan kampus demokrasinya sudah mati .”
Yang ada menurut beliau hanya sebilangan kecil aktivis kampus yang mempunyai pengaruh politik parti di luar dan kumpulan ini sangat kecil jika hendak dinisbahkan dengan kumpulan yang “buta politik”.
“Pola pengundian bagi saya tidak jauh beza mahasiswa di kampus dengan belia dan kawan kawan mereka di luar kampus,” kata Hisomuddin.
Undi 18 lahir semasa Pakatan Harapan menjadi kerajaan pusat. Pada Julai 2019 Rang Undang-undang Perlembagaan (Pindaan) 2019 dibentang PH di Parlimen untuk menurunkan had umur mengundi, pendaftaran pengundi automatik, dan menurunkan umur calon bertanding kepada 18 tahun.
Ia diluluskan Parlimen dengan lebih 2/3 undi. Maknanya kerajaan dan pembangkang sebulat suara menyokongnya. Ketika itu Malaysia dilihat melakar sejarah. Rata-rata pelbagai pihak (termasuk saya) mengalu-alukan dan menyambut baik Undi 18.
Kata pemimpin PKR, Tian Chua, semasa PH mengilhamkan Undi 18 dan membawanya ke Parlimen, mereka melakukannya demi hak anak muda dan yakin ia sesuatu yang bagus untuk demokrasi pada jangka panjang .
Bagi Ketua Penyelidikan Ilham Centre, Prof Madya Yusri Ibrahim, Undi 18 “bagus dan selari dengan negara maju”.
Namun kata beliau pelaksanaan Undi 18 perlu disertakan dengan pendidikan untuk meningkatkan kesedaran dan kesediaan anak muda terlibat dengan demokrasi.
Kata beliau lagi, pendidikan rendah dan menengah sebelum ini tidak fokus secara serius untuk meningkatkan literasi politik, demokrasi, dan pilihan raya dalam kalangan pelajar. Lalu selepas pelaksanaan Undi 18, semua elemen yang disebut itu perlu diberi perhatian dalam struktur pendidikan.
Hisomuddin melihat semua pihak termasuk SPR dan kerajaan gagal memberi penerangan dan kempen untuk menarik minat kelompok muda keluar mengundi.
Justeru kata Yusri, agensi-agensi terlibat khususnya SPR perlu menggiatkan kempen untuk meningkat kesedaran dalam kalangan pengundi muda yang didaftarkan secara automatik itu.
Ringkasnya Undi 18 permata berharga yang mesti digilap untuk membolehkan ia menyinar.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/03/inilah-golongan-yang-perlu-diberikan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Formula Rafizi Untuk Kembali Popular Dalam Politik Ada Lah Dengan Mengkritik Najib

Formula Rafizi Untuk Kembali Popular Dalam Politik Ada Lah Dengan Mengkritik Najib

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 175 hits
Oleh Sirajuddin AhmadCara Rafizi hampir sama dengan Mahathir Jika Mahathir buka mulut waima apa isu pun dia akan cuba kaitkan nama Najib Jika di tanya berkenaan cuaca pun mungkin Mahathir akan petik nama Najib Dengan memetik nama Najib sepa...
Rafizi Najib Kembali Jadi Seteru Politik

Rafizi Najib Kembali Jadi Seteru Politik

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 121 hits
Kira kira seminggu selepas mengumumkan langkah kembali ke arena politik naib presiden PKR Rafizi Ramli mensasarkan bekas perdana menteri yang juga bekas presiden Umno Najib Razak Dalam satu kenyataan Rafizi menolak gesaan ahli parlimen Peka...
Pernikahan Idayati Anwar Gibran Ogah Tanggapi Isu Dinasti Politik

Pernikahan Idayati Anwar Gibran Ogah Tanggapi Isu Dinasti Politik

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 113 hits
Rencana pernikahan Ketua Mahkamah Konstitusi Anwar Usman dengan adik kedua Presiden Joko Widodo menjadi sorotan sejumlah kalangan Putra Jokowi Gibran Rakabuming Raka enggan menanggapi isu dinasti politik terkait pernikahan tersebut
Parti Politik Yang Sekongkol Dengan Mahathir Berisiko Di Tolak Pengundi Pada Pru15

Parti Politik Yang Sekongkol Dengan Mahathir Berisiko Di Tolak Pengundi Pada Pru15

papar berkaitan - pada 22/3/2022 - jumlah : 163 hits
Oleh Sirajuddin Ahmad Jika statistik data atau laporan tidak dapat membantu maka tiada apa lagi yang dapat membantu Tindakan Tun Mahathir mahu memanggil parti parti politik bergabung bersama parti sendirian berhad PEJUANG nya melambangkan s...
Pendidikan Politik Demokrasi Abim Sokong Pendirian Sultan Perak

Pendidikan Politik Demokrasi Abim Sokong Pendirian Sultan Perak

papar berkaitan - pada 24/3/2022 - jumlah : 109 hits
Angkatan Belia Islam Malaysia menyokong titah Sultan Perak Sultan Nazrin Muizzuddin Shah yang menegaskan bahawa anak muda perlu dibimbing dengan program literasi politik agar mereka mampu memahami erti dan amalan demokrasi yang sihat Menuru...
Undi Parti Politik Melawan Arus

Undi Parti Politik Melawan Arus

papar berkaitan - pada 25/3/2022 - jumlah : 142 hits
SEJAK pengumuman keputusan pada 12 Mac lalu pelbagai analisis muncul terutamanya daripada penganalisis politik dan politikus Tetapi saya kurang membaca sebarang analisis yang melihat apakah sebenarnya baik untuk rakyat berbanding dengan apa...
Usul Sosma Ditolak Di Dewan Rakyat Bukti Umno Bn Punca Ketidakstabilan Politik Negara

Usul Sosma Ditolak Di Dewan Rakyat Bukti Umno Bn Punca Ketidakstabilan Politik Negara

papar berkaitan - pada 25/3/2022 - jumlah : 146 hits
USUL SOSMA DITOLAK DI DEWAN RAKYAT BUKTI UMNO BN PUNCA KETIDAKSTABILAN POLITIK NEGARA 1 Sejarah telah tercipta semalam di Dewan Rakyat apabila kerajaan gagal meluluskan usul untuk melanjutkan tempoh kuat kuasa Subseksyen 4 Akta Kesalahan Ke...
Artis Dalam Video Di Siasat Pelbagai Pihak Ahli Politik Dalam Video Bebas Sakan

Artis Dalam Video Di Siasat Pelbagai Pihak Ahli Politik Dalam Video Bebas Sakan

papar berkaitan - pada 24/3/2022 - jumlah : 207 hits
Oleh Sirajuddin Ahmad Pelik juga dengan sistem sistem dalam negara semenjak kerajaan kelabu asap jadi pemerintah 22 bulan Ada duit masuk ke dalam akaun jadi kes besar kes mega walaupun di masuk kan oleh pihak ketiga dan kerajaan Barisan Nas...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Apa Itu Berkat

Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure

Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia