Undi Parti Politik Melawan Arus


SEJAK pengumuman keputusan Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor pada 12 Mac lalu, pelbagai analisis muncul terutamanya daripada penganalisis politik dan politikus.

Tetapi saya kurang membaca sebarang analisis yang melihat apakah sebenarnya baik untuk rakyat berbanding dengan apakah yang baik untuk parti politik.

Selama tiga hingga empat minggu saya berada di Johor semasa PRN itu, saya mendengar pelbagai komen daripada rakyat setempat.

Antaranya yang biasa didengar ialah pilihan raya ini membazir masa sahaja, semua parti sama sahajalah dan lepas undi semua hilang tak tunaikan janji pada rakyat.

Ada komen-komen lain yang memaparkan ketidakpuasan hati rakyat terhadap parti politik sedia ada dan juga mempertikaikan keperluan mengadakan PRN sekarang.

Saya juga melihat langsung tidak wujud apa-apa suasana pilihan raya dalam kalangan rakyat. Tiada laungan “ini kalilah” atau pun motivasi untuk turun mengundi dengan harapan memperbaiki nasib rakyat biasa.

Kenapa rakyat berasakan bahawa kehidupan dan kesusahan mereka tidak akan berubah melalui PRN Johor kali ini?

Adakah mereka sudah mencapai kesimpulan bahawa, tidak kira apa jua parti yang menang, ia dua kali lima sahaja?

Adakah rakyat mendahulukan kestabilan selepas ketidaktentuan politik sejak Langkah Sheraton pada awal 2020 lagi?

Rakyat sanggup mengorbankan aspirasi perubahan sebenar dengan mengundi Barisan Nasional (BN), demi kestabilan politik walaupun ia datang daripada blok yang pernah dicampak oleh rakyat sendiri pada 2018.
ELIT

Dalam pada itu, jika dilihat pada parti-parti yang memperjuangkan hak bumiputera, daripada UMNO dan serpihannya seperti Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dan Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang), rakyat kini jelas memahami bahawa kesemuanya hanya menjual retorik hak Melayu.

Parti-parti terbabit hanya menumpukan kekayaan ke dalam tangan golongan elit Melayu dan bukannya majoriti kaum itu. Begitu juga parti-parti lain yang menggunakan retorik perkauman sebagai agenda mereka.

Jika kita lihat pada pembangkang, mereka juga gagal membawa perubahan jelas dalam kehidupan rakyat, terutamanya isu-isu asas.

Walaupun mereka hanya memerintah peringkat Persekutuan selama 22 bulan, tetapi mereka telah berkuasa di Pulau Pinang dan Selangor selama 14 tahun. Apakah nasib rakyat di kedua-dua negeri itu?

Kita harus sedar tentang kewujudan suatu tatacara sistem ekonomi yang merampas hasil titik peluh rakyat untuk mengkayakan segelintir peniaga dan ahli politik elit.

Ia berlaku dalam pelbagai cara, bermula daripada polisi gaji murah kepada pekerja demi membolehkan ketua pegawai eksekutif (CEO) menerima gaji ratusan ribu ringgit setiap bulan.

Monopoli perniagaan yang menekan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) yang terpaksa mengurangkan kos kerana dituntut oleh pembeli multinasional.

Merampas tanah daripada petani, Orang Asli dan juga penduduk kampung untuk diberikan kepada korporat besar, penindasan terhadap pekerja industri e-hailing dan p-hailing yang melihat pendapatan mereka semakin berkurangan walaupun pesanan bertambah.

Hampir semua parti politik dan juga gabungan politik sama ada yang memerintah atau pernah memerintah, nampaknya ingin mengekalkan status quo dominasi ini kerana ia jelas menguntungkan kerjaya politik mereka.

Kini sudah tiba masanya, kita memilih parti politik yang berani melawan arus bagi memecahkan dominasi ekonomi dan politik pihak tertentu yang memperhambakan rakyat terbanyak.

SIVARAJAN ARUMUGAM, Kuala Lumpur
Undi Parti Politik Melawan ArusBaju Kurung Edisi 2016 ni terlajak laris.

Baju Kanak-Kanak Harga Murah

Jubah raya cantik dan murah !!

Green Hijab memang Ohsem memang cair.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kotakkopek.blogspot.com/2022/03/undi-parti-politik-melawan-arus.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apa Function Aku Datang Tapi Tak Dapat Apa Pengundi Luar Bengang Parti Politik Mungkir Janji Nak Bagi Duit

Apa Function Aku Datang Tapi Tak Dapat Apa Pengundi Luar Bengang Parti Politik Mungkir Janji Nak Bagi Duit

papar berkaitan - pada 15/3/2022 - jumlah : 183 hits
Apa function aku datang tapi tak dapat apa Pengundi luar bengang parti politik mungkir janji nak bagi duitVideo Viral di TwitterPilihan Raya Negeri Johor baru saja melabuhkan tirainya pada Sabtu lalu dan Suruhanjaya Pilihan Raya mengumumkan...
Parti Politik Yang Paling Tidak Demokratik

Parti Politik Yang Paling Tidak Demokratik

papar berkaitan - pada 24/3/2022 - jumlah : 177 hits
Kita sedang mengikuti satu lagi drama parti politik di negara ini Pemilihan CEC DAP baru baru ini dan sebelum ini jelas membuktikan bahwa DAP tidak layak untuk menuntut dan menyentuh sebarang perkara tentang demokrasi di Malaysia Tidak masu...
Rafizi Menyahut Seruan Untuk Kembali Ke Arena Politik Bagi Membersihkan Kulat Dalam Parti

Rafizi Menyahut Seruan Untuk Kembali Ke Arena Politik Bagi Membersihkan Kulat Dalam Parti

papar berkaitan - pada 16/3/2022 - jumlah : 157 hits
Setelah beberapa kali formulanya sebelum ini telah banyak membantu Pakatan Rakyat dan Pakatan Harapan kini Rafizi Ramli kembali berpencak di arena politik tanahair Ikuti penulisan beliau berkenaan dengan kembalinya beliau untuk bertanding j...
Parti Politik Yang Sekongkol Dengan Mahathir Berisiko Di Tolak Pengundi Pada Pru15

Parti Politik Yang Sekongkol Dengan Mahathir Berisiko Di Tolak Pengundi Pada Pru15

papar berkaitan - pada 22/3/2022 - jumlah : 163 hits
Oleh Sirajuddin Ahmad Jika statistik data atau laporan tidak dapat membantu maka tiada apa lagi yang dapat membantu Tindakan Tun Mahathir mahu memanggil parti parti politik bergabung bersama parti sendirian berhad PEJUANG nya melambangkan s...
Undi 18 Dan Politik Anak Muda Tak Ambil Pot

Undi 18 Dan Politik Anak Muda Tak Ambil Pot

papar berkaitan - pada 29/3/2022 - jumlah : 121 hits
Tajuk artikel ini hakikat yang rasanya ramai sudah tahu Anak muda tak minat tak kisah tak peduli soal dan hal politik Oleh itu Undi 18 tidak dimanfaatkan Undi 18 yang pertama kalinya dilaksanakan pada PRN Johor tempoh hari tidak memberi kes...
Politik Negara Tak Stabil Selagi Pemimpin Parti Sekarang Aktor Utama

Politik Negara Tak Stabil Selagi Pemimpin Parti Sekarang Aktor Utama

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 167 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Politik negara tidak akan stabil selagi parti diterajui pemimpin sedia ada kata penganalisis Mohammad Agus Yusoff Beliau berkata oleh itu sampai masanya pemimpin lama melepaskan teraju kepada kepimpinan baharu Pad...
Felda Bukan Gagal Tetapi Dirompak Oleh Ahli Politik

Felda Bukan Gagal Tetapi Dirompak Oleh Ahli Politik

papar berkaitan - pada 29/3/2022 - jumlah : 160 hits
Felda dibangunkan pada tahun 1956 melalui pembiayaan kerajaan Persekutuan Bank Dunia dan institusi kewangan lain dengan nilai RM8 7 bilion Felda kemudian berjaya melunaskan pinjamannya pada tahun 2000 yang mana terdapat pinjaman tempoh mata...
Pru Dekat Orang Politik Tambah Ligat

Pru Dekat Orang Politik Tambah Ligat

papar berkaitan - pada 31/3/2022 - jumlah : 104 hits
Semua ini sememangnya dijangkakan Semakin ramai yang bercakap PRU15 akan diadakan tidak lama lagi semakin banyaklah kenyataan tindakan dan gelagat orang politik Matlamat mereka kita tahu sama tahu TST kata orang dulu dulu Mungkin ada dalam ...
Prn Johor Ku Li Ramal Tiada Parti Menang Majoriti

Prn Johor Ku Li Ramal Tiada Parti Menang Majoriti

papar berkaitan - pada 11/3/2022 - jumlah : 122 hits
SHAH ALAM Di sebalik keyakinan UMNO dan Barisan Nasional bakal menang Pilihan Raya Negeri Johor esok dengan majoriti lebih dua pertiga Ahli Parlimen Gua Musang Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah pula berpendirian berbeza dengan menjangkakan ti...
Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Apa Itu Kwsp Akaun 3

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Pet Expo Midvalley 2024

Bercinta Ke Keluar Makan Malam Bersama Netizen Jumpa Kelibat Byun Wooseok Dalam Gambar Hyeri

Lunch Date Di Torii Teppanyaki



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Onew Bertemu Peminat Pada 27 Julai 2024

Hentikan Kerja Gila Hiburan Ekstrim Lihat K Tan

Late Lunch

Breathe Easy Indoors Exploring Air Conditioner Installation

Aneh Lelaki Kahwini Ibu Mentua Selepas Kematian Isteri Dengan Restu Bapa Mentuanya