Ulang Tahun 13 Tahun Perkawinan Pelbagai Ujian Rumah Tangga Kami Lalui


Ujian rumah tangga, memang tidak terlepas bagi pasangan yang berkahwin. Begitu juga kami, kini usia perkahwinan kami menginjak ke 13 tahun pada 3 Februari yang lalu. Iaitu tarikh kami berkahwin pada 3 Februari 2011. Dalam tidak sedar, rupanya sudah 13 tahun kami mengharungi bahtera bersama. Patutlah pelbagai dugaan yang datang saban hari, minggu, bulan dan tahunan. Ujian perkahwinan kami melalui daripada manusia, allah, dan mahkluk yang kita tidak nampak dengan mata kasar.
Masya allah, tabarakallah. Alhamdulillah, kami dikurniakan anak seramai 6 orang. Tetapi yang hidup hanya lah 4 orang. 2 orang sudah menanti mama dan abah di pintu syurga, memori paling menyedihkan kami seisi keluarga.  
ujian rumah tangga ada pasang surutnya dalam melayari bahtera bersama
Ujian rumah tangga menurut islam Turut diuji allah dengan ujian rumah tangga. Amat meyakitkan, tetapi itulah. Hati yang kental sahaja dapat mengharungi dengan baik. Masa kami berkahwin, saya berumur 24 tahun, manakala suami 32 tahun. 
 
Dalam perkahwinan memang tiada istilah kawan-kawan lagi yang berlainan jantina. Sebab akan ada syaitan yang menyelit diantara pasangan berkahwin. 
 
Selain itu, ujian rumah tangga menurut islam. Ada yang cakap 5 tahun perkawinan, kemudian diikuti apabila usia perkahwinan mencecah 10 tahun pula selepas itu kan? 
 
Ujian rumah tangga ni, tidak mengira berapa usia. Jika allah hadirkan ujian tersebut, maka jadilah. Ujian rumah tangga menurut islam merangkumi :
 
Allah menguji dengan  kesihatan. Seperti  pasangan, dan anak-anak sakit.
 
Ujian rumah tangga melalui hati pasangan.  Hati manusia allah pegang, dan bila-bila masa boleh berbolak-balik. 
 
Ujian rumah tangga melalui wang ringgit.  Biasanya, hampir semua pasangan bermula dengan kehidupan yang susah selepas berkahwin. Serta kewangan  menjadi stabil apabila rumah tangga sudah matang. 
 
Ujian rumah tangga dengan zuriat.  Kadang allah lewatkan kedatangan zuriat, mungkin sebab allah nak berikan pasangan tersebut serasi, bercinta dan mengenali pasangan sebaiknya.
4 Perkara diatas saya sudah melaluinya sepanjang 13 tahun melayari bahtera. Sungguh, ujian allah benar belaka. Dan, paling teruk saya pernah dihina tidak bekerja serta menjadi suri rumah yang tidak bekerja di pejabat. 
Dari hinaan tersebut, saya berusaha mencari duit poket sendiri. Pelbagai bisnes saya mencuba, selepas saya membuat keputusan untuk berhenti kerja sejak 2012 kelahiran anak pertama . Jual produk kecantikan, MLM, jadi agen produk kesihatan, jual sabun homemade, roti dan biskut raya. Akhirnya saya penat berniaga begitu. Sebab tidak kena dengan jiwa. 
Dan, sekitar tahun 2016 jadi blogger. Aktif menulis produk review di blog. Kemudian pertengahan tahun 2020, serius menjadi penulis upahan sehingga kini serta 2023 membuka Kelas Basic SEO. 
 Sejak menjadi penulis upahan, circle saya bertambah baik. Allah hadirkan bersama orang-orang baik kepada saya. Alhamdulillah, syukur sangat ya allah. Klien yang baik-baik, begitu juga dengan rakan-rakan penulis.
 
 Ulang tahun Perkahwinan ke-13 Kami tidak menyambutnya beria. Sekadar bertukar-tukar ucapan dan doa daripada pasangan sahaja yang kami berikan. Kami adalah pasangan yang  sukakan kesederhaan dalam kehidupan rumah tangga. Tiada percutian istimewa dan hadiah sempena anniversary. Kami golongan B40, sedar diri.
Rasanya, kami pasangan straight forward juga. Nak apa tak boleh berkias-kias. Minta jer terus.  Pernah minta gelang dengan suami. Suami dah tak izinkan lagi. Sebab gelang dulu hilang. Maka, tinggal lah barang kemas cincin bertunang sebentuk dan rantai kahwin jer.


Tapi jika  berkeinginan nak bercuti, suami lah yang suka lakukan surprise. Kadang-kadang, tengah hari baru nak bertolak. Yang terdekat sahaja, percutian hujung minggu. Kadang-kadang di Terengganu, ada masa juga naik ke Kuala Lumpur juga sesekali tanpa perancangan awal. Nak percutian jauh lagi, kami kena tunggu cuti panjang. 
 
Walaupun kami berkahwin dengan pasangan yang panas baran. Sama-sama anak nombor 3. Jika ada berlaku pergaduhan kecil, salah seorang antara kami akan senyap seketika. Kemudian, luahkan apa masalah tersebut serta mencari jalan untuk perbaiki. Serta drama airmata berbaik. Adakalanya, anak sulung yang menjadi orang tengah kami untuk berbaik.
 

Sesekali keluar dating berdua dengan suami malam-malam. Ehehe. Itu pun mendapat pelepasan daripada 4 orang anak-anak tau. 
 
Semoga perkahwinan kami dalam lindungan allah selalu. Cukup melengkapi antara satu sama lain. Menghargai satu sama lain dan menggalas tanggungjawab keluarga bersama. Pesan saya, sebagai isteri biarlah suami mencintai kita sepenuh hati. Jangan sesekali mencintainya sepenuh jiwa raga, kerana hati perempuan serapuh dedaun kering. 
 
Dalam mengharungi ujian rumah tangga, selaku menjadi isteri perlu memiliki hati yang kental. Tidak boleh lemah,sentiasa kuat. Demi keluarga. Sebaiknya mempunyai pendapatan sendiri. Tidak bekerja di pejabat pun tidak mengapa. Asalkan ada duit masuk, hasil dari titik peluh sendiri bagi kegunaan peribadi. Dengan memiliki pendapatan sendiri, ianya menjadi satu penanda aras kejayaan bagi wanita bergelar suri rumah.


 










 
 
 
















Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ehbelogaku.com/2023/02/ujian-rumah-tangga-melayari-bahtera-perkahwinan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Saya Minta Maaf Wanita Dedah Hafidz Roshdi Kembali Setelah 9 Tahun Mengaku Bodoh Ganggu Rumah Tangga Orang

Hiburan Saya Minta Maaf Wanita Dedah Hafidz Roshdi Kembali Setelah 9 Tahun Mengaku Bodoh Ganggu Rumah Tangga Orang

papar berkaitan - pada 20/2/2023 - jumlah : 210 hits
Akhirnya wanita yang dikaitkan dengan kisah rumah tangga Hafidz Roshdi Athira Yuhada akhirnya tampil membuat permohonan maaf terbuka kepada isteri pelakon itu dan anak anak di atas keterlanjurannya sebelum ini Perkara itu diuar uarkan Athir...
Madu Miera Leyana Tak Mahu Cerai Nak Pertahan Rumah Tangga Dibina 28 Tahun Lalu

Madu Miera Leyana Tak Mahu Cerai Nak Pertahan Rumah Tangga Dibina 28 Tahun Lalu

papar berkaitan - pada 2/3/2023 - jumlah : 92 hits
Meskipun rumah tangga goyah sejak dua tahun lalu madu kepada pelakon Miera Leyana iaitu Adibah Abdul Mutalib nbsp tidak berhasrat memfailkan perceraian terhadap suaminya Rosland Othman Menurut laporan BH Online wanita berusia 50 tahun itu m...
Ramai Mula Rasa Tak Kena Dengan Isu Rumah Tangga Amp Kecurangan Hafidz Roshdi Terpaksa Buat Kontroversi Sebab Takde Job

Ramai Mula Rasa Tak Kena Dengan Isu Rumah Tangga Amp Kecurangan Hafidz Roshdi Terpaksa Buat Kontroversi Sebab Takde Job

papar berkaitan - pada 21/2/2023 - jumlah : 90 hits
Masih hangat diperkatakan di media sosial tentang kisah kecurangan pelakon Hafidz Roshdi selepas isterinya membuat pendedahan minggu lepas Malah perkara itu membuatkan satu Malaysia 8216 siasat 8217 sehingga tular wanita yang menjadi skanda...
Digelar Meriah Ini Potret Deretan Artis Yang Datang Di Ulang Tahun Ameena

Digelar Meriah Ini Potret Deretan Artis Yang Datang Di Ulang Tahun Ameena

papar berkaitan - pada 28/2/2023 - jumlah : 114 hits
Pasangan Atta Halilintar dan Aurel Hermansyah menggelar acara ulang tahun untuk Ameena Pesta perayaan ulang tahun Ameena ke 1 tahun ini digelar meriah Banyak artis Tanah air yang hadir di acara ulang tahun Ameena Para artis datang dengan ga...
Desak Pengesahan Ruu Pprt Massa Pekerja Rumah Tangga Geruduk Gedung Dpr

Desak Pengesahan Ruu Pprt Massa Pekerja Rumah Tangga Geruduk Gedung Dpr

papar berkaitan - pada 15/2/2023 - jumlah : 91 hits
Dalam aksi tersebut mereka mendesak Presiden dan Ketua DPR bersuara untuk mendukung pengesahan UU PPRT guna menghentikan kekerasan dan praktik perbudakan modern terhadap ibu ibu pekerja rumah tangga
Makan Malam Di Rumah Makan 100 Tahun Ujong Pasir Cekodok Bawang Sedap

Makan Malam Di Rumah Makan 100 Tahun Ujong Pasir Cekodok Bawang Sedap

papar berkaitan - pada 15/2/2023 - jumlah : 239 hits
assalamualaikum bersambung kisah Sabtu lepas separuh hari di padang Izzat bersukan petangnya mr Asben belanja makan luar kami dinner awal happy la meskipun jadik tukang sorak utk Izzat penatnya bukan main penat ke manakah ke Ujong Pasir Rum...
Krisis Rumah Tangga Bekas Suami Erra Fazira Enggan Masuk Campur

Krisis Rumah Tangga Bekas Suami Erra Fazira Enggan Masuk Campur

papar berkaitan - pada 26/2/2023 - jumlah : 91 hits
Pelakon popular Erra Fazira memaklumkan dia tidak tahu akan konflik rumah tangga yang berlaku bekas suaminya Engku Emran bersama isteri Noor Nabila yang dikhabarkan sudah tidak tinggal sebumbung dan dalam fasa penceraian Menurut laporan Kos...
Takut Mati Dijangkiti Covid 19 Wanita Kurung Diri Dalam Rumah Bersama Bayinya Sejak 3 Tahun Lalu

Takut Mati Dijangkiti Covid 19 Wanita Kurung Diri Dalam Rumah Bersama Bayinya Sejak 3 Tahun Lalu

papar berkaitan - pada 26/2/2023 - jumlah : 176 hits
The ReporterDisebabkan ketakutan yang melampau terhadap penyakit Covid 19 seorang wanita sanggup mengurung diri bersama dengan anak lelakinya yang masih bawah umur di kediaman mereka di Chakkarpur Gurugram selama tiga tahun Perkara itu terb...
Cantik Lagi Bini Dia Individu Ini Dedah Siapa Wanita Penyondol Rumah Tangga Hafidz Roshdi

Cantik Lagi Bini Dia Individu Ini Dedah Siapa Wanita Penyondol Rumah Tangga Hafidz Roshdi

papar berkaitan - pada 16/2/2023 - jumlah : 202 hits
Makin hangat kisah 8216 penyondol 8217 dalam kalangan rakan artis apabila hari ini media hiburan digemparkan dengan berita kecurangan pelakon lelaki Hafidz Roshdi di media sosial Terbaru seorang individu yang mendakwa dirinya sahabat kepada...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Cara Claim Towing Kereta Dengan Etiqa Auto Assist Care

15 Timeless Rustic Shed Designs With Unmatched Outdoor Versatility



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Buasir Otak Tv Bahasa Malaysia Jadi Ibu English Jadi Daddy Be Like

Cerita Aidilfitri 2024 Teamrayakedah

Resepi Ayam Masak Lemak Tak Pedas

Skeletal Remains Found At Abandoned Teachers Quarters In Membakut

Ex Judge Urges Govt To Apologise For Ops Lalang

Nep Influenced Policies In South Africa Created A Minority Elite Says Envoy