Ujian Segak Kpm


PELAKSANAAN UJIAN STANDARD KECERGASAN FIZIKAL KEBANGSAAN (SEGAK)
Pelaksanaan Ujian SEGAK sebanyak 2 kali setahun adalah sejajar dengan hasrat KPM memastikan murid sentiasa aktif melakukan aktiviti fizikal untuk meningkatkan dan mengekalkan kecergasan fizikal bagi mendapatkan kesihatan diri yang optimum.
Berikut dikongsikan lebih lanjut tentang pelaksanaan ujian ini di peringkat sekolah-sekolah KPM seluruh Malaysia.
Apakah Ujian SEGAK? Standard Kecergasan Fizikal Kebangsaan Untuk Murid Sekolah Malaysia (SEGAK) adalah satu bateri ujian standard kecergasan fizikal bagi mengukur tahap kecergasan fizikal murid berdasarkan kesihatan.
Komponen kecergasan dalam SEGAK terkandung dalam kurikulum Pendidikan Jasmani sekolah rendah dan sekolah menengah.
Menurut Corbin dan Lindsey (2006), kecergasan adalah keupayaan sistem badan bekerja dengan efisien bagi membolehkan seseorang itu sihat dan dapat melaksanakan aktiviti dalam kehidupan seharian.
Komponen Kecergasan berdasarkan kesihatan terdiri daripada daya tahan kardiovaskular, daya tahan otot, kekuatan otot, fleksibiliti, dan komposisi badan.
Tahap kecergasan berdasarkan kesihatan yang tinggi memberi
faedah kepada seseorang itu memiliki kesihatan yang baik, bertenaga, dan mempunyai keupayaan untuk melakukan aktiviti harian dengan berkesan.
Kajian yang dijalankan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia sejak tahun 1986 hingga kini menunjukkan kadar peningkatan peratus rakyat Malaysia mengidap penyakit kronik, penyakit tidak berjangkit, dan obesiti adalah amat membimbangkan.
Masyarakat Malaysia perlu mengubah cara hidup sedentari kepada cara hidup aktif dan sihat dengan memberi fokus kepada
meningkatkan tahap kecergasan fizikal.
Kecergasan fizikal yang optimum boleh membantu seseorang itu melaksanakan aktiviti harian dengan aktif tanpa berasa letih.
Selaras dengan itu, satu aktiviti kecergasan yang terancang di sekolah perlu dilaksanakan dengan sempurna mengikut prosedur dan norma yang ditetapkan.
Pada tahun 2008 SEGAK mula dilaksanakan kepada murid Tahun 4 hingga Tingkatan 5 yang berumur 10 tahun hingga 17 tahun.
SEGAK dilaksanakan secara pentaksiran sekolah dan skor murid direkodkan.
Pelaporan SEGAK memberi maklum balas kepada murid, guru, pentadbir sekolah, ibu bapa, dan pihak berkepentingan tentang tahap kecergasan fizikal murid.
Melalui maklum balas tersebut tindakan susulan dapat dirancang dan dilaksanakan bagi meningkatkan tahap kecergasan fizikal seseorang murid.
SEGAK yang dijalankan secara sistematik wajib dijalankan dua kali
setahun diharap dapat memotivasikan murid untuk mengamalkan cara hidup aktif dan sihat selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Melalui SEGAK murid dilatih supaya lebih bertanggungjawab dalam membina masyarakat yang sihat, cergas, bersatu padu, dan harmoni ke arah mencapai kesejahteraan negara.
Pelaksanaan Ujian SEGAK Semua murid Tahun 4 hingga Tingkatan 5 yang berumur 10 tahun
hingga 17 tahun WAJIB menjalani Ujian Kecergasan Fizikal yang
dicadangkan dalam panduan ini.
Prosedur dan teknik ujian hendaklah mengikut jantina, keupayaan murid, dan mengambil kira peralatan serta tempat ujian dijalankan.Umur murid dikira pada 31 Disember tahun semasa untuk rujukan norma.Ujian SEGAK bagi setiap murid mesti dilengkapkan pada HARI YANG SAMA. Ujian ini boleh dijalankan semasa atau di luar waktu pengajaran Pendidikan Jasmani bergantung kepada bilangan murid dan peralatan.Murid digalakkan membuat latihan ujian SEGAK secara individu, bersama-sama rakan atau keluarga mereka.Bateri Ujian Kecergasan Fizikal Berdasarkan Kesihatan yang terdapat dalam SEGAK adalah seperti berikut:Indeks Jisim Badan (Body Mass Index – BMI);Naik Turun Bangku 3 minit;Tekan Tubi untuk murid lelaki dan Tekan Tubi Ubah Suai untuk murid perempuan;Ringkuk Tubi Separa; danJangkauan Melunjur.Ukuran Indeks Jisim Badan (BMI) perlu dibuat SEBELUM melakukan ujian-ujian lain.Ujian SEGAK mesti dilaksanakan mengikut TURUTAN SECARA
BERTERUSAN oleh murid yang sama seperti turutan.SEGAK perlu dilaksanakan sebanyak dua kali setahun. Bagi murid yang tidak sihat, ujian SEGAK boleh dilakukan pada hari lain dalam bulan yang sama.Bagi murid berkeperluan khas TIDAK perlu menjalani ujian SEGAK kerana ujian ini adalah khusus untuk murid-murid normal. 5 Komponen Yang Dilaksanakan SEGAK adalah satu bateri ujian standard kecergasan fizikal bagi mengukur tahap kecergasan fizikal murid berdasarkan kesihatan.
Komponen kecergasan fizikal yang diukur dalam SEGAK terkandung dalam kurikulum Pendidikan Jasmani sekolah rendah dan menengah.
Bateri ujian SEGAK juga mempunyai norma berdasarkan murid sekolah di Malaysia mengikut umur dan jantina.
Berikut adalah 5 komponen yang akan direkodkan dalam ujian ini:
1. Ukur Tinggi & Berat – BMI
2. Naik Turun Bangku – Daya Tahan Sistem Kardiovaskular
3. Tekan Tubi / Tekan Tubi Suaian – Daya Tahan Otot dan Kekuatan Otot Tangan
4. Bangkit Ringkuk Separa – Daya Tahan Otot dan Kekuatan Otot Abdomen
5. Jangkau Melunjur – Kelenturan / Fleksibiliti Tubuh
Sumber gambar : Sekolah Kebangsaan Wangsa Maju Zon R10 -Rasmi Lampiran / Surat Edaran KPM (2022) 1. UjianSEGAK Kedua dijalankan bermula 3 Oktober 2022 sehingga 30 November 2022.
2. Kunci masuk data Ujian Segak dan pengesahan data UjianSEGAK Kedua bermula 3 Oktober 2022 sehingga 31 Disember 2022.
3. Pelaksanaan UjianSEGAK adalah merujuk kepada Garis Panduan Pengurusan Pengoperasian Sekolah 3.0.
4. Kaedah pelaksanaan UjianSEGAK Norma Baharu dalam bentuk video boleh dilayari melalui link Youtube berikut : https://youtu.be/V3SKk9stuDM
5. Kemaskini data iaitu dengan kunci masuk data dan pengesahan data mestilah mengikut tempoh yang ditetapkan.
NOTA: Tindakan oleh Ketua Panitia PJPK, Guru PJPK dan Penolong Kanan Pentadbiran 1.
Rujuk surat edaran di bawah:
LAMPIRAN PANDUAN / BORANG SKOR Standard-Kecergasan-Fizikal-Kebangsaan-Untuk-Murid-Sekolah-Malaysia-SEGAKDownload

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/ujian-segak-kpm/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=ujian-segak-kpm

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amanah Kpm Perlu Terbuka Terima Kritikan Guru Desak Tidak Kenakan Tindakan Terhadap Cikgu Fadli

Amanah Kpm Perlu Terbuka Terima Kritikan Guru Desak Tidak Kenakan Tindakan Terhadap Cikgu Fadli

papar berkaitan - pada 16/10/2022 - jumlah : 148 hits
Kementerian Pendidikan perlu meraikan kebebasan mengeluarkan pandangan dan tidak mengambil tindakan terhadap guru Mohd Fadli Salleh sehingga sampai ke tahap dibuang kerja atau diturunkan pangkat susulan tegurannya kata Amanah Kami ingin men...
Keadilan Buat Cikgu Fadli Terima Surat Tindakan Tatatertib Kpm Kerana Jujur Tegur Ppd

Keadilan Buat Cikgu Fadli Terima Surat Tindakan Tatatertib Kpm Kerana Jujur Tegur Ppd

papar berkaitan - pada 16/10/2022 - jumlah : 146 hits
Kerana jujur dan mengatakan kebenaran Kementerian Pendidikan Malaysia nak buang kerja saya Oh Malaysiaku Malam ni saya kongsi terus surat dari KPM yang nak buang kerja atau turun pangkat saya Kerana apa saya nak kena buang kerja Adakah saya...
Kpm Perlu Rai Kebebasan Pandangan Guru Gesa Amanah

Kpm Perlu Rai Kebebasan Pandangan Guru Gesa Amanah

papar berkaitan - pada 16/10/2022 - jumlah : 145 hits
October 16 2022 Kementerian Pendidikan perlu menerapkan kebebasan menerima pandangan kerana ia merupakan cerminan pembinaan sistem pendidikan mengambil kira kolektiviti dalam sesuatu urusan PETALING JAYA Kementerian Pendidikan perlu meraika...
Kpm Ni Di Zaman Mana Entah La Kuno Sangat

Kpm Ni Di Zaman Mana Entah La Kuno Sangat

papar berkaitan - pada 16/10/2022 - jumlah : 136 hits
Cikgu Fadli lantang zaman saya tiada tatatertib guru bersuara kata Maszlee October 16 2022Bekas menteri pendidikan Maszlee Malik berkata beliau tidak pernah mengambil tindakan kepada para guru yang lantang mengkritik dasar kementerian malah...
Terkini Guru Cemerlang Sekolah Rendah Akan Dinaikkan Gred Lebih Tinggi Kpm

Terkini Guru Cemerlang Sekolah Rendah Akan Dinaikkan Gred Lebih Tinggi Kpm

papar berkaitan - pada 5/10/2022 - jumlah : 161 hits
Terkini Guru Cemerlang Sekolah Rendah Akan Dinaikkan Gred Lebih Tinggi KPM Makluman terkini guru yang cemerlang di sekolah rendah mempunyai peluang untuk dinaikkan gred yang lebih tinggi sehingga DG52 atau DG54 ujar Menteri Pendidikan Malay...
Terkini Pengambilan Guru Dipertingkatkan L Kpm Guna Kaedah Kluster Mata Pelajaran Dalam Pengambilan Guru

Terkini Pengambilan Guru Dipertingkatkan L Kpm Guna Kaedah Kluster Mata Pelajaran Dalam Pengambilan Guru

papar berkaitan - pada 10/10/2022 - jumlah : 318 hits
Terkini Pengambilan Guru Dipertingkatkan l KPM Guna Kaedah Kluster Mata Pelajaran Dalam Pengambilan Guru Isu negara kekurangan guru sedang hangat diperkatakan ramai yang mengatakan sistem pendidikan negara perlu ada pembaharuan Oleh itu Kem...
Dia Nak Masuk Campur Tapi Caprice Buat Cubaan Nak Ulas Isu Kpm Ini Respon Cikgu Fadli Salleh

Dia Nak Masuk Campur Tapi Caprice Buat Cubaan Nak Ulas Isu Kpm Ini Respon Cikgu Fadli Salleh

papar berkaitan - pada 17/10/2022 - jumlah : 111 hits
Baru baru ini luahan hati seorang pendidik iaitu Mohd Fadli Salleh mengenai silibus pelajaran di sekolah yang terlalu padat selain isu isu seperti beg berat dan bilangan murid yang terlalu ramai di dalam kelas Menurut Fadhli hanya kerana pe...
Ketua Setiausaha Kpm Diarah Lapor Sprm Berkait Isu Penyelewengan Kata Radzi

Ketua Setiausaha Kpm Diarah Lapor Sprm Berkait Isu Penyelewengan Kata Radzi

papar berkaitan - pada 17/10/2022 - jumlah : 105 hits
Ketua setiausaha KPM diarah lapor SPRM berkait isu penyelewengan kata Radzi nbsp Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan p
Cek Fakta Tidak Benar Video Siswa Sd Ujian Sekolah Di Kfc

Cek Fakta Tidak Benar Video Siswa Sd Ujian Sekolah Di Kfc

papar berkaitan - pada 21/10/2022 - jumlah : 127 hits
Video anak SD sedang ujian di KFC adalah keliru Faktanya mereka sedang mengikuti lomba mewarnai dalam rangka ulang tahun KFC ke43
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Infinix Gt 20 Pro Antara Golongan Pertama Telefon Pintar Di Seluruh Dunia Yang Menyokong Pubg Mobile Dalam 120fps



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Kangen Band Setengah Mati Mengejar Dia Chord

Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000