Terkini Pengambilan Guru Dipertingkatkan L Kpm Guna Kaedah Kluster Mata Pelajaran Dalam Pengambilan Guru



Terkini : Pengambilan Guru Dipertingkatkan l KPM Guna Kaedah Kluster Mata Pelajaran Dalam Pengambilan Guru. Isu negara kekurangan guru sedang hangat diperkatakan, ramai yang mengatakan sistem pendidikan negara perlu ada pembaharuan. Oleh itu, Kementerian Pendidikan Malaysia(KPM) telah bertindak dan menyusun strategi untuk menyelesaikan masalah yang timbul dalam sistem pendidikan negara.
Keperluan guru telah dikaji oleh KPM dengan hasil kerjasama beberapa pihak. Oleh demikian itu, KPM bersetuju untuk mengorak langkah dalam mengisis kokosongan dan kekurangan guru yang dilihat perlu diselesaikan segera bagi memastikan sistem pendidikan negara mencapai matlamat.
Ikuti ulasan lanjut mengenai pengambilan guru dibawah.
Baca : “Pengambilan Guru Ditambah”- KPM l Peluang Keemasan Graduan Jadi Guru Tahun 2022
Terkini : Pengambilan Guru Dipertingkatkan l KPM Guna Kaedah Kluster Mata Pelajaran Dalam Pengambilan Guru Pengambilan Guru Ditambah Baru-baru ini menteri kanan pendidikan , Datuk Dr.Radzi Jidin mengeluarkan kenyataan mengenai pengambilan guru akan diperbesarkan dan diperluaskan bagi memenuhi permintaan guru di setempat dalam negeri di Malaysia.
Ia merupakan usaha kerajaan melalui KPM untuk menangani isu lambakan graduan, kekurangan profession guru dan masalah kerja di sekolah. Oleh itu, KPM turut mengkaji beberapa mekanisma dalam urusan pengambilan guru yang perlu dilihat teliti bagi memastikan perancangan yang dibuat mencapai matlamat pendidikan negara.
KPM Jelaskan Pengambilan Guru Adalah Berdasarkan Kaedah Kluster Mata Pelajaran Dibawah tampuk pentadbiran baharu Kementerian Pendidikan Malaysia, Datuk Dr.Radzi Jidin mengkaji dan meneliti isu pengambilan guru dengan pendekatan baharu. Beliau mengutarakan pandangan, isu pengambilan guru adalah sudah lama dan perlu diselesaikan.
Isu pengambilan guru sebelum ini dilihat dan dikaji balik, dan hasilnya pihak KPM menjumpai jalan penyelesaianya dengan menggunakan kaedah baharu dalam urusan pengambilan guru.
Menurut Datuk Dr.Radzi Jidin, mengenai pengambilan guru berdasarkan kaedah kluster mata pelajaran, jika graduan pendidikan dalam bidang fizik, maka kena tunggu ada kekosongan opsyen dalam subjek fizik di sekolah baru boleh diambil untuk mengajar di sekolah.
Melalui kaedah pengambilan baharu iaitu kluster mata pelajaran, pengambilan berdasarkan kluster mata pelajaran, graduan fizik yang akan mengajar mata pelajaran fizik sememangnya tahu matematik itu bermakna graduan fizik juga boleh mengajar subjek matematik.
Jadi, ia akan dapat membuka peluang dan mengecilkan jurang dalam masalah pendidkan negera yang melanda sekarang ini.
Pihak SPP Bersedia Untuk Membuat Pengambilan Guru Secara Besar-Besaran Kita sedia maklum, pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan(SPP) memainkan peranan yang penting dalam pengambilan guru yang akan ditempatkan diserata negeri dalam Malaysia. Pihak SPP akan membuat tapisan kepada ribuan permohonan dari graduan pendidikan dan graduan bukan pendidikan.
Bagi tahun 2021, pihak SPP telah membuka pengambilan guru secara one-off bagi mengisi kekosongan yang ditinggalkan. Merujuk pada data tahun lepas, sebanyak 18 ribu lebih diambil dalam urusan pengambilan guru.
Kini bagi tahun 2022 pula, KPM dengan perancangan baharu menegaskan akan bekerjasama dengan pihak SPP dan kemungkinan pengambilan guru akan diperluaskan lagi berbanding tahun lepas berdasarkan kaedah kluster mata pelajaran yang diperkenalkan oleh pihak KPM.
Bakal Graduan Pendidikan, Anda Sudah Bersiap Sedia Untuk Menjadi Guru? Ramai sebenarnya yang tertunggu-tunggu makluman baharu daripada KPM mengenai pengambilan guru yang dilihat dapat menyelesaikan masalah lambakan graduan pendidikan di Malaysia dalam pelbagai subjek dan kos pengajian.
Walaubagaimanapun, persedian dalam urusan pengambilan perlu dibuat bagi memastikan permohonan jawatan guru berjalan lancar. Disini, kami dari Sistem Guru Online menyediakan anda tip-tip bagi panggilan bagi temu duga SPP. Klik Sini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2022/10/pengambilan-guru-dipertingkatkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terbaik Guru Ini Kongsi Cara Ajar Murid Bundarkan Nombor Guna Kaedah Miskin Kaya

Terbaik Guru Ini Kongsi Cara Ajar Murid Bundarkan Nombor Guna Kaedah Miskin Kaya

papar berkaitan - pada 30/9/2022 - jumlah : 245 hits
Terbaik Guru Ini Kongsi Cara Ajar Murid Bundarkan Nombor Guna Kaedah Miskin Kaya Tugasan harian mengajar merupakan kerja guru guru di sekolah Sudah menjadi tanggungjawab seorang guru mencurahkan bakti mereka demi memberi pendidikan yang sem...
Terkini Guru Cemerlang Sekolah Rendah Akan Dinaikkan Gred Lebih Tinggi Kpm

Terkini Guru Cemerlang Sekolah Rendah Akan Dinaikkan Gred Lebih Tinggi Kpm

papar berkaitan - pada 5/10/2022 - jumlah : 156 hits
Terkini Guru Cemerlang Sekolah Rendah Akan Dinaikkan Gred Lebih Tinggi KPM Makluman terkini guru yang cemerlang di sekolah rendah mempunyai peluang untuk dinaikkan gred yang lebih tinggi sehingga DG52 atau DG54 ujar Menteri Pendidikan Malay...
Amanah Kpm Perlu Terbuka Terima Kritikan Guru Desak Tidak Kenakan Tindakan Terhadap Cikgu Fadli

Amanah Kpm Perlu Terbuka Terima Kritikan Guru Desak Tidak Kenakan Tindakan Terhadap Cikgu Fadli

papar berkaitan - pada 16/10/2022 - jumlah : 143 hits
Kementerian Pendidikan perlu meraikan kebebasan mengeluarkan pandangan dan tidak mengambil tindakan terhadap guru Mohd Fadli Salleh sehingga sampai ke tahap dibuang kerja atau diturunkan pangkat susulan tegurannya kata Amanah Kami ingin men...
India Uae Bincang Perdagangan 2 Hala Guna Mata Wang Negara

India Uae Bincang Perdagangan 2 Hala Guna Mata Wang Negara

papar berkaitan - pada 12/10/2022 - jumlah : 141 hits
India UAE bincang perdagangan 2 hala guna mata wang negara Dikemas kini 2 jam yang lalu Diterbitkan pada 11 Oct 2022 11 40P
Peluang Kerjaya Guru Upsi Buka Pengambilan Pelajar Diploma Pendidikan L Rujuk Syarat Permohonan

Peluang Kerjaya Guru Upsi Buka Pengambilan Pelajar Diploma Pendidikan L Rujuk Syarat Permohonan

papar berkaitan - pada 3/10/2022 - jumlah : 219 hits
Peluang Kerjaya Guru UPSI Buka Pengambilan Pelajar Diploma Pendidikan l Rujuk Syarat Permohonan Makluman terkini pihak Universiti Pendidikan Sultan Idris telah membuka permohonan diploma pendidikan bagi sesi 2023 Pihak UPSI Holdings Sdn Bhd...
Terkini Jawatan Kosong Di Jabatan Perangkaan Malaysia Tahun 2022 L Pengambilan Jawatan Segera

Terkini Jawatan Kosong Di Jabatan Perangkaan Malaysia Tahun 2022 L Pengambilan Jawatan Segera

papar berkaitan - pada 9/10/2022 - jumlah : 208 hits
Terkini Jawatan Kosong Di Jabatan Perangkaan Malaysia Tahun 2022 l Pengambilan Jawatan Segera Makluman terbaru diterima pengambilan jawatan kosong di sebuah jabatan milik kerajaan Malaysia Permohonan boleh dibuat segera dengan merujuk kepad...
Kpm Perlu Rai Kebebasan Pandangan Guru Gesa Amanah

Kpm Perlu Rai Kebebasan Pandangan Guru Gesa Amanah

papar berkaitan - pada 16/10/2022 - jumlah : 143 hits
October 16 2022 Kementerian Pendidikan perlu menerapkan kebebasan menerima pandangan kerana ia merupakan cerminan pembinaan sistem pendidikan mengambil kira kolektiviti dalam sesuatu urusan PETALING JAYA Kementerian Pendidikan perlu meraika...
Sambal Tumbuk Cili Hijau Lagi Sedap Ikut Kaedah Ni Tak Cukup Nasi Sepinggan

Sambal Tumbuk Cili Hijau Lagi Sedap Ikut Kaedah Ni Tak Cukup Nasi Sepinggan

papar berkaitan - pada 29/9/2022 - jumlah : 179 hits
Jika sambal belacan hanya ditumbuk lumat sahaja tanpa ditumis lain pula dengan sambal tumbuk ini yang ditumis terlebih dahulu Seakan sambal tumis lain namun digantikan dengan cili padi hijau yang turut mempunyai kepedasannya tersendiri Mema...
Sekali Gosok Dah Licin Kaedah Ni Lagi Jimat Masa Iron Baju Sekolah Anak

Sekali Gosok Dah Licin Kaedah Ni Lagi Jimat Masa Iron Baju Sekolah Anak

papar berkaitan - pada 28/9/2022 - jumlah : 150 hits
Bila anak hendak sekolah hari sebelumnya mak mak seakan tak cukup tangan menguruskan pelbagai perkara Mana taknya baju sekolah anak perlu diseterika lebih awal Bagi meringankan beban ibu dan menjimatkan masa ketika proses itu idea hebat ini...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Enhance Your Look With Special Occasion Makeup

Lirik Lagu Perih Jerih Masdo

Rumah Terbuka Anisya And The Geng

Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang