Ugutan Arab Saudi


Sejak berlangsungnya Sidang Kemuncak Kuala Lumpur (Sidang Kemuncak KL), Arab Saudi yang tidak menghantar wakil dilihat terguris dengan penganjuran sidang negara-negara Islam berkenaan.

Beberapa laporan media sebelum ini menyatakan Arab Saudi memandang penganjuran itu sebagai satu ancaman kepada Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC), selain tidak gembira dengan kehadiran ‘musuh-musuhnya’ - Iran dan Qatar.

Pada masa sama, penarikan diri Pakistan pada saat-saat akhir juga menarik perhatian banyak pihak.

Meskipun media Pakistan mendakwa penarikan diri itu dibuat selepas mesyuarat diadakan bersama Putera Mahkota Arab Saudi, Mohammad Salman, Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad menyifatkan Imran Khan (perdana menteri Pakistan) mungkin mempunyai sebab tersendiri untuk menarik diri.

Bagaimanapun, Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan semalam berkata ketidakhadiran Pakistan sememangnya disebabkan tekanan daripada Arab Saudi.

“Malang sekali, kita lihat Arab Saudi beri tekanan kepada Pakistan. Sekarang, ada janji yang diberi oleh negara itu (Arab Saudi) kepada Pakistan berhubung bank pusat. Pun begitu, lebih daripada (janji-janji) itu, terdapat empat juta rakyat Pakistan bekerja di Arab Saudi.

“Mereka (mengugut) menghantar pulang (rakyat Pakistan) dan mengambil semula pekerja dari Bangladesh,” kata Erdogan seperti dipetik media Turki, Daily Sabah.

Erdogan mendakwa taktik digunakan Arab Saudi adalah dengan mengugut untuk mengeluarkan wang mereka dari bank pusat Pakistan, yang menyebabkan Pakistan terpaksa akur dengan ugutan tersebut.

Media sebelum ini melaporkan bank pusat Pakistan menerima AS$1 bilion yang merupakan bahagian ketiga dan terakhir bayaran program sokongan daripada Riyadh.

Ergodan turut memberi gambaran bahawa Indonesia berdepan ugutan yang sama.

Sebelum berlangsungnya Sidang Kemuncak KL, Mahathir pada 17 Disember dilaporkan telah menghubungi Raja Salman Abdulaziz Al Saud bagi menjelaskan persidangan itu bukanlah untuk membina blok baru menggantikan OIC, dengan menyifatkan Malaysia “terlalu kecil” untuk melakukan perkara sebegitu.

Hari ini pula, Mahathir mengakui ada pihak yang salah faham dengan niat penganjuran Sidang Kemuncak KL- sama ada dengan sengaja atau tidak - dan ada yang berasa sangsi dan terhina.

Biarpun tidak menyebut secara langsung, ia dipercayai merujuk kontroversi yang timbul ekoran kritikan Arab Saudi terhadap pengajuran persidangan tersebut.

Sidang Kemuncak KL 2019 berlangsung sejak 18 hingga 21 Disember (hari ini) di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur, bagi membincangkan hala tuju dunia Islam bertemakan 'Peranan Pembangunan dalam Akses Kedaulatan Negara'.

Sidang Kemuncak tersebut memberi tumpuan kepada tujuh teras utama iaitu pembangunan dan kedaulatan negara, integriti dan tadbir urus yang baik, kebudayaan dan identiti, keadilan dan kebebasan, keamanan, keselamatan dan pertahanan, perdagangan dan pelaburan serta teknologi dan tadbir urus Internet.

Ia turut menyentuh isu seperti Islamophobia, penahanan umat Islam di seluruh dunia dan penghijrahan besar-besaran umat Islam akibat perang saudara.

Mahathir hari ini menyuarakan kebanggaannya apabila sidang itu menyaksikan 18 pertukaran instrumen berjaya diadakan, meliputi pelbagai bidang seperti teknologi tinggi, kerjasama media, keselamatan makanan, kepimpinan belia dan program pertukaran.

Malaysiakini

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bankami.blogspot.com/2019/12/ugutan-arab-saudi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Arab Saudi Vonis Mati Lima Pembunuh Jamal Khashoggi

Arab Saudi Vonis Mati Lima Pembunuh Jamal Khashoggi

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 211 hits
Pengadilan di Arab Saudi menjatuhkan vonis hukuman mati terhadap lima terpidana kasus pembunuhan jurnalis Jamal Khashoggi pada Senin
Turki Sebut Putusan Pengadilan Arab Saudi Atas Kasus Pembunuhan Khashoggi Memalukan

Turki Sebut Putusan Pengadilan Arab Saudi Atas Kasus Pembunuhan Khashoggi Memalukan

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 200 hits
Pemerintah Turki dan sejumlah kelompok HAM internasional mengecam putusan Pengadilan Arab Saudi atas kasus pembunuhan Jamal Khashoggi Dalam putusannya lima terpidana diputuskan bersalah dan dijatuhi hukuman mati
Arab Saudi Sokong China Dalam Isu Uighur Ini Jawapannya

Arab Saudi Sokong China Dalam Isu Uighur Ini Jawapannya

papar berkaitan - pada 23/12/2019 - jumlah : 764 hits
Oleh Anasz 1 Sejak dua tiga hari ini aku dapat mesej personal bertanyakan perihal isu kenyataan Mohamad Bin Salman yang katanya menyokong tindakan China ke atas penduduk Uighur di China 2 Sejujurnya aku kurang pasti dari mana media memetik ...
Saya Rasa Lega Zeti Tahu Tentang Wang Derma Dari Arab Saudi Najib

Saya Rasa Lega Zeti Tahu Tentang Wang Derma Dari Arab Saudi Najib

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 256 hits
KUALA LUMPUR Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mendedahkan Bank Negara Malaysia serta gabenornya ketika itu Tan Sri Zeti Akhtar Aziz sedia maklum tentang derma bilion dolar dari Arab Saudi Kata Najib ketika perbicaraan SRC In...
Protes Kesewenangan Pemerintah Arab Saudi Tiga Tahanan Politik Mogok Makan

Protes Kesewenangan Pemerintah Arab Saudi Tiga Tahanan Politik Mogok Makan

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 227 hits
Tiga tahanan politik terkemuka Arab Saudi narablog Raif Badawi aktivis Khaled al Omari dan pengacara juga aktivis HAM Waleed Abu al Khair melakukan mogok makan di penjara untuk memprotes kondisi di dalam tahanan mereka dan sel isolasi diman...
Saudi Sentences 5 To Death Over Khashoggi Murder

Saudi Sentences 5 To Death Over Khashoggi Murder

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 237 hits
RIYADH Five people were sentenced to death yesterday over Saudi journalist Jamal Khashoggi s murder but two top aides to the powerful crown prince were exonerated as authorities said the killing was not premeditated Khashoggi a Washington P...
Uighur Saudi Sokong China Ini 10 Perkara Oleh Anasz

Uighur Saudi Sokong China Ini 10 Perkara Oleh Anasz

papar berkaitan - pada 23/12/2019 - jumlah : 229 hits
ARAB SAUDI SOKONG CHINA DALAM ISU UIGHUR INI JAWAPANNYA1 Sejak dua tiga hari ini aku dapat mesej personal bertanyakan perihal isu kenyataan Mohamad Bin Salman yang katanya menyokong tindakan China ke atas penduduk Uighur di China 2 Sejujurn...
Emraz Travel Berjaya Menempah Khas Saudi Airlines Untuk Keselesaan Jemaah Jemaah Umrah Mereka

Emraz Travel Berjaya Menempah Khas Saudi Airlines Untuk Keselesaan Jemaah Jemaah Umrah Mereka

papar berkaitan - pada 21/12/2019 - jumlah : 826 hits
Emraz Travel Berjaya Menempah Khas Saudi Airlines Untuk Keselesaan Jemaah Jemaah Umrah Mereka Salam Pada 29 November 2019 adalah tarikh bersejarah buat team Emraz Travel kerana ini adalah first charter flight Emraz Travel yang berjaya metem...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Crisis Management 101

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Refacing Vs Replacing Cabinets Cost Breakdown For Your Kitchen

Siapalah Punya Kerja

Pas No Decision Yet On Pn S Pm Candidate But Bersatu Backs Muhyiddin

In Focus As Malaysia Corruption Dragnet Widens Pm Anwar S Political Payback Threatens To Hurt Business Sentiment

If Only

Aidil Fitri 1445h