Uec Warisan Vernakular Cina Zaman Penjajahan Inggeris


BANGI, 27 Zulkaedah 1441H, Ahad – Pengerusi Lembaga Pengelola Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Prof Datuk Dr Awang Sariyan meminta semua pejuang bahasa dan pendidikan kebangsaan segera bangkit menolak Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) – yang bercanggah dengan Dasar Pendidikan.
Beliau berkata, UEC ialah gambaran warisan sekolah vernakular Cina pada zaman penjajahan Inggeris yang kurikulum, latihan guru, bahan ajar dan peperiksaannya tidak berorientasikan negara ini.
“Apabila kemerdekaan tercapai, proses pembentukan negara bangsa dilaksanakan untuk membentuk jati diri rakyat sebuah negara berdaulat dan perpaduan. Maka diselaraskan kurikulum, latihan guru, bahan ajar dan penaksiran atau peperiksaan supaya mempunyai hala tuju yang sama.
“Satu unsur lain ialah penggunaan bahasa kebangsaan sebagai bahasa penghantar utama, sebagaimana juga Mandarin di China.
“Pejuang UEC perlu menjawab pertanyaan adakah sistem pendidikan yang diamalkan di sekolah yang kemudian melanjutkan UEC telah memenuhi ciri dan syarat itu,” soalnya ketika dihubungi Ismaweb.net hari ini.
Mengulas lanjut, Datuk Awang Sariyan yang juga Penyandang Kursi Za’ba Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) berkata, asas pejuang bahasa dan pendidikan kebangsaan menolak UEC bukan kerana namanya demikian, tetapi kerana UEC tidak mewakili falsafah dan dasar pendidikan kebangsaan.
“Sejak awal penubuhannya kiblat kurikulumnya ialah Taiwan, bukan tanah air Malaysia.
“Bahasa Melayu dan Sejarah negara pun tidak menjadi bahagian penting, sedangkan bahasa kebangsaan dan sejarah ialah antara mata pelajaran teras untuk membentuk jati diri warganegara dan perpaduan,” katanya.
Terdahulu, organisasi Cina, Hua Zhong dilaporkan bertemu dengan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bagi mendesak kerajaan untuk mengiktiraf UEC.
Menurut laporan Sin Chew Daily, pertemuan yang diketuai Tan Sri Goh Tian Chuan itu telah menyerahkan 15 tuntutan berkenaan ekonomi, politik dan pendidikan kepada Perdana Menteri, pada masa sama menggesa kerajaan mengiktiraf sijil UEC SMPC.
Goh Tian Chuan yang juga Pengerusi Dewan Perhimpunan Cina Sabah mendakwa, SMPC dan UEC berasal dari Malaysia dan mendapat pengiktirafan berterusan daripada banyak kerajaan serta kolej di seluruh dunia, yang memberi peluang kepada lepasannya melanjutkan pengajian ke luar negara.
Laporan Sin Chew Daily itu turut mendakwa kononnya Muhyiddin berharap bahawa UEC akhirnya diiktiraf, namun akui bahawa ianya sukar dilakukan.
Bagaimanapun, Pejabat Perdana Menteri hari ini menjelaskan bahawa Muhyiddin tidak menyatakan kerajaan akan mengiktitaf sijil berkenaan, sebaliknya menegaskan UEC perlu mengikut Dasar Pendidikan Kebangsaan jika mahu dipertimbangkan penyelesaiannya pada masa hadapan.
The post UEC warisan vernakular Cina zaman penjajahan Inggeris appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/07/20/uec-warisan-vernakular-cina-zaman-penjajahan-inggeris/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Uec Teruk Dibidas Hua Zong Minta Pertubuhan Cina Diam Diri

Uec Teruk Dibidas Hua Zong Minta Pertubuhan Cina Diam Diri

papar berkaitan - pada 22/7/2020 - jumlah : 162 hits
Pengerusi Terhormat dan Tetap Hua Zong Tan Sri Lim Huah Leong menyeru pemimpin pertubuhan Cina untuk berdiam diri dalam beberapa isu ekoran keadaan politik yang sensitif sekarang Beliau menggesa pertubuhan Cina untuk tidak berbincang secara...
Cina Bantah Jawi Takut Melayu Kembali Zaman Kegemilangan

Cina Bantah Jawi Takut Melayu Kembali Zaman Kegemilangan

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 306 hits
Tulisan Jawi adalah jati diri bangsa Melayu yang mesti dipertahan BANGI Pihak anti Jawi didakwa hanya menggunakan tulisan khazanah kebangsaan itu bagi melariskan produk makanan mereka namun menolak ketika ada usaha menghidupkannya Naib Pres...
Mb Bantuan Sekolah Agama Sjk Cina Dan Tamil Awal Bulan Depan

Mb Bantuan Sekolah Agama Sjk Cina Dan Tamil Awal Bulan Depan

papar berkaitan - pada 15/7/2020 - jumlah : 254 hits
SHAH ALAM 15 JULAI Bantuan kepada sekolah agama rakyat sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil diagihkan selewat lewatnya awal bulan depan kata Dato Menteri Besar Dato Seri Amirudin Shari berkata jawatankuasa pendidikan negeri sedang meneli...
Th Tidak Jatuh Ke Tangan Cina Perolehan Bertambah

Th Tidak Jatuh Ke Tangan Cina Perolehan Bertambah

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 118 hits
Kredit Zulimran Nasution Abdullah Omar Sebelum ini Pakatan Harapan sering dikaitkan dengan dakwaan menjual aset negara dan tak lakukan kerja dengan betul Kami pun pernah bantu untuk terangkan berkenaan Tabung Haji ni sebab kami tak nak lah ...
Bukit St Paul Tukar Nama Cina Mungkin Ultra Kiasu Senyap

Bukit St Paul Tukar Nama Cina Mungkin Ultra Kiasu Senyap

papar berkaitan - pada 21/7/2020 - jumlah : 457 hits
Mereka tidak tahu malu jika dilayan bukan boleh dapat undi pun BANGI 28 Zulkaedah 1441H Isnin Kerajaan Melaka tidak perlu takut dengan parti kalah ultra kiasu yang membantah keras pertukaran nama Bukit St Paul kepada nama asalnya Bukit Mela...
Aset Tabung Haji Tidak Dijual Kepada Cina Saifuddin

Aset Tabung Haji Tidak Dijual Kepada Cina Saifuddin

papar berkaitan - pada 15/7/2020 - jumlah : 293 hits
Tabung Haji mencatat perolehan membanggakan tahun ini kerana proses penyelamatan yang dilakukan kerajaan Pakatan Harapan sejak setahun lalu telah berjaya Ahli Parlimen Kulim Bandar Baharu Datuk Seri Saifuddin Nasution dalam sesi bahas Titah...
Laksa Cina Dengan Kelainan Rasa Pada Kuahnya

Laksa Cina Dengan Kelainan Rasa Pada Kuahnya

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 225 hits
Hari ni mengidam nak makan laksa Tapi bukan laksa utara atau penang Kita buat laksa cina Kombinasi ikan kembung dan sardin memekatkan kuah dan tambah enak Selain itu untuk kuahnya kita letakkan campuran bawang putih bawang besar lengkuas se...
Perlek3h Hari Jawi Netizen Cina Mahu Jumaat Hari Makan Bab1

Perlek3h Hari Jawi Netizen Cina Mahu Jumaat Hari Makan Bab1

papar berkaitan - pada 12/7/2020 - jumlah : 523 hits
Usaha kerajaan memartabatkan tulisan Jawi sebagai warisan Malaysia yang perlu dipelihara menerima tent4ngan dalam kalangan netizen Cina di negara ini Perlek3h Hari Jawi Netizen Cina Mahu Jumaat Hari Makan Bab1
Siksa Wni Hingga Tewas 2 Kapal Ikan Asal Cina Ditangkap Di Kepri

Siksa Wni Hingga Tewas 2 Kapal Ikan Asal Cina Ditangkap Di Kepri

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 202 hits
Tim aparat gabungan menahan kapal Lu Huang Yuan Yu 117 dan 118 berbendera Cina yang diduga telah menyiksa seorang anak buah kapal kewarganegaraan Indonesia hingga tewas Informasi awal yang diterima ada seorang WNI diduga dianiayai hingga me...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level