Cina Bantah Jawi Takut Melayu Kembali Zaman Kegemilangan


Siti Hafidah
Tulisan Jawi adalah jati diri bangsa Melayu yang mesti dipertahan BANGI – Pihak anti-Jawi didakwa hanya menggunakan tulisan khazanah kebangsaan itu bagi melariskan produk makanan mereka, namun menolak ketika ada usaha menghidupkannya.
Naib Presiden gerakan Islam Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Ustaz Haji Mohd Rusdi Alias mendakwa, sikap mereka ini menunjukkan ada satu kerisauan besar apabila orang Melayu kembali kepada tulisan asal mereka.
“Ini akan mengembalikan orang Melayu kepada jati diri bangsa mereka dan keagungan sejarah Islam kerajaan Melayu yang memang menggunakan tulisan Jawi dalam urusan-urusan perdagangan dan politik antarabangsa mereka.
“Kembalinya orang Melayu kepada sejarah kegemilangan mereka adalah bahaya besar kepada penjajah.
“Penjajah bukan sahaja menjajah tetapi mereka menjarah sesuatu bangsa sehingga merancang untuk menghapus dan melupai asal usul kita iaitu sejarah kegemilangan Islam yang pernah dilalui oleh kesultanan Islam dari kerajaan-kerajaan Melayu di nusantara ini,” katanya ketika dihubungi Ismaweb.net.
Jabatan Perdana Menteri sebelum ini memaklumkan, Kempen Hari Jumaat Hari Jawi dalam usaha mengekalkan dan memperkasakan tradisi serta budaya yang membentuk Malaysia.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri berkata, perkara itu disokong penuh oleh semua jemaah menteri dalam mesyuarat Rabu lalu.
Namun seperti dijangka, usaha kerajaan memartabatkan tulisan Jawi sebagai warisan Malaysia yang perlu dipelihara menerima tentangan dalam kalangan netizen Cina di negara ini.
Bukan hanya dikritik, bahkan inisiatif yang dilaksanakan Dr Zulkifli turut dihina dan diperlekeh oleh mereka, yang rata-ratanya ‘panas’ dengan usaha memartabatkan tulisan Jawi dalam kalangan masyarakat.
Ustaz Rusdi Alias yang juga pakar pengajaran Bahasa Arab, pengasas kaedah pusar dan cara mudah memahami bahasa al-Quran menegaskan, tiada sebab untuk pihak yang tidak selesa dengan usaha itu berasa ‘panas’
Beliau menegaskan bahawa tulisan Jawi adalah jati diri bangsa Melayu yang mesti dipertahankan dan sebahagian daripada bahasa Melayu yang tidak boleh dipisahkan lagi.
Jelasnya, Jawi adalah simbol utama bahawa bangsa Melayu ini telah menerima ajaran Islam kerana tulisan itu diambil dari tulisan al-Quran; dalam catatan hadis Nabi dan tulisan para alim ulama di dalam kitab-kitab yang menjadi rujukan umat Islam seluruh dunia.
“Dari tulisan inilah berkembangnya agama Islam di seluruh pelusuk nusantara. Orang-orang Melayu di Thailand, Kemboja dan Filiphina masih lagi mengguna pakai tulisan Jawi untuk memahami ilmu-ilmu agama khususnya di dalam fardhu ain.
“Hilangnya tulisan Jawi bermakna akan terhakisnya sedikit demi sedikit jati diri orang Melayu. Kita akan mudah lupa kepada sejarah perjuangan para alim ulama dahulu di dalam menyampaikan agama ini melalui tulisan berkenaan kepada umat Melayu ini,” katanya.
Terdahulu, Timbalan Presiden GERAKAN, Oh Tong Keong dilaporkan mahu menentang sekiranya orang bukan Islam disuruh untuk mempelajari tulisan Jawi.
“Mengapa menteri ini perlu membangkitkan isu penggunaan Jawi. Ini menunjukkan pihak sana ada agenda yang lebih besar tersembunyi di belakang tabir.
“Malaysia ialah sebuah negara majmuk, kalau beliau berpendapat setelah mendapat kelulusan Kabinet, beliau boleh menyebarkannya (Jawi) kepada orang bukan Islam, mereka telah membuat kesilapan besar,” kata Tong Keong.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/07/cina-bantah-jawi-takut-melayu-kembali.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perlek3h Hari Jawi Netizen Cina Mahu Jumaat Hari Makan Bab1

Perlek3h Hari Jawi Netizen Cina Mahu Jumaat Hari Makan Bab1

papar berkaitan - pada 12/7/2020 - jumlah : 523 hits
Usaha kerajaan memartabatkan tulisan Jawi sebagai warisan Malaysia yang perlu dipelihara menerima tent4ngan dalam kalangan netizen Cina di negara ini Perlek3h Hari Jawi Netizen Cina Mahu Jumaat Hari Makan Bab1
Guna Jawi Untuk Tipu Melayu Islam

Guna Jawi Untuk Tipu Melayu Islam

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 1200 hits
Kicap jenama Iqbal cina punya Guna nama Islam dan tulisan jawi nak tipu umat Islam Sampai masa kerajaan haramkan penggunaan jawi pada produk bukan Islam MR Haramkn tulisan jawi pd brg2 keluaran bukan muslim Untuk dapatkan berita daripada ka...
Orang Melayu Berhak Martabat Khazanah Tulisan Jawi

Orang Melayu Berhak Martabat Khazanah Tulisan Jawi

papar berkaitan - pada 12/7/2020 - jumlah : 319 hits
BANGI 19 Zulkaedah 1441H Sabtu Puak yang melatah apabila Hari Jawi mahu diperkenal dan dilaksanakan perlu tahu bahawa tulisan Jawi diiktiraf dalam Perlembagaan Persekutuan sebagaimana yang termaktub dalam Seksyen 9 Akta Bahasa Kebangsaan 19...
Mengingat Kembali Kisah Hachi Kartun Zaman Kecil Yang Selalu Sukses Bikin Kita Mewek

Mengingat Kembali Kisah Hachi Kartun Zaman Kecil Yang Selalu Sukses Bikin Kita Mewek

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 267 hits
Selama ini kamu tahunya Hachi si Lebah Madu itu masih muter muter cari ibunya kan Pada tahu ending nya nggak
Hina Jawi Sikap Netizen Cina Cukup Dajal Bukan Biadab Lagi

Hina Jawi Sikap Netizen Cina Cukup Dajal Bukan Biadab Lagi

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 281 hits
Cari pasal sentuh sensitiviti Melayu undang konflik antara kaumOleh Siti Hafidah Abd GhaffarBANGI 20 Zulkaedah 1441H Ahad Semua pihak sepatutnya mengalu alukan keputusan kerajaan menjadikan hari Jumaat sebagai Hari Jawi kata Felo Utama Inst...
Turki Kembali Ke Era Kegemilangan Islam

Turki Kembali Ke Era Kegemilangan Islam

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 163 hits
Kredit Teuku Zulkhairi Amerika meradang Yunani meraung raung Eropah meronta ronta Tetapi Erdogan tetap dengan tekadnya mengubah Hagia Sophia kembali masjid Tak ada kekuatan antarabangsa yang mampu menghentikan tekad Erdogan Setelah sekian l...
Jawi Kekal Dalam Sukatan Bahasa Melayu

Jawi Kekal Dalam Sukatan Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 273 hits
Kerajaan Perikatan Nasional melalui Jemaah Menteri memutuskan Pelajaran Jawi dalam sukatan buku teks Bahasa Melayu Tahun 4 Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan SJK Tamil adalah diteruskan Menteri Kanan Pendidikan Dr Radzi Jidin berkata keputus...
Uec Warisan Vernakular Cina Zaman Penjajahan Inggeris

Uec Warisan Vernakular Cina Zaman Penjajahan Inggeris

papar berkaitan - pada 21/7/2020 - jumlah : 214 hits
BANGI 27 Zulkaedah 1441H Ahad Pengerusi Lembaga Pengelola Dewan Bahasa dan Pustaka Prof Datuk Dr Awang Sariyan meminta semua pejuang bahasa dan pendidikan kebangsaan segera bangkit menolak Sijil Peperiksaan Bersepadu yang bercanggah dengan ...
Gerakan Main Persepsi Buruk Jauhkan Jawi Dari Bukan Melayu

Gerakan Main Persepsi Buruk Jauhkan Jawi Dari Bukan Melayu

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 242 hits
Oleh Ainul Illia Meor SuzurudinTak perlu politikkan isu harmonikan hubungan kaum dengan tulisan BANGIt Parti GERAKAN tidak sepatutnya mempolitikkan isu pelaksanaan kempen Hari Jumaat Hari Jawi hingga melabelkannya sebagai satu agenda Islami...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid