Ucapan Tun Mahathir Membuatkan Wajah Pm Israel Berubah Menjadi Merah Menyala Di Mesyuarat Pbb


Muka PM Israel merah padam dengar ucapan ini. Raja raja Arab tunduk buat buat tak nampak sebab malu negara mereka yang lagi kaya dan kuat pun tak berani cakap macamni. Singa Umat Islam sudah kembali ! 🙂.
VIDEO ADA DI TENGAH ARTIKEL

Ucapan Tun M amat panjang sekitar 15 minit. Kami kumpulkan bahagian tertentu untuk highlightkan isi ucapan dia . Stay tuned!
UCAPAN TUN M Sebuah Malaysia yang baharu muncul selepas Pilhan Raya Umum ke-14 pada Mei tahun ini. Rakyat Malaysia telah memutuskan untuk menukar kerajaan mereka yang telah memerintah selama 61 tahun, iaitu sejak kemerdekaan. Kami melakukan ini kerana kerajaan terdahulu mengamalkan politik kebencian, pemikiran sempit perkauman dan agama selain rasuah yang berleluasa. Proses perubahan itu telah dicapai secara demokratik, tanpa keganasan dan kehilangan nyawa.

Kali terakhir saya berucap di sini ialah pada 2003, saya telah melahirkan kesedihan kerana dunia telah kehilangan arah. Saya sedih kerana hakikatnya negara-negara kecil terpaksa tunduk kepada kehendak yang berkuasa besar. Saya berhujah mengenai perlunya negara-negara membangun berusaha keras untuk melaksanakan reformasi, mempertingkatkan pembinaan keupayaan dan mempelbagaikan ekonomi. Kita mesti mampu mengekalkan hala tuju kita.
Tetapi hari ini, 15 tahun kemudian dunia tidak banyak berubah. Malah keadaan dunia hari ini jauh lebih buruk daripada 15 tahun lepas. Hari ini dunia dalam keadaan huru-hara daripada segi ekonomi, sosial dan politik.



Berlaku perang perdagangan antara dua kuasa ekonomi paling besar. Dan seluruh dunia terkena tempiasnya.
Apakah punca akar kepada masalah-masalah ini. Pada 1948, tanah air Palestin telah dirampas untuk membentuk negara Israel. Warga Palestin disembelih dan dipaksa meninggalkan tanah mereka. Ladang-ladang dan rumah-rumah mereka dirampas.
Mereka cuba berperang secara konvensional dengan bantuan jiran-jiran yang bersimpati. Rakan sekutu Israel telah memastikan bahawa cubaan mereka itu gagal. Lebih banyak tanah rakyat Palestin dirampas. Dan penempatan rakyat Israel dibina di atas lebih banyak tanah-tanah rakyat Palestin yang dirampas dan rakyat Palestin dihalang daripada memasuki kawasan-kawasan penempatan itu yang dibina di atas tanah-tanah mereka.
Penduduk Palestin pada mulanya cuba melawan dengan menggunakan lastik dan batu-batu. Mereka ditembak menggunakan peluru hidup dan ditangkap. Beribu-ribu dipenjarakan.
Kecewa dan marah ,tidak mampu melawan dalam peperangan konvensional, warga Palestin mengambil jalan kepada apa yang kita panggil keganasan.
Dunia tidak peduli pun apabila Israel mencabuli undang-undang antarabangsa, merampas kapal-kapal yang membawa ubat-ubatan, makanan dan bahan binaan di perairan antarabangsa. Penduduk Palestin cuba melancarkan roket-roket tetapi tidak memberi kesan dan tidak mencederakan sesiapa pun. Tetapi dibalas secara besar-besaran oleh Israel, dengan menghantar bom roket dan mengebom hospital-hospital, sekolah dan bangunan-bangunan lain, membunuh penduduk awam yang tidak berdosa termasuk kanak-kanak sekolah dan pesakit-pesakit di hospital. Dan ramai lagi.
Dunia menghargai Israel dengan sengaja menimbulkan provokasi kepada Palestin dengan mengiktiraf Baitulmuqaddis sebagai ibu negara Israel.
Kemarahan dan kekecewaan rakyat Palestin dan pihak yang bersimpati telah membuatkan mereka menggunakan kaedah apa yang kita panggil keganasan. Tetapi penting bagi kita untuk menerima bahawa apa juga tindakan yang menimbulkan ketakutan kepada orang boleh dianggap sebagai tindakan keganasan. Dan negara-negara yang menggugurkan bom dan melancarkan roket yang mencedera dan membunuh manusia tidak berdosa juga menakutkan orang. Ini juga perbuatan-perbuatan keganasan.
Ada yang tidak kena dengan cara berfikir kita, dengan nilai-nilai kita apabila mematikan satu orang ia dianggap membunuh tetapi mematikan berjuta-juta orang anda menjadi wira. Dan sebahagian daripada kita masih percaya bahawa konflik antara negara-negara boleh diselesaikan dengan peperangan.
Puan Presiden,
Di Myanmar, umat Islam di negeri Rakhine sedang dibunuh rumah-rumah mereka dibakar dan berjuta-juta pelarian dipaksa melarikan diri, mati lemas di lautan luas, tinggal dalam pondok-pondok yang dibina sendiri, tanpa air atau makanan, tanpa sistem pembuangan najis yang paling daif sekali pun. Namun, pihak berkuasa di Myanmar termasuk pemenang Hadiah Keamanan Nobel menafikan kejadian itu berlaku. Saya percaya kepada dasar tidak mencampuri urusan dalaman negara lain. Tetapi adakah dunia hanya akan memerhatikan pembunuhan dilakukan tanpa berbuat apa-apa? Negara-negara adalah merdeka. Tetapi adakah ini bermakna mereka mempunyai hak untuk membunuh rakyat mereka sendiri, disebabkan mereka merdeka?
Saya telah mencadangkan supaya kuasa veto tidak boleh dilaksanakan oleh hanya satu anggota tetap tetapi oleh sekurang-kurangnya dua kuasa besar disokong oleh tiga anggota bukan tetap Majlis Keselamatan. Perhimpunan Agung patut menyokong keputusan itu dengan majoriti mudah. Saya tidak mahu bercakap lebih panjang.
Saya mengakui bahawa dunia tanpa PBB akan mengalami kerosakan yang dahsyat. Kita memerlukan PBB, kita perlu mempertahankkannya dengan dana yang mencukupi. Tiada sesiapa yang boleh mengugut pertubuhan itu dengan tidak memberi dana.

Puan Presiden,
Selepas 15 tahun dan pada usia 93 tahun, saya kembali ke podium ini dengan tugas berat untuk membawa suara dan harapan Malaysia baharu ke pentas dunia. Rakyat Malaysia, yang berbangga dengan pencapaian demokratik mereka baru-baru ini, menaruh harapan tinggi bahawa di seantero dunia – kita akan melihat keamanan, kemajuan dan kemakmuran. Dalam hal ini, kami amat berharap PBB sudi mendengar rayuan kami.
Terima kasih, Puan Presiden.

SEJURUS menghabiskan ucapan ikonik yang sarat dengan isu sejagat di pentas Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) ke-73 di New York, Amerika Syarikat, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi tumpuan di belakang pentas, ibarat seorang bintang popular.
Dalam sebuah rakaman video yang dimuat naik ke Twitter oleh salah seorang pegawai kanannya, Dr Mahathir dilihat dikerumuni delegasi dari pelbagai negara.
“Terima kasih atas sokongan anda,” ucap seorang delegasi yang bersalam dengan Dr Mahathir, sambil disusuli sapaan delegasi lain yang mahu bersalam, bergambar dan bertanyakan sesuatu kepada beliau.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://depalmasp.com/ucapan-tun-mahathir-mesyuarat-pbb/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Donald Trump Sekat Warga Mexico Apa Salah Kita Sekat Warga Israel Tun Mahathir

Donald Trump Sekat Warga Mexico Apa Salah Kita Sekat Warga Israel Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 325 hits
PERDANA Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini dilapor mempertahankan pendirian Malaysia mengharamkan kemasukan Atlet Israel sambil membandingkan tindakan itu dengan Presiden Amerika Syarikat Donald Trump yang membina tembok tinggi sepanj...
Tun Mahathir Kata Israel Penyangak Sama Macam Najib

Tun Mahathir Kata Israel Penyangak Sama Macam Najib

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 387 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad Foto oleh Farhan NajibPengerusi Bersatu Tun Dr Mahathir Mohamad dalam ucapannya hari ini di Cameron Highlands hari ini menyamakan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dengan Israel Masa Najib dulu saya na...
Israel Negara Penjenayah Kami Tidak Mahu Penjenayah Tun Mahathir

Israel Negara Penjenayah Kami Tidak Mahu Penjenayah Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 432 hits
Israel negara penjenayah kami tidak mahu penjenayah Tun Mahathir Tun Dr Mahathir Mohamad tetap tegas dengan pendiriannya terhadap pendekatan yang diambil ke atas Israel BACA Kata Perdana Menteri setiap negara mempunyai hak untuk membenarkan...
Terkini Pedas Jawapan Tun Mahathir Hak Kami Sekat Atlet Israel Macam As Sekat Orang Mexico

Terkini Pedas Jawapan Tun Mahathir Hak Kami Sekat Atlet Israel Macam As Sekat Orang Mexico

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 553 hits
Terkini Pedas Jawapan Tun Mahathir Hak Kami Sekat Atlet Israel Macam As Sekat Orang Mexico
Israel Wujud Dari Sekeping Tanah Palestin Tun Mahathir

Israel Wujud Dari Sekeping Tanah Palestin Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 427 hits
Ketika membangkitkan mengenai kekejaman yang dilakukan terhadap rakyat Palestin Tun Dr Mahathir Mohamad berkata Israel adalah sebuah negara penjenayah yang wajar dikecam Saya mohon kepada mereka yang bersimpati dengan perjuangan masyarakat ...
Tun Mahathir Jawab Mengapa Benarkan Israel Masuk Malaysia Tahun 1997

Tun Mahathir Jawab Mengapa Benarkan Israel Masuk Malaysia Tahun 1997

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 546 hits
PERDANA Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dilaporkan sekali lagi mempertahankan pendirian Putrajaya mengharamkan kemasukan atlet Israel untuk mengambil bahagian dalam acara sukan di Malaysia Kata Tun Mahathir pendiriannya berhubung konflik Pa...
Berita Dari Austria Tun Mahathir Dedahkan Kepada Dunia Barat Israel Sebenarnya Adalah Penjenayah

Berita Dari Austria Tun Mahathir Dedahkan Kepada Dunia Barat Israel Sebenarnya Adalah Penjenayah

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 455 hits
Lepas kecam di Oxford Tun Mahathir gemparkan lagi dunia barat di Austria apabila beritahu yang Israel adalah penjenayah buatkan wartawan sana terus terkedu Baca selanjutnya ISRAEL ADALAH PENJENAYAH DAN MALAYSIA TAK MAHU ADA URUSAN Perdana m...
Israel Tuduh Tun Mahathir Anti Semitisme Larang Kemasukan Atletnya Bertanding

Israel Tuduh Tun Mahathir Anti Semitisme Larang Kemasukan Atletnya Bertanding

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 313 hits
Israel menuduh Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad anti semitisme melampau selepas beliau melarang atlet Israel daripada bersaing dalam acara yang melayakkan mereka untuk ke Sukan Paralimpik Tokyo 2020 Malaysia didakwa enggan memberik...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid