Ucapan Krismas Harus Ikut Garis Panduan Kata Mufti Wilayah Persekutuan


MALAYSIADATEDecember 24, 2018 6:59 pm

Hukum kepada orang Islam mengucapkan selamat hari Krismas atau Merry Christmas, dan ucapan-ucapan lain yang bermaksud tahniah dan selamat kepada penganut Kristian sempena sambutan Krismas, adalah harus dengan mengikut garis panduan tertentu.

Antara garis panduan umum tersebut ialah sesuatu ucapan itu diberikan apabila wujud keperluan bagi menyuburkan semangat muhibbah dan memperbaiki ketegangan sosial yang berlaku dalam masyarakat selain tidak bertujuan mengagungkan dan memuliakan agama lain.

Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri berkata, ia selari dengan keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-78 yang bersidang pada 12 Jun 2007.

“Setelah kami amati dan tekuni isu ini dengan berhemah, di samping membincangkan dengan pakar serta kembali kepada rujukan yang muktabar (terkenal) sebagaimana dilampirkan, maka kami berpendapat hukum mengucapkan Merry Christmas, dan ucapan-ucapan lain yang bermaksud tahniah dan selamat, adalah harus dengan meraikan garis panduan yang dinyatakan,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam kenyataan yang disiarkan dalam laman web rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan hari ini.

Kenyataan itu turut disertakan dengan pelbagai sebab dan alasan yang digunakan oleh beberapa tokoh Islam untuk mengharamkan dan mengharuskan sesuatu ucapan dibuat.

Garis panduan umum lain ialah penyertaan orang Islam dalam majlis sambutan Krismas hanyalah pada kadar yang diperlukan sahaja seperti jamuan makan atau bergambar.

Selain itu, dilihat tiada keperluan dan tidak boleh dilakukan untuk memakai pakaian yang lazim dipakai semasa sambutan tersebut.

Garis Panduan Umum yang perlu difahami:

1.Diharuskan untuk mengucapkan Merry Christmas apabila wujud keperluan untuk mengucapkannya bagi menyuburkan semangat muhibbah dan memperbaiki ketegangan sosial yang berlaku dalam masyarakat. Apatah lagi dalam konteks pemimpin bagi masyarakat majmuk, kaum keluarga yang memiliki anggota Islam dan bukan Islam, kejiranan dan rakan sekerja. Sekiranya tidak ada keperluan seperti yang disebutkan, kami cenderung kepada makruhnya ucapan tersebut kerana ia boleh menimbulkan fitnah atau perpecahan dalam kalangan umat Islam.

2.Penyertaan orang Islam dalam majlis sambutan Krismas hanyalah pada kadar yang diperlukan sahaja seperti jamuan makan atau bergambar. Adapun memakai pakaian tertentu yang lazim dipakai semasa sambutan Krismas, kami melihat tidak ada keperluannya dan tidak boleh dilakukan.
Ucapan tersebut hanya sebagai tanda menjaga hubungan baik, tiada paksaan dalam agama dan tidak bertujuan mengagungkan dan memuliakan agama lain.

3.Dibolehkan untuk menerima atau memberi hadiah kerana Rasulullah SAW sendiri pernah menerima hadiah daripada Raja al-Muqawqis yang tidak beragama Islam. Saidina Umar juga pernah menghadiahkan baju kepada saudaranya yang bukan Muslim. Ia ada terdapat dalam hadis yang panjang dalam riwayat al-Bukhari dan Muslim. Imam al-Nawawi ketika mensyarahkan hadis ini menyatakan: “Dibolehkan seorang Muslim menghadiahkan orang

4.Musyrik pakaian dan selainnya.” Lihat Syarh al-Nawawi ‘ala Muslim, 14/38. Diharamkan untuk memberi hadiah berupa arak dan perkara yang tidak diizinkan syarak. Kami telah mengulas hukum menghadiahkan arak kepada non Muslim di sini [http://muftiwp.gov.my/en/artikel/al-kafi-li-al-fatawi/2653-al-kafi-838-hukum-menghadiahkan-arak-kepada-non-muslim]. Namun tidak boleh diniatkan pemberian itu sempena perayaan mereka, untuk mengeluarkan diri daripada larangan memberi hadiah kepada orang kafir semasa perayaan mereka. Niatkanlah secara umum untuk memberikan hadiah. Sesungguhnya amalan itu berdasarkan niat.

5.Dibolehkan untuk hadir ke majilis orang bukan Islam sekiranya ianya diadakan di luar rumah ibadat seperti di dewan orang ramai, padang, pejabat atau rumah, untuk tujuan yang berkait dengan adat seperti jamuan makan yang dihidangkan makanan yang halal. Sekiranya majlis tersebut diadakan dalam rumah ibadat pada hari perayaan, maka makruh bagi orang Islam untuk menghadirkan diri.

Berita penuh https://malaysiadateline.com/ucapan-krismas-harus-ikut-garis-panduan-kata-mufti-wilayah-persekutuan/

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2018/12/ucapan-krismas-harus-ikut-garis-panduan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Trolling Di Media Sosial Adalah Dilarang Dan Berdosa Menurut Mufti Wilayah Persekutuan

Trolling Di Media Sosial Adalah Dilarang Dan Berdosa Menurut Mufti Wilayah Persekutuan

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 302 hits
Trolling ialah perbuatan memperlekeh dan mempersenda dengan tujuan untuk menyakitkan hati individu atau kumpulan tertentu Terma trolling telah digunakan sejak dekad 80an ketika zaman awal Internet dan hanya memasuki kamus Inggeris Oxford pa...
Sekolah Cina Dan Tamil Menjejaskan Perpaduan Kata Mufti

Sekolah Cina Dan Tamil Menjejaskan Perpaduan Kata Mufti

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 292 hits
Dengan berkata kurangnya pengalaman bersama dalam kalangan anggota komuniti yang berbeza Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin menggesa kerajaan Pakatan Harapan mewajibkan rakyat Malaysia mengikuti pendidikan 6 tahun pertama di seko...
Beli Pulau Dan Tinggal Di Situ Aktivis Beritahu Pas Berhubung Ucapan Krismas

Beli Pulau Dan Tinggal Di Situ Aktivis Beritahu Pas Berhubung Ucapan Krismas

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 295 hits
PETALING JAYA Gesaan seorang pemimpin PAS supaya orang Islam tidak meraikan Hari Krismas mendapat tempelakan keras daripada pengkritik lantang Islam konservatif yang berkata parti Islam itu menderitai sindrom gagal menghargai ajaran Islam d...
Garis Panduan Potongan Rambut Pelajar Sekolah

Garis Panduan Potongan Rambut Pelajar Sekolah

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 1071 hits
Beberapa hari lagi sekolah akan dibuka untuk sesi persekolahan yang baru Tentu saja guru guru ibu bapa serta pelajar pelajar sibuk membuat persiapan terakhir agar semua perkara dipenuhi dan dipatuhi sepenuhnya Antara yang perlu diberi perha...
Si Jahil Cuba Lagakan Si Berilmu Ada Beza Ucapan Sambut Krismas

Si Jahil Cuba Lagakan Si Berilmu Ada Beza Ucapan Sambut Krismas

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 317 hits
Anggota jawatankuasa PAS Pusat Datuk Dr Khairuddin Aman Razali meminta masyarakat jelas dengan perbezaan antara hukum menyambut Krismas dengan hukum memberi ucapan sempena perayaan itu Ini kerana katanya timbul salah faham mengenai perkara ...
Hukum Troll Haram Baca Dulu Penjelasan Sebenar Mufti Wilayah Sebelum Marah Marah

Hukum Troll Haram Baca Dulu Penjelasan Sebenar Mufti Wilayah Sebelum Marah Marah

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 572 hits
Semalam Berita Harian melaporkan hukum troll haram dan membayangkan perkara itu diungkapkan oleh Mufti Wilayah Laporan itu membuatkan netizens mengecam Mufti Wilayah Ini kerana sesetengah dari mereka menyangka hukuman itu mungkin diperbinca...
Pembunuh Adib Wajar Dihukum Bunuh Harga Nyawa Jangan Dipandang Ringan Kata Mufti Perlis

Pembunuh Adib Wajar Dihukum Bunuh Harga Nyawa Jangan Dipandang Ringan Kata Mufti Perlis

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 257 hits
Suara Tanpa Sempadan SHAH ALAM Kematian Muhammad Adib Mohd Kassim perlu diadili dengan mengheret para pelakunya ke muka pengadilan demikian pandangan Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin Mohd Asri berkata harga sebuah nyawa tidak b...
Perbuatan Troll Dilarang Dalam Islam Mufti Wilayah

Perbuatan Troll Dilarang Dalam Islam Mufti Wilayah

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 281 hits
BANGI 20 Rabiulakhir 1440H Jumaat Perbuatan troll atau sindiran yang membawa ciri ciri menyalahi hukum syarak adalah dilarang dan boleh membawa kepada dosa Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri berkata internet t...
Ucapan Krismas Khalil Pendirian Peribadi Atau Parti Lim

Ucapan Krismas Khalil Pendirian Peribadi Atau Parti Lim

papar berkaitan - pada 26/12/2018 - jumlah : 205 hits
Diterbitkan 26 Dis 2018 11 50 pagiPemimpin DAP Lim Kit Siang mempersoalkan sama ada amaran Ketua Pemuda PAS Muhammad Khalil Abdul Hadi terhadap umat Islam supaya tidak membuat ucapan Krismas di Facebook kerana bertentangan dengan ajaran Isl...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats