Ubat Darah Tinggi Untuk Rawatan Hipertensi Kesan Sampingan


Ubat darah tinggi juga dikenali sebagai antihipertensi. Jika tekanan darah anda tinggi, tidak semestinya anda perlu memgambil ubat tekanan darah.
Walau bagaimanapun, risikonya sangat tinggi untuk anda mendapatkan penyakit kardiovaskular seperti strok dan serangan jantung.
Justeru artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan ubat darah tinggi yang boleh anda dapatkan untuk menurunkan tekanan darah.
Baca juga:
Tanda Darah Tinggi Tips Kawal Tekanan Darah Darah Putih Tinggi Apa itu darah tinggi? UnitedHealthcare Darah tinggi yang juga dikenal sebagai hipertensi, adalah keadaan di mana tekanan darah dalam arteri secara konsisten tinggi.
Dalam kata lain, jantung perlu bekerja lebih keras untuk mengepam darah agar sampai ke seluruh anggota badan anda.
Tanda darah tinggi yang biasa adalah dari memeriksa tekanan darah. Bacaan tekanan darah 120-139/80-89 mmHg adalah pre-hipertensi. Manakala tekanan darah ≥140/90 mmHg adalah hipertensi.
Pengkelasan ubat darah tinggi Berikut adalah nama kelas utama ubat darah tinggi, fungsi dan kesan sampingannya.
NamaFungsiKesan SampinganDiuretikIa digunakan sebagai rawatan pertama, terutamanya jenis thiazideBergantung pada jenis, tetapi boleh menyebabkan kalium rendah atau tinggi atau ketidakseimbangan elektrolit lainPenyekat alfaIa boleh digunakan sebagai pilihan rawatan tambahan atau digabungkan dengan ubat lainSakit kepala, loya, pening, gementar dan banyak lagiAgonis reseptor alfa-2Ia sesuai digunakan untuk keadaan tertentu. Contohnya, metildopa sesuai digunakan semasa mengandung kerana ia lebih selamat daripada ubat lainMengantuk atau peningPenyekat betaIa boleh digunakan apabila ubat lain seperti diuretik tidak berkesanKadar denyutan jantung perlahan, anggota badan jadi sejuk, insomnia, penambahan berat badan dan lain-lainPerencat enzim penukar angiotensin (ACE)Ia boleh digunakan untuk merawat kegagalan jantung atau selepas serangan jantungBatuk kering, ruam, hilang rasa, dan jarang kerosakan buah pinggangPenyekat reseptor Angiotensin IIIa boleh digunakan untuk merawat kegagalan jantung atau selepas serangan jantungPening, sakit kepala, keletihan dan lain-lainPenyekat saluran kalsiumIa boleh digunakan sebagai pilihan rawatan tambahan atau digabungan dengan ubat lainBergantung pada jenis, tetapi boleh menyebabkan bengkak buku lali, sembelit, degupan jantung yang perlahan atau jantung berdebarVasodilatorIa selalunya digunakan apabila tekanan darah sistolik melebihi 180 mm Hg dan/atau tekanan darah diastolik melebihi 120 mm Hg atau untuk merawat praeklampsiaSakit kepala, bengkak mata, sakit sendi, jantung berdebar, berat badan bertambahAntagonis reseptor aldosteronIa biasa digunakan terutamanya dalam kes kegagalan jantung atau bimbang sekiranya kegagalan jantung berlakuKalium yang tinggi dan fungsi buah pinggang yang terjejasPerencat renin langsungHanya satu ubat, aliskiren adalah diluluskan untuk merawat tekanan darah tinggi. Tetapi ia mungkin bukan pilihan pertama.Cirit-birit, batuk, ruam, sakit kepala, pening dan pelbagai masalah ketidakseimbangan metabolikPerencat adrenergik periferalIa digunakan hanya apabila ubat lain tidak lagi berkesanCirit-birit, pedih ulu hati, pening, lemah Jenis ubat darah tinggi Setiap kelas ubat darah tinggi mempunyai jenis nama ubat yang berbeza-beza. Berikut adalah senarai lengkapnya:
1. Diuretik Bumetanide (Bumex) Klortalidon (Hygroton) Chlorothiazide (Diuril) Ethacrynate (Edecrin) Furosemide (Lasix) Hydrochlorothiazide HCTZ (Esidrix, Hydrodiuril, Microzide) Indapamide (Lozol) Methyclothiazide (Enduron) Metolazone (Mykroz, Zaroxolyn) Torsemide (Demadex) 2. Penyekat beta Acebutolol (Sectral) Atenolol (Tenormin) Bisoprolol fumarate (Zebeta) Carvedilol (Coreg) – Gabungan penyekat alfa/beta Esmolol (Brevibloc) Labetalol (Trandate, Normodyne) – Gabungan penyekat alfa/beta Metoprolol tartrate (Lopressor) dan metoprolol succinate (Toprol-XL) Nadolol (Corgard) Nebivolol (Bystolic) Penbutolol sulfat (Levatol) Propranolol (Inderal) Sotalol (Betapace) HCTZ dan bisoprolol (Ziac) ialah penyekat beta ditambah diuretik 3. Perencat enzim penukar angiotensin (ACE) Benazepril hidroklorida (Lotensin) Captopril (Capoten) Enalapril Maleate (Vasotec) Natrium fosinopril (Monopril) Lisinopril (Prinivil, Zestril) Moexipril (Univasc) Perindopril (Aceon) Quinapril hidroklorida (Accupril) Ramipril (Altace) Trandolapril (Mavik) 4. Penyekat reseptor Angiotensin II Azilsartan (Edarbi) Candesartan (Atacand) Eprosartan mesylate (Teveten) Irbesartan (Avapro) Losartan Potassium (Cozaar) Olmesartan (Benicar) Telmisartan (Mikardis) Valsartan (Diovan) 5. Penyekat saluran kalsium Amlodipine besylate (Norvasc, Lotrel) Clevidipine (Cleviprex) Diltiazem hydrochloride (Cardizem CD, Cardizem SR, Dilacor XR, Tiazac) Felodipine (Plendil) Isradipine (DynaCirc , DynaCirc CR) Nicardipine (Cardene SR) Nifedipine (Adalat CC, Procardia XL) Nimodipine (Nimotop , Nymalize) Nisoldipine (Sular) Verapamil hydrochloride (Calan SR , Isoptin SR, Verelan , Covera HS) 6. Penyekat alfa Doxazosin mesylate (Cardura) Prazosin hidroklorida (Minipress) Terazosin hidroklorida (Hytrin) 7. Agonis reseptor alfa-2 Methyldopa, dahulunya dikenali di bawah nama jenama Aldomet adalah salah satu ubat tekanan darah tertua yang masih digunakan.
8. Perencat adrenergik periferal Guanadrel (Hylorel) Guanethidine monosulfate (Ismelin) Reserpine (Serpasil) 9. Vasodilator Hydralazine (Apresoline) Minoxidil (Loniten) 10. Agonis pusat Klonidin hidroklorida (Catapres) Guanfacine hydrochloride (Tenex) Cara semulajadi menurunkan tekanan darah Selain menggunakan ubat darah tinggi, anda juga boleh mengamalkan cara semulajadi untuk mengawal tekanan darah yang mendadak tinggi seperti:
Pemakanan seimbang: Makanan yang kaya dengan buah-buahan, sayur-sayuran, dan bijirin penuh serta rendah garam dan lemak tepu dapat membantu menjaga tahap bacaan darah dalam kawalan. Senaman: Aktiviti fizikal dapat membantu menurunkan tahap bacaan darah dan menjaga berat badan yang sihat. Mengurangkan stress: Teknik relaksasi seperti meditasi atau yoga dapat membantu mengurangkan tahap bacaan darah. Berhenti merokok dan mengurangkan pengambilan alkohol: Kedua-dua faktor ini dapat meningkatkan risiko masalah darah tinggi Diharapkan semoga perkongsian kami ini berkenaan dengan ubat darah tinggi dapat memberikan anda semua informasi dan ilmu pengetahuan yang bermanfaat untuk dijadikan rujukan bersama.
Sumber:
Ubat-Ubatan Untuk Rawatan Hipertensi (Tekanan Darah Tinggi). My Health Choosing Blood Pressure Medicines. Mayo Clinic A List of 11 Blood Pressure Medications. Healthline

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/ubat-darah-tinggi/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=ubat-darah-tinggi

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ubat Tidur Jenis Kesan Sampingan Dan Cara Penggunaan

Ubat Tidur Jenis Kesan Sampingan Dan Cara Penggunaan

papar berkaitan - pada 21/3/2024 - jumlah : 125 hits
Ubat tidur digunakan bagi merawat insomnia untuk memberikan anda rasa mengantuk Ia juga boleh membantu anda mendapatkan kualiti tidur yang terbaik dari terbangun di tengah malam Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaa...
Ubat Sakit Lutut Dan Kaedah Rawatan Dari Rumah

Ubat Sakit Lutut Dan Kaedah Rawatan Dari Rumah

papar berkaitan - pada 27/3/2024 - jumlah : 345 hits
Adakah anda sedang mengalami masalah sakit lutut Meskipun ia sinonim dengan warga emas namun ia juga boleh berlaku kepada golongan yang lebih muda disebabkan oleh faktor tertentu Adakah ubat sakit lutut boleh didapati di pasaran dan mampuka...
Tumpah Darah Selepas Bersalin Ibu Hamil Dengan Risiko Tinggi Perlu Lebih Hati Hati Termasuk Yang Bersalin Caesarean

Tumpah Darah Selepas Bersalin Ibu Hamil Dengan Risiko Tinggi Perlu Lebih Hati Hati Termasuk Yang Bersalin Caesarean

papar berkaitan - pada 8/3/2024 - jumlah : 133 hits
merupakan salah satu komplikasi yang biasa terjadi semasa proses perlu bersiap sedia menghadapi pelbagai komplikasi dan risiko selepas bersalin Kelahiran terutama sekali secara aesarean atau pembedahan mendedahkan ibu kepada risiko yang tin...
Angka Pernikahan Turun Drastis Bkkbn Semakin Kaya Pendidikan Tinggi Sebab Usia Menikah Mundur

Angka Pernikahan Turun Drastis Bkkbn Semakin Kaya Pendidikan Tinggi Sebab Usia Menikah Mundur

papar berkaitan - pada 11/3/2024 - jumlah : 101 hits
Semakin kaya pendidikan tinggi dan bermukim di perkotaan berkolerasi erat dengan median usia menikah yang semakin mundur kata Hasto kata Kepala BKKBN
Bursa Malaysia Ditutup Tinggi Berikutan Kadar Opr Tidak Berubah

Bursa Malaysia Ditutup Tinggi Berikutan Kadar Opr Tidak Berubah

papar berkaitan - pada 8/3/2024 - jumlah : 168 hits
Bursa Malaysia ditutup tinggi hari ini memandangkan minat risiko yang meningkat selepas mengekalkan Kadar Dasar Semalaman yang tidak berubah pada 3 00 peratus sekali gus merupakan langkah yang dilihat menyokong ekonomi domestik
Bagaimana Asid Urik Yang Tinggi Boleh Menyebabkan Pembentukan Batu Dalam Ginjal

Bagaimana Asid Urik Yang Tinggi Boleh Menyebabkan Pembentukan Batu Dalam Ginjal

papar berkaitan - pada 7/3/2024 - jumlah : 106 hits
Assalamualaikum Dr Zubaidi Saya pesakit gout dan setiap tahun 2 3 kali diserang gout Saya sedang mengambil Allopurinol tetapi tahap asid urik masih tinggi Baru baru ini saya mengalami rasa sakit ketika kencing dan dalam pemeriksaan air kenc...
4 Kecamatan Di Melawi Kalbar Direndam Banjir Selama Sepekan Intensitas Hujan Masih Tinggi

4 Kecamatan Di Melawi Kalbar Direndam Banjir Selama Sepekan Intensitas Hujan Masih Tinggi

papar berkaitan - pada 11/3/2024 - jumlah : 60 hits
BNPB menyatakan banjir masih merendam empat kecamatan di Kabupaten Melawi Kalimantan Barat selama sepekan terakhir terhitung sejak Minggu
Ringgit Melonjak Tinggi Pagi Ini Cecah Paras 4 60 Berbanding Dolar As

Ringgit Melonjak Tinggi Pagi Ini Cecah Paras 4 60 Berbanding Dolar As

papar berkaitan - pada 8/3/2024 - jumlah : 101 hits
bharian com myMac 8 2024 10 41amGambar fail NSTP NUR IQBAL SYAKIRKUALA LUMPUR Ringgit terus mengukuh berbanding dolar AS apabila dibuka tinggi pagi ini mendapat rangsangan daripada petunjuk positif domestik dan disokong oleh keadaan luar ya...
Apa Itu Wang What Is Money

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Buasir Otak Tv Telefon Apa Kuat Mencarut Be Like

Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Nandos Peberet Selamanya



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Lirik Lagu Sangkar Derita Oleh Haqiem Rusli

Rumah Maw Art Studio Seni Dan Kafe Moden Menarik Di Langkawi Kedah

Pelancaran Muzik Video Hening Rindu Marsha Milan

Kelantan Dua Penguat Kuasa Ambil Duit Rm23 000 Lepas Suspek Dadah

Wanita Masih Hidup Ada Kubur Sendiri

Bukan Melayu Tak Perlu Takut