Ubat Tidur Jenis Kesan Sampingan Dan Cara Penggunaan


Ubat tidur digunakan bagi merawat insomnia untuk memberikan anda rasa mengantuk.
Ia juga boleh membantu anda mendapatkan kualiti tidur yang terbaik dari terbangun di tengah malam.
Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan senarai ubat tidur dan kesan sampingannya kepada kesihatan anda.
Baca juga:
Ubat Darah Tinggi Ubat Gegat Ubat Selsema Tak Mengantuk Apa itu ubat tidur? Sleep Foudation Pil tidur ialah ubat yang direka untuk membantu anda tertidur atau terus tidur, dan kadangkala digunakan untuk membantu merawat insomnia.
Ia boleh mendatangkan kesan sampingan yang serius, jadi jika anda mengalami masalah tidur ambil tindak terbaik dengan berbincang dengan pakar kesihatan terlebih dahulu.
Bagaimana ubat tidur berfungsi Setiap ubat tidur memainkan fungsi dan tindak balas yang berbeza-beza. Ia mampu bertindak pada sistem saraf pusat dan membantu mengatasi masalah kesukaran untuk tidur.
Siapa yang perlu makan? Ubat tidur boleh memberi kesan yang baik untuk insomnia jangka pendek yang berpunca daripada tekanan, jet lag, penyakit, atau masalah sementara yang lain.
Manakala dalam kes lain, pesakit juga boleh menggunakan ubat untuk insomnia kronik yang boleh bertahan selama berbulan-bulan atau bahkan bertahun-tahun.
Jenis ubat tidur Ubat TidurMembantu anda tertidurMembantu anda terus tidurBoleh membawa kepada pergantunganDaridorexant (Quviviq)✔✔✔Doxepin (Silenor)✔Eszopiclone (Lunesta)✔✔✔Lemborexant (Dayvigo)✔✔✔Ramelteon (Rozerem)✔Suvorexant (Belsomra)✔✔✔Temazepam (Restoril)✔✔✔Triazolam (Halcion)✔✔Zaleplon (Sonata)✔✔Zolpidem (Ambien, Edluar, Zolpimist)✔✔✔Zolpidem extended release (Ambien CR)✔✔✔ Kesan sampingan Setiap ubat tidur memiliki kesan sampingannya yang tersendiri dan berbeza-beza kepada kesihatan setiap orang. Antara kesan yang boleh anda dapatkan adalah seperti:
Pening dan pitam sehingga boleh menyebabkan jatuh Sakit kepala Cirit-birit atau loya Reaksi alergik yang teruk Perubahan pada pemikiran dan tingkah laku seperti halusinasi, masalah untuk mengingati sesuatu peristiwa, rasa ingin membunuh diri dan tingkah laku pelik Mengantuk yang berpanjangan, lebih-lebih lagi dengan ubat-ubatan yang membantu anda terus tidur Sembelit Lemah otot Mulut kering Masalah penghadaman, termasuk gas, pedih ulu hati dan loya  Cara penggunaan yang betul Asana Recovery Sungguhpun ubat tidur mempunyai kesan sampingannya tertentu tetapi ia masih selemat digunakan dengan mengamalkan cara penggunaan yang betul.
Berikut ialah beberapa nasihat tentang cara menggunakannya dengan selamat.
1. Dapatkan nasihat doktor, farmasi, atau pembekal ubat
Sebelum anda ambil pil tidur, dapatkan terlebih dahulu nasihat doktor, farmasi, atau pembekal ubat untuk lakukan pemeriksaan menyeluruh.
Selalunya, mereka ini akan mencari punca khusus kepada masalah insomnia yang anda hadapi.
Seterusnya, mereka akan menentukan berapa lama pil tersebut perlu dimakan, dan tindakan lanjut yang perlu anda lakukan.
2. Baca panduan ubat yang diberikan
Sebelum makan pastikan anda baca panduan ubat yang diberkan supaya anda memahami cara dan bila untuk mengambil ubat tersebut serta kesannya.
Jika anda mempunyai sebarang soalan, tanya doktor, ahli farmasi atau pembekal ubat tersebut.
3. Elakkan diri dari minum minuman beralkohol
Jangan sesekali mencampurkan alkohol dan ubat tidur. Hal ini kerana alkohol boleh meningkatkan kesan sedatif pil.
Bahkan kesannya, alkohol yang digabungkan dengan pil tidur boleh membuat anda berasa pening, keliru, pengsan, dan pernafasan jadi perlahan.
4. Perhatikan kesan sampingan
Jika anda berasa mengantuk atau pening sepanjang hari atau juga mengalami gejala kesan sampingan yang lain, segeralah beritahu doktor untuk sama ada menukar ubat lain, mengurangkan dos, atau menghentikan penggunaannya terus.
5. Berhenti ambil ubat dengan berhati-hati
Biasanya ubat tidur boleh menyebabkan anda rasa bergantung sepenuhnya pada ubat tersebut pada jangka masa yang panjang.
Justeru itu, jangan terus berhenti ambil ubat tidur secara mendadak. Dapatkan nasihat dari doktor, ahli farmasi, atau pembekal ubat untuk anda berhenti secara beransur-ansur.
6. Jangan mengambil pil tidur dengan opioid
Opioid adalah kelas ubat penghilang rasa sakit yang digunakan secara meluas. Ia termasuk ubat preskripsi, seperti oksikodon, hidrokodon, morfin, metadon dan fentanyl opioid sintetik. 
Kelas ini juga termasuk dadah haram, seperti heroin. Menggabungkan opioid dengan pil tidur sangat berbahaya. 
Ia meningkatkan kesan sedatif pil dan boleh menyebabkan pernafasan perlahan, tidak bertindak balas, atau lebih teruk terus berhenti bernafas.
7. Ambil pil tidur hanya bila anda boleh tidur nyenyak
Hanya ambil pil tidur apabila anda tahu anda boleh mendapatkan tidur malam yang penuh sekurang-kurangnya 7 hingga 8 jam. 
Sesetengah pil tidur mempunyai kesan jangka masa pendek bertujuan untuk anda bangun di tengah malam.
Ia sesuai diambil sekiranya anda hanya bercadang untuk tidur seketika sekurang-kurangnya empat jam.
8. Jangan ambil pil tidur sebelum hendak tidur
Pil tidur boleh membuatkan anda kurang sedar tentang apa yang anda lakukan sehingga meningkatkan risiko yang berbahaya. 
Justeru itu, pastikan anda ambil ubat tidur hanya sahaja selepas anda benar-benar ingin tidur atau telah menyelesaikan semua aktiviti malam anda sebelum tidur.
Tips tidur lebih lena tanpa pil tidur Terapi tingkah laku kognitif (CBT) adalah alat yang berkesan untuk memperbaiki tidur dan menyembuhkan insomnia.
Perubahan tingkah laku boleh meningkatkan kualiti tidur seseorang tanpa memerlukan tidur. Antara tips yang boleh dilakukan secara semulajadi adalah seperti:
Elak dari makan terlalu banyak sebelum tidur Kurangkan pengambilan kafein, termasuk kopi, soda dan coklat sepanjang hari dan terutamanya sebelum tidur Berhenti merokok Dengar muzik yang menenangkan, baca buku atau meditasi dengan cara tersendiri Matikan peranti elektronik sekurang-kurangnya 30 minit sebelum waktu tidur Kekal aktif secara fizikal pada siang hari Konsisten pda jadual tidur yang dibuat ((waktu tidur dan waktu bangun yang sama) walaupun pada hujung minggu) Pastikan bilik tidur anda selesa, gelap, tenang, dan sejuk untuk lebih selesa Diharapkan semoga perkongsian kami ini berkenaan dengan ubat tidur dan cara penggunaannya yang betul dapat memberikan anda semua informasi dan ilmu pengetahuan yang bermanfaat untuk dijadikan panduan bersama.
Sumber:
Prescription Sleeping Pills: What’s Right For You? Mayo Clinic Safe Use of Sleeping Pills. Health Direct Understanding the Side Effects of Sleeping Pills. WebMD

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/ubat-tidur/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=ubat-tidur

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ubat Darah Tinggi Untuk Rawatan Hipertensi Kesan Sampingan

Ubat Darah Tinggi Untuk Rawatan Hipertensi Kesan Sampingan

papar berkaitan - pada 20/3/2024 - jumlah : 85 hits
Ubat darah tinggi juga dikenali sebagai antihipertensi Jika tekanan darah anda tinggi tidak semestinya anda perlu memgambil ubat tekanan darah Walau bagaimanapun risikonya sangat tinggi untuk anda mendapatkan penyakit kardiovaskular seperti...
Ubat Panau Jenis Dan Cara Mencegah Jangkitan Berulang

Ubat Panau Jenis Dan Cara Mencegah Jangkitan Berulang

papar berkaitan - pada 12/3/2024 - jumlah : 184 hits
Adakah anda sedang mencari ubat panau Masalah kulit yang disebabkan oleh kulat Malasezzia ini mudah berlaku di kawasan badan yang mudah berpeluh Ditambah pula dengan cuaca panas dan lembap di negara kita ini maka lebih mudah untuk seseorang...
Cara Tambah Duit Sampingan Bagi Sesiapa Yang Mencari Kerja Part Time

Cara Tambah Duit Sampingan Bagi Sesiapa Yang Mencari Kerja Part Time

papar berkaitan - pada 27/3/2024 - jumlah : 88 hits
Ramai yang mencari bagaimana untuk menjana pendapatan sampingan bagi menampung kos perbelanjaan harian sementara menunggu gaji Topik ini sebenarnya lebih pada kemampuan diri kerana setiap insan mempunyai minat dan kepakaran tersendiri Perka...
Ubat Cacing Budak Jenis Dan Waktu Sesuai Untuk Diambil

Ubat Cacing Budak Jenis Dan Waktu Sesuai Untuk Diambil

papar berkaitan - pada 20/3/2024 - jumlah : 118 hits
Apakah ubat cacing budak yang sesuai untuk diambil dan kesan sampingannya kepada kesihatan Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan jenis jenis ubat cacing budak untuk merawat masalah ini dari semakin teruk Bac...
Cara Hilangkan Gastrik Tanpa Ubat Cuba 8 Tips Berkesan

Cara Hilangkan Gastrik Tanpa Ubat Cuba 8 Tips Berkesan

papar berkaitan - pada 24/3/2024 - jumlah : 110 hits
Bagaimanakah cara hilangkan gastrik dengan lebih berkesan dan selamat yang boleh anda buat di rumah Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan selamat dan praktikal di rumah Baca juga Apa itu gastrik Gastritis at...
Rumah Rm 33 Juta Cara Delevingne Musnah Terbakar Lega Dua Ekor Kucing Berjaya Diselamatkan

Rumah Rm 33 Juta Cara Delevingne Musnah Terbakar Lega Dua Ekor Kucing Berjaya Diselamatkan

papar berkaitan - pada 17/3/2024 - jumlah : 115 hits
Banglo mewah milik pelakon Cara Delevingne di Los Angeles habis musnah dalam kebakaran pada Jumaat Kebakaran dipercayai bermula dari sebuah bilik di kawasan belakang rumahnya sebelum merebak sehingga menyebabkan rumah bernilai RM 33 juta it...
Cara Buat Pulut Kuning Tanpa Kukus 2 Kali Tekstur Lembut Elok

Cara Buat Pulut Kuning Tanpa Kukus 2 Kali Tekstur Lembut Elok

papar berkaitan - pada 17/3/2024 - jumlah : 84 hits
Resepi pulut kuning ini lebih ringkas dan berbeza seperti yang ramai selalu buat Biasanya pulut perlu dikukus sebanyak dua kali kan Jika ikut cara ini hanya perlu kukus satu kali sahaja Walaupun tidak dikukus semula buat kali kedua pulut ku...
Cara Hilangkan Gastrik Ketika Bulan Puasa

Cara Hilangkan Gastrik Ketika Bulan Puasa

papar berkaitan - pada 17/3/2024 - jumlah : 104 hits
Persoalan yang banyak timbul oleh mereka yang mempunyai sakit gastrik adalah bagaimana Cara Hilangkan Gastrik Ketika Bulan Puasa Sakit gastrik adalah merupakan sakit yang dirasakan di dalam usus Seseorang boleh merasa terbakar dan pedih apa...
Panduan Dan Cara Cepat Kurus Bulan Puasa

Panduan Dan Cara Cepat Kurus Bulan Puasa

papar berkaitan - pada 17/3/2024 - jumlah : 114 hits
Panduan dan Cara Cepat Kurus Bulan Puasa 22 Impian kebanyakan orang adalah untuk tampil kurus dan rampin Memasuki ramadan anda ada peluang untuk cuba cara cepat kurus bulan puasa Dengan kaedah yang betul ia akan dapat membantu anda untuk me...
Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Pertumbuhan Berterusan Wall Street Hijau Untuk Hari Ketiga Berturut Turut

218 Fibonaci

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Resipi U S Waffle Cut Fries With Zesty Mango Blueberry Salsa Istimewa Hari Ibu

Resepi Makaroni Bakar

Tiga Simbol Terpapar Di Dashboard Kereta

Apakah Surat Asy Syu Ara Disebut Juga Surat Pemusik

Terapkan Budaya Kemas Dan Susun Di Mana Saja Anda Berada

Selepas Bersara Setiap Ringgit Berguna