Ubah Bajet 2020 Kerana Kejatuhan Harga Minyak Covid 19



Pakar ekonomi berpendapat kerajaan Perikatan Nasional menyelaras semula Belanjawan 2020 susulan kejatuhan harga minyak dunia dan penularan wabak Covid-19.
Menurut Dr Barjoyai Bardai dari Universiti Tun Razak, peruntukan yang diumum kepada beberapa sektor perlu ditangguhkan dan mengutamakan kepada perkara yang perlu diutamakan susulan situasi semasa
“Penurunan harga minyak sebanyak AS$ 30 memungkinkan kerajaan hilang RM30 bilion, itu belum lagi mengambil kira kemungkinan besar hasil pendapatan cukai berkurangan kerana operasi perniagaan tergendala disebabkan Covid-19.
“Kerajaan perlu melihat bagaimana nak kurangkan perbelanjaan kerana untuk menambah pendapatan agak susah pada waktu ini. Kita juga terpaksa ubah matlamat kadar defisit 3.4%, kita bolehlah terlebih sedikit defisit berbanding unjuran asal.
“Jadi kita perlu lihat secara umum kepada pengurangan belanjawan modal khususnya berkaitan dengan belanjawan membina infrastruktur.
“Kita juga perlu mengurangkan perbelanjaraan operasi, cuma perbelanjaan operasi kita juga berat nak dikurangkan, tapi kita boleh cuba mengurangkan belian-belian stok, perbelanjaan berkaitan sewaan, perkara berkaitan perkhidmatan, kemungkinan mengurangkan kebergantungan kepada kakitangan sementara dan sambilan,” katanya dipetik FMT.
Tambah Barjoyai sekiranya berlaku krisis ekonomi sebagai tindak balas dari wabak maka rakyat seharusnya telah bersiap sedia kerana ekonomi Malaysia telah pun dipacu dengan laju sejak 2014 lalu.
“Apabila ekonomi mencapai tahap kemuncak dan menurun, ini sebenarnya pusingan biasa dalam ekonomi di mana 5 tahun naik dan 5 tahun turun, kita telah bersedia secara langsung atau tidak langsung menghadapinya.
“Cuma kesan kali ini agak besar dan dijangka lebih besar dari kegawatan ekonomi 1997 kerana kali ini bukan sahaja ke atas pasaran saham, tapi ia dikuatkan kesannya oleh penurunan harga minyak sangat besar dan kemudian penurunan penggunaan pelanggan dan pengeluaran disebabkan kesan penutupan ekonomi di China akibat Covid-19,” katanya.
Barjoyai berkata dalam usaha memulihkan kembali ekonomi negara ia bergantung kepada situasi semasa, termasuk menunggu penularan Covid-19 berakhir.
“Kita perlu tunggu dan lihat dan kita biarkan dulu kesan (ekonomi) ini sampai ke tahap paling rendah, jadi kita akan nampak nanti, misalnya Covid-19 menunjukkan penurunan, sebab sekarang kita tak tahu lagi, gelombang kedua ini risikonya masih ada kumpulan orang sepatutnya akan membawa wabak tapi belum dikesan itu menjadi masalah.
“Selepas ini berlaku dan keadaan lebih tenang dan agak menurun masa itu baru kita lihat kesan kepada ekonomi dan dijangka kadar ekonomi menurun, pertumbuhan menurun mungkin negatif dan selepas itu kita rancang program (pulihkan ekonomi) secara besar-besaran dan ia akan melonjak kembali,” katanya.
Oktober tahun lalu, kerajaan mengumumkan Belanjawan 2020 yang menyediakan peruntukan sebanyak RM297 bilion.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/26807

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kejatuhan Harga Stesen Minyak Mungkin Tutup Susulan Perintah Kawalan Kata Persatuan

Kejatuhan Harga Stesen Minyak Mungkin Tutup Susulan Perintah Kawalan Kata Persatuan

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 149 hits
March 26 2020 3 12 PMBanyak pengusaha stesen minyak berdepan masalah kewangan susulan kejatuhan harga bahan api itu dan kemerosotan jualan berikutan pelaksanaan perintah kawalan pergerakan PETALING JAYA Persatuan pengusaha stesen minyak tem...
Terkini Covid 19 Di Malaysia 25 Mac 2020

Terkini Covid 19 Di Malaysia 25 Mac 2020

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 237 hits
Jumlah kematian akibat di Malaysia setakat ini ialah 19 orang Kes kematian ke 18 adalah pesakit ke 1 625 lelaki warga tempatan berumur 56thn dan mempunyai penyakit kronik Dirawat Hosp Sultan Ismail Johor Meninggal dunia 23 Mac 2020 jam 2am ...
Semasa Penularan Wabak Covid 19 Pasangan Usd Chf Cuba Mencapai 0 9718 Pada 26 Mac 2020

Semasa Penularan Wabak Covid 19 Pasangan Usd Chf Cuba Mencapai 0 9718 Pada 26 Mac 2020

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 211 hits
Seperti yang kita lihat dari carta masa 4 jam pasangan matawang USD CHF telah bergerak di bawah EMA dan CCI telah melepasi tahap 100 0 dan 100 Keadaan teknikal ini mengesahkan bahawa pasangan itu mula turun terutamanya selepas penembusan di...
Notis Penangguhan Bayaran Balik Ptptn Sehingga 30 September 2020 Kesan Wabak Covid 19

Notis Penangguhan Bayaran Balik Ptptn Sehingga 30 September 2020 Kesan Wabak Covid 19

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 275 hits
Notis Penangguhan Bayaran Balik PTPTN Sehingga 30 September 2020 Oleh kerana kesan musibah wabak Covid 19 yang sedang melanda negara kita Malaysia pihak PTPTN telah menyahut saranan perdana menteri TSMY untuk menangguhkan bayaran balik pinj...
Harga Minyak Dunia Murah Kapan Harga Bbm Di Indonesia Turun

Harga Minyak Dunia Murah Kapan Harga Bbm Di Indonesia Turun

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 214 hits
Heru menegaskan bahwa Pertamina terus memantau pergerakan harga minyak dunia yang sempat anjlok
Bank Mandiri Tak Khawatir Kualitas Kredit Terganggu Gejolak Harga Minyak Dunia

Bank Mandiri Tak Khawatir Kualitas Kredit Terganggu Gejolak Harga Minyak Dunia

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 137 hits
Direktur Utama Bank Mandiri Royke Tumilaar meyakini bahwa harga minyak mentah dunia akan kembali stabil Harga minyak dunia sempat turun drastis di awal pekan Bank Mandiri juga tidak khawatir kemampuan pembayaran utang debiturnya akan tergan...
Covid 19 25 March 2020

Covid 19 25 March 2020

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 304 hits
KKM ingin memaklumkan bahawa terdapat 16 kes yang telah pulih dan dibenarkan discaj pada hari ini Ini menjadikan jumlah kumulatif kes yang telah pulih sepenuhnya dari COVID 19 dan telah discaj daripada wad adalah sebanyak 199 kes Setakat 25...
Covid 19 Mfl Bakal Tentukan Status Unifi Piala Malaysia 2020

Covid 19 Mfl Bakal Tentukan Status Unifi Piala Malaysia 2020

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 359 hits
Kalendar bola sepak Malaysia dijangka mengelami hentakan besar akibat penularan wabak Covid 19 yang kini melanda negara untuk gelombang kedua Dengan perjalanan awal CIMB Liga Super serta liga bola sepak yang lain lain ditangguhkan kini satu...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang

Saravanan Takes Dig At Unity Govt While Stumping For It

Absolute Power Corrupts Absolutely

Ffp Membantu Menangani Isu Gaji Dalam Bola Sepak Tempatan