Tuntutan Sulu Surat Tommy Beri Pengiktirafan Waris Sulu



(Malaysia Gazette) – Ibarat menjadi duri dalam daging kepada Malaysia, isu Sulu timbul lagi.
Kemuncak konflik dengan Sulu berlaku pada Februari 2013 apabila segerombolan waris Kesultanan Sulu menceroboh Lahad Datu, Sabah.
Akibat daripada pencerobohan itu Kerajaan Malaysia telah menghentikan bayaran pampasan RM5,000 kepada waris Sulu.
Bayaran tersebut diwarisi negara daripada penjajah Inggeris melalui North Borneo Chartered Company yang telah membuat satu perjanjian dengan Kesultanan Sulu pada 1878 untuk menyerahkan Sabah kepada mereka dengan bayaran ‘5,000 Malayan dollar setiap tahun.
Terbaharu waris Kesultanan Sulu berjaya membawa tuntutan tersebut ke peringkat antarabangsa. Pada 28 Februari lalu, penimbang tara Sepanyol, Dr Gondoza Stampa mengarahkan Malaysia membayar pampasan AS$14.92 bilion (RM62.59 bilion) kepada waris Sultan Sulu.
Pada 11 Julai lalu, peguam pihak Sulu dilaporkan merampas aset Petronas yang didaftarkan di Luxembourg, iaitu Petronas Azerbaijan (Shah Deniz) dan Petronas South Caucasus, dengan nilai dilaporkan mencecah lebih AS$2 bilion (RM8.8 bilion).
Kesilapan Tommy Thomas
Pakar Geostrategis, Dr. Azmi Hassan berpendapat dalam isu tuntutan Sulu, surat bekas Peguam Negara Tan Sri Tommy Thomas kepada peguam Sulu pada 19 september 2019 mengundang implikasi besar.
Menurut Azmi, surat Tommy yang berkhidmat ketika pentadbiran Kerajaan Pakatan Harapan secara tidak langsung telah mengiktiraf tuntutan yang dibuat oleh waris Kesultanan Sulu.
“Surat itu tidak akan memberi kemudaratan kepada Sabah tapi memberi mudarat pengiktirafan kita kepada waris Sulu.
“Jadi salah salah satu keputusan di Mahkamah Tribunal Paris telah menggunakan surat daripada Tommy Thomas. Dikatakan surat yang memberikan makna yang besar,” kata Azmi ketika dihubungi MalaysiaGazette.
Jelas beliau, surat Tommy boleh disamakan dengan surat yang dikeluarkan oleh Pemangku Setiausaha Kerajaan Negeri Johor pada 1953 kepada Singapura terhadap pemilikan Pulau Batu Puteh.
Surat tersebut menyatakan Kerajaan Negeri Johor tidak mahu menuntut pemilikan Pulau Batu Puteh atau Pedra Branca.
Seperti surat Pulau Batu Putih, surat yang dikeluarkan oleh Tommy telah digunakan sebagai bahan bukti di mahkamah antarabangsa.
“Surat (Tommy) tersebut digunakan sebahagian daripada penghakiman tribunal di Paris.
“Saya lihat surat Tommy sama beratnya dengan surat yang dihantar oleh Pemangku Setiausaha Negeri Johor mengenai Pulau Batu Putih yang menyatakan Johor tidak berminat dengan Pulau Batu Putih atau pun tidak mempunyai hak ke atas Pulau Batu Putih.
“Surat itu digunakan penghakiman Mahkamah Antarabangsa (ICJ) pada 2008 yang menyatakan Pulau Batu Putih milik Singapura, bagi saya sama berat surat Tommy dengan surat Pemangku Setiausaha Negeri Johor,” jelasnya.
Tambahnya, surat yang dikeluarkan oleh Tommy merupakan satu langkah yang salah dan telah menongkah keputusan yang dibuat oleh Kerajaan Persekutuan pimpinan Barisan Nasional pada tahun 2013.
Azmi berkata, tindakan yang dibuat oleh Tommy dalam mengeluarkan surat tersebut menunjukkan beliau seorang kurang berpengalaman dan tidak pakar dalam hal ehwal antarabangsa.
Pejabat Peguam Negara sepatutnya memberikan nasihat yang sewajarnya kepada Tommy sebelum beliau menghantar surat tersebut kepada peguam Sulu.
“Mungkin kerana nasihat yang betul tidak diberikan dan kita tahu peguam negara kita adalah yang baru dilantik dan kemungkinan kepakaran dan pengalaman beliau agak kurang.
“Tapi sepatutnya dalam Pejabat Peguam Negara nasihat yang betul diberikan kerana di situlah kepakaran perundangan ada. Jadi saya tidak faham kenapa surat itu dikeluarkan tanpa diselidiki dan dianalisis terlebih dahulu,” kata Azmi.
Keputusan tepat henti bayaran kepada Sulu
Tindakan Kerajaan pada 2013 di bawah pentadbiran Datuk Seri Najib Razak menghentikan bayaran kepada waris Kesultanan Sulu selepas kejadian pencerobohan di Lahat Datu merupakan satu tindakan yang tepat.
Menurut Azmi, langkah tersebut adalah tindak balas secara langsung oleh Kerajaan bagi mengembalikan semula maruah negara selepas tanah air diceroboh secara bersenjata oleh kumpulan Kesultanan Sulu.
Tambahan menurutnya, pencerobohan yang dilakukan telah menyebabkan banyak nyawa melayang termasuk 12 anggota keselamatan negara.
“Yang memang tepat kerana ia telah mencabar kedaulatan kita anggota keselamatan kita 12 orang telah pun terbunuh.
“Itu adalah tindakan yang paling minimum sekali. Jadi itu yang dikatakan tindakan yang betul untuk menjaga maruah dan kedaulatan kita,” katanya.
Peristiwa Lahad Datu meninggalkan sejarah hitam buat Malaysia selepas 235 pengganas Filipina yang sebahagiannya bersenjata menceroboh Kampung Tanduo di Lahad Datu pada 11 Februari 2013.
Kumpulan tersebut yang menggelarkan diri mereka sebagai ‘Askar Diraja Kesultanan Sulu dan Borneo Utara’.
Mereka telah dihantar oleh Jamalul Kiram III yang merupakan salah seorang daripada pihak yang menuntut takhta Kesultanan Sulu dan mendakwa dirinya sebagai Sultan Sulu.
Angkatan ‘Raja Muda’ Agbimuddin Kiram itu yang merupakan saudara lelaki kepada ‘Sultan Sulu’ Jamalul Kiram III menceroboh masuk Sabah dengan alasan ingin menuntut Sabah kembali menjadi wilayah Kesultanan Sulu.
Sementara itu menurut Azmi, adalah tidak tepat sekiranya ada pihak yang cuba menyalahkan Najib kerana memberhentikan bayaran kepada waris Sulu sejak 2013.
“Jika nak dipersalahkan Datuk Seri Najib ketika menjadi PM maka kesalahan itu berkait dengan pemberhentian sagu hati yang dibayar kepada waris Sultan Sulu.
“Keputusan dibuat selepas 2013 ketika militan Sulu menyerang Lahad Datu. Saya pasti keputusan ini disokong 100 peratus oleh semua rakyat Malaysia, jadi sukar untuk meletakkan kesalahan kepada keputusan PM pada masa itu,” terang beliau.
Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli antara yang menyalahkan Najib dengan mendakwa kegagalan dan kecuaian pentadbiran kerajaan ketika diterajui Najib menjadi punca menyebabkan harta milik Petronas dan agensi lain terdedah tindakan sita di seluruh dunia.
Bekas Ahli Parlimen Pandan itu berkata, pihaknya akan membuat laporan polis terhadap Ahli Parlimen Pekan itu kerana didakwa cuai dalam kes berkaitan isu tuntutan waris Sultan Sulu kepada kerajaan.
Lambat bertindak
Azmi yakin waris Kesultanan Sulu hanya membawa kes ke mahkamah antarabangsa pada 2017 walaupun bayaran dihentikan pada 2013 kerana telah memperolehi dana yang mencukupi atau menemui penaja untuk menyaman Kerajaan Malaysia.
Jelas beliau, untuk membawa kes ke mahkamah antarabangsa memerlukan kos yang tinggi dan waris Kesultanan Sulu sememangnya tidak mempunyai wang.
“Saya menjangkakan untuk membuat tuntutan di Mahkamah Tribunal memerlukan perbelanjaan yang besar. Dan pada waktu kita memang tahu waris Sulu itu tidak ada duit.
“Kemungkinan 2017 itu ada orang taja tapi kita tidak tahu siapa. Tidak mungkin peguam menjalankan tugas itu secara percuma. Tidak. Kalau ikutkan mungkin ada orang membiayai proses tuntutan ini,” katanya.
Tegas beliau, sepatutnya Kerajaan sama ada Barisan Nasional, Pakatan Harapan mahupun Perikatan Nasional mula menubuhkan pasukan khas sebaik sahaja pihak Sulu membawa kes ke mahkamah antarabangsa.
Malaysia hanya menubuhkan pasukan khas semalam menerusi pengumuman yang dibuat oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar.
“Itu yang saya rasakan terkilan, kerana terlampau lambat mengambil tindakan. Mungkin kerajaan ada masalah lain tapi masalahnya mereka yang bertanggungjawab perlu menasihatkan kerajaan supaya memberi tumpuan kepada isu ini. Tetapi tidak ada tumpuan. Malah tidak ada jawatankuasa khas ditubuhkan.
“Baru semalam Wan Junaidi kata ada kumpulan akan ditubuhkan, jadi sudah terlambat. Benda itu sudah lama berlaku. Tiga empat tahun lepas daripada 2017 lagi tetapi kita memandang remeh terhadap ini.
“Malah bila Februari lepas bila Mahkamah Tribunal Perancis membuat keputusan kita seharusnya telah bertindak tapi kita lambat bertindak dalam hal ini,” katanya kesal.
Azmi berkata, Malaysia sebagai ahli tetap Mahkamah Tribunal Antarabangsa tidak boleh mengelak daripada tuntutan Sulu.
Pasukan bertindak negara perlu menyediakan hujah yang kukuh dalam memastikan negara menang terhadap tuntutan Sulu yang bukan sedikit iaitu RM60 bilion.
Apa yang lebih penting adalah memastikan maruah dan kedaulatan negara dapat dipertahankan dalam tuntutan Sulu itu.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2022/07/16/tuntutan-sulu-surat-tommy-beri-pengiktirafan-waris-sulu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Siapa Arah Tommy Thomas Tulis Surat Ni Kepada Waris Sultan Sulu

Siapa Arah Tommy Thomas Tulis Surat Ni Kepada Waris Sultan Sulu

papar berkaitan - pada 21/7/2022 - jumlah : 254 hits
Surat bekas peguam negara Tommy Thomas kepada peguam yang dilantik oleh pihak yang mendakwa sebagai waris sultan Sulu dijadikan sandaran dalam keputusan timbang tara baru baru ini yang kini mengancam untuk merampas aset Malaysia bernilai be...
Siaplah Najib Ini Draf Laporan Polis Besar Besaran Esok Kerana Jadi Punca Tuntutan Waris Sulu

Siaplah Najib Ini Draf Laporan Polis Besar Besaran Esok Kerana Jadi Punca Tuntutan Waris Sulu

papar berkaitan - pada 19/7/2022 - jumlah : 219 hits
Minggu lalu saya telah menunjukkan bahawa masalah yang diwarisi oleh tiga Kerajaan Persekutuan berturut turut mengenai tuntutan waris Kesultanan Sulu sebenarnya bermula di zaman pentadbiran Dato Seri Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri ...
Mahathir Dan Tommy Tidak Mampu Respon Terhadap Kenyataan Najib Berkenaan Tuntutan Sulu

Mahathir Dan Tommy Tidak Mampu Respon Terhadap Kenyataan Najib Berkenaan Tuntutan Sulu

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 202 hits
Oleh Sirajuddin AhmadApakah Mahathir sangka dengan berdiam diri maka semua masalah yang muncul akibat perbuatannya dan Tommy Thomas Ketika menjadi pemimpin kerajaan 22 bulan akan berlalu pergi begitu sahaja Najib Razak sudah beberapa kali m...
Report Pakatan Cabinet Never Discussed Letter From Ex Ag Tommy Thomas To Sulu Sultanate

Report Pakatan Cabinet Never Discussed Letter From Ex Ag Tommy Thomas To Sulu Sultanate

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 193 hits
The Pakatan Harapan administration never discussed the payment demands of the Sulu sultanate for Sabah nor the letter sent to them by former Attorney General Tan Sri Tommy Thomas in 2019 Utusan Malaysia reported today The Malay daily cited ...
Apa Sebenarnya Isu Waris Kesultanan Sulu Dengar Penjelasan Peguam

Apa Sebenarnya Isu Waris Kesultanan Sulu Dengar Penjelasan Peguam

papar berkaitan - pada 22/7/2022 - jumlah : 101 hits
Isu waris Kesultanan Sulu yang melibatkan kerajaan sedang hangat diperdebatkan baru baru ini Apa sebenarnya isu yang berlaku pada perjanjian hak waris Kesultanan Sulu pada 1963 sejak Sabah menyertai Malaysia Ikuti Haniff Khatri yang menceri...
Surat Tommy Thomas Punca Keputusan Ancam Aset Malaysia Di Luar Negara

Surat Tommy Thomas Punca Keputusan Ancam Aset Malaysia Di Luar Negara

papar berkaitan - pada 21/7/2022 - jumlah : 300 hits
Kekesalan Tommy Thomas berhubung tindakan kerajaan tidak membayar tuntutan Sulu berulang kali disebut dalam 297 perkara dalam penghakiman timbang tara tersebut Surat bekas peguam negara Tommy Thomas kepada peguam yang dilantik oleh pihak ya...
Najib Punca Masalah Malaysia Dengan Waris Sultan Sulu Tun M

Najib Punca Masalah Malaysia Dengan Waris Sultan Sulu Tun M

papar berkaitan - pada 21/7/2022 - jumlah : 206 hits
Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mendedahkan apabila berlaku pencerobohan pengganas Sulu di Lahad Datu Sabah pada tahun 2013 Najib mengarahkan kerajaan menghentikan bayaran wang serahan kepada waris kesultanan itu kerana menyal...
Waris Kesultanan Sulu Rampas Aset Petronas Bernilai As 2 Bilion

Waris Kesultanan Sulu Rampas Aset Petronas Bernilai As 2 Bilion

papar berkaitan - pada 13/7/2022 - jumlah : 289 hits
Malaysiakini Waris kesultanan Sulu yang dikatakan menuntut AS 14 92 bilion daripada Malaysia merampas dua anak syarikat gergasi minyak Malaysia Petronas yang diperbadankan di Luxembourg Menurut laporan Financial Times yang berpangkalan di L...
Berpuluh Tahun Sulu Tak Kacau Petronas Bila Ph Tommy Thomas Mohon Maaf Baru Sulu Kacau

Berpuluh Tahun Sulu Tak Kacau Petronas Bila Ph Tommy Thomas Mohon Maaf Baru Sulu Kacau

papar berkaitan - pada 20/7/2022 - jumlah : 233 hits
Oleh Sirajuddin AhmadAkhirnya pemerintahan duapuluh dua bulan Pakatan Harapan pimpinan Tun Mahathir sah membawa bala dan malapetaka kepada negara dan rakyat Jika dulu kita masih ada Pulau Batu Puteh untuk di challenge dimahkamah sekali lagi...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan