Tun Mahathir Hanya Perdana Menteri Sementara Tolonglah Jangan Mengada Ngada




Daripada semua kenyataan yang dikeluarkan oleh pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan berhubung kedudukan Tun Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri, satu kesimpulan yang nyata ialah beliau hanyalah sementara saja sifatnya dalam memegang jawatan tersebut.
Disebabkan kedudukan yang sementara itulah timbulnya desakan mahukan Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri sehingga PRU15 dan sebagainya.
Malah, dalam pelbagai reaksi yang diberikan oleh Tun Mahathir sendiri pun sebenarnya beliau sedar sifat kesementaraan itu, lantaran itu, mungkin disebabkan rindu kembali dengan kuasa sebagai Perdana Menteri,  selitan perkataan seperti “mungkin dua tahun, mungkin lebih dan mungkin kurang” dan "mungkin lebih sikit..."cuba dimain-mainkannya.
Tujuannya tidak lain ialah kerana Tun Mahathir seperti mahu berkuasa lebih daripada dua tahun sebagai Perdana Menteri, sedangkan jangkamasa dua tahun itu beliau sendiri yang mula-mula menyebutnya.
Mengimbas kembali sejarah Pakatan Harapan, calon sebenar Perdana Menteri ke-7 jika BN berjaya ditumbangkan ialah Anwar Ibrahim. Tetapi, oleh kerana beliau masih di dalam penjara dan tidak dapat bertanding dalam PRU14 lalu, calon sementara haruslah dipilih.
Di situlah yang menyebabkan nama Tun Mahathir dipersetujui sebagai calon Perdana Menteri ke-7 secara sementara sebelum ia mesti diserahkan kepada Anwar kemudiannya.
Sudah tentu jika Anwar tidak berada di penjara, maka beliaulah calon mutlak Perdana Menteri ke-7 itu.
Anwar pula memang berhak kepada jawatan itu kerana beliaulah yang mengasaskan Pakatan Harapan sejak tahun 1998 lagi, manakala Tun Mahathir hanya bersama gabungan pembangkang sejak 2016 saja.
Dalam hal ini, jika Tun Mahathir sentiasa menginsafi kedudukannya yang sementara itu, apa yang harus dilakukannya dalam tempoh waktu yang sementara selama dua tahun menjadi Perdana Menteri ialah beliau harus menumpukan kepada usaha memulihkan ekonomi, menyediakan pekerjaan untuk rakyat serta menunaikan janji-janji dalam manifesto PRU14 lalu.
Soal-soal lain seharusnya diketepikan sama sekali. Adalah suatu kecurangan sikap sebenarnya apabila dalam kedudukan yang sementara, tetapi seseorang itu bukan saja cuba memungkiri janjinya, malah cuba menaikkan orang lain pula untuk "menyailang" pengganti yang berhak mengambil alih tempatnya.
Selain harus fokus dalam tugas untuk negara dan rakyat, Tun Mahathir juga sepatutnya ada ikrar dalam dirinya sendiri untuk menunaikan 100 peratus janji peralihan kuasa yang telah dipersetujui tersebut.
Cubaan menonjolkan nama-nama lain, dengan tepatnya memberikan  jawatan kanan kepada Azmin Ali sebagai Menteri Hal Ehwal Ekonomi, sedangkan namanya tidak dicalonkan oleh PKR untuk mengisi jawatan menteri lantaran sudah mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Selangor ketika itu, dengan jelas menunjukkan Tun Mahathir ada niat buruk atau "telunjuk lurus kelingking berkait" dalam dirinya terhadap Anwar.
Apakah tiada pemimpin lain dalam Pakatan Harapan, selain Azmin yang layak untuk diberikan jawatan Menteri Hal Ehwal Ekonomi itu?
Apa istimewa sangatnya Azmin sehingga di mata Tun Mahathir seolah-olah tiada orang lain yang layak memegang jawatan tersebut?
Begitu juga  seperti tindakan cuba mengukuhkan kedudukan dengan membawa masuk bekas Ahli Parlimen UMNO ke dalam Bersatu atau mendapatkan sokongan melalui akuan bersumpah Ahli-Ahli Parlimen  BN terhadapnya, turut tidak perlu sama sekali sebenarnya.
Iyalah...sebagai Perdana Menteri sementara selama dua tahun sebelum menyerahkan jawatan itu kepada Anwar Ibrahim, untuk apa lagi memerlukan sokongan tambahan daripada Ahli-Ahli Parlimen BN?
Bahkan, dengan sokongan Ahli-Ahli Parlimen PKR, DAP, Amanah, Bersatu serta Warisan sedia ada pun beliau sudah dapat jadi Perdana Menteri, apa perlunya lagi menagih sokongan di luar daripada Pakatan Harapan?
Sepertimana isyarat Lim Kit Siang yang mengatakan DAP sedia meninggalkan kerajaan jika semangat Malaysia Baru diabaikan, disusuli dengan ketegasan Presiden Bersatu, Muhyiddin Yassin berhubung peralihan kuasa kepada Anwar, Tun Mahathir seharusnya insaf dengan penolakan daripada dalam Pakatan Harapan sendiri terhadap cubaan memungkiri janji penyerahan kuasa yang  telah pun dipersetujui itu.
Janganlah cuba mengada-ngada menyimpang ke laluan lain, walhal jalan yang sudah dipersetujui untuk dilalui bersama telah pun lama tersedia.
Beliau perlu segera berhenti melakukan sebarang tindakan yang dilihat mahu mengukuhkan kedudukannya, memanjangkan tempoh menjadi Perdana Menteri dan cuba mencurangi janji terhadap Anwar sendiri.
Begitu juga kepada penyokong, pendokong dan pentaksub Tun Mahathir, berhentilah menjaja nama lain selain Anwar sebagai Perdana Menteri seterusnya.
Kiranya Anwar sendiri merasakan ada pihak dalam PKR yang mahu mensabotaj beliau daripada menjadi Perdana Menteri, tidak mungkin ia berlaku tanpa restu daripada Tun Mahathir sendiri.
Insaflah, bukan saja kerana jasa Anwar mewujudkan gabungan pembangkang yang kuat sejak 1998 yang harus dikenang dan dihargai, Pakatan Harapan sendiri bertanding menggunakan logo parti siapa pada PRU14 lalu? (ShahbudinHusin 04/01/2019)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2019/01/tun-mahathir-hanya-perdana-menteri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sudah Ujud Susunan Awal Satu Grand Design Untuk Gulingkan Tun Dr Mahathir Mohamad Dari Menjadi Perdana Menteri

Sudah Ujud Susunan Awal Satu Grand Design Untuk Gulingkan Tun Dr Mahathir Mohamad Dari Menjadi Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 315 hits
Kalangan yang tidak mahu mengikhtiraf kerja kuat tun dr mahathir mohamad tolong jangan kurang ajar dan usah melebih sangat Perdana menteri yang sedang bertungkus lumus siang dan malam untuk membangunkan semula negara yang dirosakkan oleh ke...
Jangan Risau Kit Siang Tidak Akan Jadi Pm Tun Mahathir

Jangan Risau Kit Siang Tidak Akan Jadi Pm Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 306 hits
Tun Mahathir pernah menyatakan bahawa Penasihat DAP Lim Kit Siang tidak mungkin dipilih menjadi perdana menteri bila Pakatan Harapan menang pada Pilihan Raya Umum ke 14 Itu jaminan diberi Pengerusi PH Tun Dr Mahathir Mohamad kerana pada PRU...
Dap Yang Tentukan Kedudukan Saya Sebagai Perdana Menteri Dr Mahathir

Dap Yang Tentukan Kedudukan Saya Sebagai Perdana Menteri Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 251 hits
KUALA TERENGGANU Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mengakui DAP memainkan peranan penting dalam menentukan segala perkara dalam pentadbiran kerajaan Pakatan Harapan termasuk berkaitan kedudukannya sebagai Perdana Menteri Dr Mahathir berkata ...
Tun Mahathir Jangan Pinggirkan Kami Tuan Ibrahim

Tun Mahathir Jangan Pinggirkan Kami Tuan Ibrahim

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 289 hits
KOTA BHARU Pas juga mengharapkan kerajaan Pakatan Harapan di bawah kepimpinan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad tidak meminggirkan Kelantan dan Terengganu seperti yang dilakukan oleh Kerajaan Barisan Nasional sebelum ini Untuk itu Tim...
Tun M Pegang Jawatan Perdana Menteri Sepenggal Adalah Wajar

Tun M Pegang Jawatan Perdana Menteri Sepenggal Adalah Wajar

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 315 hits
SHAH ALAM Cadangan perwakilan dalam Perhimpunan Agung Tahunan Bersatu agar Tun Dr Mahathir Mohamad terus memegang jawatan Perdana Menteri selama sepenggal adalah wajar Pengerusi Hisbah Centre for Reform Datuk Mohamad Ezam Mohd Nor berkata i...
2 Gambar Mb Terengganu Bertemu Perdana Menteri Tun M Hari Ini

2 Gambar Mb Terengganu Bertemu Perdana Menteri Tun M Hari Ini

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 460 hits
Terima kasih atas kesempatan bertemu dan berbincang selama 45 minit dengan Perdana Menteri Malaysia YAB Tun Dr Mahathir bin Mohamad pagi tadi di Putrajaya Beautiful moment and a very fruitfull discussion for the well being of Terengganu peo...
Usul Dr Mahathir Kekal Perdana Menteri Sepenggal

Usul Dr Mahathir Kekal Perdana Menteri Sepenggal

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 203 hits
Perhimpunan Agung Tahunan Parti Pribumi Bersatu Malaysia membentang usul supaya Dr Mahathir dikekalkan sebagai Perdana Menteri sehingga PRU yang akan datang pada 2023 Satu usul bagi meminta supaya Tun Dr Mahathir Mohamad kekal sebagai Perda...
Spekulasi Hubungan Tun Mahathir Dan Anwar Boleh Diredakan Dengan Dua Tindakan Ini

Spekulasi Hubungan Tun Mahathir Dan Anwar Boleh Diredakan Dengan Dua Tindakan Ini

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 413 hits
Kecuali dirinya sendiri tidak ada sesiapa yang lain yang betul betul pasti apa yang ada dalam hati dan pemikiran Tun Mahathir Mohamad tentang peralihan kuasa daripada beliau kepada Anwar Ibrahim Tun Siti Hasmah Mohd Ali pegawai pegawai Tun ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis