Tun Mahathir Failkan Saman Fitnah Terhadap Zahid Hamidi Berhubung Isu Kutty Pada 2017


 

KUALA LUMPUR - Tun Dr Mahathir Mohamad memfailkan saman fitnah terhadap Pengerusi Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi kerana mempersoalkan asal usul bekas Perdana Menteri itu pada 2017.
Dr Mahathir, 97, yang juga bekas Pengerusi BERSATU selaku plaintif memfailkan saman itu menerusi Tetuan Haidir & Co di Mahkamah Tinggi di sini, pada 20 Julai lalu dengan menamakan Ahmad Zahid, 69, yang juga Presiden UMNO sebagai defendan.
Berdasarkan pernyataan tuntutan dalam sistem mahkamah yang dilihat BH, Dr Mahathir berkata defendan mengeluarkan kenyataan palsu, berbaur fitnah dan berniat jahat dengan sengaja merujuk terus kepada plaintif ketika Mesyuarat UMNO Bahagian Kelana Jaya pada 30 Julai 2017.
Ahli Parlimen Langkawi itu berkata, rakaman video majlis itu yang mengandungi kenyataan palsu dan fitnah diterbitkan semula menerusi Youtube Astro AWANI berdurasi dua minit 41 saat.
Rakaman video berkenaan mencatatkan tontonan sebanyak 148,199 kali setakat writ saman dan pernyataan tuntutan itu difailkan.
Dr Mahathir percaya individu dirujuk Zahid adalah beliau
Plaintif percaya dengan sesungguhnya bahawa individu dirujuk defendan dalam kenyataan fitnah itu sebagai 'orang itu', 'dia' dan 'Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty' jelas merujuk kepadanya secara spesifik.
Kenyataan fitnah yang diterbitkan Youtube Astro AWANI boleh diakses dan ditonton oleh semua pengguna internet di setiap pelusuk dunia tanpa sebarang sekatan atau had.
Jumlah pihak yang mengetahui atau menonton rakaman video majlis yang mengandungi kenyataan fitnah itu tidak diketahui jumlah sebenarnya.
Lanjutan itu, terdapat media dan platform dalam talian lain melaporkan mengenai kenyataan fitnah berkenaan seperti Malay Mail, Free Malaysia Today dan Malaysiakini.
Pada 17 Mei lalu, Dr Mahathir dilaporkan mempertimbang akan mengambil tindakan saman terhadap Ahmad Zahid jika bekas Timbalan Perdana Menteri itu tidak memohon maaf dan menarik balik kenyataan fitnah berkenaan.
Dr Mahathir dipetik berkata, beliau tidak gemar menggunakan mahkamah walaupun ramai yang memfitnahnya kerana sedar dalam kempen politik akan ada yang bertindak di luar batas dan had.
Namun, beliau berasa perlu ada tindakan kerana sikap pembohong Ahmad Zahid amat memualkan dan tidak boleh dibiar begitu sahaja.
Kenyataan fitnah jejaskan kredibiliti Dr Mahathir sebagai negarawan
Dr Mahathir menerusi pernyataan tuntutan berkenaan itu juga berkata, Ahmad Zahid yang berniat jahat dengan mengeluarkan kenyataan fitnah mendedahkannya kepada rasa tidak puas hati dan dibenci oleh masyarakat.
Susulan itu, beliau berkata, kedudukannya sebagai seorang negarawan dan tokoh politik yang berpengaruh di mata dunia dipandang serong.
Kenyataan itu merendahkan, mencederakan dan mencemarkan reputasi, nama baik, maruah, integriti serta imej baik plaintif, selain ia bertujun melemahkan pengaruh politiknya secara berterusan sehingga mengalami kerugian besar dan teruk.
Kenyataan fitnah itu dalam maksud semula jadi dan biasa adalah sepanjang masa merujuk kepada plaintif dan diertikan, dimaksudkan atau difahamkan untuk membawa maksud seperti berikut:
Plaintif bukan dilahirkan sebagai seorang Melayu atau Islam dengan nama asal didakwa sebagai Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty. Plaintif menggunakan orang Melayu semasa menjadi Perdana Menteri untuk mendapatkan keuntungan politik dan peribadi.
Kenyataan Zahid seperti memperkecilkan golongan India Muslim
"Plaintif memperkecilkan rakyat Malaysia yang berketurunan atau berbangsa India Muslim dan plaintif berasa malu serta terhina dengan keturunan nenek moyang yang mempunyai darah India," kata Dr Mahathir dalam kenyataan tuntutan saman berkenaan.
Selain itu, bekas Perdana Menteri itu berkata, kenyataan fitnah Ahmad Zahid secara tersirat memberi maksud kredibilitinya untuk memimpin negara dan parti yang mengutamakan orang Melayu secara keseluruhan dipersoalkan dan diragui.
Ia juga difahamkan beliau adalah pembohong, tidak boleh dipercayai, mementingkan diri, tidak beretika semasa memegang jawatan awam serta tidak layak untuk menjadi pemimpin atau tokoh masyarakat.
Implikasi kenyataan fitnah itu menjatuhkan reputasi plaintif sebagai ahli politik dan ahli Parlimen bertanggungjawab untuk menjaga kebajikan rakyat, meningkatkan kemakmuran dan prestasi negara.
Ia juga merendahkan prestasi, martabat, integriti, kredibiliti, kebolehpercayaan dan kebolehan plaintif untuk memimpin negara. Selain itu, kenyataan Zahid turut menyebabkan plaintif mendapat serangan peribadi sehingga dibenci, dikecam dan direndahkan oleh masyarakat.
Menjadikan plaintif seorang yang stereotaip, mendiskriminasi, rasisme dan memandang rendah kaum India Muslim di Malaysia terutama memberi sentimen atau tanggapan plaintif tidak jujur, mementingkan diri, licik dan penuh dengan tipu helah demi kepentingan peribadi.
Pengurusan kes seterusnya 13 September ini
Sementara itu, peguam Dr Mahathir, Mior Nor Haidir Suhaimi ketika dihubungi berkata, pengurusan kes saman itu diadakan di depan Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi, Nor Afidah Idris, pagi ini secara dalam talian.
"Pengurusan kes seterusnya pada 13 September ini manakala jawapan pembelaan (Ahmad Zahid) adalah pada atau sebelum 8 September ini. Permohonan interlokutori (permohonan sebelum perbicaraan) boleh difailkan pada bila-bila masa sebelum tarikh akan datang," katanya.
Ahmad Zahid diwakili peguam bela, Aina Dalila Daman Huri. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2022/08/tun-dr-mahathir-fail-saman-fitnah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dr M Saman Zahid Berhubung Gelaran Kutty

Dr M Saman Zahid Berhubung Gelaran Kutty

papar berkaitan - pada 19/8/2022 - jumlah : 142 hits
August 19 2022 Dr Mahathir Mohamad menuntut ganti rugi am teladan dan keterlaluan selain memohon perintah mahkamah supaya Ahmad Zahid Hamidi memohon maaf tanpa syarat secara lisan dan bertulis kepadanya KUALA LUMPUR Dr Mahathir Mohamad memf...
Isu Warganegara Zahid Tak Boleh Kawal Naib Presidennya Kata Pemimpin Dap

Isu Warganegara Zahid Tak Boleh Kawal Naib Presidennya Kata Pemimpin Dap

papar berkaitan - pada 18/8/2022 - jumlah : 172 hits
Teo Nie Ching berkata Ahmad Zahid Hamidi dan Umno bukan pembangkang untuk membela ibu di negara ini yang masih berdepan masalah kewarganegaraan membabitkan anak lahir di luar negara PETALING JAYA Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi seperti tid...
Zahid Hamidi Panicking Wants Snap Ge15

Zahid Hamidi Panicking Wants Snap Ge15

papar berkaitan - pada 23/8/2022 - jumlah : 105 hits
Some 158 Umno division leaders are calling for the 15th general election to be held immediately party leader Jamal Yunos said The Sungai Besar Umno chief said the demand will be relayed to Prime Minister Ismail Sabri Yaakob by party preside...
Kalau Saya Perasuah Pasti Sumbangan Wang Dibuat Atas Nama Saya Zahid Hamidi

Kalau Saya Perasuah Pasti Sumbangan Wang Dibuat Atas Nama Saya Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 22/8/2022 - jumlah : 102 hits
Ahmad Zahid berkata wang RM2 juta tidak dimasukkan ke dalam akaun peribadi tetapi Yayasan Akalbudi Gambar failKUALA LUMPUR Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menjelaskan di Mahkamah Tinggi hari ini sekiranya beliau seorang perasuah pastinya wang...
Pengerusi Pac Sanggah Zahid Hamidi Laporan Disediakan Berdasarkan Dokumen Dan Keterangan

Pengerusi Pac Sanggah Zahid Hamidi Laporan Disediakan Berdasarkan Dokumen Dan Keterangan

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 98 hits
1 Saya membaca ulasan Datuk Seri Zahid Hamidi mengenai laporan PAC berhubung Perolehan Littoral Combatant Ship yang menyeru agar PAC seharusnya lebih sensitif dalam mengendalikan keseluruhan proses siasatan khususnya isu keselamatan negara ...
Zahid Hamidi Buat Mesyuarat Tergempar Bakal Tentukan Nasib Ismail Sabri Berita Awani Video

Zahid Hamidi Buat Mesyuarat Tergempar Bakal Tentukan Nasib Ismail Sabri Berita Awani Video

papar berkaitan - pada 23/8/2022 - jumlah : 110 hits
POSTED ON AUGUST 22 2022Menara Dato Onn di ibu kota sekali lagi menjadi perhatian hari ini Difahamkan Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dijadual mengadakan mesyuarat tergempar dengan Ketua Ketua Bahagian UMNO di Ibu Pejabat parti ...
Laporan Nyahrahsia Lcs Sanggah Penafian Zahid Hamidi

Laporan Nyahrahsia Lcs Sanggah Penafian Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 18/8/2022 - jumlah : 125 hits
Laporan Jawatankuasa Siasatan Tadbir Urus Perolehan dan Kewangan Kerajaan mengenai projek pembinaan kapal tempur pesisir pantai bagi perolehan Tenteran Laut Diraja Malaysia yang diklasifikasikan sulit sudah diubah status menjadi terbuka Bag...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta