Pengerusi Pac Sanggah Zahid Hamidi Laporan Disediakan Berdasarkan Dokumen Dan Keterangan


 
1. Saya membaca ulasan Datuk Seri Zahid Hamidi mengenai laporan PAC berhubung Perolehan Littoral Combatant Ship (LCS) yang “menyeru agar PAC seharusnya lebih sensitif dalam mengendalikan keseluruhan proses siasatan, khususnya isu keselamatan negara kerana ia masih di peringkat siasatan.”
2. Saya tidak pasti apa dimaksudkan beliau yang didapati tidak sensitif apabila PAC yang bi-partisan sekadar melaksanakan tanggungjawab kami yang diamanahkan oleh Dewan Rakyat kepada Jawatankuasa ini dalam memastikan perbelanjaan wang rakyat adalah terpelihara.
𝗧𝗔𝗡𝗚𝗚𝗨𝗡𝗚𝗝𝗔𝗪𝗔𝗕 𝗣𝗔𝗖
3. PAC mempunyai tugas dan tanggungjawab seperti yang diperuntukkan di bawah Peraturan Mesyuarat (PM) 77(1) Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat (PPMMDR) untuk memeriksa segala kira-kira Kerajaan Malaysia termasuk apa-apa perkara lain yang difikirkan oleh Jawatankuasa ini patut diperiksa.
4. Semua saksi yang hadir di hadapan PAC mengetahui bahawa segala maklumat yang dinyatakan dalam Prosiding PAC akan direkodkan dalam rakaman percakapan bertulis atau dikenali sebagai hansard. Selalunya, pembentangan saksi akan dikendalikan melalui slide pembentangan yang disediakan oleh saksi sendiri.
5. Laporan PAC akan disediakan berdasarkan segala keterangan yang diberikan semasa Prosiding PAC, iaitu segala yang terkandung dalam hansard dan slide pembentangan saksi-saksi.
𝗞𝗘𝗛𝗔𝗗𝗜𝗥𝗔𝗡 𝗗𝗦 𝗭𝗔𝗛𝗜𝗗 𝗛𝗔𝗠𝗜𝗗𝗜
6. Datuk Seri Ahmad Zahid selaku mantan Menteri Pertahanan telah hadir di hadapan PAC pada 25 Oktober 2021 bersama Datuk Seri Muez Abdul Aziz, Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan.
7. Hansard Datuk Seri Ahmad Zahid diserahkan kepada beliau melalui pos berdaftar 4 Januari 2022 berdasarkan PM83(10) PPMMDR dan beliau diberikan tempoh masa tujuh (7) hari untuk membuat sebarang pembetulan pada kenyataan yang diberikan.
8. Untuk rekod, Datuk Seri Ahmad Zahid tidak membuat sebarang pindaan, pembetulan atau pemotongan terhadap mana-mana maklumat yang diberikan dalam prosiding yang beliau hadiri.
9. Sekiranya mana-mana hansard yang mempunyai sebarang isu sensitif melibatkan kepentingan keselamatan negara dan dicadangkan untuk pindaan atau pemotongan oleh saksi, PAC akan berbincang sama ada hendak membenarkan permohonan tersebut, termasuk mendapatkan pandangan undang-undang daripada Jabatan Peguam Negara (AGC) yang turut hadir dalam setiap prosiding PAC sebagai ex-officio PAC. Dalam prosiding kapal LCS, tidak ada mana-mana saksi-saksi yang mengemukakan permohonan sebegini.
𝗣𝗘𝗡𝗚𝗔𝗟𝗔𝗠𝗔𝗡 𝗣𝗘𝗡𝗚𝗘𝗡𝗗𝗔𝗟𝗜𝗔𝗡 𝗜𝗦𝗨 𝗦𝗘𝗡𝗦𝗜𝗧𝗜𝗙 𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗣𝗔𝗖
10. Contoh terbaik bagaimana PAC mengendalikan isu sensitif yang menyentuh soal kepentingan negara adalah dalam Prosiding PAC berkaitan Perolehan Vaksin Covid-19 dan Penggunaannya Terhadap Rakyat Malaysia.
11. Tanpa prejudis kepada kebebasan PAC dalam melaksanakan tanggungjawabnya, PAC telah mencapai persetujuan dengan saksi iaitu YB Khairy Jamaluddin, Menteri MOSTI ketika itu supaya harga perolehan Vaksin Covid-19 dikeluarkan dari hansard selepas harga tersebut dimaklumkan kepada PAC. Malah, slide pembentangan yang mengandungi maklumat harga Vaksin Covid-19 juga dikeluarkan daripada laporan PAC.
12. PAC telah membuat keputusan sedemikian demi memastikan Kerajaan Malaysia tidak terdedah kepada risiko penamatan kontrak perolehan vaksin oleh pembekal vaksin yang mungkin akan memudaratkan pembekalan vaksin Covid-19 pada ketika itu.
13. Saya cadangkan Datuk Seri Ahmad Zahid merujuk Laporan Penuh PAC berhubung Perolehan Vaksin Covid-19 dan Penggunaannya di muka surat 3 hingga 5 laporan berkenaan.
(LINK: https://www.parlimen.gov.my/pac/review/docs-234-287.pdf)
14. Amalan sama digunakan PAC dalam prosiding PAC pada 1 Disember 2021 yang membabitkan saksi YB Datuk Seri Hishammuddin Hussein, Menteri Kanan Pertahanan dan Datuk Seri Muez, KSU MINDEF dalam isu pertukaran tanah MINDEF (Land Swap) yang kini dalam proses penyediaan draf laporan.
15. Dalam prosiding berkenaan, saksi-saksi telah memaklumkan kepada PAC berkenaan ada maklumat sensitif yang membabitkan kepentingan keselamatan negara dan PAC telah bersetuju supaya perenggan yang terbabit dalam hansard dikeluarkan. Saya tidak boleh mendedahkan hansard tersebut kerana laporan dalam isu ini masih belum dibentangkan dan segala maklumat beradalah dalam status embargo berdasarkan PM85 PPMMDR.
𝗟𝗔𝗣𝗢𝗥𝗔𝗡 𝗟𝗖𝗦 𝗕𝗘𝗥𝗗𝗔𝗦𝗔𝗥𝗞𝗔𝗡 𝗙𝗔𝗞𝗧𝗔 𝗗𝗢𝗞𝗨𝗠𝗘𝗡 𝗗𝗔𝗡 𝗞𝗘𝗧𝗘𝗥𝗔𝗡𝗚𝗔𝗡
16. Dalam isu LCS, PAC telah membentangkan laporan berdasarkan kepada fakta, dokumen dan keterangan yang diperolehi oleh Jawatankuasa ini sepanjang prosiding. Perbincangan rakyat dalam isu ini menunjukkan betapa rakyat mahu mengetahui apa yang sebenarnya telah berlaku dalam Projek LCS.
17. PAC menghormati keperluan untuk menjaga sensitiviti keselamatan negara. Namun, selaku Pengerusi PAC, saya tidak akan membenarkan nama keselamatan negara diguna sewenang-wenangnya dan semata-mata untuk menyekat rakyat daripada mengetahui maklumat sebenar bagaimana Kerajaan membelanjakan wang mereka.
𝗪𝗢𝗡𝗚 𝗞𝗔𝗛 𝗪𝗢𝗛
𝗣𝗲𝗻𝗴𝗲𝗿𝘂𝘀𝗶 𝗣𝗔𝗖
𝟬𝟵.𝟬𝟴.𝟮𝟬𝟮𝟮








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/08/pengerusi-pac-sanggah-zahid-hamidi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengerusi Pac Ingatkan Najib Laporan Pac Bukan Laporan Dap Tapi Konsensus Ahli Parlimen Semua Parti

Pengerusi Pac Ingatkan Najib Laporan Pac Bukan Laporan Dap Tapi Konsensus Ahli Parlimen Semua Parti

papar berkaitan - pada 8/8/2022 - jumlah : 210 hits
Baca Jangan Tak Baca ya PM6 Laporan PAC dibentang ke Parlimen pada 04 08 22 PM6 kata tidak terlibat tapi keluar 4 FB posting pada 06 08 2022 Ini suatu rekod Saya hargai PM6 pegang jawatan PM dari 2009 sampai 2018 Isu Projek LCS mula tahun 2...
Pengerusi Pac Sanggah Ceo Bns Angka 15 Peratus Peralatan Usang Disebut Sendiri Oleh Beliau

Pengerusi Pac Sanggah Ceo Bns Angka 15 Peratus Peralatan Usang Disebut Sendiri Oleh Beliau

papar berkaitan - pada 15/8/2022 - jumlah : 94 hits
Saya telah membaca laporan bahawa CEO BNS Ir Azhar telah menyangkal Laporan PAC yang menyatakan dianggarkan 15 daripada barangan bernilai RM1 7 bilion telah pun usang Pendirian BNS Ogos 2022 boleh disangkal dengan keterangan BNS Disember 20...
Andaian Umno Akan Lebih Baik Jika Bersama Pn Hanya Satu Hipotesis Dan Fatmorgana Zahid Hamidi

Andaian Umno Akan Lebih Baik Jika Bersama Pn Hanya Satu Hipotesis Dan Fatmorgana Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 31/7/2022 - jumlah : 293 hits
Konvensyen Puteri Barisan Nasional berlansung dengan jayanya di PWTC hari ini Ramai speaker dan penceramah dari parti komponen seperti MCA turut memberi pandangan dan hujah serta nasihat2 yang bernas kepada para hadirin Namun kata kata dari...
Zahid Hamidi Bukan Poster Boy Dan Tak Boleh Pun Jadi Pm Kenapa Masih Mahu Menentukan Calon Pru15

Zahid Hamidi Bukan Poster Boy Dan Tak Boleh Pun Jadi Pm Kenapa Masih Mahu Menentukan Calon Pru15

papar berkaitan - pada 1/8/2022 - jumlah : 159 hits
Bercakap kepada media selepas menghadiri Konvensyen Puteri BN Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi berkata pemimpin parti yang kritikal dan tidak sealiran dengannya masih boleh menjadi calon BN dalam PRU15 akan datang Menurut beliau walaupun pe...
Lcs Fiasco Sensitive To Whom Pac Chair Shoots Back At Zahid

Lcs Fiasco Sensitive To Whom Pac Chair Shoots Back At Zahid

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 145 hits
The Public Accounts Committee chairperson Wong Kah Woh today shot back at Umno president Ahmad Zahid Hamidi for implying that the PAC was insensitive in handling matters concerning national security In a statement today Wong said all witnes...
Teaser Dari Laporan Pac Pasal Perlancaran Lcs1

Teaser Dari Laporan Pac Pasal Perlancaran Lcs1

papar berkaitan - pada 5/8/2022 - jumlah : 85 hits
Pada tahun 2017 TLDM dah lancarkan LCS1 yang mereka namakan KD Maharaja Lela siap tulis yang akan di lancarkan ke perairan pada hari itu juga LCS1 ini patut di serahkan ke TLDM pada tahun 2019 Lihat gambar perlancaran di bawah Tapi bila di ...
Ros Gumbirakan Umno Zahid Hamidi Terselamat

Ros Gumbirakan Umno Zahid Hamidi Terselamat

papar berkaitan - pada 30/7/2022 - jumlah : 254 hits
Jabatan Pendaftaran Pertubuhan telah meluluskan permohonan Umno untuk meminda perlembagaan parti itu bagi menangguhkan pemilihan sehingga selepas PRU ke 15 Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan berkata perkara itu dimaklumkan ROS melalui sepuc...
Artikel Laporan Pac Kapal Tempur Pesisir Mindef Tidak Endah Permintaan Tldm

Artikel Laporan Pac Kapal Tempur Pesisir Mindef Tidak Endah Permintaan Tldm

papar berkaitan - pada 5/8/2022 - jumlah : 95 hits
Artikel Laporan PAC kapal tempur pesisir MINDEF tidak endah permintaan TLDMKUALA LUMPUR 4 Ogos Laporan Jawatankuasa Kira kira Wang Negara hari ini merumuskan Kementerian Pertahanan Malaysia dan Boustead Naval Shipyard tidak mengendahkan per...
Ringkasan Laporan Pac Isu Kapal Lcs Kita Bincang Dari Kulit Ke Kulit Siri 1

Ringkasan Laporan Pac Isu Kapal Lcs Kita Bincang Dari Kulit Ke Kulit Siri 1

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 199 hits
NIK HASYUDEENLaporan Jawatankuasa Kira Kira Wang Negara berhubung dengan perolehan kapal peronda generasi kedua Littoral Combat Ship 1 10Mulai pagi ini saya akan bincang secara ringkas laporan Jawatankuasa Kira Kira Wang Negara atau Public ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City