Laporan Nyahrahsia Lcs Sanggah Penafian Zahid Hamidi


 
Laporan Jawatankuasa Siasatan Tadbir Urus, Perolehan dan Kewangan Kerajaan (JKSTUPKK) mengenai projek pembinaan kapal tempur pesisir pantai (LCS) bagi perolehan Tenteran Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang diklasifikasikan “sulit” sudah diubah status menjadi “terbuka.”
Bagaimanapun, dokumen dinyahklasifikasi (declassified) itu menyanggah penafian Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dalam isu perolehan kapal TLDM itu.
Seterusnya, bukti yang dimuatkan dalam laporan JKSTUPKK itu membabitkan tulisan tangan Ahmad Zahid sendiri.
Bukti dalam bentuk surat yang dihantar oleh Boustead Naval Shipyard (BNS) pada 8 Julai 2010 kepada Zahid – yang merupakan menteri pertahanan ketika itu – meminta surat niat (LOI) mengenai projek LCS.
Pengarah Urusan BNS semasa itu Ahmad Ramli Mohd Nor (gambar, atas) – yang juga bekas panglima tentera laut – dalam surat itu berkata bahawa syarikat berkenaan telah merancang projek LCS selama dua tahun.
Bagaimanapun, Ahmad Ramli berkata mereka kini memerlukan LOI untuk meyakinkan pengeluar peralatan asal (OEM) bahawa projek itu “mendapat mandat dan restu dari kerajaan.”
Bertindak atas surat BNS, Zahid mencatat di sudut atas kanan surat “SUB (Ketua Bahagian) Perolehan, sila laksanakan.”
Sehubungan itu, Kementerian Kewangan dalam memorandum kepada Zahid pada 2 Ogos tahun itu menyatakan kos perolehan LCS adalah tinggi, dan oleh itu perlu pertimbangan mengenai keutamaan negara dan kapasiti sumber, dan kos projek perlu ditentukan sebelum LOI dikeluarkan.
Kemudian pada 11 Oktober, Unit Perancang Ekonomi (EPU) menulis kepada Kementerian Pertahanan meminta menangguhkan pengeluaran LOI, sehingga harga siling bagi projek di bawah Rancangan Malaysia Ke-10 dapat diatur semula.
Bagaimanapun, EPU kemudiannya menyerahkan kepada rayuan oleh Kementerian Pertahanan untuk mengeluarkan LOI kepada BNS.
Pada 15 Okt, Kementerian Pertahanan mengeluarkan LOI kepada BNS – yang menyatakan bahawa perbincangan lanjut antara menteri dan syarikat perlu diadakan mengenai beberapa perkara termasuk terma teknikal dan harga.
Kemudian pada 11 Feb 2011, Kementerian Pertahanan meminta kebenaran daripada Kementerian Kewangan supaya perolehan dilakukan secara rundingan terus dengan BNS.
Menurut laporan itu, BNS sebenarnya telah cuba mendapatkan LOI daripada kerajaan sejak 2008 selepas mengadakan perbincangan dengan menteri pertahanan ketika itu – Najib Razak.
Sama seperti Zahid, Kementerian Pertahanan di bawah teraju Najib juga pada 15 Jan 2008 meminta Kementerian Kewangan mengeluarkan LOI kepada BNS.
Tidak jelas mengapa permintaan LOI tidak diluluskan, tetapi laporan itu menyatakan bahawa BNS terus melibatkan Najib – walaupun dia kemudian bertukar portfolio kepada Kementerian Kewangan dan selepas itu menjadi perdana menteri – sehingga Jun 2009.
Minggu lalu, Zahid berkata adalah “tidak wajar” untuk menyalahkannya atas kegagalan perolehan LCS kerana projek itu diberikan selepas tempohnya sebagai menteri pertahanan berakhir pada 2013.
Bagaimanapun, Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara dan JKSTUPKK jelas menunjukkan Zahid terlibat pada peringkat awal projek itu.
Surat anugerah berkenaan dikeluarkan pada 2011, walaupun kontrak itu sememangnya hanya ditandatangani pada 2014.JKSTUPKK telah ditubuhkan semasa kerajaan Pakatan Harapan dan diketuai oleh bekas ketua Audit Negara Ambrin Buang.
Selain Zahid dan peranan Kementerian Pertahanan di bawahnya dalam mengeluarkan LOI, laporan itu juga mengesahkan Zahid memang telah mengubah fikirannya mengenai reka bentuk kapal LCS itu.
TLDM mahu menggunakan kapal tempur kelas Sigma untuk LCS, yang pada asalnya dipersetujui Zahid pada Mei 2011.
Bagaimanapun, dua bulan kemudian, Zahid – atas cadangan BNS – bertukar kepada reka bentuk kapal peronda Gowind, tanpa restu TLDM.
Pada masa sama, laporan itu juga menyatakan Zahid mungkin telah diberikan maklumat yang tidak betul mengenai projek tersebut pada satu ketika.
Pada 19 Sept 2011, memorandum yang disediakan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan untuk kelulusan Zahid mengandungi maklumat tidak betul berhubung harga sistem pengurusan tempur (CMS).
Bahagian perolehan telah menyatakan bahawa Setis CMS oleh kumpulan Tentera Laut Perancis – syarikat yang sama membuat kapal peronda kelas Gowind – bernilai RM270 juta, termasuk sistem dan kos penyepaduan.
Ini sepatutnya lebih murah daripada CMS saingan yang berharga RM349.45 juta.
Namun, JKSTUPKK mendapati harga yang disebut untuk CMS Setis tidak termasuk sistem dan proses integrasi serta perlindungan nilai mata wang seperti yang dilaporkan oleh TLDM dalam surat pada 26 Julai 2011.
Sebaliknya, harga Setis CMS dalam kontrak adalah RM479.4 juta – RM209.4 juta lebih daripada jumlah yang asalnya dinyatakan kepada Zahid.
Projek LCS itu bertujuan untuk mendapatkan enam kapal tempur untuk TLDM dengan kos RM9 bilion.
Kapal pertama sepatutnya dihantar pada 2019.
Bagaimanapun, sehingga kini, semua kapal masih dalam pembinaan, walaupun kerajaan telah membayar RM6 bilion.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/08/laporan-nyahrahsia-lcs-sanggah-penafian.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengerusi Pac Sanggah Zahid Hamidi Laporan Disediakan Berdasarkan Dokumen Dan Keterangan

Pengerusi Pac Sanggah Zahid Hamidi Laporan Disediakan Berdasarkan Dokumen Dan Keterangan

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 97 hits
1 Saya membaca ulasan Datuk Seri Zahid Hamidi mengenai laporan PAC berhubung Perolehan Littoral Combatant Ship yang menyeru agar PAC seharusnya lebih sensitif dalam mengendalikan keseluruhan proses siasatan khususnya isu keselamatan negara ...
Keputusan Untuk Membeli Kapal Lcs Dibuat Oleh Zahid Hamidi

Keputusan Untuk Membeli Kapal Lcs Dibuat Oleh Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 8/8/2022 - jumlah : 227 hits
Ahmad Zahid Hamidi dilantik sebagai Menteri Pertahanan pada tahun 2009 dan keputusan untuk beli littoral combat ships dibuat pada tahun 2011 Harga asal RM6 billion untuk enam buah kapal tersebut dinaikkan kepada RM9 billion untuk ambil kira...
Sabarlah Zahid Hamidi Pru Awal Jika Tujuannya Difahami Untuk Lepaskan Tengkuk Tidak Menjamin Bn Boleh Menang

Sabarlah Zahid Hamidi Pru Awal Jika Tujuannya Difahami Untuk Lepaskan Tengkuk Tidak Menjamin Bn Boleh Menang

papar berkaitan - pada 21/8/2022 - jumlah : 154 hits
Dengan maksud yang jelas untuk mendesak serta menekan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob agar segera membubarkan Parlimen Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi berkata BN akan tewas jika PRU15 tidak diadakan dengan segera Menurut beliau melenga...
Kalau Saya Perasuah Pasti Sumbangan Wang Dibuat Atas Nama Saya Zahid Hamidi

Kalau Saya Perasuah Pasti Sumbangan Wang Dibuat Atas Nama Saya Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 22/8/2022 - jumlah : 100 hits
Ahmad Zahid berkata wang RM2 juta tidak dimasukkan ke dalam akaun peribadi tetapi Yayasan Akalbudi Gambar failKUALA LUMPUR Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menjelaskan di Mahkamah Tinggi hari ini sekiranya beliau seorang perasuah pastinya wang...
Najib S Arab Donation Claim Unbelievable Dpp

Najib S Arab Donation Claim Unbelievable Dpp

papar berkaitan - pada 19/8/2022 - jumlah : 484 hits
In the continuation of the Federal Court s hearing of Najib Abdul Razak s main appeal in the RM42 million SRC International corruption case the prosecution is expected to present further oral arguments against the former prime minister With...
Zahid Hamidi Panicking Wants Snap Ge15

Zahid Hamidi Panicking Wants Snap Ge15

papar berkaitan - pada 23/8/2022 - jumlah : 105 hits
Some 158 Umno division leaders are calling for the 15th general election to be held immediately party leader Jamal Yunos said The Sungai Besar Umno chief said the demand will be relayed to Prime Minister Ismail Sabri Yaakob by party preside...
Lcs Fiasco Sensitive To Whom Pac Chair Shoots Back At Zahid

Lcs Fiasco Sensitive To Whom Pac Chair Shoots Back At Zahid

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 145 hits
The Public Accounts Committee chairperson Wong Kah Woh today shot back at Umno president Ahmad Zahid Hamidi for implying that the PAC was insensitive in handling matters concerning national security In a statement today Wong said all witnes...
Zahid Now Says I Was Directly Involved In Drafting Lcs Recovery Plan

Zahid Now Says I Was Directly Involved In Drafting Lcs Recovery Plan

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 137 hits
After denying links to the controversial RM9 billion littoral combat ship project former defence minister Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi said he was directly involved in drafting the project s recovery plan with defence ministry and the navy...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia

Wordpress Block Patterns Give You Superpowers

Video 2 Helikopter Bertembung Ketika Raptai Di Pangkalan Tldm Lumut

9 Tips Mengajar Murid Kelas Belakang

Status Puasa Qadha Puasa 6 Syawal

Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas