Tun M Kemuka Usul Tidak Percaya Terhadap Pm Di Laman Sosial



SHAH ALAM - Akibat kecewa gagal membawa usul tidak percaya terhadap Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri pada sidang Dewan Rakyat, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menyiarkan usul itu di laman sosial dan blognya hari ini.

Bekas Perdana Menteri itu berkata, usul berkenaan telah disenaraikan tetapi kerajaan menentukan usul tersebut tidak akan dikemukakan dan dibahas apabila ia telah dua kali diletakkan pada akhir sidang Dewan Rakyat.

“Usul kerajaan didahulukan sehingga tidak ada masa untuk usul saya dibahas. Dengan cara ini sampai bila-bila pun usul saya tidak akan dibincang dalam dewan.

“Oleh kerana saya tidak mungkin kemukakan usul saya dalam Parlimen, maka saya terpaksa siar usul ini dalam blog saya untuk tatapan orang ramai,” katanya dalam kenyataan di Facebook dan blognya hari ini.

Dalam usul yang dikongsikan itu, Dr Mahathir menyenaraikan puluhan sebab beliau mengemukakan usul tidak percaya terhadap Perdana Menteri yang juga Ahli Parlimen Pagoh itu.

Namun sebab utama kata Dr Mahathir ialah pelantikan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri tanpa pilihan raya umum (PRU) mencabul sistem dan aturan peraturan dalam Perlembagaan Negara.

Menurutnya, cara itu akan menghilangkan kepercayaan rakyat bahawa melalui PRU rakyat dapat bentuk kerajaan pilihan mereka.

“Yang jelas ialah suara rakyat tidak mempunyai nilai di Malaysia lagi. Kerana melalui pintu belakang parti yang ditolak oleh rakyat boleh jadi kerajaan. Rakyat tertipu dengan cara ini.

“Apa gunanya PRU jika yang ditolak oleh rakyat boleh mendirikan kerajaan dan yang dipilih oleh mereka dijatuhkan dengan penipuan.

“Inilah sebab utama yang saya kemukakan usul tidak percaya kepada YAB Tan Sri dari Pagoh sebagai Perdana Menteri," katanya.

Beliau mendakwa kerajaan Perikatan Nasional (PN) diterajui Muhyiddin merampas hak rakyat yang mengundi memilih kerajaan pada pilihan raya umum yang lalu.

“Seperti yang Tan Sri sendiri mengaku kerajaan Tan Sri bukanlah kerajaan pilihan rakyat. Ia adalah hasil dari penipuan terhadap rakyat yang bersusah payah datang dari jauh dan dekat untuk mengundi.

“Kita tidak perlu undang-undang untuk menghalang penipuan seperti ini. Kita harap orang politik di Malaysia mempunyai moral yang tinggi dan menolak rasuah dan penipuan. Jika tidak, maka akan hancurlah negara kerana akan diperintah oleh penyangak dan penyamun,” katanya.

Atas sebab itu, dalam usul berkenaan beliau kemudiannya mahu mencadang agar kerajaan Perikatan Nasional menyerah balik kuasa kepada yang hak sebagai penutup.

#Sumber :     SH

MR :   Makin melalut 


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2020/09/tun-m-kemuka-usul-tidak-percaya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Senator Kemuka Usul Kenakan Tindakan Terhadap Timbalan Menteri Komunikasi

Senator Kemuka Usul Kenakan Tindakan Terhadap Timbalan Menteri Komunikasi

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 291 hits
Satu usul rasmi dikemukakan di Dewan Negara bagi menggesa supaya Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Zahidi Zainul Abidin disiasat dan dikenakan tindakan kerana memberi jawapan palsu berhubung masalah internet yang dihadapi ole...
Kritikan Tun M Ibarat Kecil Hati Orang Tua Terhadap Cucu

Kritikan Tun M Ibarat Kecil Hati Orang Tua Terhadap Cucu

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 313 hits
SHAH ALAM Kritikan bekas Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap idea penubuhan parti orang muda oleh Ahli Parlimen Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahman boleh diibaratkan sebagai kecil hati orang tua terhadap...
Usul Tidak Percaya Kepada Yab Perdana Menteri

Usul Tidak Percaya Kepada Yab Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 245 hits
Dr Mahathir Mohamad SAYA telah bercadang untuk membawa usul tidak percaya terhadap YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri dalam Dewan Rakyat Tetapi Kerajaan menentukan usul ini tidak akan dikemukakan dan dibahas dengan dua kal...
Sifatkan Anak Sebagai Mati Katak Ibu Sandra Terkilan Dengan Komen Pengguna Laman Sosial

Sifatkan Anak Sebagai Mati Katak Ibu Sandra Terkilan Dengan Komen Pengguna Laman Sosial

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 287 hits
Semalam kita dikhabarkan berita sedih dengan pemergian peserta program Big Stage 2020 Allahyarham Sandra Dianne selepas dia terbabit dalam sebuah kemalangan di Lebuhraya Utara Selatan Hubungan Tenah berhampiran dengan Subang Jaya pada hari ...
Tun M Luah Rasa Kecewa Terhadap Pengkhianatan Muhyiddin

Tun M Luah Rasa Kecewa Terhadap Pengkhianatan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 9/9/2020 - jumlah : 268 hits
KUALA LUMPUR Perikatan Nasional didesak mengembalikan kerajaan diperintah kepada Pakatan Harapan seperti pilihan rakyat pada Pilihan Raya Umum 14 Tuntutan ini dikemukakan oleh bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam usul undi ti...
Dewan Negara Umum Usul Tergempar Isu Tuntutan Filipina Terhadap Sabah

Dewan Negara Umum Usul Tergempar Isu Tuntutan Filipina Terhadap Sabah

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 592 hits
Satu usul khas dibawah peraturan mesyuarat untuk membahaskan isu tuntutan Filipina terhadap Sabah di dewan Negara apabila Dewan bersidang lagi pada hari isnin 7 September Isu kedaulatan Sabah tiada kompromi Mesti kita perjuangkan dan mengut...
Parlimen Tak Bahas Tun M Siar Usul Pecat Muhyiddin Di Blog

Parlimen Tak Bahas Tun M Siar Usul Pecat Muhyiddin Di Blog

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 243 hits
Saya telah bercadang untuk membawa usul tidak percaya terhadap Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri dalam Dewan Rakyat Tetapi kerajaan menentukan usul ini tidak akan dikemukakan dan dibahas dengan dua kali meletak usul ini di akhir sida...
Usul Tidak Percaya Kepada Muhyiddin Yang Sebenarnya Adalah Usul Percaya Kepada Dap

Usul Tidak Percaya Kepada Muhyiddin Yang Sebenarnya Adalah Usul Percaya Kepada Dap

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 277 hits
Usul tidak percaya kepada Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang dibentang di Parlimen oleh Tun Dr Mahathir Mohamad yang sebenarnya adalah usul percaya kepada DAP USUL TIDAK PERCAYA KEPADA YAB PERDANA MENTERI Tuan Yang di Pertua 1 Sa...
Di Sebalik Serangan Terhadap Menteri Pas

Di Sebalik Serangan Terhadap Menteri Pas

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 177 hits
Oleh Nooreni Abu Bakar DUNGUN Di sebalik serangan bertali arus pembangkang terhadap menteri dan timbalan menteri daripada Parti Islam Se Malaysia adalah perancangan musuh Islam untuk memadamkan cahaya Allah Yang Dipertua PAS Dungun Ustaz Wa...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran