Tukar Mb Bukan Sejarah Yang Dibanggakan Sultan Perak


 


KUALA KANGSAR: Krisis politik hingga menyebabkan pertukaran kerajaan dan Menteri Besar bukanlah perkara yang boleh dibanggakan.

Sebaliknya, Sultan Perak Sultan Nazrin Muizzuddin Shah menitahkan perkara itu merupakan cerminan kepada kegagalan sebuah pentadbiran.

“Sejak berlangsungnya Pilihan Raya Umum keempat belas, sudah tiga kali istiadat pelantikan Menteri Besar dilakukan; perkara yang mencatatkan sejarah baharu yang tidak pernah berlaku dalam sesuatu penggal Dewan Negeri sebelum ini.

“Tetapi perkara ini bukanlah sejarah yang mahu dibanggakan; perkara yang berlaku akan tercatat dalam sejarah sebagai cerminan kegagalan dan bukannya kejayaan.

“Kegagalan kepimpinan dalam kalangan ahli-ahli politik mendapat jaminan sokongan padu secara konsisten untuk membolehkan fikiran dan tenaga ditumpukan mentadbir urus negeri secara terbaik bagi kepentingan rakyat,” titah Sultan Nazrin.


Baginda bertitah demikian pada Istiadat Pelantikan dan Mengangkat Sumpah Jawatan Menteri Besar Perak Ke-14, Datuk Saarani Mohamad di Istana Iskandariah, di sini hari ini.

Tambah Sultan Nazrin, setiap ahli Dewan Negeri yang dipilih adalah atas kepercayaan rakyat yang meletakkan harapan bahawa ADUN tersebut akan dapat membantu mereka.




Mereka diharapkan untuk menambah baik kawasan tempat tinggal, membantu menyediakan pelbagai keperluan dan perkhidmatan, membantu meningkatkan taraf ekonomi serta membantu memenuhi sebanyak mungkin keperluan sosial mereka.

“Rakyat dalam semua kawasan Dewan Negeri, sama ada diwakili oleh ADUN Perikatan Nasional atau Pakatan Harapan, sama ada orang Melayu, orang Asli, orang Cina dan orang India, begitu juga penganut Islam, penganut Kristian, penganut Hindu dan pengikut Buddha, serta yang berpegang kepada pelbagai kepercayaan, mempunyai keperluan yang sama, menanggung penderitaan yang sama, memiliki harapan yang sama, menagih perhatian yang sama.

“Semua rakyat di negeri ini, Melayu, Orang Asli, Cina, India; Islam, Kristian, Hindu dan Buddhist, ialah makhluk ciptaan Ilahi; kesemua mereka rakyat Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak.


"Kesemuanya mahukan sebuah negeri yang aman lagi makmur, dengan pemerintahan yang melaksanakan keadilan dan membina kerukunan, agar rakyat hidup dalam semangat saling menghormati penuh harmoni.

“Rakyat jelata, terutama dalam kalangan berpendapatan rendah dan miskin, rakyat yang semakin ramai kehilangan pekerjaan dan pendapatan akibat pandemik COVID-19, jangan dijadikan kancil yang mati tersepit kerana gajah yang tidak berhenti-henti beradu.


“Doa rakyat yang merasakan diri mereka teraniaya tidak ada dinding untuk dimakbulkan Ilahi, janganlah rakyat dianiayai kerana dipengaruhi emosi berdendam dan pemikiran politik yang jumud,” titah baginda.


Justeru, baginda mengingatkan para pemimpin politik bahawa tanggungjawab dan amanah tidak harus sama sekali dipandang ringan atau diringankan..





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/12/tukar-mb-bukan-sejarah-yang-dibanggakan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Biadap Terhadap Sultan Perak Sama Macam Pkr Dap Biadap Terhadap Sultan Selangor

Pas Biadap Terhadap Sultan Perak Sama Macam Pkr Dap Biadap Terhadap Sultan Selangor

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 375 hits
Pas disifatkan biadab kerana membatalkan rancangan menghantar tiga Ahli Dewan Undangan Negeri parti itu mengadap Sultan Perak Sultan Nazrin Muizzuddin Shah di Istana Kinta petang semalam Pengerusi Parti Amanah Negara negeri Datuk Raja Kamar...
Sultan Perak Setuju Dengan Pilihan Umno Saarani Dilantik Mb

Sultan Perak Setuju Dengan Pilihan Umno Saarani Dilantik Mb

papar berkaitan - pada 10/12/2020 - jumlah : 260 hits
Shaq IsmailIPOH Sultan Perak bersetuju melantik Pengerusi UMNO Saarani Mohammad sebagai menteri besar baharu selepas PPBM dan PAS mengesahkan sokongan mereka kepada calon pilihan UMNO itu petang tadi Pengumuman oleh Istana Perak itu mengakh...
Third Perak Mb Swearing In Ceremony Reflects Failure In Leadership Says Sultan

Third Perak Mb Swearing In Ceremony Reflects Failure In Leadership Says Sultan

papar berkaitan - pada 10/12/2020 - jumlah : 274 hits
The swearing in of Umno s Saarani Mohammad as Perak menteri besar marks the third time since 2018 that the ceremony has been held Sultan Nazrin Shah said while this is historical it also reflects a failure in leadership He added that the pe...
Kerajaan Jangan Aniaya Rakyat Titah Sultan Perak

Kerajaan Jangan Aniaya Rakyat Titah Sultan Perak

papar berkaitan - pada 10/12/2020 - jumlah : 193 hits
Bimbang dengan semakin ramai rakyat jelata yang kehilangan pekerjaan dan pendapatan akibat penularan wabak Covid 19 Sultan Perak Sultan Nazrin Muizzuddin Shah hari ini mengingatakan pemimpin kerajaan supaya tidak menganiayai rakyat khususny...
Pas Hina Sultan Perak

Pas Hina Sultan Perak

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 228 hits
Via WhatsApp Belum pernah lagi sejak zaman pemerintahan empayer Melayu Melaka bilamana Tuanku Sultan Perak MENITAH rakyatnya pembesarnya atau kerabat Raja untuk datang menghadap Baginda Tuanku Sultan ada yang menolak dengan sombong dan angk...
Now Perak Pas Chief Says Yet To Get Formal Notice For Audience With Sultan

Now Perak Pas Chief Says Yet To Get Formal Notice For Audience With Sultan

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 241 hits
Perak PAS commissioner Razman Zakaria says the party has not officially received Sultan Nazrin Muizzuddin Shah s summon for its three state assemblymen to attend a royal audience Picture by Farhan NajibKUALA LUMPUR Dec 9 PAS has not officia...
Pas Tak Derhaka Sultan Sultan Releks Saja Kata Pegawai Khas Pesuruhjaya Pas Perak

Pas Tak Derhaka Sultan Sultan Releks Saja Kata Pegawai Khas Pesuruhjaya Pas Perak

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 353 hits
Sahih nampak tak cerdik tu EXCO PENDIDIKAN malu warga pendidik TARMIZI MOHD JAMBoleh pulak pegawai Razman Kastam kata Sultan pun Relex jer tak sebut apapun Eh macam dia balas whatsaap member dia sebab tak datang lepak kedai mamak Macam tu c...
Pas Changes Its Mind On Meeting Sultan Of Perak

Pas Changes Its Mind On Meeting Sultan Of Perak

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 227 hits
A general view of Istana Kinta Pas secretary general Datuk Takiyuddin Hassan says the party has sent out instructions to all assemblymen to be at the palace after receiving a decree by the Sultan of Perak Sultan Nazrin Muizzuddin Shah for a...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Fam What Happened To The World Cup Tickets



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama